En ymmarra hoitajien palkka-ruikutusta. Eikos heidan peruspalkka ole 2000 e / kk? Siihen lisat paalle. Sehan on ihan hyva palkka!
Kommentit (119)
Eli edelleenkään en osaa pitää pienenä palkkana täällä mainittuja summia, onko ihmisiltä menneet markat ja eurot sekaisin?! Enkä todellakaan ajattele, ettei joku työ olisi enemmän ARVOISTA. No, myönnän etten sentään perusbussikuskin työtä arvottaisi ihan noin kalliiksi, sekin kun välillisesti maksetaan kunnallisverossa... Mutta loppuvimeksi kyse ei ole aroista vaan veroeuroista, mihin on varaa. Itse palkkaisin lisää henkilökuntaa ja jättäisin palkankorotukset odottamaan aikaa parempaa.
Kerropa minulle millä rahalla pesisit (useaan kertaan päivässä) yltä päältä paskassa tai muussa eritteessä olevan ihmisen, hoitaisit silsaiset varpaanvälit, vaihtaisit haavasidoksia, hoitaisit haavoja, ohjaisit dementoitunutta potilasta sadannen kerran omaan sänkyynsä nukkumaan ja valvoisit muutenkin, ettei hän tapa itseään ja muita, kuuntelisit potilaiden ja omaisten jatkuvaa valitusta, hoitaisit todella arvaamattomia alkkiksia, lääkeriippuvaisia, narkomaaneja tai mielisairaita, tekisit töitä epäsäännöllisen säännöllisesti näkemättä omaa perhettäsi kun muutaman tunnin viikossa, jakaisit ruoat, keräisit likaiset astiat, vessattaisit, suihkuttaisit, huolehtisit lääkityksestä, tekisit fyysisesti raskasta työtä minimaalisella työtiimillä, seuraisit elintoimintoja ja olisit VASTUUSSA tekemistäsi ratkaisuista, joista voi oikeasti riippua sen ihmisen henki...jne jne...?
Jos miehet tekisivät näitä hommia, eivät palkat alkaisi taatusti ykkösellä. Itselläni on todella vastuullinen työ leikkausosastolla ja peruspalkka on 1610e. Lähtisitkö ap töihin sillä summalla? Nykyään hoitajan pitää olla kaikkea muuta kuin sisar hento valkoinen: työtehtävinä on tehtäviä, jotka oikeasti kuuluisivat aivan muille ammattiryhmille ja siitä valitettavasti kärsii hoidon laatu...joo, niinpä, tyhmiähän me olemme kun suostumme nöyrästi kaiken vaaditun tekemään...ja vielä ylitunnollisesti, itsemme rikkoen!
niin tämä yhteiskunta vain toimii, että verorahoilla kustannetaan palkkakustannukset ja muut. Perusta itse sellainen Amerikka potenssiin 50, missä ei ole veroja eikä myöskään mitään julkisia palveluita, ja jokainen pitää huolen itsestään.
Ei se, että palkka maksetaan veroilla, tarkoita, että se työ pitää tehdä ilmaiseksi.
Vierailija:
Vierailija:
Ja toki koulutuksesta ja vastuusta pitää maksaa.Pitää toki, mutta kiitos ei VERORAHOILLA. Perustakaa ennemmin sitten vaikka yksityisiä sairaaloita, päiväkoteja ja kouluja, jos lisää palkkaa haluatte (voitte pyytää asiakkaita maksamaan vapaaehtoisesti). Jäisi enempi verorahoja käytettäväksi julkisiin palveluihin samalla, niillä voitaisiin vaikka lisätä henkilökuntaa ja saada työolot vihdoinkin kuntoon. Työolojen parannus heijastuisi myös potilaiden, hoitolasten ja oppilaiden arkeen positiivisesti, pelkkä palkka ei sitä takaisi.
Itse vaihdoin jo opiskeluaikana kun tajusin mihin olin ryhtymässä. Turha vain valittaa huonosta palkasta ja surkeistä työolosuhteista. Turhaa energian tuhlausta. Kannattaisi esitää mieluummin parannusehdotuksia, rationaalisia sellaisia! Ei riitä että sanotaan: Lisää palkkaa. Jostain tuo korotus on saatava, mistä olisit itse valmis luopumaan? Ruuan hinnan alennuksista? Julkisesta terveydenhuollostaa? Mistä?......
Arvasin tuon kommentin tulevan...halusin vain ilmaista ap:lle, millaisia työtehtäviä hoitajille kuuluu, kun tuntui tuijottelevan vain palkkalukuja.
Tosiasiassa tykkään työstäni paljon, mutta rahaa siitä pitäisi maksaa enemmän, jollei nyt edes palkkoja nostettaisi, tyytyisin siihenkin, että työvuorossa olisi tarpeeksi työntekijöitä, ettei tarvitsisi joka työvuoron jälkeen olla ihan piipussa ja henkisesti hajalla.
Pointtini tässä kärkevässä kirjoituksessani oli se, että moniko ihminen tuota työtä haluaa oikeasti tehdä ja millä rahalla sitä tekisi jos tekisi ollenkaan...
Täällä oikeasti vertaillaan palkkoja ihmisten koulutukseen nähden, eikä työtehtävien vastuullisuuteen tai rasittavuuteen nähden...täysin väärä näkökulma.
kasvaa todella suureksi. Tämäkin kesä tosi vaikea ja osastoja suljetaan. Mitä jos itse olisit sairas? Kyllä hoitajiin kannattais panostaa. Nuoret eivät halua alalle. Ilman hoitajia maa kaatuu.
kuolee. Mun mielestä kuulosti aivan ihanalta työltä. Heti vaihtaisin työtä hänen kanssaan mutta hänestä se kai on tosi raskasta.
oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen ei todellakaan ole " ihanaa" ...omituinen näkökulma, mutta toki ymmärrettävä henkilöltä, joka ei ole hoitotyötä koskaan tehnyt, eikä näin ollen tiedä mistä puhuu.
Hoitotyötä tehdään koko persoonalla ja hoidettavaan luodaan ammatillinen suhde, mutta voin takuulla sanoa, että kuolema koskettaa syvästi myös hoitajaa, jos tämä on vähänkään inhimillinen, ajatteleva ihminen.
Voin kertoa ettei ole ruusuista työskennellä ihmisen kanssa joka ei tiedä miten sänky pedataan, saatikka hoitotoimenpiteet. Perusteluna kuulimme ettei tämä ole urakkatyötä, teette minkä jaksatte ja ennätätte. Potilas parat.
Nämä kuluttamattomat (ei siis edes alan opiskejoita) saavat antaa yöpöydiltä lääkkeitä potilaille, toivon että erottavat emätin ja peräsupot tableteista sekä poretabletit...
sh
n lapsen hoidossa ei ole mitään vastuuta kun lapsi kumminkin kuolee. Minun on tehtävä toivottomasta aineksesta kunnon kansalaisia pienellä palkalla.
Vierailija:
n lapsen hoidossa ei ole mitään vastuuta kun lapsi kumminkin kuolee. Minun on tehtävä toivottomasta aineksesta kunnon kansalaisia pienellä palkalla.
Toivon ylläpitäminen tärkeää, vaikka kuolema edessä. Kummalla helpompaa lto vai sh? Vanhempien tukeminen, jne.
Ihan totta, olen usein mittinyt että sanotaan työn olevan kovin vastuullista mutta mitä se käytännössä tarkoittaa ?
Jos mokaat mikä on sanktio ? Huono omatunto vai mikä ?
Rahallista korvaustahan ei kuitenkaan joudu maksamaan, eihän.
Tuntuu että sairaanhoitajat on ainoa ammattiryhmä joka ei ymmärrä että muilla on yhtä raskasta tai raskaampaa kuin heillä. Jopa koulunkäyntiavustajat joutuu esim katetroimaan mutta sairaanhoitajien mielestä ne vaan keittelee kahvia ja monistaa papereita. Ja lto vaan leikkii sormileikkejä päivät pitkät.
Potilas tajuton, tehty dnr (ei elvytetä päätös). Ilmeinen TIA kohtaus, mutta vastuullani on päättää lähetänkö jatkohoitoon vai hoidetaanko meillä ja otetaan riski että voi kuolla. Tätä pohdin myös omaisten kanssa, jos haluavat jatkohoitoon tappelen erikoissairaanhoidon kanssa ottavatko potilaan sinne. he haluavat antaa potilaan kuolla meillä. Yritän sitten perustella tätä omaiselle...
Jaan lääkkeet, on tunnettava valmisteet, vaikutukset, yhteisvaikutukset, annoskoot oikein, vastaavat valmisteet
Miettiä haavoille sopivin haavahoito-ohje, miettiä miksi potilas vuotaa verta emättimestä, nenästä tai muusta paikasta. Tutkia halvausoireita, tajuntaa, ym
sopeutumattomien luokalla paskapalkalla tietenkin ja olin raskaana. Koko ajan sai pelätä ettei raivoava oppilas esim potkaise vatsaa. No minuun ei kukaan käynyt käsiksi, luokanopettajaan kyllä. Mutta turha näitä on sairaanhoitajille selittää. Vain heillä on vastuullinen työ ja huono palkka.
Itse olen työskennellyt sairaanhoitajana vanhuspuolella jo muutamia vuosia, eri pituisia sijaisuuksia tehden.
Sairaanhoitajan tehtävistä oman kuntamme vanhainkodissa tiivistettynä seuraava: sairaanhoitaja jakaa lääkkeet (kaapista dosetteihin, doseteista tarjottimille), ottaa verinäytteet yms. vastaavat, on mukana talossa vierailevan lääkärin vastaanotolla ja kirjaa sitten lääkärin sanelut koneelle plus tekee muut tarvittavat muutokset lääkkeisiin ja hoitosuunnitelmiin, pitää yhteyttä eri yhteistyötahoihin, vaihtaa vaippoja, pesee, pukee, riisuu, syöttää, siivoaa tarvittaessa jne. Sairaanhoitaja vastaa vuoronsa aikana osastostaan ja viikonloppuisin, kun vuorossa saattaa olla vain yksi sh, koko talosta (yht. noin 40 asukasta). Tämän lisäksi kontolla ovat vielä viereisten palvelutalojen asukkaat (lähinnä iltaisin ja vloppuisin). Eli mikäli jotain tapahtuu, sairaanhoitaja päättää, miten tilanteessa edetään. Lähetetäänkö asukas mahdollisesti eteenpäin vai seurataanko tilannetta vielä vanhainkodilla ja jos seurataan, niin kuinka kauan. Lääkäri tosiaan käy meillä ainoastaan kerran viikossa pyörähtämässä parin tunnin ajan.
Arki vanhainkodilla on nykyään sitä, että hoitohenkilökunnalla on sairaslomia todella paljon ja jatkuvasti on vajaamiehitys tai hoitajia vuokrafirmoista (nämä saattavat olla - ja usein ovatkin - täysin alalle kouluttamattomia henkilöitä tai esimerkiksi viimeisillään raskaana olevia!!!). Tuplavuorot ovat nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, eli töitä tehdään klo 07-21.30, eikä sen jälkeenkään vapaapäivästä tietoa. Listaan merkityiltä vapaapäiviltä soitetaan usein töihin sairastumisten takia, vain lomat ovat pyhitettyjä (ja niitähän meillä sijaisilla ei ole).
Palkkani oli 1813e + lisät (meillä sh ei tee yövuoroja), joka minun mielestäni oli kyllä turhan pieni hommiin nähden. Eniten minua kuitenkin häiritsi se, että vapaita ei juurikaan ollut ja työpäiviä vedettiin läpi jatkuvasti alimiehityksellä.
Kolmen pienen lapsen äitinä kyseisenlainen elämä kävi turhan rankaksi. Lapsiani ja miestäni näin vain vilaukselta silloin tällöin ja syyllisyys perheen laiminlyömisestä oli jatkuvaa. Sitten tein sen päätöksen, etten ottanut tarjottua vakipaikkaa vastaan vaan hain kokonaan uuteen, toisen alan koulutukseen. Pari vuotta olen opiskellut (sh:n töitä tehnyt lomilla), enkä kyllä vaihtaisi enää takaisin vanhaan. Tulevasta ammatistani odotettavissa joskus myös ihan kunnon palkkaakin, mikä minusta on pelkästään positiivista (vaikkei se raha elämässä kaikkea merkitsekään).
Hän joka epäilee hoitajien vastuuta. Ota hyvä ihminen ensin selvää. Sanktioita kyllä jaellaan.
Kuolemantuottamuksesta tulee varmasti tuomio. Toki tuohon tulee lievennyksiä työolojen epäinhimillisyydestä, työnkuormittavuudesta ym.
En kuvittele pääseväni uudessa ammatissa mitenkään helpommalla, haasteet ovat aina pelkästään positiivinen juttu! Työ vaan tulee olemaan kovasti sairaanhoitajan arjesta poikkeavaa, lisäksi mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön (esim. sijoittautumiseen työelämässä) ovat ihan eri luokkaa.
Kolmen vuoden päästä olen OTM (lakimies).
Minusta kurjinta työssä on se, että lomat joutuu pitämään, jossain mihin nyt sattuu saamaan, eikä perheellä ole yhteistä lomaa. Pyhätyöt ja yötyö ovat rasittavia perhe-elämän kannalta.
Minä vaihdan heti alaa, kun saan rahaa tarpeeksi säästöön. Työstäni kyllä pidän kovasti sisällöllisesti ja potilastyö sopii minulle, mutta oma perheeni on miljoona kertaa tärkeämpi, joten tällä palkalla teen vuorotyötä niin vähän kuin mahdollista. Jos tuplavuoroista (kun siis joku kollega sairastuu) maksettaisiin hyvin, voisin jäädäkin tuuraamaan iltavuoron jälkeen yöksi, mutta koska kunnollista hälytysrahaa ei tunneta Suomessa, niin en jää koskaan.