En ymmarra hoitajien palkka-ruikutusta. Eikos heidan peruspalkka ole 2000 e / kk? Siihen lisat paalle. Sehan on ihan hyva palkka!
Kommentit (119)
Sanoisin, että kyllä jos joku tulee väittämään ettei ole vastuullista työtä, ei tiedä mistä puhuu... Meiltä puuttuu pätevää henkilökuntaa ja opiskelijoita on nyt töissä. Oman vastuun lisäksi painaa toistenkin peräänkatsominen. Vasta nyt olen pikkuhiljaa oppinut jättämään työt töihin, mutta aina välillä huomaan kotonakin miettiväni jonkun tietyn kohtaloa keskellä yötä. Aina välillä saa kiitosta, jonka vuoksi jaksaa, mutta enimmäkseen vaan paskaa niskaan vanhemmilta. (Juu, kyllä varmasti on huoli kova omasta pienokaisesta, mutta rajansa kaikella, ei me jumalia olla, valitettavasti.)
Haukkukaa vaan meitä älkääkä vaan palkkoja nostako, minä olen jo ottanut kehotuksesta vaarin ja lukenut kaiken vapaa-ajan toisen alan pääsykokeisiin. Saatte epäpätevät hoitamaan lapsianne, sitähän te haluatte.
Itse en tätä työtä vaihtaisi mistään hinnasta juristin hommiin, huh, mikä ajatuskin. Aivan sama, mitä niistä hommista maksettaisiin, ei kiinnosta. Siksihän juuri valitsin sairaanhoitajan koulutuksen, kun koen tämän olevan minulle sopiva ala! Kaikkine huonoine puolineenkin. Valitettavasti jotkut huomaavat olevansa väärällä alalla vasta monen vuoden jälkeen. Ja vain Suomessa heille kustannetaan ilmaiset opinnot uuteenkin tutkintoon, milläs muulla kuin verorahoilla ;)
Vierailija:
Jos sairaanhoitajille, lastentarhanopettajille, luokanopettajille jne. kaikille " pienipalkkaisille, koulutetuille, rankkaa ja vastuullista työtä tekeville" alettaisiin maksaa selkeästi kovempaa palkkaa,mistä ne rahat otettaisiin?
Tähän haluaisin vastauksen, ja niin taitaa haluta moni poliitikkokin. Ei kukaan ilkeyttään kunnalla töissä oleville maksa pienempää palkkaa kuin mitä he työnsä arvon ja koulutuksensa puolesta ansaitsisivat. Jos joku keksii, mistä löydetään niin valtavan paljon rahaa, jolla näille tosi isoille henkilöstöryhmille saadaan isommat palkat kustannettua ilman, että se näkyy muualla kurjistumisena, niin mikäs siinä, hieno homma. Itse realistina toivoisin ennemmin panostusta työoloihin, se kun maksaisi vähemmän ja antaisi silti paljon enemmän kuin muutama kymppi kukkarossa.
Terveisin: ope (nettopalkka 1450¿/kk)
otetaan??!?! Eipä vaa sitä kukaan kyseenalaista.
tsen isompaa palkkaa, vain minulla on vastuullinen ja raskas työ. Mistä ihmeestä tulee tuo sinä nyt et parempaa palkkaa ole ansainnutkaan-asenne. En käsitä
Ensinnäkin: parempihan se väärällä alalla olo on huomata muutaman vuoden jälkeen, kuin 30 vuoden päästä. Eipä tarvitse sitten kiikkustuolissa marttyyrina jossitella, ettei aikanaan elänyt, kuten olisi halunnut.
Toiseksi: mä saan pelkkää opintorahaa eli 233e/opiskelukk (opistoasteen sh-koulutus takana, joten ihan ne kaikille kuuluvat korkeakoulutukikuukaudet ovat mulla käytössä vasta nyt). Eli muutoin rahat elämiseen tulevat TÖIDEN TEOLLA (sh) opiskelun ohessa.
Kolmanneksi: Miten mun alanvaihto voi olla sulle noin kova pala?!!
odotan ihan innolla että tulisi oikein kunnollinen vaje osaavista pätevistä erikoisalan sairaanhoitajista niin huomattaisiin ettei sitä työtä ihan kuka tahansa pysty tekee ilman koulutusta ja työkokemusta. Esim leikkaussalissa ei ihan kuka tahansa (sairaanhoitaja) pärjää.
93 ei muuten sanonu, että palkan takia vaihtaa alaa, jos nyt teillä luetunymmärtäminen pelittää edes kohtalaisesti!!!! Totesi vaan paremman palkan olevan plussaa. Ja sitä paitsi, hän on itsensä elättänyt jo sh:n työllä, olisko parempi, että ois hyppiny yliopiston tiedekunnasta toiseen 12 vuoden ajan omaa alaansa etsiessään ja tuossa tapauksessa todellakin verorahoilla????
TE ETTE OO MITÄÄN MUUTA KUIN KATEELLISIA SIITÄ, ETTÄ JOKU TEKEE ELÄMÄLLEEN JOTAIN, JOS EI KERRAN SIIHEN OLE TYYTYVÄINEN!!! TSEMPPIÄ 93!!!
Mun peruspalkka on 1830e /kk. Ja lisiä en saa, koska teen päivätyötä. Käteen jää kuussa 1300-1400e. Todella vähän työn vaativuuteen nähden. Oletteko kuulleet että hoitajat toimivat ns. pikkulääkäreinä??
Monessa paikassa potilaita ylipaikoilla, hoitajat tekevät tuplavuoroja kun sijaisia ei ole saatavilla. Kyllä kannatan lakkoon menenistä.
Kyllä sitä rahaa on. Ja hoitajat tsemppiä, palkat nousee ja työ-olot paranee.
*varma tieto*
Mulla kans kiiltää alan vaihto mielessä joskus tulevaisuudessa, pois sh:n töistä.
Mä en ymmärrä miksi ihmiset on kateellisia toisten ilta-, yö- ja ylityökorvauksista ja miksi ne laksetaan mukaan peruspalkkaa verratessa. Harva kumminkaan haluaa tehdä ilta ym töitä ja ottaisi mieluummin sen 3000¿ klo8-16 duunista.
heilläkin pula työntekijöistä, miten voi sanoa bussikuskin työtä hanttihommaksi, enemmän sillä on henkiä vastuulla työpäivän aikana kun sairaanhoitajalla, kyllä suomi pysähtyy kun bussikuskit on lakossa, minusta sekin on tärkeää työtä niin kuin sairaanhoitajankin, sillä bussilla pääsee sinne sairaalaankin niin töihin kuin potilaaksikin
Jos 93 olisi sanonut kouluttautuvansa uudelleen esimerkiksi labrahoitajaksi tai kampaajaksi, olisitte vaan kehuneet rohkeudesta. Mutta kun se uskaltaa kouluttautua juristiksi, niin heti auotaan päätä! Hohhoijaa!!!
Ikävä fakta on kuitenkin se, että jos palkat ei nouse, ei hoitajia riitä.
HUS:ssa on nyt jo satojen hoitajien vaje ja tilanne pahenee koko_ajan.
t. alanvaihdosta miettivä sh
Vierailija:
odotan ihan innolla että tulisi oikein kunnollinen vaje osaavista pätevistä erikoisalan sairaanhoitajista niin huomattaisiin ettei sitä työtä ihan kuka tahansa pysty tekee ilman koulutusta ja työkokemusta. Esim leikkaussalissa ei ihan kuka tahansa (sairaanhoitaja) pärjää.
Sain tietää 2 päivää ennen suunniteltua leikkausta, ettei se nyt toteudukaan, kun ei ole hoitajia toimenpiteeseen!
Palkkaakin suurempi ongelma taitaa hoitoalalla olla tuo työvoiman saatavuus jo nykyisin. Palkkoja nostamalla varmasti saataisiin lisää hoitajia huokuteltua alalle (esim. ulkomaille lähteneet). Toinen asia tietysti työmäärä, joka tuntuu kovin hurjalta nykyään.
Saanko kysyä minkäikäinen olet ja kauanko ehdit olla sh alalla? Olitko jo pitkään haaveillut asianajajan ammatista? Itse olen jo pidempään(?) (5v) pohtinut alan vaihtoa ja kiinnostuksen kohteena olisi lakiopinnot. Miten paljon olet pystynyt tekemään sh keikkatyötä opintojen ohella? Hatunnosto sinulle ja toivon että pystyn vielä seuraamaan jalanjälkiäsi. En myöskään lähtisi alanvaihtoon (pelkän) rahan takia.
äitiyslomalta palaa töihin sairaanhoitajaksi mm. palkan takia. Miksi mennä töihin paahtamaan itsensä rikki sen vaivasen muutaman satasen takia kun kotona on kivempaa eikä rahallinen ero niin suuri.
nimimerkillä.hoitovapaalla(-lomalla) jatkaen
Vierailija:
Ensinnäkin: parempihan se väärällä alalla olo on huomata muutaman vuoden jälkeen, kuin 30 vuoden päästä. Eipä tarvitse sitten kiikkustuolissa marttyyrina jossitella, ettei aikanaan elänyt, kuten olisi halunnut.
Tsätä olen ehdottomasti samaa mieltä. Mutta sitä ihmettelen, miten Suomella on varaa ihmisten erehdyksien paikkailuun, kun samaan aikaan ei ole varaa edes vaippoihin vanhusten osastoilla :(
Toiseksi: mä saan pelkkää opintorahaa eli 233e/opiskelukk (opistoasteen sh-koulutus takana, joten ihan ne kaikille kuuluvat korkeakoulutukikuukaudet ovat mulla käytössä vasta nyt). Eli muutoin rahat elämiseen tulevat TÖIDEN TEOLLA (sh) opiskelun ohessa.
Ei opintotuki mikään kovin kallis jrjestelmä olekaan, vaan juuri ne ILMAISET opinnot... Harva edes tajuaa, kuinka kallista ylemmän kk-tutkinnon tarjoaminen ilmaiseksi (lue: verorahoilla) on, jos ei ole opiskellut muualla kuin Suomessa!
Jos sairaanhoitajille, lastentarhanopettajille, luokanopettajille jne. kaikille " pienipalkkaisille, koulutetuille, rankkaa ja vastuullista työtä tekeville" alettaisiin maksaa selkeästi kovempaa palkkaa,
mistä ne rahat otettaisiin?
Tähän haluaisin vastauksen, ja niin taitaa haluta moni poliitikkokin. Ei kukaan ilkeyttään kunnalla töissä oleville maksa pienempää palkkaa kuin mitä he työnsä arvon ja koulutuksensa puolesta ansaitsisivat. Jos joku keksii, mistä löydetään niin valtavan paljon rahaa, jolla näille tosi isoille henkilöstöryhmille saadaan isommat palkat kustannettua ilman, että se näkyy muualla kurjistumisena, niin mikäs siinä, hieno homma. Itse realistina toivoisin ennemmin panostusta työoloihin, se kun maksaisi vähemmän ja antaisi silti paljon enemmän kuin muutama kymppi kukkarossa.
Terveisin: ope (nettopalkka 1450¿/kk)