Kuinka paljon tappiolla olisit valmis myymään asuntosi päästäksesi elämässä eteenpäin
Eron jälkeen asuin ensin vuokralla, sitten ostin oman asunnon joka maksoi 175.000e. Nyt 3 vuotta myöhemin haluaisin myydä tämän ja muuttaa nykyisen miestäväni luo. Hinnat on pohjamudissa ja kauppa ei käy. Turha odottaa samaa hintaa mistä itse maksoin. Velkaa on vain 40.000e, ja jos ostan puolet miesystäväni talosta, mun osuus olisi 100.000e
Kommentit (29)
Mikset voisi laittaa sitä vuokralle? Me maksoimme kodistamme 220 000€ ja ollaan asuttu tässä 20 vuotta. En yhtään osaa sanoa saisiko omat pois myydessä vai ei. Jos haluaisimme myydä niin eihän ostajaa kiinnostaisi pätkääkään 20 vuoden takainen kauppahinta.
Sinuna miettisin nyt ihan ensin, mitä teet sitten, jos tuosta uudestakin miehestä tulee ero. Olisiko järkevämpää laittaa nykyinen asuntosi kuitenkin vuokralle ja jättää ostamatta puolet miehen talosta? Tietty maksaisit oman osuutesi uuden miehen asumiskustannuksista, mutta et hänen lainaansa (jos hänellä sellaista on) vaan ne varsinaiset asumisen kulut eli sähköt, kiinteistöverot, jätehuoltomaksut jne puoliksi.
Jos olet eronnut jo kerran niin kynnys erota toisen kerran on varsin matala. En noin lyhyen seurustelun jälkeen ostaisi yhteistä asuntoa ainakaan asumatta yhdessä ensin alkuhuuman jälkeistäkin aikaa ensin rauhassa. Laita omasi vuokralle alkuun.
Ainakin kannattaa miettiä tarkasti, mikä on oikea hinta siitä miesystävän talosta. Ehkä se talon hinta on arvioitu vaaleapunaiset lasit päässä. Ei ole järkeä myydä omaa ns. päivänhintaan eli tällä hetkellä halvalla ja sitten ostaa puolta miesystävän talosta toivotaan-toivotaan-hintaan.
Minkä takia se vaatii sua lunastamaan puolet? Onko kovakin remontin tarve vai aikooko tsillailla enemmän? Kun ei ole enää oma talo.
En vaan ymmärrä, että ihmiset ovat valmiita ostamaan uudestaan ja uudestaan talon vaihtuvien puolisoiden kanssa. Rakkaushuumassa ei ajatella rahaa ja sitten kärsitään taloudellisia tappioita. Eihän se ole mitenkään järkevää.
Laita asuntosi vuokralle, muuta miehen luo ja maksa kohtuulliset kulut siitä. Jos suhde loppuu, sinulla on oma asunto. Vaikka kuinka olisi rakastunut, tyhmä ei kannata olla!
Maksoin lainan nollakoroilla ja paikallisiin vuokriin verrattuna olen asunut tosi edullisesti. Olen voitolla vaikka en saisi tästä senttiäkään. Elinkustannukset ovat olleet halvemmat kuin vastaavassa asunnossa vuokralla asuessa.
Minä olen aina antanut vanhat pois ilman rahaa, minulla ne ovat olleet vain työvälineitä ja kun en tarvitse lahjoitan pois, kivutonta.