Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka matkustatte lentokoneella paljon

Vierailija
14.11.2025 |

Mitkä on teidän must have-jutut, jotka teillä on aina mukana lennolla?

Tuli mieleen, kun oltiin työmatkalla ja työkaveri ihmetteli omiani. Minulla on AINA lennolla mukana oma viltti, unimaski, matkatyyny, korvatulpat, vastamelukuulokkeet, varavirta, oma vesipullo ja jotain pientä syötävää.

Työkaverista siis roudaan kohtuuttomasti tavaraa mukanani. Omasta mielestä taas nuo kulkee kivasti mukana ja lisää merkittävästi mukavuutta lennolla. Etenkin viltti oli hänestä turha.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon tavaraa minun mielestä, ap.

Minulla on aina mukana käsimatkatavara, mutta kun käsimatkatavaran paino on usein rajoitettu 8 kiloon, niin se tulee helposti täyteen, niin etten voi ottaa niskatyynyä tai vastamelukuulokkeita. Enkä todellakaan mitään vilttiä pysty ottamaan. 

Käsimatkatavarassa on vaihtovaatteet, vaihtokengät, tietokone, laturit, adapterit, varavirtalähteet, vesipullo, hammasharja, tärkein päivittäiskosmetiikka, kosteuspyyhkeitä ja deodoranttia. Usein mukana on myös sateenvarjo ja aurinkolasit. En käytä läkkeitä, mutta jos olisi, niin ne kannattaisi myös minusta pakata mukaan käsimatkatavaraan.

Aika paljon tavaraa. Ja sitten listaa itse enemmän. 

Minusta tuossa on aika minimivarustus työmatkalle. Meilläkin on työmatkalla pakko ottaa matkustamoon nuo tietokonejutut ja vaihtovaatteet sun muut tykötarpeet, joilla pärjää tarvittaessa yön yli. Eihän noita varavirtalähteitä ja latureita ruumaan saisi laittaakaan. Teen yli 200 matkapäivää vuodessa.

Vierailija
42/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan useimmiten vain pienen repun kanssa, on halvempaa ja mukavampaa etsiä pesula paikan päältä (tai käyttää hotellin palveluja) kuin raahata ylimääräistä tavaraa mukana. Reppuun mahtuu ihan hyvin kaikki, mitä viikon reissulla tarvitsee.

Lennolla mulla on mukana sen repun lisäksi iso ja hyvin kevyt kashmirhuivi, joka käy myös peitosta, kuulokkeet, puhelin, josta joko luen tai kuuntelen e- tai äänikirjoja, käsirasva ja vesipullo. Mitä vähemmän tavaraa on pakko kuljettaa mukana, sitä mukavampi on matkustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitkillä lennoilla on ollut viltti tarjolla ihan lentoyhtiön puolesta. Tosin ei  niitä varmaan kaikille ole tarpeeksi. 

Riippuu lentoyhtiöstä. Finnairin yölennoilla on aina saanut kaikki viltin. Samoin Turkish Airlinesillä on kaikille viltit ja jopa tossutkin. Minusta päivälennolla ei tarvitse, eikä jollain lyhyellä Euroopan lennolla, missä ei muutenkaan ehdi nukkua. 

Minua häiritsee tässä se, että ne harvoin on sellaisia, joille olisi mitään käyttöä enää lennon jälkeen. Sen vuoksi minulla on pitkillä lennoilla omat mukana.

Ei vilttejä saa ottaa mukaan lennolta. Ne pitää jättää koneeseen, menevät pesuun ja seuraaville. 

Itse olen ainakin lentänyt pitkiä lentoja niin, että kaiken on saanut itselleeen. 

Olen minäkin nähnyt, kuinka joku on pakannut lennon lopussa viltin ja tyynyn käsipakaasiinsa. Ei se silti tarkoita että niin saisi tehdä. Varastaahan jotkut ravintolastakin ruokailuvälineet. 

Vierailija
44/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan useimmiten vain pienen repun kanssa, on halvempaa ja mukavampaa etsiä pesula paikan päältä (tai käyttää hotellin palveluja) kuin raahata ylimääräistä tavaraa mukana. Reppuun mahtuu ihan hyvin kaikki, mitä viikon reissulla tarvitsee.

Lennolla mulla on mukana sen repun lisäksi iso ja hyvin kevyt kashmirhuivi, joka käy myös peitosta, kuulokkeet, puhelin, josta joko luen tai kuuntelen e- tai äänikirjoja, käsirasva ja vesipullo. Mitä vähemmän tavaraa on pakko kuljettaa mukana, sitä mukavampi on matkustaa.

Samaa mieltä, vähemmän on mukavampi, ja iso kashmirhuivi on kätevä. Mutta aina ei ole kyse viikon reissuista. Viimeksi minulla oli mukana 8 kg matkustamossa ja 40 kg ruumassa, eikä aivan kaikkea tarpeellista tullut silti mukaan. Minun työmaat on välillä niin pusikoissa, ettei paikan päältä saa kuin vettä ja riisiä. 

Vierailija
45/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on mukavaa etsiä pesulaa, mutta työmatkalla ei ehdi. Repulla pärjää minusta hyvin viikon lomamatkan, mutta ei kyllä työmatkaa, koska jo pelkkä tietokone ja tarvikkeet vie puolet repusta. 

Vierailija
46/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ap pakkaat tietokoneen? Työmatkalle sekin on kuitenkin yleensä pakko ottaa mukaan, ja laturit yms härpäkkeet. Lisäksi vaihtovaatteet ja yöpymistarvikkeet on meillä työnantajan puolesta ohjeistettu pakkaamaan käsimatkatavaraan, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä. Eipä siihen sitten enää mitään vilttejä tai tyynyjä oikein mahdu. 

En ole ap, mutta kyllä minulla mahtuu sekä nuo sinun mainitsemat että vastaavat kuin ap:lla ihan vaan 20l reppuun ja vähän isompaan käsilaukkuun. Niskatyyny roikkuu käsilaukun hihnassa.

Minusta muuten viltti on nerokas idea. Itselläni on ollut tähän mennessä aina iso huivi, mutta juuri kokeilin, että ei se mene juurikaan pienempään tilaan kuin viltti. Villahuivia ei viitsi joka lennon jälkeen pestä, vaikka lentokoneet on kauheita bakteeripesiä. Viltin taas voi heittää koneeseen. Näin helposti palelevana kun aina pitää kuitenkin olla lämmikettä mukana. 

Vierailija
47/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia teidän työkoneet on, jos niiden vuoksi ei mahdu mitään muuta matkustamoon mukaan? Pöytäkoneita?

Minusta kaiken tarvittavan saa hyvinkin pieneen tilaan. Itse en ikinä lennä kuin repun ja käsilaukun kanssa matkustamossa. Ne käsimatkatavaraan pakattavat vaihtovaatteet ei tarvitse olla mitään isoja ja massiivisia. Työkoneen lisäksi ei ole kuin sen laturi ja ergohiiri työvarusteita.

Vierailija
48/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan tarvi olla mitään. Pidemmät lennot nukun, lyhemmillä luen/katselen pilviä/seku vaan istuskelen

Vierailija
49/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta töiden puolesta, mutta muuten useamman kerran vuodessa. Minusta ap:n listaus ei kuulosta edes mitenkään ihmeelliseltä. Esim. meillä on koko perheellä Loopin korvatulpat nukkumiseen ja Applen AirPods prot, jotka ei tosiaan vie niin paljon tilaa, että tarvisisi taivastella. Varavirrat nyt kuuluukin kuljettaa matkustamossa. Vesipullo kuuluu minusta perusvarustukseen. Itselläni on aina 1-2 riippuen lennon pituudesta. Matka-/niskatyyny on minulle ainakin must have ja kulkee repun hihnassa. Viltistä ja unimaskista voi keskustella. Mutta unimaskihan menee vaikka käsilaukkuun eikä vie ollenkaan tilaa. Viltti sitten on makukysymys, mutta miksi ei, jos mahtuu mukaan ja on kova palelemaan.

Vierailija
50/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat ja unimaski ON must have. Vaikka ei lennolla tarvitsisi niin kohteessa voi olla eri rytmissä huonekaverin kanssa, huoneessa voi olla surkea äänieristys tai kovaääninen ilmastointi, verhot voi olla mitä sattuu ja päästää kaiken valon läpi, kun kotona nukun täysin pimeässä.

Vesipullo, kuulokkeet, niskatyyny, lääkkeet, varavirtalähteet, huulirasva ja lämmin iso huppari on minulla myös vakiovarusteena. 

Vierailija
51/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet selkeä amatööri matkustamaan. Harjoittele lisää. 

N.  400 lentoa takana, 35 vuotta

400 röntgenkuvaa otettuna!

Vierailija
52/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jonka mielestä vain tuo viltti on noissa ap:n must haveissa edes jotenkin poikkeuksellinen? Eikö nuo nyt muuten ole aika perussettiä? Viltinkin kyllä ymmärrän, jos on palelevaa sorttia.

Viimeksi, kun itse lensin pari viikkoa sitten, isolla osalla oli jonkinlainen tyyny ja kuulokkeet nyt vähintään. Varsinkin naisilla jotain isoja huiveja, joihin olivat kääriytyneet. Miten se huivi eroaa viltistä?

Vierailija
53/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheelle omat reput.

Lapsille omiin reppuihinsa ipadit, kuulokkeet, sipsit, karkit, kosteuspyyhkeet, käsidesi, vesipullot, huppari

Itselle aina huulirasva, vesipullo, kasvoseerumi/voide (laitan ennen lentoa ja lisään lennolla niin ei iho kuivu), nappikuulokkeet, lämmin neuletakki, kosteuspyyhkeet ja käsidesi

Terv ulkosuomalainen äiti

Vierailija
54/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tämä hyvin av:lle tyypillinen tärkeily ja kilpailu, että kuka selviää vähemmillä tai kenellä on eniten työrojua mukana.

Hyvä ystävä lentää kuukausittain työmatkoja. Usein Yhdysvaltoihin. Oltiin myös hiljattain yhdessä lomalla. Ystävällä on lähes sama setti kuin ap:lla aina mukana. Vilttiä ei ole, mutta sen sijaan ylimääräinen paksu neule tai huppari sekä villasukat. Eli käytännössä sama asia.

Vierailija
55/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkseni tulee paljon lenneltyä mannerten välejä, joten päälle jotain pehmeetä lämmintä ja löysää. Jalkaan villasukat ja uggit. Businestyylisemmät vaihtovaatteet on laukussa. Sitten mulla on yleensä iso ohut hartiahuivi mukana, johon voi kiepsahtaa unille. 

On omat kuulokkeet, läppäri, kirja, niskatyyny toisinaan, en ole päättänyt tarviinko mä sitä.. vesipullo, pähkinöiitä ja kuivattuja hedelmiä. Kosteuttavia silmätippoja ja kosteusvoide. Lennolle lähden aina meikittä.

Vierailija
56/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu millaisia lentoja tekee. Yhteen aikaan lensin paljon Helsingistä Kuopioon, eikä siinä matkalla tarvinnut mitään sen kummempaa, koneessa vietin saman ajan kuin pahimmillaan pääkaupunkiseudun ruuhkissa normaalilla työmatkalla. 

Sinä ilmeisesti lennät usein yöaikaan tai olet muuten väsynyt, kun otat noin paljon nukkumiseen liittyviä tarvikkeita mukaan? Jos työkaveri lentää pääasiassa päiväsaikaan ja haluaa seurustella matkakumppaninsa kanssa, puolet tavaroistasi kuulostaa turhilta.

Eihän noista kuin unimaski liity nukkumiseen. 

Vierailija
57/57 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu millaisia lentoja tekee. Yhteen aikaan lensin paljon Helsingistä Kuopioon, eikä siinä matkalla tarvinnut mitään sen kummempaa, koneessa vietin saman ajan kuin pahimmillaan pääkaupunkiseudun ruuhkissa normaalilla työmatkalla. 

Sinä ilmeisesti lennät usein yöaikaan tai olet muuten väsynyt, kun otat noin paljon nukkumiseen liittyviä tarvikkeita mukaan? Jos työkaveri lentää pääasiassa päiväsaikaan ja haluaa seurustella matkakumppaninsa kanssa, puolet tavaroistasi kuulostaa turhilta.

Eihän noista kuin unimaski liity nukkumiseen. 

Eikä sekään välttämättä. Jos on esim. migreeniherkkä, niin unimaski voi pelastaa lentokoneessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä