Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka matkustatte lentokoneella paljon

Vierailija
14.11.2025 |

Mitkä on teidän must have-jutut, jotka teillä on aina mukana lennolla?

Tuli mieleen, kun oltiin työmatkalla ja työkaveri ihmetteli omiani. Minulla on AINA lennolla mukana oma viltti, unimaski, matkatyyny, korvatulpat, vastamelukuulokkeet, varavirta, oma vesipullo ja jotain pientä syötävää.

Työkaverista siis roudaan kohtuuttomasti tavaraa mukanani. Omasta mielestä taas nuo kulkee kivasti mukana ja lisää merkittävästi mukavuutta lennolla. Etenkin viltti oli hänestä turha.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa kaljaa.

Vierailija
82/146 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkillä (mannerten välisillä) unimaski ja silikonikorvatulpat. Melatoniinia tarpeen vaatiessa. Yksi lisä-alusvaatekerta. 

Kanniskelin myös yhdessä vaiheessa jotain käsikonsolia, mutta business-luokassa ei ole enää tarpeen, viihdettä on muutenkin isolta ruudulta ja loppuaika nukutaan. 

Euroopan sisäisillä riittää joku aikakauslehti tai kirja. 

Bisnesluokassa saa pitkillä lennoilla myös unimaskin ja korvatulpat. Ei ole pakko ottaa omia. Vaikka eihän nuo paljon mitään tilaa vie. 

Myös turistiluokassa on mannertenvälisillä lennoilla viihdetarjonta edessä olevan istuimen selkänojassa olevalla ruudulla, ruutu on tosin vähän pienempi kuin bisneksessä.

Mutta lentoluokasta riippumatta, ihan pelkällä alusvaatteiden vaihdolla ei kyllä oikein pärjää, jos jatkolento jossain päin maailmaa viivästyy niin, että joutuu olemaan yön yli lentokentällä, tai matka kokonaisuudessaan kestää pari vuorokautta. Noitakin on joskus sattunut kohdalle, kun paljon lentää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta taas lähtö ja juuri pakkailin koneeseen tulevaa käsilaukkua. Mukana jälleen kerran evästä (en maksa lentokoneruoasta kun on aivan hirveän makuista ja en syöttäisi sitä edes koiralleni), kirja, kuulokkeet, läppäri, laturit, lääkkeet, käsirasva, käsidesi, huulirasva, peili, harja. Mulla on koneessa aina kuuma joten vilteille, villasukille tms ei ole koskaan ollut tarvetta. En myöskään ole koskaan onnistunut saamaan unta koneessa joten valveilla menee kaikki lennot ihan sama kuinka pitkiä ovat.

Tosiaan lentokoneruoan maku ja laatu riippuu hyvin paljon lentoyhtiöstä ja myös matkustusluokasta. 

Minusta viime aikoina ei enää ole ollut matkustamossa niin viileää kuin joskus takavuosina oli. Neuletakki on kätevä, ja kerrospukeutuminen yleensäkin on matkalla kätevää. Mutta aina olen saanut tarvittaessa koneesta myös viltin, joko niin että ne on kaikille valmiina, tai pyytämällä lentoemännältä. Toki lyhyellä lennolla tai halpayhtiössä ne voi loppua, ja jos joku haluaa olla varma, että saa viltin, niin voihan omankin ottaa. Villasukkia en ole koskaan ottanut lentokoneeseen, mutta jos ne on jollekin tärkeät, niin toki ne silloin kannattaa ottaa.

Vierailija
84/146 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan sisäisillä lennoilla mulle riittää ne mitä löytyy käsilaukustani normaalistikin: puhelin, airpodit ja huulirasva. Syön loungessa ja ostan koneeseen vesipullo.

Pidemmille lennoille otan mukaan ison huivin ja niskatyynyn sekä puen lentosukat.

Vierailija
85/146 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia teidän työkoneet on, jos niiden vuoksi ei mahdu mitään muuta matkustamoon mukaan? Pöytäkoneita?

Minusta kaiken tarvittavan saa hyvinkin pieneen tilaan. Itse en ikinä lennä kuin repun ja käsilaukun kanssa matkustamossa. Ne käsimatkatavaraan pakattavat vaihtovaatteet ei tarvitse olla mitään isoja ja massiivisia. Työkoneen lisäksi ei ole kuin sen laturi ja ergohiiri työvarusteita.

Juuri eilen saavuin UAE:n työmatkalle kolmeksi päiväksi. Mun reppu painoi 12 kg, mun ruumalaukku painoi 13.8 kg. Repussa on perus Dellin 17 kannettava, työ iPad 12, adapterit kännykälle ja tietokoneelle, lisänäyttö, jakolaite, hiiri, kaasumittari, lasermittari, sähkömittari, työhön liittyvät 200 sivua papereita, lisäksi jättisilkkihuivi nukkumista varten, vaihtopaita ja alusvaatteet ja hammashoitovälineet. Mun ruumalaukussa on palonkestävät työvaatteet kolmelle päivälle, turvakengät, kypärä, liivi, kuulonsuojaimet, salivaatteet ja kengät, kolmelle päivälle päivällisvaatteet, kahdet korkokengät, ja kosmetiikka (pesuaineet, hiustenhoitotuotteet ja meikit). Sellaisella repertuaarilla täällä liikutaan ja usko tai älä, pääasiassa toimistotyötä teen ja olen reissussa noin 270 päivää vuodesta. 

Vierailija
86/146 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko perheelle omat reput.

Lapsille omiin reppuihinsa ipadit, kuulokkeet, sipsit, karkit, kosteuspyyhkeet, käsidesi, vesipullot, huppari

Itselle aina huulirasva, vesipullo, kasvoseerumi/voide (laitan ennen lentoa ja lisään lennolla niin ei iho kuivu), nappikuulokkeet, lämmin neuletakki, kosteuspyyhkeet ja käsidesi

Terv ulkosuomalainen äiti

Alapeukkuja tähän? Kyllä taas jollakin kateus nostanut päätään koska a) ulkosuomalaisuus b) paljon matkustava perhe

Oikea syy c) trolli tai d) keppi syvällä perseessä. 

Millaisia tankkiperseitä noi sun lapset oikein on kun eivät pärjää ilman sipsejä ja karkkeja lennon aikana...

Meillä on sellainen tapa, että käydään ostamassa karkkia aina koneeseen. Sipsit sotkee liikaa, joten niitä ei ikinä osteta. Mutta karkkia kyllä. Muuten ei arjessa hirveästi tule syötyä. On vain joku puoli vahingossa syntynyt tapa/perinne. 

Vierailija
87/146 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkillä (mannerten välisillä) unimaski ja silikonikorvatulpat. Melatoniinia tarpeen vaatiessa. Yksi lisä-alusvaatekerta. 

Kanniskelin myös yhdessä vaiheessa jotain käsikonsolia, mutta business-luokassa ei ole enää tarpeen, viihdettä on muutenkin isolta ruudulta ja loppuaika nukutaan. 

Euroopan sisäisillä riittää joku aikakauslehti tai kirja. 

Bisnesluokassa saa pitkillä lennoilla myös unimaskin ja korvatulpat. Ei ole pakko ottaa omia. Vaikka eihän nuo paljon mitään tilaa vie. 

Myös turistiluokassa on mannertenvälisillä lennoilla viihdetarjonta edessä olevan istuimen selkänojassa olevalla ruudulla, ruutu on tosin vähän pienempi kuin bisneksessä.

Mutta lentoluokasta riippumatta, ihan pelkällä alusvaatteiden vaihdolla ei kyllä oikein pärjää, jos jatkolento jossain päin maailmaa viivästyy niin, että joutuu olemaan y

Vähän ohi aiheen, mutta minulla on jotenkin pieni pää ja pienet korvat. Nuo lentokoneista jaettavat unimaskit on aina löysiä ja korvatulpat liian isoja korviini. Siksi aina omat mukana. Kun eivät tosiaan vie käytännössä yhtään tilaa.

Vierailija
88/146 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se napsahtaa kohdalle ja kuolo korjaa lentäjät.

Vierailija
89/146 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passin ja lompakon lisäksi se, mitä käsimatkatavaan pakkaan. Eli kaikki tarvittava pariksi päiväksi, jos matkalaukku häviää matkalla, kuten joskus on käynyt. Toilettilaukku lääkkeineen, vaihtovaatteet pariksi päiväksi, läppäri ja muut sähköiset pientarvikkeet ja jotain lukemista matkalle.

Muistan yhden kaverin kanssa tehdyn etelänmatkan, jossa kaveri sanoi, ettei hänellä koskaan ole käsimatkatavaroita, koska se on niin hankalaa. Matkalaukku sitten hävisi ja ei kun kohteessa ensimmäisenä kauppaan hommaamaan yhtä sun toista.

Tämä ei varmaankaan ollut se mitä ap kysyi. 

Nimenomaan oli juuri sitä. Ihmetyttää  miksi kyseenalaistit

Vierailija
90/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja. Se tekee matkasta hiukan siedettävämmän.

Onneksi on äänikirjat! Hämärässä siristellessä ei saa kuin niskansa kipeäksi. Ja kuulokkeet ovat kevyemmät kuin kirja, taas vährmmän jannettavaa

Niinpä. Minulla kuivuu silmät ihan kamalasti lentokoneessa, joten useimmiten lähinnä torkun tai kuuntelen äänikirjaa/podcastia silmät kiinni ja lisäilen silmätippoja säännöllisesti. En pysty lukemaan enkä juurikaan katsomaan mitään leffoja tai sarjoja. 

Vierailija
91/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on äänikirjat! Hämärässä siristellessä ei saa kuin niskansa kipeäksi. Ja kuulokkeet ovat kevyemmät kuin kirja, taas vährmmän jannettavaa

Niinpä. Minulla kuivuu silmät ihan kamalasti lentokoneessa, joten useimmiten lähinnä torkun tai kuuntelen äänikirjaa/podcastia silmät kiinni ja lisäilen silmätippoja säännöllisesti. En pysty lukemaan enkä juurikaan katsomaan mitään leffoja tai sarjoja. 

Juuri tuo. Tulin sunnuntaina lennolla ja silmäni vuotivat vedosta koko ajan. Onneksi oli äänikirja taas

ed

Vierailija
92/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta taas lähtö ja juuri pakkailin koneeseen tulevaa käsilaukkua. Mukana jälleen kerran evästä (en maksa lentokoneruoasta kun on aivan hirveän makuista ja en syöttäisi sitä edes koiralleni), kirja, kuulokkeet, läppäri, laturit, lääkkeet, käsirasva, käsidesi, huulirasva, peili, harja. Mulla on koneessa aina kuuma joten vilteille, villasukille tms ei ole koskaan ollut tarvetta. En myöskään ole koskaan onnistunut saamaan unta koneessa joten valveilla menee kaikki lennot ihan sama kuinka pitkiä ovat.

Tosiaan lentokoneruoan maku ja laatu riippuu hyvin paljon lentoyhtiöstä ja myös matkustusluokasta. 

Minusta viime aikoina ei enää ole ollut matkustamossa niin viileää kuin joskus takavuosina oli. Neuletakki on kätevä, ja kerrospukeutuminen yleensäkin on matkalla kätevää. Mutta aina olen saanut tarvittaessa koneesta myös viltin, joko niin että ne on kaikille valmiin

Paljon olen lentänyt, enkä vielä ole saanut hyvää lentokoneruokaa. Kyllä sitä nyt paikoista syö, mutta kivempi olla myös jotain omaa mukana.

Vierailija
93/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo. Tulin sunnuntaina lennolla ja silmäni vuotivat vedosta koko ajan. Onneksi oli äänikirja taas

ed

Minulla muuten unimaski auttaa hiukan sen pahimman kuivumisen kanssa. Sen takia käytän sitä usein mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Luultavasti blokkaa sitä pahinta vetoa silmiin ja estää kuivumista. Harvoin menee lentoa kokonaan ilman.

Vierailija
94/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu millaisia lentoja tekee. Yhteen aikaan lensin paljon Helsingistä Kuopioon, eikä siinä matkalla tarvinnut mitään sen kummempaa, koneessa vietin saman ajan kuin pahimmillaan pääkaupunkiseudun ruuhkissa normaalilla työmatkalla. 

Sinä ilmeisesti lennät usein yöaikaan tai olet muuten väsynyt, kun otat noin paljon nukkumiseen liittyviä tarvikkeita mukaan? Jos työkaveri lentää pääasiassa päiväsaikaan ja haluaa seurustella matkakumppaninsa kanssa, puolet tavaroistasi kuulostaa turhilta.

Kuka haluaa seurustella lentokoneessa? Kauhea meteli koko ajan. Parempi vaan tunkea vastamelukuulokkeet korviin ja nukkua. Seurustella voi sitten perillä.

Ettekö te ihmiset nuku öisin ollenkaan, vai kuinka pystytte joka välissä torkkumaan? Ei mulla kyllä yleensä riitä unta päiväunille, ellen sitten jostain syystä ole nukkunut huonosti. 

Vierailija
95/146 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu millaisia lentoja tekee. Yhteen aikaan lensin paljon Helsingistä Kuopioon, eikä siinä matkalla tarvinnut mitään sen kummempaa, koneessa vietin saman ajan kuin pahimmillaan pääkaupunkiseudun ruuhkissa normaalilla työmatkalla. 

Sinä ilmeisesti lennät usein yöaikaan tai olet muuten väsynyt, kun otat noin paljon nukkumiseen liittyviä tarvikkeita mukaan? Jos työkaveri lentää pääasiassa päiväsaikaan ja haluaa seurustella matkakumppaninsa kanssa, puolet tavaroistasi kuulostaa turhilta.

Kuka haluaa seurustella lentokoneessa? Kauhea meteli koko ajan. Parempi vaan tunkea vastamelukuulokkeet korviin ja nukkua. Seurustella voi sitten perillä.

Ettekö te ihmiset nuku öisin ollenkaan, vai kuinka pystytte joka välissä torkkumaan? Ei mulla kyllä yleensä riitä unta päiväunille, ellen sitte

Kai sekin on taito, että pystyy nukkumaan aika matkustaessa, vaikka muuten en ikinä nuku päiväunia. 

Vierailija
96/146 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkaimpana vuonna (ennen koronaa) lensin 24 kpl ulkomaanreittilentoja. Eikä siis mitään lyhyitä puolen tunnin lentoja Viroon tai Ruotsiin vaan aina vähintään 1000 mailia per yhdensuuntainen lento. Välttämättömät tavarat oli passi, lompakko, kännykkä, laturi, hammasharja, vaihtovaatteet, korvatulpat, kosteusvoide, vesipullo ja nahkahansikkaat. En tarvitse lennon aikana mitään viihdettä (kirja, äänikirja, elokuvat, sarjat) koska nukun suuren osan matkasta. Kerran heräsin kun kone oli laskeutunut ja rullasi terminaalin eteen. En huomannut mitään, vaikka kone laskeutui kiitoradalle (touchdown) ja hidasti vauhtia. Tiukka käännös sivulle paljasti, että nyt ollaan maassa ja kone rullaa portille.  :D

Vierailija
97/146 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen edellämainitusn lisäksi itselläni mukana aina Nasolin tai Otrivin, koska korvia sattuu aina noustessa ja laskiessa, rakenteellinen ahtaus, ei vaadi edes nuhaa. Lisäksi koska jonkin verran lääkkeitä, kuljetan mukana reseptilistausta jonka voi onneksi printata omakannasta. Voimassa kerrallaan 6kk

Nukkumaan en pysty ikinä  koskaan koneessa, on matka sitten 24h tai 2h, hämmästyn mistä teillä sitä unta riittää ja varsinkin lentokoneessa. Kadehdittava ominaisuus sinänsä, mutta paljon matkustavana olen sitä aina ihmetellyt kun osa porukkaa nukahtaa heti myös esim busseissa ja junissakin, liittyykö se tuohon tasaiseen hurinaan vai onko teillä joku lääkitys. Nimim. vähäuninen

Vierailija
98/146 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen edellämainitusn lisäksi itselläni mukana aina Nasolin tai Otrivin, koska korvia sattuu aina noustessa ja laskiessa, rakenteellinen ahtaus, ei vaadi edes nuhaa. Lisäksi koska jonkin verran lääkkeitä, kuljetan mukana reseptilistausta jonka voi onneksi printata omakannasta. Voimassa kerrallaan 6kk

Nukkumaan en pysty ikinä  koskaan koneessa, on matka sitten 24h tai 2h, hämmästyn mistä teillä sitä unta riittää ja varsinkin lentokoneessa. Kadehdittava ominaisuus sinänsä, mutta paljon matkustavana olen sitä aina ihmetellyt kun osa porukkaa nukahtaa heti myös esim busseissa ja junissakin, liittyykö se tuohon tasaiseen hurinaan vai onko teillä joku lääkitys. Nimim. vähäuninen

Minä nukun tylsyyttäni. Olen myös ollut aina hyvä nukkumaan missä vain. Joskus nuorempana nukuin terminaalin lattiallakin, kun vietettiin joku yö lentokentällä.

Vierailija
99/146 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletti ja kuulokkeet, luonnollisesti rahat/kortit ja passi myös.

Vierailija
100/146 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n on tärkeää pitää erityisesti ne mielenterveyslääkkeet lähellään.