Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3

Vierailija
10.11.2025 |

Kaipaan.

Kommentit (10999)

Vierailija
10921/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin keksivät intiaanit. Heillä tupakointi oli usein rituaalinomaista kuten myös virola, koka ja peyote eli meskaliinikaktus. Tupakkaa käytettiin pieninä annoksina piristeenä, ehkäisemään nälän tunnetta sekä kipulääkkeenä. Kristoffer Kolumbus teki matkansa Amerikkaan, minkä jälkeen tupakka levisi Eurooppaan 1500-luvulla, ensin Espanjan ja Portugalin satamakaupunkeihin. Aluksi tupakointia eli "savun juomista", kuten tuolloin sanottiin, pidettiin jonkinlaisena lähes kaikkiin vaivoihin auttavana ihmehoitona. Kirkon piirissä tupakointi tuomittiin sen pakanallisen alkuperän vuoksi. Kolmikymmenvuotinen sotaaiheutti sen, että tupakointi Saksassa yleistyi. Kirjailija Hans Jacob von Grimmelshausen(1622–1676) oli ensimmäisiä tupakan vastustajia.

1600-luvulla piipunpoltto oli suosittua, mutta muoti vaihtui nuuskaamiseen Ludvig XIV:n hovissa, ja englantilainen yläluokka omaksui nuuskan 1700-luvulla. Lääkärit olivat arvostelleet savun juomista, mutta nuuskaaminen sai heidän hyväksyntänsä. Nuuskarasioista tuli seurapiirien villitys, ja nuuskaan oli monia mausteita: sivetti, myski, neilikka, jasmiini, minttu, kumina, sinappi.

Nuuskasta tuli yläluokan, myös papiston huvi, ja piipun polttoa pidettiin rahvaanomaisena. Myös naiset nuuskasivat, ja se oli 1700-luvulla suosituin tapa käyttää tupakkaa. 1700-luvun lopulla ja 1800-luvulla muoti kuitenkin muuttui, kun sikarin poltto ja liitupiippu jälleen yleistyivät. Syy oli tapakulttuurissa. Nuuskaamista alettiin pitää sotkuisena tapana. Aikakauden tunnetuin tupakanvastustaja oli Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832).

Savukkeet yleistyivät Ranskassa 1830-luvulla. Ne levisivät muualle Eurooppaan ja sisällissodan jälkeen (1861–1865) myös Yhdysvaltoihin. Savukkeiden suosioon vaikutti uusi tupakan kuivausmenetelmä flue-cured, joka paransi makua.

Savukkeiden leviämistä etenkin Yhdysvalloissa edisti mainonta, jolla siirtolaisten ja köyhien huvista tehtiin houkutteleva. Savuke alettiin yhdistää nuoruuteen, vauhtiin, urheiluun, terveyteen ja muodikkuuteen. Vaikka Yhdysvalloissa naisten tupakointi yritettiin kieltää lailla, myös naisten tupakointi yleistyi.[3]

1600-luvun puolivälin Kiinassa saattoi saada kuolemantuomion tupakan myynnistä tai käytöstä.[4]

Vikipedia spämmääjä

Idiootti tuo spämmääjä on. Kaikki työ turhaan. Poistoon menee aina lopulta.

Vierailija
10922/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimieliset ihmiset loukkaantuvat herkästi kaikesta. Heidän mielestään he ovat vain herkkiä. 

Oppiläksyjä elämästä.

Jonnako puhuu?

Kyllä, kyllä ja kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10923/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotat asioita, joihin et itse pysty.

Hyvin yleistä. 

Aikuisten ei tulisi lapsiltakaan vaatia mitään mihin eivät itse pysty. Tämä tuli tässä mieleeni vähän ohi aiheen. Sivusta.

Aikuisten ei tulisi lapsiltakaan vaatia mitään mihin eivät itse pysty. Tämä tuli tässä mieleeni vähän ohi aiheen. Sivusta.

Sori, mutta hanki nyt vaikka se yksi lapsi ensin ja lässytä sen jälkeen netissä tuota käsittämätöntä paskaa. Mistä tämäkin idea tuli päähäsi? Tietysti pitää vaatia, jos näkee lapsella olevan mahdollisuuksia ko. asiaan saavutukseen, vailla itse ei olisi pystynyt tai pysty. 

Eri

Vierailija
10924/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus ei ole aarre siinäkään tapauksessa, jos sanotaan selvästi "en ole kiinnostunut, älä ota yhteyttä" ja silti yritetään monin tavoin pyrkiä yhteyteen. Pitää osata arvostaa selkeää ilmaisua siitä, ettei lämpimiä tunteita ole, eikä tule. Ei siinä auta 20 soittoa ja 50 viestiä, kiroilu, uhkailua, kotinurkilla ym. notkumista ja muuta vainoamista. Jos kiinnostusta ei ole, sitä ei ole. 

Ihmisestä huomaa kiinnostuneisuuden jo nonverbaalisesta viestinnästä 

Miksi sinä sitten otat yhteyttä ei kiinnostavaan henkilöön? Taidat olla narsisti.

Vierailija
10925/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä. 

Sori, mutta hanki nyt vaikka se yksi lapsi ensin ja lässytä sen jälkeen netissä tuota käsittämätöntä paskaa. Mistä tämäkin idea tuli päähäsi? Tietysti pitää vaatia, jos näkee lapsella olevan mahdollisuuksia ko. asiaan saavutukseen, vailla itse ei olisi pystynyt tai pysty. 

Eri

Eri siellä taas niin kohteliaana.

Hankin sitten kaksi ja tulin kroonisesti unettomaksi. Muuttui elämäkin siitä ihan uudeksi tarinaksi.

Vierailija
10926/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10927/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotka ovat?

Vierailija
10928/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10929/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiriköstä ilmoitettu poliisille. E

Eikö ne vieläkään ole sinua bännänneet täältä?

Vierailija
10930/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksipimu😍

Vierailija
10931/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tarvitset oikeanlaista totuudellista apua, tiedäthän että olen vieläkin olemassa. 🖤 

Ihanaa tätä päivää kaikille yhteisesti.

Vierailija
10932/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10933/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monetkin odottavat asioita pelkästään muilta antamatta itse panostaan. Todella ärsyttävä piirre kyllä. Sivu

Vierailija
10934/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tarvitset oikeanlaista totuudellista apua, tiedäthän että olen vieläkin olemassa. 🖤 

En pyydä apua mielisairailta, jotka vapaina joukossamme saavat kulkea. 

Vierailija
10935/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10936/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10937/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monetkin odottavat asioita pelkästään muilta antamatta itse panostaan. Todella ärsyttävä piirre kyllä. Sivu

Hyväksikäyttö on tämän ajan juttu. Anna vain jos olet vastuullinen ja muista puhua asioista tarpeen tullen.

Kun on kerännyt omaisuuden käyttäen hyväksi muita, miten tämän onnistuu ylläpitämään? 

Vierailija
10938/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10939/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pyydä apua mielisairailta, jotka vapaina joukossamme saavat kulkea. 

Siksi muistutinkin olemassaolostani. Jokainen löytää omat auttajansa.

Vierailija
10940/10999 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä. 

Lapsesta tulee veltto kokis-sukupolven vätys, jollei vaadi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi