Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus onko mitään pahempaa.

Vierailija
13.11.2025 |

Menin 0:00 nukkumaan ja yritin nukahtaa kolme tuntia mutta en saanut tuntiakaan unta sitten luovutin! Kokemuksia unettomuudesta? 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan unettomuus ja yöllinen levottomuus. Ei palautusoikeutta

Vierailija
2/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Sillon kun pitäs mennä nukkumaan ei väsytä ja pyörin tunteja. Sit kun pitäs olla töissä,niin väsyttää enkä saa mitään aikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukahdan hyvin aikaiseen ja herään kello 3 , katselen tv tä ja suututtaa kun on koko päivä pilalla. 

Vierailija
4/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan unihygienia varmasti kunnossa? Riittävän viileä ja rauhallinen makuuhuone? Juo illalla lasi lämmintä maitoa  ja ota melatoniinia. Muista että yhden yön unettomuus ei ole vaarallista eikä unettomuuteen ole muutenkaan kukaan kuollut. Näitä hyviä neuvoja olen ainakin itse saanut.

Vierailija
5/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies istui aamulla appiukon päälle väsyneenä. 

Vierailija
6/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan unihygienia varmasti kunnossa? Riittävän viileä ja rauhallinen makuuhuone? Juo illalla lasi lämmintä maitoa  ja ota melatoniinia. Muista että yhden yön unettomuus ei ole vaarallista eikä unettomuuteen ole muutenkaan kukaan kuollut. Näitä hyviä neuvoja olen ainakin itse saanut.

Mulla on maitoallergia ja melatoniinia olen syönyt ainakin kymmenen kertaa eikä kertaakaan ole auttanut unettomuuteen. 

Vierailija
7/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä viikkoja nukkunut keskimäärin 5h päivässä kun olen yrittänyt kääntää unirytmiä järkeväksi. 

Eilen viimein väsytti ns. normaaliin aikaan, mutta vähän liian aikaisin vielä että olisi voinut ruveta nukkumaan. Siis hieman ennen kymmentä alkoi mennä silmät kiinni, mutta jos rupean nukkumaan silloin, herään parin tunnin päästä. Odotin siis pari tuntia että uskaltaisin alkaa nukkua, mutta arvatkaa tuliko se uni enää.

Valvoin lopulta jonnekin viiteen ennen kun sain unta ja nukuin taas sen viitisen tuntia.

Vierailija
8/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden syy on useimmiten perseellään oleva unirytmi. Ja tuosta että kolme tuntia maattu sängyssä hereillä kertoo sen ettei unihygienian alkeetkaan ole hallussa. 

Kerrytä unipaine ja siedä sitä unenpuutetta hetken. Eli menet sänkyyn 24. Jos uni ei tule 20 minuutissa nouse tekemään muuta, mutta ei ruutuja, valoja, ääniä, ruokaa tms. Lue vaikka heikon lampun valossa kirjaa. Kokeile uudelleen. Ja jos uni ei tule 20 min jatka jotain yksinkertaista puuhaa. Herää klo 6 äläkä nuku päivällä vaikka miten väsyttäisi. Toista illalla sama ja kun asiat alkaa sujua mene hieman aikaisemmin koko ajan sänkyyn illalla.

Sängyssä ei tehdä mitään muuta kuin nukuta.

Puhelin ei ole sängyn vieressä eikä makkarissa ole muitakaan laitteita.

Makuuhuoneen on viileä, lakanat puhtaat ja miellyttävät.

Illalla on rutiini; kevyt iltapala, peseytyminen, kirjan luku, sänkyyn.

Herää joka päivä samaan aikaan, oli arki tai pyhä.

Katso että liikut. Jos on maannut/istunut päivän ei tietenkään tule uni.

Kaikilla on satunnaisia uniongelmia eikö ihmistä ole ohjelmoitu nukkumaan syvää unta kahdeksan tuntia putkeen. Yöheräily ym ihan normaalia aina ajoittain.

Vierailija
9/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes yritä nukkua, valvon niin kauan että sammahdan, tähän menee yleensä 24 - 48 tuntia.

Vierailija
10/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko kahvia tai käytätkö nikotiinituotteita? Ne kannattaa lopettaa jos haluaa nukkua.

Vierailija
11/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasi lämmintä maitoa? Löytyykö maailmasta paljon hirveämpää? Meinaan oksentaa jo pelkästä ajatuksesta.

Vierailija
12/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuuden syy on useimmiten perseellään oleva unirytmi. Ja tuosta että kolme tuntia maattu sängyssä hereillä kertoo sen ettei unihygienian alkeetkaan ole hallussa. 

Kerrytä unipaine ja siedä sitä unenpuutetta hetken. Eli menet sänkyyn 24. Jos uni ei tule 20 minuutissa nouse tekemään muuta, mutta ei ruutuja, valoja, ääniä, ruokaa tms. Lue vaikka heikon lampun valossa kirjaa. Kokeile uudelleen. Ja jos uni ei tule 20 min jatka jotain yksinkertaista puuhaa. Herää klo 6 äläkä nuku päivällä vaikka miten väsyttäisi. Toista illalla sama ja kun asiat alkaa sujua mene hieman aikaisemmin koko ajan sänkyyn illalla.

Sängyssä ei tehdä mitään muuta kuin nukuta.

Puhelin ei ole sängyn vieressä eikä makkarissa ole muitakaan laitteita.

Makuuhuoneen on viileä, lakanat puhtaat ja miellyttävät.

Illalla on rutiini; kevyt iltapala, peseytyminen, kirjan luku, sänkyyn.

H

Rölli on palannut. 

Vierailija
13/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotko kahvia tai käytätkö nikotiinituotteita? Ne kannattaa lopettaa jos haluaa nukkua.

Kofeiini addiktio? 

Vierailija
14/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä nyt tuota vielä unettomuudeksi kutsuisi. Normaali terve ihminen pärjää kyllä, vaikka silloin tällöin nukkuisikin vain muutaman tunnin.

Eri asia on sitten se, kun niitä unettomia öitä on koko ajan ja se alkaa vaikuttamaan jo psyykeeseen, jaksamiseen ja aiheuttaa sydänoireita. 

Vierailija
15/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkari on kylmä, tulpat korvissa, ei mitään sydämellä, melatoniinia otettu, ongelma on perimenopaussi. Sitten kun sais aikaa terkkarilta, että sais edes estroa tekstiksi,kun mikään muu tuote ei auta. 

Vierailija
16/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, esim se miten Puppaa ja Konalan jauhelihamiestä kiusataan ja kivitetään tällä palstalla 👴🏻🥩

No Se on täysin oikein. 

Vierailija
17/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on unettomuutta jos menee yleensä neljältä nukkumaan. 

Vierailija
18/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan tän väsymyksen pois. 

Vierailija
19/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on unettomuutta jos menee yleensä neljältä nukkumaan. 

Ei se ole, jokaisella ihmisellä on oma sisäinen unirytmi. Nykyään kaikkien vain oletetaan pystyvän siihen kymmeneltä nukkumaan ja kuudelta ylös rytmiin.

Vierailija
20/32 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä pääse mihinkään että meinaan nukahtaa ulos kun menen kävelemään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi