Miten selität sen että sulla ei ole sijoituksia
miehillä on 20000 enemmän kuin sinulla
Kommentit (28)
Koska nälkään (tai mihinkään muuhunkaan) kuolleena en pystyisi nauttimaan sijoitusteni tuotoista.
Minulla ei ole osake/rahastosijoituksia, koska en jaksa seurata markkinoita niin hyvin että tietäisin, mihin kannattaisi sijoittaa. Sijoitan suoremmin (yrityksiin ja kiinteitöihin ja aseunto-osakkeisiin) aloille, joita tunnen, ja niinpä on muutamalla sadalla tuhannella sijoituksia jotka tuottavat kolmisenkymmentä tuhatta euroa vuodessa. Tästä tietysti menee kymppitonni veroihin, joten ei sillä elä niin että voisi jäädä työelämästä pois ennen aikojaan ainakaan koskematta pääomaan. Kokonaisomaisuus on miljoonan paikkeilla. Siitä voi tarvittaessa myydä osia. 30% vero siitäkin tietysti menee, mutta vain myyntivoitosta, ei tietenkään koko myyntihinnasta. Jos tämän laskisi mukaan, ja suunnittelisi kuolevansa tyhjätaskuna, voisin jäädä pois työelämästä, mutta ajattelin, että mieluummin siirtäisin tuon aikanaan lapsilleni.
Noin pääsääntöisesti sitä syytä, joka todellisuudessa vaikuttaa naistn pienempään omaisuuskertymään, ei ollut tuossa ylen jutussa mainittu. Professori Jorma Sipilän tutkimusryhmän pitkäaikaisissa tutkimuksissa on todettu, että jokainen lasta hoitsmassa vietetty vuosi vähentää naisten tulokertymää noin kymppitonnilla vieä kymmenen uoden päästäkin. Ts kun teet lapsen ja hoidat sitä normaalit vanhempainlomat, jäät ansaintakehitksessäsi niin kauas jälkeen siitä, mitä muuten olisit ansainnut, että vielä vuosikymmenen päästäkään et ole saanut sitä kiinni. Jokaisesta lapsesta. Sama tietysti pätisi miehiin, jos he hoitaisivat lapsia lähes koko vuoden, mutta yleensähän se jää miehillä siihen kuukauteen tai pariin ja nekin pikkujaksoissa - ja pikkujaksojen vaikutus on paljon pienempi. Niinpä miehet eivät jää jälkeen ansaintakehityksessä ja voivat siis isommista tuloistaan sijoittaakin enemmän. Tuo parin kymmenen tuhannen ero tulee kahdesta lapsesta ja niiden hoitamisesta.
(Tämän kun sitten vetää takaisin noihin omiin sijoituksiini, niin omat lapseni on hoidettu niiden isän kanssa puoliksi. Molemmat olimme vanhempainvapailla 5 kk/lapsi. Sen enempää siihen aikaan ei saanutkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Jaamme talosta/autoista tulevat kulut, mutta ruoat ja lasten kulut tulevat minulle.
Miksi? Sun mieskö ei ole niiden lasten isä? Miksei niiden isä maksa mitään?
Käärinliinoissa ei ole taskuja, joten mihin muuhun laittaa suuret setelit kuin käyttöön eli nautintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaamme talosta/autoista tulevat kulut, mutta ruoat ja lasten kulut tulevat minulle.
Miksi? Sun mieskö ei ole niiden lasten isä? Miksei niiden isä maksa mitään?
On lasten isä, ja hyvä kysymys. Olen yrittänyt asiasta puhua, mutta se menee aina riitelemiseksi, vaikka kuinka näytän faktat. Sama pätee myös käytännön töihin kotona - minä hoidan kodin/lasten asiat 95 prosenttisesti. Tähän luisuttiin jo hyvin aikaisin suhteessa, koska itse vielä opiskelin kun mies oli jo töissä. Hyvittääkseni taloudellista epätasapainoa tein kaikki kotityöt.
En jaksa riidellä niin kauan kun minullakin kuitenkin jää säästöjä, lapset ovat onnellisia ja koti pysyyy OK kunnossa ilman että olen burnoutin partaalla. Harmoninen arki on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on järjetöntä. Mitä vanhemmaksi tulee niin sitä vähemmän rahalla on merkitystä.
Päinvastoin. Ikää tulee ja terveys menee tai uuden työpaikan saaminen menee mahdottomaksi, niin silloin niillä säästöillä on nimenomaan merkitystä.
^ niin, perillisille :)
Lapsiin mennyt kaikki rahat. Jälkiviisaana säästäisin enemmän. Lasten isä humputti kaikki rahansa, omat ja lainatut. Onneksi lapsista on tullut viisaampia ja sijoittavat.
Aika vähän on. Ensin olin köyhä opiskelija - "sijoitin" niin, etten ottanut opintolainaa. Sitten valmistumisen jälkeen työttömyyttä, töihin kun pääsin, niin alkoi asuntoon säästäminen. Ne rahat meni asuntoon. Sitten säästettiin autoon. Ne rahat meni autoon. Sitten säästettiin remonttiin. Ne rahat meni remonttiin. Sitten säästettiin vanheimpainlomaan, ne rahat meni työajan vähentämiseen/lyhentämiseen kun lapset olivat pieniä. Sitten säästettiin isompaan taloon jne jne.
Sen jälkeen on rahaa kertynyt enemmän, mutta miehellä säästyy kyllä paljon paremmin, vaikka palkat ovat suunnilleen samat. Jaamme talosta/autoista tulevat kulut, mutta ruoat ja lasten kulut tulevat minulle.