En ymmarra hoitajien palkka-ruikutusta. Eikos heidan peruspalkka ole 2000 e / kk? Siihen lisat paalle. Sehan on ihan hyva palkka!
Kommentit (119)
Eiköhän tuo kysymyksiisi vastailu onnistu:)! Olen 29-vuotias (täytän 30 loppuvuodesta) ja sairaanhoitajan töitä olen tehnyt vanhuspuolella kuusi-seitsemän vuotta (vain tuon verran, sillä tosiaan on tullut tässä ohessa kolme lastakin synnytettyä). Nyt opiskeluaikana olen ollut kaikki lomat töissä, toisinaan tehnyt myös viikonloppuisin sijaisuuksia. Seuraavina vuosina tulen todennäköisesti olemaan töissä vain kesät ja joululomat, sen verran rankalta tämä vuosi on tuntunut.
Mun ongelmani lukion päätyttyä aikanaan oli se, että olin kiinnostunut tosi monista asioista, enkä osannut päättää, mikä oli se kaikkein kiinnostavin. Kielet ja lääketiede olivat ehkä tuolloin eniten mielessä. En kuitenkaan ollut varma valinnastani ja hain sh-koulutukseen mielessäni se, että ehkä joskus myöhemmin haluan sitten lukea lääkäriksi. Ja kuten joku tuossa fiksuna mainitsikin, myös se, etten halunnut tulla tiedekuntia kiertäväksi ikuiseksi opiskelijaksi, vaan että saisin ammatin, jolla elättää itseni. Ajattelin sitten myöhemmin miettiä, mitä oikeasti isona haluan tehdä.
Pikku hiljaa lasten myötä aloin miettiä alanvaihtoa, sillä kuten sanoinkin, ainakin meidän perheessämme tuo vuorotyön ja perheen yhdistäminen on ollut turhan vaikeaa. Lisäksi jatkuvan vajaamiehityksen ja ylitöiden takia olin koko ajan rättiväsynyt. Tavallaan perhe-elämä jäi siis kokonaan työn varjoon. Kolmannen lapsen äitiyslomalla aloin sitten ääneen puhua kavereillenikin alanvaihdon mahdollisuudesta ja pohdin aika pitkäänkin eri vaihtoehtoja. Paras ystäväni sitten totesi, että hän on aina ajatellut minun sopivan lakialalle (erinäisistä syistä johtuen) ja hommasi tutun tutultaan vanhat pääsykoekirjat. Niitä lukiessani " klikkasi" heti, tiesin samantien, että tässä on se minun juttuni. Kuopus oli tuolloin kuitenkin vielä ihan pikkuvauva, joten lykkäsin oikikseen hakua seuraavaan vuoteen. Eli v. 2005 hain ja pääsin sisälle.
Itse asiassa meitä löytyy oikiksesta erinäisiäkin henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet hoitoalalta OTM-koulutukseen. Ja opiskelu on muuten juuri sitä, mitä pääsykoekirjojen perusteella voi kuvitella. Kolme ekaa vuotta (ainakin Turussa) suoritetaan lähinnä eri oikeudenalojen perusteita tenttimällä, tyyliin tenttiä kohti luettavaa 700-1300 sivua plus lait päälle. Kuulostaa alkuun paljolta, mutta kaikkeen tottuu. Lisäksi kielet juoksevat ohessa oman valinnan mukaan.
Sellainen selvennys vielä, että meistä tulee lakimiehiä eli juristeja. OTM-koulutuksen perusteella ei siis voi vielä suoraan käyttää nimikettä asianajaja, vaan siihen vaaditaan tietty määrä työskentelyä asianajotoimistossa sekä hyväksytysti suoritettu ns. asianajokoe. Lisäksi nykyään monet lakimiehet hankkivat vielä varatuomarin " tittelin" (vaatii tuomioistuintyöskentelyä tietyn ajan). En ole vielä varma siitä, haluanko juuri asianajajaksi, mahdollisuuksia on niin monia. Se selviää kyllä tässä koulutuksen myötä.
Neuvonkin sinua aluksi hankkimaan jostain vanhat pääsykoekirjat ja niiden perusteella katsomaan, nappaako kyseinen ala mukanaan. Opiskelu tosiaankin on pitkälti samanlaista kuin pääsykoekirjojen lukeminen. Ja jos nappaa, niin sitten ei muuta kuin hakemaan kyseiseen koulutukseen!!:) Tsemppiä sulle!
ps. Minä muuten uskon, että sairaanhoitajan ammatista on hyötyä myös lakimiehen ammatissa. Organisointi- ja neuvottelutaidot ovat ainakin kehittyneet sh:n ammatissa, samoin ihmisten kohtaaminen ja tilanteiden lukeminen myös rivien välistä ovat hoitoalalla arkipäivää.
Nyt häippäsen lukemaan ruotsin tenttiin!:)
Itse asiassa tuon viimeisen viestisi jälkeen ymmärrän kyllä pointtisi:)...lainsäädännössä on omat kiemuransa asian suhteen ja toisaalta niihin lukukausimaksuihin voisi olla vaikea vetää rajoja, siis siihen, ketkä maksavat kyseisiä maksuja. Muualta kuin ETA-maista tuleville lukukausimaksut ilmeisesti alkavat kohta olla jo arkea.
Minä itse asiassa voisin kuvitella maksavani kohtuullista lukukausimaksua opiskelustani ja lähinnä juuri sen tähden, että mulla on jo opiskeltuna 3,5 vuoden mittainen tutkinto. Eli kun teen töitä opiskelujen ohessa, saan siitä myös ammattini mukaista palkkaa. Toisaalta mun kaksi koulutustani tulee yhteispituudeltaan olemaan suurin piirtein samaa luokkaa kuin lääkärin opinnot erikoistumisineen.
Jos maksut rajattaisiin toista tutkintoaan tekeviin, niin miten pitäisi sitten suhtautua sellaisiin ensimmäistä tutkintoaan tekeviin, jotka pyörivät eri tiedekunnissa jopa reilut 10 vuotta? Esimerkiksi minä sentään olen jo tehnyt yhden ammatin töitä sen kuusi-seitsemän vuotta ja maksanut veroja aikas lailla enemmän valtiolle, kuin siinä tilanteessa, että olisin " vain pyörinyt yliopistolla" .
Ja toisaalta, kyllä Suomelta rahat vaippoihin löytyisivät, kyse on vain priorisoinnista tuolla eduskunnassa ja myös kunnissa. Nytkään kunnat eivät ilmeisesti haluaisi ottaa valtiolta korvamerkittyä rahaa esimerkiksi vanhustenhuoltoon, vaan haluavat edelleenkin päättää itse, mihin valtion rahat laitetaan.
Nää on kimurantteja juttuja!:)
Olen siis lähihoitaja vanhainkodista.
Sinä vaan jankkaat että sanktioita jaellaan mutta millaisia ? Ja mistä vastuuseen kuuluvista ' rikkeistä' ? Kuolemantuottamus kuitenkin harvinainen ääritapaus.
89 (?)
Vierailija:
Hän joka epäilee hoitajien vastuuta. Ota hyvä ihminen ensin selvää. Sanktioita kyllä jaellaan.
Kuolemantuottamuksesta tulee varmasti tuomio. Toki tuohon tulee lievennyksiä työolojen epäinhimillisyydestä, työnkuormittavuudesta ym.
Luulisi kaikkien alalle opiskelevien tietävän etukäteen, mikä sairaanhoitajien peruspalkka on?
Ja viimeistää se koulussa kerrotaan, ja sinä aikana luulisi saavan edes hieman harjoitteluiden kautta käsityksen siitä, millaista työ on.
Joten miksi ihmeessä pitää opiskella sairaanhoitajaksi, ja sitten loppu elämä ruikuttaa siitä, kuinka pieni palkka on???
Mutta mitä tulee sairaanhoitajan ja vaikkapa esim. kätilön työhön, niin keskiverrosti sairaanhoitajien työ on paljon, paljon rankempaa ja kiirreellisempää, työaikojen suhteen pitää joustaa aivan äärettömästi jne.
Kyllä karu totuus kätilöistä on se, että vaikka heillä kiireisiäkin päiviä on, niin suurimman osan ajasta heillä on aikaa vain istuskella kahvihuoneessa juoruamassa, ja aika rentoon tahtiin he voivat suurimman osan työstään hoitaa.
(Jos nyt siis verrataan esim. sairaahoitajaa työssä päivystyksessä, ja kätilö synnärillä.)
Ja kaiken kukkuraksi, kätilöt saavat parempaa palkkaa kuin sairaanhoitajat!!!
Joten saisivat vaihtaa näiden palkat päikseen, niin se edes olisi vähän kohtuullisempaa.
Toivotaan, ettei kenellekään tule tarvetta joutua sairaalaan.
Vierailija:
Synnyttäjiä kun saa ihan vapaasti kohdella kuten koiria.Hoitsut istuvat isona remminä toimistossa eivätkä korvaansa lotkauta jos sinne menee käymään.
ai jaa! Minusta teemme arvokasta työtä. Välillä istumme toki kansliassa, mutta voi mennä vuoroja, ettei ehdi syödä tai käydä edes vessassa. Ja yritämme kohdella kaikkia kunniotuksella. Miksi ehdit sitten kävellä käytävillä, jos olit synnyttämässä?
Kuinka moni 19-vuotias todella ymmärtää mihin kaikkeen sen palkan on tulevaisuudessa riitettävä?
Tai sitä, miten hankalaa 3-vuorotyön yhdistäminen on perhe-elämään.
Omalta kohdaltani suurin vitutus ei edes ole palkan suuruus. Kyllä meidän perhe elää minun ja mieheni palkoilla. Pahin epäkohta on palkka suhteessa työhön, tuolla palkalla en jaksa enää tehdä noin vastuullista ja vaativaa työtä. Siksi suunnittelenkin nyt opiskelijaksi heittäytymistä ja uudelle alalla suuntautumista.
Välillä vain ottaa aivoon, että suomalaiset (etenkään meidän nuorten sukupolvi) ei tunnu käsittävän, ettei mikään ole oikeasti ilmaista. Ja en todellakaan sympatiseeraa niitä ikuisia yliopistolla roikkujiakaan, voit olla varma ;)
-99
Vierailija:
Eivätkä sairaanhoitajat todellisuudessa ole vastuussa yhtään mistään. Tässä maassa pääsee lääkäritkin vastuusta kuin koirat veräjästä.
Sairaanhoitajia syytetään siitä että haluavat asiallisen palkan raskaasta työstä. Sairaanhoitajahan on perinteisesti se " jokapaikan höylä" joka tekee hyvin monipuolisesti töitä, kun taas monessa muussa ammattikunnassa työvelvoitteet on hyvinkin tarkasti rajattu.
Kuka on väittänyt, että sairaanhoitajat eivät yleisesti arvosta muita ammatteja?? En minä ainakaan. Toki on monta muuta tärkeää ammattiryhmää, opettajat, kouluavustajat, lähihoitajat, bussikuskit, roskakuskit .. niitähän riittää ketä kaikkia tarvitaan toimivan yhteiskunnan pyörittämiseen.
Mutta jos puhutaan siitä, miksi sairaanhoitajat haluavat lisää liksaa, niin esimerkiksi siksi että nyt jo on työvoimapula etenkin Etelä-Suomessa. Lisää työntekijöitä saadaan alalle jos nostetaan palkkoja! Raskaasta työstä riittävä korvaus. Onko kohtuuton vaatimus? Hemmetti kun täällä Suomessa on edelleen yleinen mielipide se, että sairaanhoitajille ei tarvitse mitään maksaa, kun ne kutsumuksesta tekee sitä hommaa kuitenkin. Miten ne tuolla maailmalla ei sitten tee pelkästä kutsumuksesta töitä?
Joo, sanokaa vain että vaihtakaa alaa. Miksi vaihtaisin työstä josta pidän työhön jota en voi sietää? Ei mua kiinnosta teollisuus tai kaupanala, vaikka maksaisivat mitä. Niin rahanahne en ole. Mutta haluaisin tekemästäni työstä kunnon korvauksen. Ja musta on ihan reilua, että mulle maksettaisiin kunnon korvaus siitäkin, että hoidan sairaita ihmisiä sillä aikaa, kun te muut kunnon kansalaiset maistelette joulukinkkua. Ja kolme lastani viettävät joulunpyhät isän kanssa kun äiti ei voi pitää joka joulu vapaita.
On varmaan niin, että suomalaiset uskoo että joku asia on tarpeen vasta sitten kun sitä ei ole. Katsotaan ens syksynä, miten suu pannaan kun hoitoala menee lakkoon eikä niitä " palveluja" ole saatavissa enää niinkään hyvin kuin nyt. Tosiasia on, että nyt jo monessa paikassa tehdään töitä minimimiehityksellä joka on jo johtanut useisiin läheltä-piti tilanteisiin. Jossain vielä tapahtuu jotain ikävää, ja vain siksi ettei hoitajia ole ollut tarpeeksi, ja se on ikävää se. Kesällä tilanne vaan pahenee, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
Toivottavasti jokainen teistä, jotka ette arvosta sairaanhoitajien tai kätilöiden töitä, muistatte vielä joku päivä oman tyhmyytenne. Ehkä olet joku päivä synnyttäjä, joka vuotaa synnytyksen aikana moninkertaisesti oman verimääränsä tai tai vanhempi, jonka lapsi taistelee elämästään kriittisinä hetkinä tai ehkä makaat itse halvaantuneena ja kivuissasi kun makuuhaavojasi hoidetaan ja vaippojasi vaihdetaan kun lasket allesi. Sinä hetkenä sinä toivottavasti muistat ala-arvoiset kommenttisi hoitotyöntekijän työn vastuullisuudesta ja tärkeydestä. Surullista, että inhimillisyys ja eettisyys ovat sinulle vieraita käsitteitä, ne erottavat ihmisen eläimestä.
Joka päivä hyvinvoivassa Suomessakin on kymmeniä tuhansia hätää kärsiviä ihmisiä, joiden elämä olisi lyhyt tai tuskainen yhteiskunnassa, jossa sairaanhoitajia ja kätilöitä ei riitä sairaaloihin ja terveyskeskuksiin.
Se, että alalla jo oleva hoitaja osaa pyytää tärkeästä, raskaasta ja vastuullisesta työstään sopivaa palkaa, on viisautta. Onneksi moni nuori lähtee opiskelemaan alaa kunnianhimoisesti, uskoen palkankin vielä nousevan oikealle tasolleen ja oikeuden ja hyvyyden voittavan. Toivottavasti Suomalaisessa yhteiskunnassa riittää päteviä ja motivoituneita hoitajia myös tulevaisuudessa, palkka ja työolot ovat tässä taistelussa ensiarvoisen tärkeitä tekijöitä.
Oma palkkani olisi kolminkertainen eli ihan turha vedota siihen. Lähtisitte, jos se kerran tuosta vaan onnistuu ja on helppoa.
Mua alkaa kanssa ärsyttää tää sairaanhoitajien ainainen kitinä ja käninä. Erityisen ärsyttäväksi sen tekee se, että jatkuvasti palkkoja verrataan paperimiehiin tai milloin mihinkin raksamieheen tai rekkakuskiin. TYÖSKENTEEKÖ EDELLÄ MAINITUT JÄTTIPALKKAISET JULKISELLA SEKTORILLA? Elleivät niin, mitäs siitä valitatte. Niistä paperimiesten palkoista maksetaan veroja, joilla kustannetaan sitten julkisen sektorin menot kuten sh:tten palkat. Teiltä ne palkat ei ole pois vaan pikemminkin saisitte toivoa isompia palkkoja yksityiselle sektorille, jotta verokertymä kasvaisi jne. TE tappelette samasta pussista opettajien, sosiaalityöntekijöiden ym. kanssa, ette paperimiesten.
Synnyttäjiä kun saa ihan vapaasti kohdella kuten koiria.
Hoitsut istuvat isona remminä toimistossa eivätkä korvaansa lotkauta jos sinne menee käymään.
eli ei lisiä. Kyllähän tällä toimeen tulee enkä ruikuta,mutta välillä aina miettii että saman palkan sais aika paljon helpommalla vähemmän vastuullisesta työstä.
tuo 2000 saattaa tulla lisien kans. Ja siitä sitten se 27 % veroo..
Sairaanhoitajat ovat vastuussa ihmishengistä, paperityöläiset koneista. Mutta tokihan paperiteollisuus tuottaa rahaa, sairaat ihmiset vain vievät sitä.
Että näin se arvomaailma menee:-(
Potilaat on sairaita, eli ne on usein varsin äkäisiä ja käy jopa käsiksi. Ja paljon nostelua voi olla. Ja lääkkeiden kanssa on tietty oltava tarkkana, ja vuorotyötäkin se on monella.
Mut sit myös tuosta oon samaa mieltä, että synnyttäneiden osastolla ei todellakaan ollut aina hääviä se kohtelu. Toisen lapsen kohdalla meni jo ok, kun tiesi mitä odottaa, mutta edelleen oisin toivonut, että hoitajat olis edes jaksaneet kertoa, mihin vauvan veivät ja mitä sille tehtiin. Sen tympeyden jälkeen ei kieltämättä oo sympatiat hoitajiin ihan korkeimmillaan.
Nykyään pankit suorastaan tyrkyttävät isoja pitkien maksuaikojen lainoja pelkkiä vakuuksia vastaan. Takaisinmaksukyvystä ei ole usein hajuakaan. Ikinä en ole kateellinen ollut auto+asuntovelallisille. Päässä täytyy olla vikaa, jos ottaa esim. auton pankkilainalla samaan " konkurssiin" . Perin harvinaista oli 90-luvulla, että otettiin yli miljoonan markan laina. Nykyisin taitaa olla yli 200.000 ¿ keskimääräinen talolaina. Tuntuu olevan trendi, että " heti mulle kaikki tänne nyt" . Itsehän asumme perheen kanssa ahtaasti mutta halvasti vuokralla toistaiseksi. Korot kun nousevat, niin minä ostan säästöilläni tällaisen " konkurssipesän" .
-Insinööri
Vierailija: