Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle on kolme pomoa sanonut että täällä ei ole pakko olla töissä, kyllä tulijoita on

Vierailija
12.11.2025 |

Tulipa mieleen tämän päivän uutisista tämä aihe. Olen 47 ja urani varrella kolme eri esimiestä on sanonut minulle (enemmän tai vähemmän ärsyyntyneellä äänellä), että täällä ei ole pakko olla töissä (jos ei johdon päätökset kelpaa), kyllä tulijoita tilallesi on. Tilanteessa, missä en edes ole kritisoinut mitään, mutta olemuksestani on näkynyt, että en ole tyytyväinen johdon kyykytyspäätöksiin. Ja tätä ei siis sanottu vain minulle, vaan kokouksessa kaikille yhteisesti (kun kaikista näkyi päälle tyytymättömyys). Ja siis kolme eri tilannetta ja ajankohtaa ja kolme eri esimiestä. Ja tulijoita ei todellakaan ole niihin töihin ikkunoista tulvinut vaan ammattitaitoisen väen rekrytointi on ollut haastavaa, kun hyviä tulijoita siis oikeasti ei ole. Kyseessä akateemisesti kouluttu työyhteisö sote-alalla.

Onko tämä jotenkin tyypillinen johtamistyyli sote-alalla? Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommoset pomot välitä työnantajasta, vain itsestään. Lyhytnäköistä toimintaa, ja ottavat arvostelun lapsellisen henkilökohtaisesti. Kyllä itse vaihtaisin, pomojen palleille on aina tulijoita.

Vierailija
22/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulin ihan saman nuorena työntekijänä eräältä esimieheltä. Olin silloin vain puolustanut erästä toista työntekijää, jonka työoloja oli huononnettu. 

Suomi on täynnä huonoa johtamista. Se on yksi syy siihen, miksi innovaatioita ei synny - eihän niiden anneta syntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää sanoa jatkossa:"Kiitos, samat sanat."

Vierailija
24/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. 

Vierailija
25/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta puhuu, jää pois jos työ ei kiinnosta.

Monia kiinnostaa kyllä työ, mutta se paska johtaminen ja lässyttäminen sitä paremmaksi kuin on ottaa otsaan pitemmän päälle.

Vierailija
26/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa johtamista. Sanoa nyt työntekijälle, että sinä olet meille täysin yhdentekevä tyyppi. 

Vierailija
27/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näyttää olevan hukassa että kuka sen työntekemisen määrää, ikävä kyllä, se on yksinomaan työnantajan vallassa. Jos siihen haluaa muutosta niin pitää sitten vaatia lakeja muutettavaksi, mutta arvatenkin sen seurauksena työntekijäportaalle siirtyisi osa riskeistä kannettavaksi, kyllä työnantajat siihen suostuu, vaan ilmaiseksi ei tule. 

Vierailija
28/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se näyttää olevan hukassa että kuka sen työntekemisen määrää, ikävä kyllä, se on yksinomaan työnantajan vallassa. Jos siihen haluaa muutosta niin pitää sitten vaatia lakeja muutettavaksi, mutta arvatenkin sen seurauksena työntekijäportaalle siirtyisi osa riskeistä kannettavaksi, kyllä työnantajat siihen suostuu, vaan ilmaiseksi ei tule. 

Tietenkin viimekädessä työnantaja päättää ja määrää, ei se kai hukassa ole. Mutta asiantuntijatöissä missä aapeekin on, niin työnantaja pilaa ilmapiirin määräilemällä asioita ilman, että työntekijöiden näkemykset otetaan huomioon. Ja pilatussa ilmapiirissä ei työntekijät saa tehtyä kunnolla ja tehokkaasti töitä. Eli lopputulos on huono myös työnantajan kannalta. Ei aina kannata miettiä (työnantajana) vain sitä, että mikä on minun juridinen oikeus (päättää ja määrätä). Vaan sitä, että mikä toimintatapa johtaa hyviin työtuloksiin. 

Vierailija
29/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan yleinen johtamistyyli kaikilla aloilla suomessa. Joko toimit alais-orjana ja pidät suun supussa tai lähdet lätkimään. Noinhan ne miehet käyttäytyvät parisuhteissakin. Joko annat mitä vaaditaan tai olet ilman. 

Suosittelen lämpimästi olemaan ilman.

Vierailija
30/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ilmeisesti olet vähän huonompi työtekijä, joka voidaan helposti korvata. Ei mitään väliä, jos lähdet pois. 

Vierailija
31/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu paskaa ettet ole mitään kritisoinu.

Vierailija
32/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote- ja yleisesti julkiselle puolelle näyttää olevan helppo päästä esihenkilöasemaan, ilman että on minkäänlaisia henkisiä edellytyksiä toimia kenellekään esihenkilönä.

Kokoajan kohkataan miten tuottavuutta pitäisi saada nostettua. No voin kertoa tässä julkisesti salaisuuden: tuottavuus saadaan aika helposti ylöspäin vaihtamalla esihenkilöiksi niitä ihmisiä, joilla on oikeasti jonkinlaisia kykyjä johtaa. Tämä koskee ihan koko ketjua operatiivisesta tasosta aina ylimpään johtoon asti.

Vierailija
33/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ kiinnostaa mutta EI ne kusipäiset pomot..

Vierailija
34/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso johtaja sanoi meilläkin näin (pörssiyhtiö) kun ihmiset kritisoi yt tuloksia ja siihen päälle tulevaa etätyörajoitusta. Tai sanoi ettei täällä kenenkään ole pakko olla töissä...Eli siis satoja ihmisiä sai potkut (työt ei loppuneet mihinkään) ja samassa toimistolle piti palata useana päivänä viikossa.  

Sinänsä muuten oli kiva työpaikka, mutta tuon jälkeen aloin etsiä uutta ja onneksi löysin. 

Vierailija
35/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolme pomoa on sanonut noin, niin pitäisikö vähän katsoa peiliin? 

Vierailija
36/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustamattomia johtajia. Melkein uhkailua kuin armeijassa. On kyse kuitenkin ihmisten hyvinvoinnista ja koko elämästä.

Vierailija
37/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin viimekädessä työnantaja päättää ja määrää, ei se kai hukassa ole. Mutta asiantuntijatöissä missä aapeekin on, niin työnantaja pilaa ilmapiirin määräilemällä asioita ilman, että työntekijöiden näkemykset otetaan huomioon. Ja pilatussa ilmapiirissä ei työntekijät saa tehtyä kunnolla ja tehokkaasti töitä. Eli lopputulos on huono myös työnantajan kannalta. Ei aina kannata miettiä (työnantajana) vain sitä, että mikä on minun juridinen oikeus (päättää ja määrätä). Vaan sitä, että mi

Siihen sisältyy juuri se työnantajan kantama riski että mitä toimintatapaa käytetään, helppo esittää vaikka millaisia parannuksia silloin kun niistä ei tarvitse ottaa henkilökohtaista taloudellista vastuuta.

Vierailija
38/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työntekijää kiinnostaa onko tulijoita vai ei? Eikös se ole työpaikan pulma?

Luulen, että ap:n kohdalla on ollut ihan sama onko tulijoita ollut vai ei, pomo on nähnyt tulevaisuuden helpommaksi ilman myrttyistä mutisijaa.

Vierailija
39/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono esimies ottaa hampaisiinsa sen vähiten lampaan.

Eiku eniten lampaan !

Vierailija
40/44 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhdellä tehtaalla missä oli sama asenne, ei täällä ole pakko olla, kuten tietysti ei olekaan. Porukka vaihtuikin aika tiuhaan ja läksin sitten lopulta itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi