Unettomuus onko mitään pahempaa.
Menin 0:00 nukkumaan ja yritin nukahtaa kolme tuntia mutta en saanut tuntiakaan unta sitten luovutin! Kokemuksia unettomuudesta?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on unettomuutta jos menee yleensä neljältä nukkumaan.
Ei se ole, jokaisella ihmisellä on oma sisäinen unirytmi. Nykyään kaikkien vain oletetaan pystyvän siihen kymmeneltä nukkumaan ja kuudelta ylös rytmiin.
Äiti tulee alas kyttäämään.
Olen jo vuosia nukkunut viisi tuntia yöllä ja kaksi tuntia töiden jälkeen. Ainoa rytmi, joka toimii itselläni, eikä uniasiat huoleta. Ei varmaan ole ihan terveellistä, mutta tällä mennään, ainakin niin kauan, kun olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan unihygienia varmasti kunnossa? Riittävän viileä ja rauhallinen makuuhuone? Juo illalla lasi lämmintä maitoa ja ota melatoniinia. Muista että yhden yön unettomuus ei ole vaarallista eikä unettomuuteen ole muutenkaan kukaan kuollut. Näitä hyviä neuvoja olen ainakin itse saanut.
Lasi lämmintä maitoa? Löytyykö maailmasta paljon hirveämpää? Meinaan oksentaa jo pelkästä ajatuksesta.
Hyvää on ihmisen elämä, jos unettomuutta pahempaa ja lämmintä maitoa hirveämpää asiaa ei elämään sisälly. Sanonpahan vain. Saa kivittää.
Opetelkaa käyttämään omaa mieltä apuna niin varmasti nukutte.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa käyttämään omaa mieltä apuna niin varmasti nukutte.
Käytetty paljonkin, ei ole toiminut
Ne osaa parhaiten aina neuvoa, ketkä ei kunnolla mistään kärsi. Jos itsellä on ollut vähäinen univaikeus ja sen sai helposti hoidettua, niin se ei tarkoita että kaikilla on yhtä mitättömiä ne ongelmat.
Tyhmä ihminen yleistää omista kokemuksista jonkun universaalin lähtökohdan, joka muka sitten on kaikille muille sama.
Vierailija kirjoitti:
Ne osaa parhaiten aina neuvoa, ketkä ei kunnolla mistään kärsi. Jos itsellä on ollut vähäinen univaikeus ja sen sai helposti hoidettua, niin se ei tarkoita että kaikilla on yhtä mitättömiä ne ongelmat.
Tyhmä ihminen yleistää omista kokemuksista jonkun universaalin lähtökohdan, joka muka sitten on kaikille muille sama.
Lähtökohta jo negatiivinen niin ei auta mikään.
Rauhottaa oman mielen ja pysyy hetkessä, ei mieti mennyttä eikä tulevaa niin varma keino.
Kokeile kahden sekunnin kikkaa, tepsii taatusti.Kysyy luonnetta mutta kun teet tuota niin nukahdat simsalapim.
Toimii niin et keksit jonkun sanan ja sanot sen mielessäsi hiljaa parin sekunnin välein ja et mieti mitään muuta.Ajatus karkaa hetkessä johonkin mut pysäytät sen ja hoet vaan sitä tiettyä sanaa rauhallisesti....kohta nukut.
Toimii 100%
Varsinaista unettomuutta on se ettei pitkällä aikavälillä saa nukuttua minään vuorokauden aikana siten, että unen kokonaismäärä olisi riittävä per vuorokausi. Unettomuuteen kuuluu tyypillisesti se etteivät päiväunetkaan onnistu vaikka antaisi niille mahdollisuuden.
Arkikielessä jotkut kutsuvat unettomuudeksi esim. ongelmallista unirytmiä tai jopa liikaunisuutta, mutta oikeasti ne eivät ole unettomuutta vaan unihäiriöitä.
Toisaalta varsinainen unettomuuskaan ei käytännössä koskaan ole nukkumisen ongelma, vaan seuraus muusta ongelmasta, esim. ahdistuksesta. Kun sen muun ongelman hoitaa, normaali uni seuraa itsestään. Uneton ei siis oikeasti ole kyvytön nukkumaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kokeilkaa 4-7-8-hengitystä. Toi avun itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Onhan unihygienia varmasti kunnossa? Riittävän viileä ja rauhallinen makuuhuone? Juo illalla lasi lämmintä maitoa ja ota melatoniinia. Muista että yhden yön unettomuus ei ole vaarallista eikä unettomuuteen ole muutenkaan kukaan kuollut. Näitä hyviä neuvoja olen ainakin itse saanut.
Kyllä se nopeasti muuttuu hengenvaaralliseksi, kun nukahtaa rattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuin sisätautilääkärille unettomuudestani, joka jatkunut jo yli 20 vuotta. Välillä paremmin nukuttanut ja sitten taas yhtäkkiä uni ei vaan tule. Hän, noin 10 vuotta opiskellut nainen, ehdotti että oletko kokeillut juoda kupin kuumaa teetä iltaisin. Mahtava neuvo ja vaatinut varmasti koko uran pituisen kokeellisen tutkimustyön ja perehtymisen ongelmaan. Sanoin että 50 vuotta aika tarkalleen olen joka aamu, päivä, iltapäivä ja etenkin ilta juonut vähintään yhden kupin kuumaa teetä. On meillä mahtavan osaavaa erikoislääkärikoulutusta! Toinen neuvo oli sitten unilääkkeet ja viisi minuuttia aiemmin olin sanonut että lääkkeet ei ratkaise tätä ongelmaa. Kyllä kannattaa maksaa 10t€ kuukaudessa noin huippuasiantuntijalle.
On toki. Kaikki se, mikä johtuu unettomuudesta.
Nukahtaminen hankalaa, koskaan ei ns. luppaa. Puoliso nukahtaa tyyliin kesken lauseen.
Viime yönä nukuin 3h, valvoin 3h odottaen unta, nukuin 3h. Lokakuun nukuin paremmin.
Onneksi nykyään työ on joustavampaa kuin klo 8-16 x 5.
Unilääkkeitä käytän nykyään harvemmin, onneksi.
Melatoniinikin uutisoitu sydänvaaralliseksi.
Mieli tasapainoon niin alkaa luomet painumaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
minkä takia aina sanotaan, että pitää olla viileä huone? Mä en ainakaan kylmässä nukahda vaan päin vastoin, se pitää hereillä. Mulla on oltava riittävän lämmin että uni tulee.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden syy on useimmiten perseellään oleva unirytmi. Ja tuosta että kolme tuntia maattu sängyssä hereillä kertoo sen ettei unihygienian alkeetkaan ole hallussa.
Kerrytä unipaine ja siedä sitä unenpuutetta hetken. Eli menet sänkyyn 24. Jos uni ei tule 20 minuutissa nouse tekemään muuta, mutta ei ruutuja, valoja, ääniä, ruokaa tms. Lue vaikka heikon lampun valossa kirjaa. Kokeile uudelleen. Ja jos uni ei tule 20 min jatka jotain yksinkertaista puuhaa. Herää klo 6 äläkä nuku päivällä vaikka miten väsyttäisi. Toista illalla sama ja kun asiat alkaa sujua mene hieman aikaisemmin koko ajan sänkyyn illalla.
Sängyssä ei tehdä mitään muuta kuin nukuta.
Puhelin ei ole sängyn vieressä eikä makkarissa ole muitakaan laitteita.
Makuuhuoneen on viileä, lakanat puhtaat ja miellyttävät.
Illalla on rutiini; kevyt iltapala, peseytyminen, kirjan luku, sänkyyn.
H
Saattaa toimia jos on yksi tai kaksi huonosti nukuttua lyhyttä yötä takana. Mutta kun on todellinen ongelma joka jatkunut vuosikymmeniä, niin nuo ohjeet on ihan puhdasta vttuilua. Ymmärrät kun itse pääset kokemaan.
On kokemusta, ja on niin rasittavaa kuunnella läheisiltä jatkuvasti "sun pitää mennä aiemmin nukkumaan blaablaa"-horinaa :D ei ole hauskaa kieriskellä sängyssä tuntikausia saamatta unta, enkä ymmärrä miten pystyisin menemään työelämään jos en pääse eroon tästä ongelmasta?
Sössön sössön.
Ei auta.
Kyse ei kaikilla ole sinun haista pjaska pelipallon vähän vaan heikommin nukkumisesta.