Selkä paskana eikä Panacod auta. Voiko lääkäri määrätä vahvempaa?
Huomenna menossa lääkäriin mikäli kivulta pääsen autoon.
Kommentit (63)
Tärkeää on tietää mikä vika selässä on mutta jos oletetaan että ei ole tarvetta leikkaushoitoon niin sitten kotihoidossa voi jatkaa. Jos on kipeä niin aika vaikea on selkää kovemmin jumpata mutta liikkua toki kannattaa voinnin mukaan. Kipulääkityksenä Burana tai vastaava auttaa luukipuun ja Panadolista voi saada lisätehoa. Panacodin käyttö Panadolin sijaan tehostaa kivunhoitoa. Seuraavaksi kannattaisi aloittaa pregabaliini eli Lyrica kun se lisää kipukynnystä.
Omat kokemukset ovat hyvät kun olen käyttänyt Burana 600 mg x 3-4, Panadol/Panacod 1g/2tbl x 3 ja Lyrica 75 mg x 2 lääkityksiä. Ensimmäisellä kertaa oli kyse iskiasvaivasta ja isosta prolapsista. Kipu meni pois kun sain Lyrica lääkepaikkauksen esittelijältä eikä tarvinnut edetä leikkaukseen. Toinen kerta on diskiitti jota on hoidelttu viikkojen ajan antibiooteilla.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt ottanut 3:na päivänä 3 x pvä. Ei ole mitään traumaa, vain liikaliikkuvat nikamat todettu. 3 päivää sitten en vain yhtäkkiä päässyt enää sängystä ylös. Näin on käynyt jo muutaman kerran tänä vuonna, ja viimeksi sain tätä Panacodia siihen mutta nyt se ei auta kunnolla.
Ap
Hanki kunnollinen sänky.
Vierailija kirjoitti:
Panacod muuttuu joidenkin elimistössä morfiiniksi. Mutta ei kaikilla
Panacodissa on kodeiinia joka muuttuu elimistössä morfiiniksi. Jos on nopea metaboloija niin tulee haittoja kuten pahoinvointia mutta jos on hidas metaboloija niin kipu ei lievity enempää kuin jos ottaisi vain parasetamolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacodissa on kodeiinia joka muuttuu elimistössä morfiiniksi. Jos on nopea metaboloija niin tulee haittoja kuten pahoinvointia mutta jos on hidas metaboloija niin kipu ei lievity enempää kuin jos ottaisi vain parasetamolia.
Mulla ei Panacodilla lähde edes lieväkään päänsärky, ei muillakaan parasetamolia sisältävillä valmisteilla eikä myöskään ibuprofeenilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun moni sanoo että Panacodista menee pää sekaisin mutta mulla ei vaikuta yhtään mitään, ei sillä lähde edes lievä päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vahvistaa niitä selkälihaksia. Todella helppo tapa, on mennä levän sängyn keskelle kasvot alaspäin ja heilutella jalkoj puolelta toiselle. Instagramista löytyy hyviä ohjeita. Selkäni parani huomattavasti parin kerran avulla.
Ei. Pakarat ja vatsalihakset kaipaavat treeniä, jos joku. Kun ne on heikot, niin selkä joutuu liian koville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun moni sanoo että Panacodista menee pää sekaisin mutta mulla ei vaikuta yhtään mitään, ei sillä lähde edes lievä päänsärky.
Hassua, että sua huvittaa tuollainen asia.
Itse otin joskus 6 Panacodia päivässä+muut lääkkeet. Ei tuntunut päässä lainkaan. Nykyään jos otan yhden Panacodin, tulee huono olo ja pieni huimaus jopa pariksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on tietää mikä vika selässä on mutta jos oletetaan että ei ole tarvetta leikkaushoitoon niin sitten kotihoidossa voi jatkaa. Jos on kipeä niin aika vaikea on selkää kovemmin jumpata mutta liikkua toki kannattaa voinnin mukaan. Kipulääkityksenä Burana tai vastaava auttaa luukipuun ja Panadolista voi saada lisätehoa. Panacodin käyttö Panadolin sijaan tehostaa kivunhoitoa. Seuraavaksi kannattaisi aloittaa pregabaliini eli Lyrica kun se lisää kipukynnystä.
Omat kokemukset ovat hyvät kun olen käyttänyt Burana 600 mg x 3-4, Panadol/Panacod 1g/2tbl x 3 ja Lyrica 75 mg x 2 lääkityksiä. Ensimmäisellä kertaa oli kyse iskiasvaivasta ja isosta prolapsista. Kipu meni pois kun sain Lyrica lääkepaikkauksen esittelijältä eikä tarvinnut edetä leikkaukseen. Toinen kerta on diskiitti jota on hoidelttu viikkojen ajan antibiooteilla.
Parasetamolin maksimiannostus on 3000mg = 3g vuorokaudessa. Yhdessä Panacodissa sitä on 500mg.
Vierailija kirjoitti:
Tramal ja Panacod ovat vahvoja. Panacod on huumaava opiaatti. Eli saat kyllä jo nyt tujua lääkettä. Dr. House oli koukussa kodeiiniin, jota siis Panacodissa on.
Kerran panacodia ja tramalia saanut leikkauksen jälkeen. Ei kumpikaan mitään olotiloja tuonut kivunpoiston lisäksi. Morfiinikin sai vain aikaan pahan olon. En tiedä sitten kuinka paljon niitä jotkut vetää että koukkuun jää kun ei itselle noihin mitään himoa jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt ottanut 3:na päivänä 3 x pvä. Ei ole mitään traumaa, vain liikaliikkuvat nikamat todettu. 3 päivää sitten en vain yhtäkkiä päässyt enää sängystä ylös. Näin on käynyt jo muutaman kerran tänä vuonna, ja viimeksi sain tätä Panacodia siihen mutta nyt se ei auta kunnolla.
Ap
Maksimiannostus on 6 päivässä.
Onko selkää kuvattu? Siis magneettikuva. Heijastuuko kipu jalkaan/jalkoihin?
Ei ole magneettikuvattu ja heijastuu mielestäni reisiin. Nyt kyllä aion pyytää kattavampia tutkimuksia.
Ap
Minulla on just sellainen selkäkipu joka heijastuu reiteen, kivut ovat helvetillisiä. Menin sitten ortopedille ja hän samantien teki diagnoosin: iskias hermo jumissa. Kaksi pistosta selkään ja 10 päivän päästä menen uusille pistoksille. Lääkitystä yritin itse ensin mutta ortopedi kielsi kaiken lääkityksen, kirjoitti minulle reseptin,"vyön" jota olen nyt pitänyt viikon ja kivut hälvenneet aika hyvin. Outoa oli että kivut tulivat aina yöllä ja vähenivät kun kävelin talossa. Lääkkeitä ei siis mahan kautta ollenkaan minulle, vahvaa arnikasalvaa selkään. Ap googlaa iskias hermo jumissa, jospa sinullakin on se. Sen paraneminen kestää 6 viikkoa ainakin mut paranee itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääke sitä selkää paranna. Kevyesti liikkuminen kivusta huolimatta ja sitten fyssarille hakemaan jumppaohjetta ja kun selkä on kuntoutettu niin liikkuvampaa elämäntapaa kohti. Sen auton sijaan kävelyä, pyöräilyä ja lihaskuntojumppaa.
Juuri näin. Jos ei mitään akuuttia tapaturmaa ole sattunut, niin liike on lääke.
Lääke ei paranna, mutta saattaa mahdollistaa sen liikkumisen. Itsellä jos oikein iskias iskee kunnolla, pahimmalla hetkellä en pysty liikkumaan yhtään, hermokipu niin paha. En pääse edes sängystä ylös. Lääkkeen avulla pääsen liikkeelle ja pystyn kuntouttamaan. Koska liike todellakin on monessa selkäkivuista se lopullinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vahvistaa niitä selkälihaksia. Todella helppo tapa, on mennä levän sängyn keskelle kasvot alaspäin ja heilutella jalkoj puolelta toiselle. Instagramista löytyy hyviä ohjeita. Selkäni parani huomattavasti parin kerran avulla.
Ei. Pakarat ja vatsalihakset kaipaavat treeniä, jos joku. Kun ne on heikot, niin selkä joutuu liian koville.
Älä oleta sinäkään jos et tiedä. Selkäkipuisella voi olla myös liian aktiiviset vatsalihakset, heikot selän syvät lihakset ja tai heikot lonkan alueen lihakset. Kyse on yksilöstä, ei sinusta ja siitä mitä olet oppinut naistenlehdestä. Ensin on todella syytä selvittää minkä alueen heikkoudesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääke sitä selkää paranna. Kevyesti liikkuminen kivusta huolimatta ja sitten fyssarille hakemaan jumppaohjetta ja kun selkä on kuntoutettu niin liikkuvampaa elämäntapaa kohti. Sen auton sijaan kävelyä, pyöräilyä ja lihaskuntojumppaa.
Juuri näin. Jos ei mitään akuuttia tapaturmaa ole sattunut, niin liike on lääke.
Mutta väärä liike vain pahentaa tilannetta. Siksi on tärkeää hakea fysioterapeutilta täsmäohjeet kuntoutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä oleta sinäkään jos et tiedä. Selkäkipuisella voi olla myös liian aktiiviset vatsalihakset, heikot selän syvät lihakset ja tai heikot lonkan alueen lihakset. Kyse on yksilöstä, ei sinusta ja siitä mitä olet oppinut naistenlehdestä. Ensin on todella syytä selvittää minkä alueen heikkoudesta on kyse.
Siinä tapauksessa on kyse todella poikkeuksellisesta ihmisestä.
Ps. Tiedän tästä asiasta enemmän kuin moni muu, koska olen kuntoutunut LIIKUNNALLA välilevyn pullistumasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai välttämättä missään lihaksissa ei ole vikaa ja mikään jumppa ei auta. Omalla kohdalla pullistumien leikkaukset on olleet välttämättömiä. Neurokirurgit jopa kielsivät liikunnan. Lepoa, oikealla kyljellä, ja vahva kipulääkitys leikkaukseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hanki kunnollinen sänky.
On 5 kk sitten ostettu uusi just sen takia ettei ole liian pehmeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa on kyse todella poikkeuksellisesta ihmisestä.
Ps. Tiedän tästä asiasta enemmän kuin moni muu, koska olen kuntoutunut LIIKUNNALLA välilevyn pullistumasta
Ehei. Sä tiedät vain SUN tilanteestasi. Et kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Maksimiannostus on 6 päivässä.
Onko selkää kuvattu? Siis magneettikuva. Heijastuuko kipu jalkaan/jalkoihin?
Ei ole magneettikuvattu ja heijastuu mielestäni reisiin. Nyt kyllä aion pyytää kattavampia tutkimuksia.
Ap
Minulla on just sellainen selkäkipu joka heijastuu reiteen, kivut ovat helvetillisiä. Menin sitten ortopedille ja hän samantien teki diagnoosin: iskias hermo jumissa. Kaksi pistosta
Kiitos tästä kommentista, etsin tässä siitäkin tietoa.
Ap
Viime viikolla meni selkäjumiin kanssa. Alaselkä selkeä vaiva väärästä nukkuma-asennosta, kun toinen jalka menee toisen yli kylkiasennossa.
Pärjäilin ja sain tehtyä kotoa työtkin. Ei viikonlopun aikana helpottanut yhtään, joten työterveyteen. Siellä antoivatkin suoraan fyssarille ajan. Tuo tutki, kopeloi, hieroi (taivaalllista ja helpottavaa muutamassa kohdassa) ja sitten hän totes, että sulla ei ole perslihaksia juuri ollenkaan. Senhän mä tiesinkin jo.
Sain jumppaohjeet, että muodostetaan jonkinlaiset kanikat.
Tsemppiä ap kipuihin, eihän nämä kivaa ole, mutta hetki kerrallaan!
Käytä peukkua.