Siis eikö nykyään saa enää hammastarkastuksiin aikaa?
Soitiin ajanvaraajalle ja sano että pitää itse päivystää aikaa tuolta lunnasta. Mutta olen tehnyt sitä jo monta kuukautta ja vapaita aikoja ei ole. Kummastelen toimintaa?
Kommentit (55)
Yksityisellä mä käyn. Yks syy on myös se, että täällä julkisella o nii huonot hammaslääkärit...
Sillai saat ajan, että soitat hammaspäivystykseen ja kerrot kovasta hammassärystä ym...
Vierailija kirjoitti:
Varasin soittamalla.
Okei, no mä en saanut. Sanoin etten ole käynyt pitkään niin sanoi vaan että nyt ei ole vapaita aikoja. Luulin, että kansalaisella on oikeus saada aika, vaikka edes vuoden päähän
Hyvinvointialueilla ja kunnilla/kaupungeilla on erilaisia käytäntöjä. Toisiin saa aikoja ja toisiin saa aikoja huonommin jos ollenkaan
Seuraava tarkastusaikani on vuonna 2028. Näin Tampereella. Muuttakaa muutkin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin soittamalla.
Okei, no mä en saanut. Sanoin etten ole käynyt pitkään niin sanoi vaan että nyt ei ole vapaita aikoja. Luulin, että kansalaisella on oikeus saada aika, vaikka edes vuoden päähän
No kai tän voi kertoa, kun käyn nykyään yksityisellä. Eli sun pitää saada selville millä ajanhetkellä uudet ajat tulevat asuinalueellasi varattavaksi. Espoossa se taisi olla ainakin aikoinaan tiistaina klo 9. Vai oliko torstai. No joka tapauksessa selvitä tämä tai yritä selvittää sitä puhelimella ajanvarauksesta ne tietää sen.
Sitten tuona ajanhetkenä olet varauskalenterissa kirjautuneena. Mieluiten tietokoneella sillä klikkaa nopeammin. Sinne tulee esim 5-10 uutta aikaa. Klikkaa heti ekaa silmiin osuvaa ja varaa se. Jos ei sovi niin sit peruuta se yrität ens viikolla uudestaan. Sulla ei siis ole aikaa miettiä sitä ja verrata omiin menoihin ne ajat menee TODELLA nopeasti alle minuutissa ehkä korkeintaan parissa.
Onnea peliin.
Mene yksityiselle. Jos akuuttisärkyä, niin ajan saa samalle päivälle soittamalla. Aina saanut.
Itse hoidatan akuuttihommat Espoossa kunnallisella, mutta tarkastukset yksityisellä. Ei se lopulta edes ole kovin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin soittamalla.
No kai tän voi kertoa, kun käyn nykyään yksityisellä. Eli sun pitää saada selville millä ajanhetkellä uudet ajat tulevat asuinalueellasi varattavaksi. Espoossa se taisi olla ainakin aikoinaan tiistaina klo 9. Vai oliko torstai. No joka tapauksessa selvitä tämä tai yritä selvittää sitä puhelimella ajanvarauksesta ne tietää sen.
Sitten tuona ajanhetkenä olet varauskalenterissa kirjautuneena. Mieluiten tietokoneella sillä klikkaa nopeammin. Sinne tulee esim 5-10 uutta aikaa. Klikkaa heti ekaa silmiin osuvaa ja varaa se. Jos ei sovi niin sit peruuta se yrität ens viikolla uudestaan. Sulla ei siis ole
No eipä se mitään tuollaista puhelimessa kertonut, sanoin vain että joka päivä pitää stekata . Kiva kytätä aikoja joka päivä :D
Kyllä vain saa!
Hammastarkastuksiin on edelleen mahdollista varata aikoja sekä julkisella että yksityisellä sektorilla Suomessa.
Julkisella puolella ajan saaminen saattaa kuitenkin vaatia kärsivällisyyttä, sillä ruuhkat ja hoitojonot ovat paikoin pitkiä. Hoitotakuu määrittelee kiireettömän hammashoidon enimmäisodotusajaksi julkisessa terveydenhuollossa 6 kuukautta vuoden 2025 alusta alkaen.
Ajan varaaminen:
Julkinen terveydenhuolto: Ajanvaraus tapahtuu yleensä soittamalla oman hyvinvointialueesi suun terveydenhuollon asiakaspalveluun tai käyttämällä sähköisiä palveluita, kuten Maisaa, jos alueellasi on sellainen käytössä. Puhelun yhteydessä hoitotarpeesi arvioidaan ja aikasi kiireellisyys määritellään.
Yksityinen terveydenhuolto: Yksityisille hammaslääkäreille aikoja on usein saatavilla nopeammin, mutta kustannukset ovat korkeammat (voit hakea myöhemmin Kelakorvausta osasta kuluja).
Jos sinulla on kiireellinen hammashoitoa vaativa ongelma (esim. kova kipu tai vamma), saat aina ajan nopeasti riippumatta siitä, oletko julkisen vai yksityisen puolen asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain saa!
Hammastarkastuksiin on edelleen mahdollista varata aikoja sekä julkisella että yksityisellä sektorilla Suomessa.
Julkisella puolella ajan saaminen saattaa kuitenkin vaatia kärsivällisyyttä, sillä ruuhkat ja hoitojonot ovat paikoin pitkiä. Hoitotakuu määrittelee kiireettömän hammashoidon enimmäisodotusajaksi julkisessa terveydenhuollossa 6 kuukautta vuoden 2025 alusta alkaen.
Ajan varaaminen:
Julkinen terveydenhuolto: Ajanvaraus tapahtuu yleensä soittamalla oman hyvinvointialueesi suun terveydenhuollon asiakaspalveluun tai käyttämällä sähköisiä palveluita, kuten Maisaa, jos alueellasi on sellainen käytössä. Puhelun yhteydessä hoitotarpeesi arvioidaan ja aikasi kiireellisyys määritellään.
Yksityinen terveydenhuolto: Yksityisille hammaslääkäreille aikoja on usein saatavilla nopeammin, mutta kustannukset ovat korkeammat (voit h
Nokun just soitin ja en saanut aikaa. Sanoi, ettei vapaita aikoja ole ja mun pitää vain itse päivystää tuota lunnaa joka päivä...
No mulle sanottiin että pitää odottaa hammaslääkärin soittoa. Nyt 2 viikkoa venannut sitä. Olen siis yksityiseltä siirtymässä kunnallle kun ei varaa yksityiseen.
Joo ei ehkä mielellään kerro. Mut sit soitat toinen päivä uudestaan, jos joku toinen vastais ja kertois. Mut toi koko ajan kyttääminen on tosi raskasta, koska tosiaan sulla on minuutti aikaa varata se kalenteriin ilmestyvä aika ja niitä ei tule sinne kauhean montaa.
Tää oli siis ainakin PKS-seudulla realiteetti. Puhelimella saat ajan, joita ei näy kalenterissa, jos on akuutti tapaus. Eli kova hammassärky, legot lyöty ulos suusta ym. Hampaan lohkeaminen on semiakuutti sen voit saada noin 2-3 viikon päähän puhelimella.
Pelkkä tarkastus ja hygienisti menee tolla kertomallani tavalla. Jono on ehkä 3-4kk. Sit jos sulla on esim reikä ni sit saat uuden ajan sieltä hammaslääkäristä suoraan eikä tarvii enää "pelata". Koska se on lääkärin määräys.
Täällä sai julkiselta kiireettömän ajan tammikuun alkuun. Takaisinsoitto tuli saman päivän aikana.
MINÄ SAAN KUTSUN VUOSITTAIN SEKÄ HAMMASTARKASTUKSEEN ETTÄSUUHYGIENISTILLE, jollei ehdotettu sovi, niin netissä on helppo muuttaa tai piipahtamalla kauppareissulla siinä vastaanotossa. Ja hammaslääkärille pääsee jos on joku ongelma niin melkoisen äkkii, jopa seuraavana päivänä.
Ehkä varaan sit yksityiselle kun saan rahat. Paljon siel tarkastus maksaa, entä jos löytyy reikiä, siirtyykö sit kunnalliselle hoidot?
Yksityiselle pääsee nopeasti.. ei edes maksa paljoa..
Omalla hyvinvointialueellani jono tarkastukseen on kuulemma neljä vuotta. Jippiaijei.
Täällä samat kokemukset kuin AP:lla. Lunnasta vaan sanottiin, että ei ole aikoja eikä tule kiireettömään hoitoon. No kiitti vtusti. Sama homma oli vielä, kun opiskelin niin YTHS:n kiireettömään hammashoitoon oli 18 kuukauden jonot. Mukavaa kuitenkin rahoittaa näitä.
Oma kokemus tältä syksyltä.
LUVNissa sanoivat etteivät ota ollenkaan vastaan mitään tarkastukseen tulevia, jos ei ole kipuja.
jos haluat päästä hammaslääkärille, tee seuraavasti.
Soita ajanvaraukseen, sano että on hammassärkyä (vaikkei oikeasti olisi)
Hoitsu kysyy oletko ottanut kipulääkettä, sano että olet eikä se auta.
Sitten saat ajan, käyt siellä ja jos on jotain korjattavaa niin korjataan, jos ei ole niin saat sen tarkastuksen anyway.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ehkä mielellään kerro. Mut sit soitat toinen päivä uudestaan, jos joku toinen vastais ja kertois. Mut toi koko ajan kyttääminen on tosi raskasta, koska tosiaan sulla on minuutti aikaa varata se kalenteriin ilmestyvä aika ja niitä ei tule sinne kauhean montaa.
Tää oli siis ainakin PKS-seudulla realiteetti. Puhelimella saat ajan, joita ei näy kalenterissa, jos on akuutti tapaus. Eli kova hammassärky, legot lyöty ulos suusta ym. Hampaan lohkeaminen on semiakuutti sen voit saada noin 2-3 viikon päähän puhelimella.
Pelkkä tarkastus ja hygienisti menee tolla kertomallani tavalla. Jono on ehkä 3-4kk. Sit jos sulla on esim reikä ni sit saat uuden ajan sieltä hammaslääkäristä suoraan eikä tarvii enää "pelata". Koska se on lääkärin määräys.
No jos se oiskin vaikka aamulal, niin ei oo itellä aikaa päivystää siihen aikaan :D
Varasin soittamalla.