Unettomuus onko mitään pahempaa.
Menin 0:00 nukkumaan ja yritin nukahtaa kolme tuntia mutta en saanut tuntiakaan unta sitten luovutin! Kokemuksia unettomuudesta?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, ja on niin rasittavaa kuunnella läheisiltä jatkuvasti "sun pitää mennä aiemmin nukkumaan blaablaa"-horinaa :D ei ole hauskaa kieriskellä sängyssä tuntikausia saamatta unta, enkä ymmärrä miten pystyisin menemään työelämään jos en pääse eroon tästä ongelmasta?
Oikeasti pitäisi vähentää sängyssäoloaikaa ja olla siellä ainoastaan silloin, kun nukkuu. Eli nukkumaan vasta, kun alkaa jo kaatua väsymyksestä ja ylös heti, kun herää.
Kannattaa kuunnella tää Neuropodin jakso.
https://open.spotify.com/episode/6u3OE6sTgQSK0af4FfWwRQ?si=wamcyLiQSEup…
Heh, kyllä on (pahempaa olemassa.)
Pieni vinkki: väsyttävä antihistamiini, käsikauppalääke. Ota se pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Ne osaa parhaiten aina neuvoa, ketkä ei kunnolla mistään kärsi. Jos itsellä on ollut vähäinen univaikeus ja sen sai helposti hoidettua, niin se ei tarkoita että kaikilla on yhtä mitättömiä ne ongelmat.
Tyhmä ihminen yleistää omista kokemuksista jonkun universaalin lähtökohdan, joka muka sitten on kaikille muille sama.
Mun mies valittaa joskus, että ei saa unta. Kohta hän jo kuorsaa. Eli valituksen aiheuttaa 15 minuutin unen odottelu.
Itselläni on hankala unettomuus. Olen käyttänyt reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Pieni vinkki: väsyttävä antihistamiini, käsikauppalääke. Ota se pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Mulla tehosi 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, ja on niin rasittavaa kuunnella läheisiltä jatkuvasti "sun pitää mennä aiemmin nukkumaan blaablaa"-horinaa :D ei ole hauskaa kieriskellä sängyssä tuntikausia saamatta unta, enkä ymmärrä miten pystyisin menemään työelämään jos en pääse eroon tästä ongelmasta?
Oikeasti pitäisi vähentää sängyssäoloaikaa ja olla siellä ainoastaan silloin, kun nukkuu. Eli nukkumaan vasta, kun alkaa jo kaatua väsymyksestä ja ylös heti, kun herää.
Olen yleensä todella väsynyt herätessä, en tiedä miten pystyisin pakottamaan itseni ylös ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan unihygienia varmasti kunnossa? Riittävän viileä ja rauhallinen makuuhuone? Juo illalla lasi lämmintä maitoa ja ota melatoniinia. Muista että yhden yön unettomuus ei ole vaarallista eikä unettomuuteen ole muutenkaan kukaan kuollut. Näitä hyviä neuvoja olen ainakin itse saanut.
Minä puhuin sisätautilääkärille unettomuudestani, joka jatkunut jo yli 20 vuotta. Välillä paremmin nukuttanut ja sitten taas yhtäkkiä uni ei vaan tule. Hän, noin 10 vuotta opiskellut nainen, ehdotti että oletko kokeillut juoda kupin kuumaa teetä iltaisin. Mahtava neuvo ja vaatinut varmasti koko uran pituisen kokeellisen tutkimustyön ja perehtymisen ongelmaan. Sanoin että 50 vuotta aika tarkalleen olen joka aamu, päivä, iltapäivä ja etenkin ilta juonut vähintään yhden kupin kuumaa teetä. On meillä mahtavan osaavaa erikoislääkärikoulutusta! Toinen neuvo oli sitten unilääkkeet ja vi
Miksi unilääkkeet eivät kelvanneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä todella väsynyt herätessä, en tiedä miten pystyisin pakottamaan itseni ylös ajoissa.
Tiputtaudu sitten sängystä alas.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia nukkunut viisi tuntia yöllä ja kaksi tuntia töiden jälkeen. Ainoa rytmi, joka toimii itselläni, eikä uniasiat huoleta. Ei varmaan ole ihan terveellistä, mutta tällä mennään, ainakin niin kauan, kun olen töissä.
Tuohan on ihan hyvä unimäärä, sentään 7 h / vrk.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä "mene aikaisemmin nukkumaan" on tosi nerokas neuvo. Miten se auttaa että makaa sängyssä silmät kiinni kun ei väsytä? Varmaan näillä ihmisillä itsellään tuo sitten auttaa, mutta luulisi ymmärtävän että jos saa unta noin helposti, silloin ei ole uneton eikä täten pätevä neuvomaan niitä joilla on unettomuutta.
Jos en ole suunnilleen kuolemanväsynyt ennen kuin yritän nukkua, aivot eivät hiljene eivätkä anna nukahtaa. Tämä ongelma on ollut olemassa niin kauan kuin muistan eikä siihen ole kukaan lääkäri osannut tarjota mitään muuta "apua" kuin ainaista unihygieniaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tullut siihen tulokseen ettei unettomuuteen auta mikään. Unta saa mitä sattuu milloinkin saamaan jos saa ollenkaan. Kyllästymiseen asti olen ikäni kuunnellut kaikenmaailman neuvoja joista ei ole mitään hyötyä. Tätä ongelmaa vähättelee vain ihminen joka ei tiedä mistä on kyse.
Olen tullut siihen tulokseen että vuorokausi vain on väärän pituinen. Jos pitää herätä kahdeksalta, pitäisi mennä nukkumaan kahdeltatoista jotta saisi nukuttua 8h jolla sitten olisi virkeä. Mutta kun kahdeltatoista ei vielä väsytä niin väkisinkin nukkumaanmeno venyy. Lisäksi olen erittäin iltavirkku joten käänteinen rytmi sopii paremmin.
Aamurytmissä unirytmini alkaa siirtyä ja joko menee pikkuhiljaa kellon ympäri tai jos on noustava aina aamulla, sitten vain nukun joka päivä vähemmän.
Mulla on ollut elämässäni muutama 6kk jakso jolloin olen nukkunut vain 4h vrk. Siihen väsymykseen vaan jotenkin tottui. 5 kk nukuin yössä vain 20min jaksoja ja kerran vaivuin uneen 50min ja siitä kun heräsin niin olin kuin halvaantunut, kesti aikansa kun sain itseäni liikuteltua. Nykyään voin nukkua 12h.Eli ihminen voi muuttua.
Minulla auttui unettomuuteen Möllerin Omega-3 lihakset & nivelet valmiste. Kahdessa kapselissa on magnesiumia 230mg, ja omega-3 rasvahappoja 813mg + mangaania, inkivääriuutetta, C- ja D-vitamiinia. Tosin aloin muutenkin syödä enemmän magnesiumpitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse nukahdan hyvin aikaiseen ja herään kello 3 , katselen tv tä ja suututtaa kun on koko päivä pilalla.
Lue yöllä tylsää kirjaa, älä katso telkkaria. Minä luen lähes joka yö klo yhdestä kahteen. Nukahdan melatoniinilla, mutta herään yhdeltä ja sitten luen, niin nukun ehkä viiteen tai kuuteen.
Mä olen tullut siihen tulokseen ettei unettomuuteen auta mikään. Unta saa mitä sattuu milloinkin saamaan jos saa ollenkaan. Kyllästymiseen asti olen ikäni kuunnellut kaikenmaailman neuvoja joista ei ole mitään hyötyä. Tätä ongelmaa vähättelee vain ihminen joka ei tiedä mistä on kyse.