Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivän hyvä uutinen Hesarissa: Litium torjuu Alzheimeria. Halpa metalli voi estää muistisairauden

Vierailija
13.11.2025 |

Litium torjuu Alzheimeria. Halpa metalli voi estää muistisairauden

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011552951.html

Avoin juttu eli ei maksumuuria.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, hiirien muisti palautui. Ihmiskokeita ei ole vielä aloitettu.

Mutta ainoa metalli, jonka pitoisuuksissa aivoissa oli eroja muistisairaiden ja terveaivoisten välillä oli litium. 

Vierailija
42/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googletin litiumorotaatin ja löysin linkkejä ravintolisäaineisiin, mutta myydäänkö tällaista Suomessa?

Myydään Suomeen. Itse tilasin jo iHerbistä ja paketti saapui eilen! Tilasin sekä 1mg:n että 5mg:n vahvuisena. Aloitin eilen illalla. Otan jonkun aikaa 1mg illalla, seuraan mitten se vaikuttaa (tuleeko jotain outoa oloon tms) ja ellei tule sivuvaikutuksia, nostan annosta 2x1mg:aan päivässä kohti tuota 5mg:n kapselia. Olen toiveikas, että se auttaisi myös uneen, kuten monet ovat sanoneet! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Litium on alkuaine,  Siksi sitä ei voi patentoida, mutta lääkeyhtiöillä on vähän kannusteita kehittää siitä lääkettä.

Yliopistojen tutkimuksen avulla saadaan varmasti halpa lääke.  Ajatelkaa, mikä säästö yhteiskunnalle.

Se lääke on jo keksitty. Olen syönyt sitä.

Jep.se on Lito ja sitä syödään pääasiassa psyykelääkkeenä maniaan..

Vierailija
44/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se lääketiede kehittyy.  Ja kerrankin aine, jota yksikään lääkefirma ei voi patentoida 👍

No, se ei ole hyvä uutinen. Sen takia tämä hoito ei tule ikinä leviämään laajalle. 

Vierailija
45/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kohdallasi se on jo liian myöhäistä, torvelo.

Vierailija
46/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Litium myös tuhoaa munuaisia. Se ei ole edes jos vaan KUN. Tosin tietysti alzheimer tulee sen ikäisenä että 10-15 vuoden päästä tapahtuva munuaisiin liittyvä ongelma on pikkujuttu jos pää pelaa.

Ei tuhoa, kun ei jouduta antamaan suht tehotonta litiumkarbonaattisuolamuotoa. Se on ongelmallinen aine koska muut elimet saavat liikaa litiumia siitä, koska se ei vaikuta aivoihin yhtä hyvin kuin orotaatti ja litiumin kokonaisannos nousee hyvin korkeaksi. 

Litiumkarbonaatti on valikoitunut ehkä muista syistä kuin turvallisin elimistölle silloin länsimaisen lääketieteen alkuhämärissä bipon hoitoon. 

Vierailija
47/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litium on maksalle vaarallista, ja siksi hieman kyseenalainen lääke, jota toki on käytetty pitkään 2-suuntaisen mielialahäiriön hoitoon.

Litium itse sinänsä ei ole. Esim. Argentiinassa ja Chilessä (vai oliko Peru?) juomavedessä voi luonnostaan olla 1000 mikrogrammaa eli 1mg litiumia per litra. Niillä alueilla, joilla litiumin saanti on korkeampaa on vähemmän muistisairauksia ja itsemurhia kuin muualla. 

Joten annos tekee myrkyn, ei itse aine.

Vierailija
48/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pitkään kun sitä ei saa lääkkeen muodossa ja tuotetta ei ole saatavana, ei hyödytä....

Sitä voi tilata iHerb-nimisestä luontaistuotteiden nettikaupasta. Itse tilasin brändien Life Extrnsion ja Swanson tuotteita. Ne ovat kumpikin tunnettuja, luotettavia lisäravinnebrändejä. Eikä ollut kallista. Jos tilaa samalla talven D-vitamiinit ja vaikka Omega-3:t aivoille niin yli 60€:n tilauksissa ei postikuluja! 

Vierailija
49/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Life Extension

Vierailija
50/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion myös antaa äidilleni tätä litiumorotaattia, hän innostui myös kuullessaan siitä. Samoin pojalle, jolla on masennustaipumusta. 1mg päivässä on turvallinen, koska se määrä tulee joillain alueilla juomavedestäkin.

Samoin miehelle, hänkin innostui kokeilemaan. 

Litium poistaa aivoista amyloidiplakkeja ja myös estää niiden kertymistä. Siksi se on hyvä ennaltaehkäisyyn ja mahdollisesti korjaamaan jo syntyneitä vaurioita. 

Vierailija
51/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://iherb.co/pdfthM3t 1mg litium

https://iherb.co/pmabRhgt 5mg litium

Ei kannata ostaa näitä suomalaislta nettisivuilta, hankkivat ne itsekin varmaan iHerbistä ja laittavat 100% hintaa päälle.

Tässä yllä iHerbin hintoja laatutuotteisiin. Sivut jostain syystä nykyisin välillä hidastelevat, ainakin itselläni, mutta tuotteet ovat aina tulleet täysin luvatusti, ja jopa nopeammin. 

Vierailija
52/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se yhtäkkiä on halpa kun sähköautojen akkumateriaalina kovin arvokas?

Vierailija
53/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se yhtäkkiä on halpa kun sähköautojen akkumateriaalina kovin arvokas?

Halpa verrattuna uusiin, alzheimeriin kehiteltäviin lääkkeisiin.

Näin meitä huijataan. Tästä ei kukaan kehitä lääkettä, koska ei voi tienata tutkimiseen pistettyjä kuluja takaisin, kun ainetta ei voi paptentoida. Huijaus:yhteiskunnat pistetään maksamaan 500€/kk maksava lääke, joka on huonommin toimiva, kuin olemassa oleva alkuaine, jota kukaan (ei edes valtiot itse kustannukset rahoittaen) ei viitsi kunnolla tutkia. 

Näissä asioissa on otettava homma omiin käsiin.

Vierailija
54/83 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita litiumkokeilusta kiinnostuneita? Aiotteko tilata sitä jostain?

Vierailija
55/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt ottanut tätä 1mg:n (1000mcg) litiumia 4 iltana. Se todellakin auttaa uneen!? Viime yönä en tarvinnut lainkaan mun "unilääkkeitäni", ja se on eka kerta pariin vuoteen!

Oon muutaman vuoden kärsinyt siitä, etten nukahda ilman joka iltaista melatoniinin sekä mirtatsapiinin käyttöä. Välillä tarvitsen vielä kärsimyskukkauutetta (tabuina tai nesteenä) laskemaan kierrokset alas. Niin eilen otin sitä kärsimyskukkaa 1 tabletin jo joskus iltapäivällä. Sitä voi siis annostella pitkin päivää, se rauhoittaa elimistöä oksatsepaamin tavoin, eli rauhoittaa, mutta ei nukuta, ellet ole menossa nukkumaan. (Käytän useimmiten Relaxor Fortea, jota voi ottaa 1-4 tablettia vuorokaudessa. Välillä käytän Vogelin Anti Stress -suihketta.) 

Niin illalla huomasin, että mua alkoi nukuttaa ihan samoin kuin olisin jo ollut ottanut mirtazapinin ja melatoniinin. Mutta en ollut!

Otin vielä vahvistaakseni rentoutustilaa toisen kärsimyskukkauutetabletin ja lopputulos on se, että olin siitä noin tunnin päästä jo unessa! 😮

Ei ole tapahtunut aikoihin näin! Että en tarvitse väsymiseen mun normaaleja mirtazapiinia tai melatoniinia! Ne on olleet ihan vakkareita mulla jo useamman vuoden. 

Sellaista olen ollut huomaavinani tämän litiumin käyttöönoton myötä, että sitä rentoutta aivot kaipaavat iltaan. Aiempina iltoina oon vain ottanut ne mirtan ja melatoniinin, ottamatta lainkaan tätä kärsimyskukkaa. Niin on ollut jotenkin (hyvin lievästi tosin) sellainen jännä tunne, vähän just sellainen, johon kaipaa jotain, mikä laskee kierroksia alas, rentouttaa. 

En sitten tiedä liittyykö se siihen, jos litium jotenkin "kohentaa" aivojen toimintaa. 

Mutta siis kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen kokemus tähän mennessä! Jään uteliaana seurailemaan, miten tämä unensaantikeissi osaltani jatkuu! Puhumattakaan, huomaanko ajan saatossa muistin paranevan. 

Vierailija
56/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan ja eläinrasvan syöminen torjuu Alzheimeria. Alzheimer eli tyypin 3 diabetes johtuu sokerien ja hiilihydraattien mussuttamisesta.

Vierailija
57/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako toi lithium orotaatti oikeasti missään? Joku parempi uni on vaan plaseepo effektia.

5mg on aika pieni verrattuna 250mg aan jolla tutkimukset on tehty.

Saako sitä edes tilata Suomeen? Se että joku on onnistunut siinä ei tarkoita että olisi.

Vierailija
58/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
59/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: G4

Auttaako toi lithium orotaatti oikeasti missään? Joku parempi uni on vaan plaseepo effektia.

5mg on aika pieni verrattuna 250mg aan jolla tutkimukset on tehty.

Saako sitä edes tilata Suomeen? Se että joku on onnistunut siinä ei tarkoita että olisi.

Voisiko joku vastata!!

Vierailija
60/83 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, laitoin tekoälyyn koska te paskapäät ette vastanneet. Se ampui tämänkin huuhaa valmisteen alas.

Olet erittäin hyvin perillä tilanteesta, ja skeptisyytesi on täysin perusteltua. Litiumorotaatti on ns. harmaalla alueella sekä tieteen että lainsäädännön näkökulmassa.

Tässä suora vastaus pohdintoihisi tehosta, annostuksesta ja Suomeen tilaamisen laillisuudesta.

1. Toimiiko se oikeasti? (Tiede vs. Placebo)

Olet oikeassa siinä, että kokemukset paremmasta unesta voivat hyvinkin olla lumelääkkeen (placebon) vaikutusta.

* Tutkimusnäyttö on heikkoa: Litiumkarbonaatti on lääketieteessä "kultastandardi" kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa, ja siitä on tuhansia tutkimuksia. Litiumorotaatista on tehty erittäin vähän laadukkaita kliinisiä ihmistutkimuksia. Suurin osa "näytöstä" on anekdootteja tai vanhoja 70-luvun eläinkokeita.

* Mikroannostelu: Orotaatin puolestapuhujat väittävät, että litiumorotaatti läpäisee veri-aivoesteen paremmin, jolloin pienempi annos riittäisi. Tälle ei kuitenkaan ole vahvaa tieteellistä konsensusta.

* Vaikutusmekanismi: Pienilläkin litiumannoksilla voi teoriassa olla hermostoa suojaavia vaikutuksia, mutta väitteet unen dramaattisesta paranemisesta 5 mg annoksella ilman aiempaa puutostilaa menevät usein markkinoinnin piikkiin.

2. Annostus: 5 mg vs. lääkeannokset

Huomiosi annoskoosta on täysin validi.

* Lääkinnällinen litium: Kaksisuuntaisen hoidossa käytettävät annokset ovat massiivisia (esim. 300900 mg litiumkarbonaattia). Tämä vastaa karkeasti n. 50170 mg elementaalista litiumia päivässä.

* Lisäravinne (Orotaatti): Yksi kapseli on yleensä 5 mg elementaalista litiumia.

* Ero: Lääkinnällinen annos on siis 1030 kertaa suurempi kuin lisäravinneannos. On epätodennäköistä, että 5 mg:lla olisi akuuttia psykiatrista vaikutusta, vaikka jotkut käyttävätkin sitä "tasaamaan" mielialaa lievästi.

3. Saako sitä tilata Suomeen?

Tämä on kriittisin kohta. Lyhyt vastaus on: Käytännössä ei, ja riski on olemassa.

Vaikka joku olisi onnistunut saamaan paketin läpi, se johtuu vain siitä, että Tulli ei ehdi syynätä jokaista pakettia. Laki on kuitenkin selkeä:

* Fimean luokitus: Suomessa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea luokittelee litiumin lääkeaineeksi. Sillä ei ole merkitystä, lukeeko purkissa "Dietary Supplement" tai onko se orotaatti-muodossa.

* ETA-alue vs. sen ulkopuolelle:

* ETA-alueen ulkopuolelta (esim. USA/iHerb): Lääkeaineiden tilaaminen postitse on täysin kiellettyä. Jos paketti jää tulliin, se takavarikoidaan ja voit saada sakot lääkerikkomuksesta.

* ETA-alueelta (esim. Saksa): Saat tilata lääkkeitä vain, jos ne ovat laillisia lääkevalmisteita lähtömaassa ja sinulla on niihin resepti. Koska litiumorotaatti ei ole virallinen lääke vaan "lisäravinne" monessa maassa, mutta Suomessa se katsotaan lääkeaineeksi, se on lainsäädännöllisessä umpisolmussa. Tulli tulkitsee asian usein niin, että tilaat lääkeainetta ilman reseptiä -> Laitonta.

> Yhteenveto tilaamisesta: Jos tilaat, otat riskin siitä, että paketti jää tulliin, menetät rahat ja saatat saada merkinnän lääkerikkomuksesta. Se, että kaveri sai paketin läpi, on tuuripeliä.

4. Turvallisuusriski (Orotaatti)

Vaikka annos on pieni, litiumorotaattiin liittyy yksi spesifi huoli: oroottihappo. Joissakin eläinkokeissa on viitteitä siitä, että oroottihappo voi olla suurina määrinä munuaisille haitallisempaa kuin karbonaatti. Koska ihmistutkimuksia on niin vähän, pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta yhtä hyvin kuin virallisen litiumlääkityksen kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi