Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vilkun käyttö on niin vaikeaa

Vierailija
14.11.2025 |

Mikä siinä on, että vilkkua ei osata tai viitsitä käyttää? Vilkun käyttö on kaupunkiliikenteessä kaikkein tärkein asia liikenteen sujuvuuden kannalta. Kuinka monta kertaa olet odottanut pääsyä liikenneympyrään, kun vasemmalta tulee jatkuva jono autoja, joista suuri osa kääntyy heti ensimmäisestä liittymästä ja monet eivät käytä vilkkua ollenkaan ja loput laittavat sen päälle vasta samalla, kun kääntävät rattia. Sellaisesta vilkun käytöstä ei ole mitään apua muille.

Vilkun perimmäinen tarkoitus on ilmaista muille aikomuksiaan eikä pelkästään tekoja. Jos vilkun laittaa päälle vasta kääntyessä, se on aivan liian myöhäistä. Jos aikoo kääntyä liikenneympyrästä heti ensimmäisestä liittymästä, pitää vilkku laittaa päälle jo selvästi ennen ympyrään ajamista.

Lainaus tieliikennelaista: "Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan."

Suuntamerkki pitää siis antaa hyvissä ajoin ennen toimenpidettä. Ei pelkästään ennen vaan hyvissä ajoin ennen. Laissa painotetaan suuntamerkin antamista hyvissä ajoin, koska suuntamerkillä ei ole tarkoitus ilmaista pelkästään tekoja vaan myös aikomuksia. Sillä on suuri vaikutus liikenteen sujumiseen.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aivan liian helppoa saada ajokortti.  Ajokortti ikä nostettava 19 vuoteen.

Vierailija
42/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun Bemarissani ihme kyllä vilkut ovat toimineet jo yli 10 vuotta. Yritän aina pistää vilkun päälle hyvissä ajoin ennen kääntymistäni. Tavoitteeni on, että vilkku ennättää vilkuttaa ainakin 3 kertaa ennen kuin siirrän jalkani jarrupolkimelle. Silloin kaikki takana tulevatkin tietävät riittävän ajoissa aikomuksestani kääntyä ja voivat hiljentää tarvittaessa vauhtiaan pehmeästi.

Usein edellä ajavan kääntyminen on arvattavissa hänen hidastaessaan tai  jopa jarruttaessaan ennen risteystä. Tällaiset kuskit piestävät usein vilkun päälle vasta kääntäessään jo rattia. Helppoa, mutta ei turvallista.

Samaa mieltä. Piestävä on tuollaiset kuskit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkun käyttö on joidenkin mielestä heikkouden merkki, toiset tienkäyttäjät alkavat kohdella sinua huonommin jos liian auliisti vilkutat.

Se on juuri näin. Liikenteessä, kuten elämässä muutenkin, pärjää parhaiten kun on hieman aggressiivinen eikä välitä kaikista pikkusäännöistä, kuten vilkun käytöstä.

Vierailija
44/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He jotka eivät vilkuta risteyksissä muulle liikenteelle vilkuttavat poistuessaan kiertoliittymästä vaikka muuta liikennettä ei olisi. Vilkutuksen määrä on vakio, ei sitä jokapaikkaan riitä !

Vierailija
45/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että itse tietää mihin on kääntymässä. 

Vierailija
46/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Audin ja Bemarin vilkut ovat joko vaikeita käyttää tai sitten ne eivät enää toimi kuin ihan uutena.

Saman huomannut. Tai sitten ne on erikoisvarusteita ja pitänyt tilata uuteen autoon erikseen. Rahat on ilmeisesti loppunut tässä kohtaa. Eivät käytetä vilkkua risteyksissä, eivätkä kaistoja vaihdettaessa. 

Vierailija
47/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Audin ja Bemarin vilkut ovat joko vaikeita käyttää tai sitten ne eivät enää toimi kuin ihan uutena.

Saman huomannut. Tai sitten ne on erikoisvarusteita ja pitänyt tilata uuteen autoon erikseen. Rahat on ilmeisesti loppunut tässä kohtaa. Eivät käytetä vilkkua risteyksissä, eivätkä kaistoja vaihdettaessa. 

Bemarissa on laskuri, joka laskee joka vilkutuksen. Huollossa laskutetaan vilkutusten määrän perusteella. Uuteen autoon saa kaupan päälle ilmaisia vilkutuksia, siksi uusissa autoissa vilkut toimivat jonkin aikaa. Leasing-autoissa vilkutukset voivat kuulua sopimukseen tai sitten työnantaja maksaa, joten voi vilkutella huoletta.

Vierailija
48/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on juuri tuollainen, että on ruuhkassa sormet valmiina laittamaan sen vilkun, sitten kun tulee sopiva rako, eli vasta kun siirtyy niin räpäyttää sen päälle. Olen monta kertaa sanonut, että näytä sitä vilkkua heti kun haluat siirtyä niin muut tietävät antaa tilaa. Hän siihen aina, että ei kukaan kuitenkaan anna tietä. Mikä on täyttä tuubaa, koska ajan itsekin ja tiedän että moni antaa. 

Eli ilmeisesti kyse on vähän samasta kuin että ei halua kysyä neuvoa, joku kasvojen menettämisen pelko siis, ja/tai ettei voi olla "muiden armoilla" missään asiassa.

Vierailija
49/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rele  kuluu..v i t t u m a i n e n vaihtaa,jos posahtaa..

Onko menny useesti? Mulla ei oo koskaan menny yhdestäkään autosta 25 vuoden aikana. Eikä ole kaveritkaan puhunu että kellään olis jatkuvasti tällästä ongelmaa.

Vierailija
50/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rele  kuluu..v i t t u m a i n e n vaihtaa,jos posahtaa..

Onko menny useesti? Mulla ei oo koskaan menny yhdestäkään autosta 25 vuoden aikana. Eikä ole kaveritkaan puhunu että kellään olis jatkuvasti tällästä ongelmaa.

Onko autoissa enää edes mitään vilkkureleitä? Ei tietokoneissa ole mitään releitä.

Vierailija
51/51 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Minä käytän vilkkua aina, myös silloin kun ei ole mitään tarvetta. Esimerkiksi tänään käännyin 4 kertaa maaseudulla niin ettei mistään suunnasta näkynyt ketään, mutta vilkutin silti, koska se tulee niin selkäytimestä. Ajan samalla tavalla riippumatta, millä perheen autoista olen liikkeellä,  Audilla, Kialla vai Toyotalla. Ajoin myös läheisen Bemarilla ihan kuten omallani.

Mun edessä tänään kaupungissa ilman vilkkua kääntyi ja vaihtoi kaistaa Ford Fiesta ja Skoda Octavia. Niissäkin vilkku on sit vissiin kallis erikoisvaruste...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi