Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Keskiviikkoa marrasmasut**

18.04.2007 |

pepi3 kyseli matkapahoinvointilääkkeistä. Olen itse pohtinut samaa asiaa, kun kärsin myös matkapahoinvoinnista mm. laivassa, lentokoneessa ja Pendolinojunassa (menee liian lujaa ja kallistelee...). Ruotsissa kuulemma käytetään aika yleisesti raskauspahoinvointiin matkapahoinvointilääkettä nimeltä Postafen (saa myös Suomessa), joten ajattelinkin neuvolassa kysäistä, että josko sellaisen uskaltaisi ottaa, kun lähdemme reissuun.

Viikkoja 11+3

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin turvottaa :) Vatsa on kuin viikolla 20, vaikka nyt on vasta 9. Katselin jokin päivä sitten ekassa raskaudessa otettuja kuvia. No pari kiloa oli lähtöpaino pienempi, mutta ei se varmaan paljon vaikuta siihen, että masu oli paljon pienempi kuin nyt näillä viikoilla. Varmaan eka synnytys on löysyttänyt lihaksia (mitä lihaksia, hah!).

Pahoinvointia ei ole juurikaan ollut, tai oksentamiseen asti en ole joutunut. Kahvi tosin ei maistu. Sen sijaan rinnat ovat niin kipeät. Varsinkin iltaisin. Välillä ei voi enää nukkua kuin selällään. Muutenkin olen lopettanut kokonaan vatsallaan nukkumisen (no rintojen takia ei edes voisi). Heti plussatestin jälkeen tuntui, että ei voi mahallaan nukkua. Onko muita samanlaisia? Entä oletteko saaneet rintakipua helpotettua? Yritin eilen sellaista lämmintä kaurapussia, mutta ei tuo tuntunut auttavan. Toki kiva oli hetki lämmitellä.

Ai niin. Kauhunhetkeni! Olimme pääsiäisenä sukuloimassa ja siellä sain ruokaa, johon oli laitettu omasta navetasta haettua lehmänmaitoa. Ruoka oli tosin kiehutettu, mutta kauhukuvat vilistivät mielessäni, kun olin syönyt pastöroimatonta maitoa. Onko muilla ollut vastaavaa?

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Rila ja Hippu 9+5

Vierailija
2/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän tässsä on käynyt, mä oon varmaan ennen pääsiäistä päässyt kirjottelemaan viimeksi. Anteeksi! Mutta eihän sitä kiireilleen mitään voi, eilenkin olin 13 tuntia töissä, kun pääsin kotiin, niin kaaduin sänkyyn, hyvä kun jakso vaatteet ottaa pois.

Täällä on nyt sitten oksennettukin ihan oikeesti, on jo noin 10 asiaa mitä en enää voi syödä, harmillista mutta normaalisti osa on niistä ollu mun suurinta herkkua esim. pesto.

Jos maitotuote on kiehutettu tai paistettu uunissa, niin ei siinä sillon mitään uhkakuvia tarvii miettiä. Kaikissa neuvoloissa ei edes ilmoteta että pästoroimatonta maitoa ei saa käyttää, koska riski on niin häviävän pieni ja se riski koskee lähinnnä ulkomaalaisia tuotteita joiden valvonta ei välttämättä oo niin tarkkaa kuin suomessa.

Täällä myös etoo, on vaikea nukkua mahallaan, maha on aivan turvoksissa, oon aivan älyttömän kiukkunen ja itkunen koko ajan, eilen sain ihan hirveen hysteerisen itkukohtauksen, koska töissä lämmitin mun pinaattikeiton liian kuumaksi... :D

Mutta nyt suihkuun ja töihin.

Miizuli ja toukka 11+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaolo vaivannut aamusta asti, lisäksi niskat aivan totaalisen jumissa, pää ei käänny mihinkään suuntaan. Kyllä sitä tuntee itsensä raihnaiseksi. Pepi 3 olit lähdössä risteilylle. Meidän perhe lähdössä myös Siljalla Tukholmaan perjantaina. Kauhistuttaa kun ovat aika kovaa tuulta luvanneet viikonlopuksi. Mahtaa laiva keikkua; tulee huono olo pelkästä ajatuksestakin. No kuitenkin ihan kiva päästä välillä pois näistä kotiympyröistä. Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

t.rypäle ja ihme 8+6

Vierailija
4/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois vissiin pitäny olla 11+1...

Vierailija
5/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reviisori ja Pepikös ne haasteli noista pillereistä...?

No kuitenkin: oon kuullu ihan samaa että noita Postafen nimisiä lääkkeitä on määrätty myös ihan raskauspahoinvointiin. Ja miulla on niitä nytkin kotona edellisen laivareissun jäljiltä. En ole tiirannut tekstejä että onko suotavaa käyttää raskauden aikana...? Epäilen että ei ole suotavaa mutta joka tapauksessa lääkäri on näitä määrännyt raskauspahoinvointiinkin, tiedän kokemuksesta, en tosin omasta. Itsekin syön koko ajan lääkkeitä joita ei suositella syötäväksi mutta kun en pysty olemaan ilmankaan. Kyseessä siis urtikaria (nokkosrokko /- ihottuma) joka on kestänyt vuoden ja ilman noita Xyzal lääkkeitä tulisin varmaan hulluksi tän kutinan kanssa. Melkoisen soittokierroksen silloin tein kun plussasin että saako näitä nyt syödä :)

Rila: Miul oli sillon enempi alussa rinnat kans niin kipeet että nukuin selälläni. Nyt ne ei oo niin kipeet..nukun siis silleen jännästi kyljellään ja puoliksi mahallaan :) Noista maitotuotteista miul ei oo kokemuksia kuin ihan Valion tuotteista. Mutta tuskinpa mitään suurta haittaa on käynyt, eikös sitä ole iät ajat juotu maitoa suoraan navetasta =)

Nyt meen, heippa!

Vierailija
6/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rila; Mie kans tykkäisin nukkua mahallaan, mut en osaa enää rentoutua mahallaan, osakseen siks että rinnat on vähän arat, mut sitten tuntuu et maha litistyy tms. Eihän se oikeesti mitää litisty, mut minkäs tuolle korvien välilleen mahtaa..

Viime yönä oli taas kauhee uni, missä tapahtui km:( Ihan hirveetä kun pitää pelätä niin paljon, et uniinkin tolleen vaikuttaa...Koitan tietty hereillä ollessa olla ajattelematta pahinta, niin sit se tunkee uniin.

Menis aika nopeesti niin pääsis sinne ultraan kattoo, miten asiat on..

Milenna rv 10+4

Vierailija
7/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postafen

Itsehoitovalmiste

Markkinoija

UCB Pharma Oy Finland

Lääkemuoto

Tabletti, jossa on vaikuttavaa ainetta 25 milligrammaa.

Vaikuttava aine

Meklotsiini.

Kayttötarkoitus

Lääkettä käytetään pääasiassa matkapahoinvointiin sekä merisairauden ehkäisyyn ja lievitykseen. Lääkärin harkinnan mukaan valmistetta voidaan käyttää myös raskauden aikana ilmenevään vaikeaan ja hallitsemattomaan oksenteluun.

Vaikutustapa

Lääke kohdistaa vaikutuksensa keskushermostoon siten, että pahoinvointi ja huimaus estyvät.

Annostus

Matkapahoinvointiin suositellaan annostusta yksi tabletti 1-2 kertaa vuorokaudessa. Jos yksi tabletti ei tunnu riittävän, voidaan tunnin kuluttua ottaa toinen, mutta vuorokauden aikana saa ottaa enintään kaksi tablettia. 5-12-vuotiaille lapsille suositellaan puolikasta tablettia 1-2 kertaa vuorokaudessa. Raskauden aikaista pahoinvointia hoidettaessa lääkäri harkitsee annostuksen.

Lääkkeen ottaminen

Tabletit niellään runsaan nesteen kera.

Haittavaikutukset

Lääke saattaa väsyttää ja heikentää tarkkaavaisuutta liikenteessä. Muita mahdollisia haittavaikutuksia ovat mm. suun kuivuus, näön hämärtyminen, ummetus ja virtsaamisvaikeudet. Alkoholin käyttöä lääkityksen aikana on syytä välttää.

Raskaus ja imetys

Lääkkeen käytöstä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä pitää aina neuvotella lääkärin kanssa.

Säilytys

Tabletit säilytetään huoneenlämmössä, +15-+25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

Pakkaukset

Valmistetta saa 10 tabletin pakkauksessa.

Vierailija
8/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa pahoinvointi ja väsymys hellittämään. Välillä tosin ällöttää ohimennen, mutta välillä on päiviä, ettei merkkiäkään. Nyt pari päivää ollut alavatsa taas jotenkin arka, mutta olisikohan kasvukipuja. Pari päivää olen lisäksi pyöräillyt ja kun asento ei ole mikään paras mahdollinen, jää maha jotenkin puristuksiin ja voi kai johtua siitäkin, ehkä. Tunne on jokatapauksessa vastaava, kuin olisi kauan pinnannut vessassakäyntiä. Eiköhän tämä tästä. Ensimmäinen lääkärineuvolakin oli tänä aamuna ja siellä ainakaan ei huolestuttu. Sydänäänet lääkäri löysi pitkän etsinnän jälkeen ja normaalia oli, kohtu tosin oli viikon isompi, kuin pitäisi olla, joten saa nähdä, ettei sitten kuitenkin sinne lokakuun puolelle syntymä mene. Virallinen laskettu aikahan mulla on 30.10. mutta päätin pysyä täällä, kun luulin, että oikeampi la on 1.11. ja esikkokin kun meni viikon yli. No, näkee sitten kuinka käy. Edelleen kuitenkin täällä ajattelin roikkua.

Ajateltiin myös nyt " julkistaa" tämä raskaus. Ei nyt sentään lehteen laittaa, mutta ei enää salaillakaan. Molempien porukat on tienneet ja lähimmät ystävät, mutta ei muut. Nyt ajattelin tilaisuuksien tullen vapaasti kertoa. En ehkä kuitenkaan töissä vielä, vaikka ei olekaan syytä salailla.

Rakenneultra-ajan sain neuvolasta 7.6. ja sinne on vielä tosi pitkä aika... Meillehän ei täällä tarjota kuin yksi ultra, muita jos haluaa, menee ne omakustannushintaan.

Onko teillä muilla valkovuoto lisääntynyt? Itselläni se on aivan järkyttävää ja äsken vessassa käydessa huomasin, että myös päällyshousuissa oli läikkä ja tietysti vaaleat housut eikät ietenkään suojia mukana eikä missään... No, toivottavasti pärjään päivän....

Kylläpäs meni omanapaiseksi tämä viesti, mutta en nyt muista mitä piti kommentoida... Palaan taas paremmalla ajalla ainakin lukemaan tai jos tulee jotain mieleen.

Harmon 12+1 (tai 11+6 tai 13 jotain....) hmm....

Vierailija
9/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mies sanoi, että hän ja 3 sisarusta ovat hyvävointisia, vaikka äiti (ja perhe) on iät ajat käyttänyt oman navetan maitoa. Tuntuu, että pelkään sitä enemmän, mitä enemmän saan tietoa ja varoituksia ja kauhukuvia jne.

Nukkumisesta: mäkin nukun silleen puolikyljellään. On kyllä paras asento.

Lääkkeistä en osaa sanoa mitään. Ainakin mulle määrättiin alkuraskaudessa (edellisessä raskaudessa) peräpukamavoidetta, jota ei suositeltu 3 ekan raskauskuukauden aikana. Neuvolalääkäri sen määräsi, joten kai ne tietää. Kannattaa varmaan soittaa omalle hoitajalle.

Nyt jatkan töitäni.

Rila

ps. kiitos lohduttavista sanoista tuon maitoasian suhteen.

Vierailija
10/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pahin eto kans jo ohi.. ajoittain tulee vaan jotkut ylös ihan varottamatta mut muten ihan jees :) ja rinnatkaan ei ihan niiin mielettömän kipeet oo enää mut nännit tuntuu irtoovan aina liivien mukan :D ne on ihan sikakipeet ja herkät..

Meillä oli kans tosiaan eka neuvola perjantaina, mut eipä siel ihmeitä.. kuhan jupistii :)

Mulla ei viel oo noit ihania itkukohtauksia tullu :) mut kiukkunen oon ku mikä.. menee herne nenään jatkuvasti.. argh..

Onks kellään vielä mitään iho/hiusongelmia? mulla tuntuu naama alkavan kukkimaan ja tuntuu et hiuksia sais pestä joka pv.. ja muutenki peiliin on eksyny joku hirvitys :D pelottaaki kattoa sinne :)

Masu pömpöttää täälläkin jo :) oon kauheesti katellu ihmisten vauvamasukuvia ja tosi aikasin ollu jo kun non pömppöjä.. yhessäki kuvassa oli viikkoja 8 ja se oli jo ihan selkee möllö se maha, mut oli kyl äitiki aika pieni.. hassua..

Jaari jaari jaa :) nyt ei muuta ku aurinkoista keskiviikkoa!

Vierailija
11/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tiedän just miltä susta tuntuu tuon maitojupakan jälkeen. itse säikähdin edellisessä raskaudessa samaa asiaa. Oltiin kans maatalossa kyläilemässä ja ruoan aikana en kaatanut lasiini maitoa vaan tarkkana tyttönä join mehua, sitten tuli kahvin aika ja vasta jälkeenpäin huomasin että OlinKaatanutKahviiniPastöroimatontaLehmänmaitoa =O, säikähdin kyllä kans kovasti mutta " talon emäntä" sai mut rauhoittumaan kun muistutti just tuosta miten kautta aikojen naiset on juoneet oman lehmän maitoa ja hän itsekkin, neljän lapsen äitinä, on joka raskaudessa juonut sitä,ja hyvin minullakin sitten loppuraskaus meni ja terve lapsi syntyi=), mutta säikäyttihän se...

Muuten oma napa vaan pullottaa ja olotila ok=)

Viikko eka neuvolaan ja kolme viikkoa np-ultraan...

rv8+5

Vierailija
12/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serenah;

Mulla on kans hiukset, heti alusta alkaen alkanu rasvottumaan hirmu nopeesti..naama kans, kun on muutenkin ongelma/rasvanen iho, niin entistä enemmän tuntuu nyt siltä.

Vierailija
13/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskiviikkoterveisiä täältäkin!

Rila: Elä sie turhaa sure sitä maitoa, ennenkin sitä on juotu ja varmasti nykyäänkin juodaan! Vaikka en mie tiiä onko tuo " ennenkin on näin tehty" niin hyvä perustelu, onhan osa entivanhasista uskomuksista ihan selvästi vääriksi osoitettu... :)

Mulle kävi vähän nolosti tänään. Päätin nyt vihdoin tänään mennä jättämään sen pissanäytteen ja olin koko aamun käymättä vessassa, kun piti neljä tuntia olla pissaamatta. Kauhia pisuhätä oli päällä koko ajan kunnes pääsin sinne labran vessakoppiin... Ja se siitä. :) En saanu tiristettyä ku pikku lirauksen joka ei ees riittäny näytteeks ollenkaan. Ei kerrassaan tullut mitään vaikka kuinka yritin rentouttaa kaikki lihakset ja ihan rauhassa ootella! Ei sitten auttanut ku pyytää tätiltä purkki kotiin ja yrittää toiste ihan omassa rauhassa osua purkkiin. Arvatkaa vain tuliko hölmö olo ku en pissata osannut?!? Pistäkää paremmaksi, sisaret! :)

Tisuleista oli puhetta. Mun tissien kipuilu on ehkä vähän vähentymään päin, tai sitten oon vain tottunut siihen. Kyllä ne vielä aina sillon tällön muistaa, esim jos heittäytyy mahalleen sängylle tai nojaa johonkin sopivasti, välillä oikein mojovasti vihlasee.

Minä nukun mieluiten selälläni, tai sitten sillai osittain kyljelläni. Selällään on kaikkein paras, koska mulla on kroonista nenätukkoisuutta (polyypeista johtuvaa) ja tuntuu että henki kulkee parhaiten kun makaa selällään. Saa nähä miten nukutaan myöhemmin raskaudessa kun sitten ei vissiin enää suositella selällään nukkumista...

Niin joo, minä esitän puolestani vastatoivomuksen kun Minny aina jaksaa muistuttaa siitä msn-yhteisöstä. Nimittäin siis musta ois kivempi että ois suunnilleen samassa paikassa jutut ja keskustelut eikä ripoteltuna sinne tänne... Ja mulle ainakin riittää tää nimimerkin tuoma yksityisyys, en välttämättä kaipaa " oikeita nimiä ja naamoja" . Mut tää on vain mun mielipide, jokaisella on oikeus omaansa! :) Toivottavasti vain säilyy elinvoimaisena ja aktiivisena tää meidän pino täällä! (Ja tää pieni purkaus ei ollu mitenkään suunnattu Minnyä vastaan eikä yhteisöä vastaan eikä ketään vastaan. Älköön kukaan loukkaantuko! Lausuinpa vain julki oman mielipiteeni... :)

Kaunista päivää kaikille!

t. ama-riia viikolla 10+1

Vierailija
14/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ama-riia: lohduttaako että mulla on sama ongelma, aina. mullaki on ihan sama vaikka puolet olis jo housuissa suunnilleen ni labrassa en pysty pissaamaan. nykyään pyydän aina ne purkit kotiin suosiolla. nii joo, ja viime raskaudessa mul oli ne sokeri-proteiini tikutki kotona ku ei neuvolassa pissaaminenkaa onnistu. viimeks yllättäen onnistuin antamaan pisun :)

msn: joo. en onnistu kirjautumaan sinne. salasanaa en muista ja salasanan uudelleen saamiseen tarvii nickin ja jostain syystä se ei hyväksy sitä... mikä lie vikana. että alan mäki kallistua siihen että kaikki jutut samaan paikkaan.. tosin suljetulla yhteisöllä olis kyllä kivempi kirjotella ni ei tuu mitään turhia puupäitä kommentoimaan jostain tuolta.

nukkumisesta: mä nukun puoli mahallani. sen verran vai kyljelläni oon mitä kääntyy kun jalan nostaa ylös. selällään en oo ikinä voinu nukkua koska nään painajaisia heti ja kyljelläni nukkuessa puutuu jalat ja lonkkaa alkaa särkemään. ei oo helppoa raihnasen elämä ;)

nyt pinaattikeittoa napaan ja päiväunille, ne tossa vähän viivästy kun just saanu kattilan hellalle, ni tuliki sähkökatkos. jippii.

freya ja astronautti 11+6

Vierailija
15/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli eka neuvola. Vahvistus tuli pienen sydämen sykkeen voimalla siihen, että mahssa on elämää, yippee =) Muutenki tuntu olevan verenpaineet sun muut hempat kohillaan. Nyt vaan odotellaan soittoa äippäpolilta, että sais ajan np-ultraan.

Maha turvottaa kovasti täälläkin. Töissä yövuoron aikan maha tuntuu turpoavan ihmeellisiin mittoihin. Ei meinaa samat housut mahtua jalkaan loppuvuorosta vessankäynnin jälkeen =D Naamassa oon myös huomannu jonkinlaista kukintaa. Siinäpä ne raskauden oireet tällä hetkellä.

Pitänee tästä alkaa ompeleen itselle paitoja, jotka peittävät mahan myös navan alapuolelta. Lehdessä oli näpsäkkä ohje imetyspaidalle, joten sellaisiakin täytyy väsätä jossain vaiheessa. Saapi ainakin juuri sellaisia kuin itse haluaa.

Reipasta loppupäivää!!!

Nennuski rv 9+5

Vierailija
16/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille,

Olen pinoanne lukenut mutta en ole ehtinyt itse mukaan. Minulla menossa rv 9+1 ja yksi 2 v kotona (tai no, hoidossa siis kun töissä ollaan).

Piti aktivoitua kun minulle on oikein lääkäri määrännyt tuota Postafenia juuri viime viikolla (silloin siis rv 8) nimenomaan raskauspahoinvointiin. Sanoi että riski on olematon, mutta Talindromista pelästyneet lääketehtaat laittaa tuon varoituksen.

Tulipa tuossa yhteydessä sitten nähtyä ultralla pikkuinenkin, siellä oli ja viikkojaan vastaava. Voin sen verran kammottavasti, että kerroin jo töissäkin, vaikka on ' aivan liian aikaista' .

Jouduin Tukholman reissun perumaan lääkkeistä huolimatta, nauttikaa te jotka pääsette!

t. Tuulinäiti + rv 9

Vierailija
17/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Ihanaa kun tänä aamuna ei tarvinnut kuin yhden kerran käydä ykäämässä, mut saas nähdä huomen aamulla! Tänään kun nousin sohvalta niin vihlaisi kunnolla vasemmalle nivuseen, mut onneksi sen tietää että niin käy joskus.

Milenalla ja jollakin muulla on muistaakseni sama ongelma kun mulla että hiukset ja kasvot rasvoittuvat tosi helposti. Finnejä on tosi paljon ja kaulaan on tullut pieniä luomia.

Freyalla viikko vaihtuu jo viikoksi 13. Alkaa olla jo piinat takana. Tarkoitan että pitäisi pienen alun sitten vaan kehittyä eikä ole enää niin suurta vaaraa :) Mulla alkaa viikko 12, ei voisi uskoa että on jo niin pitkällä.

Mutta nyt pitää jatkaa vähän töiden tekemistä..

rv 11

:)

Kävin tänään rekisteröitymässä sinne yhteisöön.

Vierailija
18/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitä viimeksi olen laittanut, kovin usein en jaksa kirjoitella (enkä ehdi).

Turvotuksen olo tuntuu tasoittuneen, kahvia voin juoda toisinaan kupillisen, mutten en missään nimessä aamulla. Väsyttää edelleen, mutta ei ehkä enää niin paljoa. Etova olo on välillä, mutta pahoinvoinnista ei tällä kertaa onneksi voi puhua. Paitsi jotkin hajut ovat meinanneet laukaista ykäämisen.

Ultraan odotellaan edelleen aikaa ja vapun jälkeen on lääkäri. Töissä olen jo pomolle kertonut sekä parille työkaverille. Ajattelin tämän " salailun" lopettaa sitten, kun ollaan ultrassa käyty. Toivottavasti kaikki on silloin hyvin. Nyt en osaa ainakaan stressata asiaa, kun on vaan yksinkertaisesti sellainen olo, että kaikki on hyvin.

Taas kerran muuten ongelmani on, että tekee mieli ihan kauheasti maksamakkaraa mieli, kun nyt tietää, ettei sitä voi syödä. Se on ollut mun ja koiran yhteinen herkku.

Vko 11+1 menossa

Vierailija
19/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille, jotka vastailitte tuohon matkapahoinvointiasiaan. Kovaa tuulta on siis luvassa ja taitavat tulla tabut tarpeeseen.

Ompun kanssa jaan saman mieliteon. Itsekin haluaisin maksamakkaraa ja maksalaatikkoa. Myös aikaisemmilla kerroilla on käynyt näin. Minä olen syntynyt 8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Äidilläni oli raskausmyrkytys, lapsivesi oli myrkyttynyt ja kaupan päälle vielä naparuora synnytyksessä kaulan ympärillä. Olin kuitenkin 49cm pitkä ja painoa oli yli kolme kiloa. Jälkikäteen äiti on miettinyt syömisiään raskauden aikana: maksaa makkarana, laatikkona, paistettuna... ja palan painikkeeksi paljon salmiakkia. Äitini oli raskauden aikana 16 vuotias, eikä silloin 70 luvun alkupuolella ollut kuullutkaan mistään rajoituksista. Olen miettinyt, onko liika a-vitamiini saanut minut kasvamaan niin nopeasti? Saan aina hyvät naurut aikaiseksi, kun kerron olleeni keskonen ja minulta kysytään miten pieni olin. En siis pieni ollenkaan.

Itse olen aina ajatellut rv 32 aikana, että tässä vaiheessa synnyin itse ja hyvä tuli!

Kym

Vierailija
20/21 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulinäidille tervetuloa mukaan Marrasmasuihin :-)

Rila oli kauhuissaan pastöroimattomasta maidosta. Tiedän tuon tunteen! Itse olen ollut tämän raskauden aikana aivan hermoheikko jo moneen kertaan huolimattomien syömisieni vuoksi. Oli jotain tuorejuustoa (suomalaista kylläkin), maksalaatikkoa lounaaksi työpaikalla jne. Viimeksi eilen illalla olin saada hysteriakohtauksen kapriksien ahmimisen jälkeen. Purkki nimittäin oli ollut avattuna jääkapissa jo ties kuinka kauan ja pelkäsin kapristen pilaantuneen. Ihan kuin en sitä itse maistaisi... Pakotin sitten mieheni nousemaan sängystä ja maistamaan, olivatko ne varmasti tuoreita.

Onko teillä jo ollut jotain pakkosaada-himoja ruokien suhteen? Mulla on joku kaamea tarve kaikkeen suolaiseen, kuten juuri noihin pannahisen kapriksiin ja oliiveihin.

Rila myös kyseli nukkumisesta vatsallaan. Mulla ei ole vielä ollut mitään litistämispelkoja tuosta masun päällä nukkumisesta. Olen tosin jo viime kesästä lähtien opetellut nukkumaan kyljelläni, jotta sitten toivottavasti loppuraskaudesta saisin siinä asennossa unen. Itse asiassa olen alkanut nauttia tuosta kylkiasennosta, se on jotenkin rauhoittavampi kuin vatsallapötköttely. Mutta kyllä aina osan yöstä tuhisen vatsallanikin.

Serenah kyseli iho-ongelmista. Finnikukkia alkoi tulla mitä omituisimpiin paikkoihin heti plussatestin aikoihin. Ah, tunnen itseni niin kauniiksi... Hiuksetkin tosiaan ovat alkaneetrasvoittua nopeammin, tajusin sen tosin vasta lukiessani teidän viestejänne.

(.) Ei ihmeitä. Hieman kuvotusta ja valtavasti turvotusta. Ja sydän on edelleen pakahtumaisillaan pikkuisen katkaravun ultrakuvaa katsellessani. On niin uskomattoman ihanaa nähdä OMA lapsi siellä masussa köllöttelemässä! Toivottavasti pikkuinen jaksaa kasvaa syntymään asti, jotta pääsisimme tutustumaan tuohon ihmeelliseen persoonaan. Miten ihmeessä te muut osaatte käsittää sen, että sisällämme ihan oikeasti kasvaa uusi elämä? Itse en siihen oikein vielä kykene...

terveisin,

RvaRuljanssi & Nuu 8+1