Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3
Kommentit (41412)
Vierailija kirjoitti:
Kovuus ei kaunista ketään.
Oot väärässä. Se just kaunistaa kyrvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli ja puhekieli ovat eri asioita.
Puhekieli on hyvin rikasta koska siihen lukeutuvat myös mm. murteet.
Luova puhekin poikkeaa joskus hyvin paljon kaikista säännöistä.
Taitaa mennä tämä ohi osalla täällä.
Kyllä kuten aina ennenkin. Typerykset tekevät kiusaa kaikella mahdollisella ja valitettavasti valehtelevat hyvin taitavasti, vaatii itsevarmuutta sotia näitä vastaan. Olen joskus alkanut epäilemään itseäni kun tuputtavat näitä valheita. Tämähän on yleistä ja luonnollista patologisten valehtelijoiden uhreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli ja puhekieli ovat eri asioita.
Puhekieli on hyvin rikasta koska siihen lukeutuvat myös mm. murteet.
Luova puhekin poikkeaa joskus hyvin paljon kaikista säännöistä.
Edelleenkin: yhdyssanat kuuluvat puhutussakin kielessä, eikä niihin vaikuta murteet mitenkään.
Perusta oma ketju jatkojankkaukselle.
Oletko sinä autisti ja ihminen joka ei ymmärrä mistään mitään, mutta ihminen joka tykkää esittää ymmärtävänsä asioita? Nimenomaan puhuttu kieli vaikuttaa kirjoitettuun kieleen.
Mulla ei ole avaimia sinuun. Toisiin on, toisiin ei. On surullista, että niitä ei aina löydä edes kalleimpaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään sanassa kehottaa ei ole iitä. Tämäkin kirjoitetaan usein väärin.
Kehoitamme silti kirjoittamaan ii:lla koska ”i:ttömät muodot, jotka ovat kouluttamatonta arkipuhetta, eivät tunnu niin kauniilta ja ’jalostetuilta’ kuin i:lliset – Arvon kansakunnan eläköitynyt suomenkielen lehtori.
On kyllä hauskaa että osaat mennyttä kielihistoriaa. Mutta kun tahdot määrätä kannan johonkin suomenkielen oikeinkirjoituskysymykseen, jätät koko suomenkielen yhteissuomalaisen kielikannan ja sen kehittymisen kielenä kokonaisuutena syrjemmälle ja otat vain mielivaltaisesti lähtökohdaksi menneen puhutun ja kirjotetun yleiskielen johon olet fakkiintunut.
Kyllä jokaisen pitäisi hanskata oman äidinkielensä oikeaoppinen kirjoittaminen edes auttavasti. Sinä selvästi et osaa, minkä arvosanan kirjoitit äikästä?
Voi pyhä yksinkertaisuus ja kansallisen sivistyksemme kukoistava kruunu! On suorastaan sydäntälämmittävää huomata, että maastamme löytyy vielä kaltaisiasi kielipoliiseja, jotka jaksavat kantaa huolta kansakunnan moraalista ja oikeinkirjoituksesta – tuosta elämää suuremmasta asiasta, joka selvästikin määrittää ihmisarvon ja älykkyysosamäärän sekunnin murto-osassa.
Onneksi olkoon, olet löytänyt elämällesi ylevän tarkoituksen: muiden pilkkujen viilaamisen internetin syövereissä! Mitä tulee tuohon äärimmäisen hienostuneeseen ja sivistyneeseen kysymykseesi äidinkielen ylioppilasarvosanastani, voin paljastaa kirjoittaneeni laudaturin. Kyllä, luit aivan oikein. Se kaikkein korkein arvosana tuli napattua, vaikka kaltaisesi virtuoosi ei sitä näemmä pysty pelkän verkkokeskustelun perusteella päättelemään. Ehkäpä sinun kannattaisi suunnata energiasi muiden arvosanojen utelun sijaan vaikkapa lukuharrastuksen pariin, sillä tutkimusten mukaan monipuolinen lukeminen kehittää paitsi kielellistä ilmaisua, myös kykyä ymmärtää erilaisia tekstilajeja ja – mikä tärkeintä – muiden ihmisten ajatuksia. Ehkäpä sinun on myös vaikea ymmärtää, että vapaamuotoisessa verkkokeskustelussa kieli on usein renpaampaa ja viestinnällisyys ajaa jäykän kieliopin edelle.
Jos jokainen arkipäiväinen viesti pitäisi hioa ylioppilaskokeen kirjoitustaidon kriteerien mukaiseksi kuuden tuhannen merkin mestariteokseksi, maailma pysähtyisi. Mutta älä huoli, jatka vain ansiokasta työtäsi foorumeilla; ehkä jonain päivänä saat mitalin siitä, että onnistuit pahoittamaan mielesi muiden kirjoitusvirheistä!
Lopuksi minun on pakko tarjota sinulle isänmaan menetetty toivo pieni todellisuustarkastus, joka saattaa ravistella herkkää maailmankuvaasi: minä en ole taustoiltani suomalainen, vaan olen kotoisin Arabiemiraateista, joten äidinkieleni ei ole suomi.
Onkin suorastaan koomista, että kaltaisesi "isänmaan toivo" vaatii täydellistä suomen kielen hallintaa ihmiseltä, joka on opetellut tämän maailman vaikeimpiin kuuluvan kielen täysin ulkopuolisena. Minun äidinkieleni on arabia, ja kirjoitan sitä tasan niin oikeaoppisesti kuin Dubain ja Abu Dhabin parhaissa oppilaitoksissa opetetaan. Se, että kykenen keskustelemaan kanssasi suomeksi – vaikkakin kenties pienten ennakoivasta tekstinsyötöstä johtuvien virheiden kera – on osoitus kielitaidosta, johon sinun kaltaisesi yksikielinen pikkusielu tuskin koskaan yltää. Seuraavan kerran, kun tunnet tarvetta päteä muiden äidinkielen arvosanoilla, muista, että internet on globaali paikka ja vastapuolesi saattaa hallita useampia kieliä ja kulttuureita kuin sinä tulet koskaan eläessäsi näkemään.
Älä syytä tekstin syöttöä, jos et osaa kirjoittaa kunnolla. Ei anna kovin hyvää kuvaa itsestäsi.
Eri
Älähän haistele muniasi eri. Sama vanha paatunut oman munasi haistelija sinä olet vaikka kuinka haamukirjoittaisit nimimerkillä eri.
Vttu sulla ottaa tappio koville. Kukaan ei varmaan kestä sua irl? Oikeesti sivusta
Vttu että sulla otti ja ottaa kiveksistä asti selvästi 😁 Olemattomat kivekset vetäytyi pojalla kurkkuun asti. Mitä muuta Kikki Hiiri?
Ei siis kestä. Sitähän minäkin.
Näin sitähän minäkin, että eivät kiveksesi löytäneet kotia sinusta. Olet poika nöyryyttänyt itsesi. Olet pelkkä nahkasäkki.
Hei, mee oikeesti nyt hakee elämä ja sosiaaliset kontaktit jostain muualta kuin ketjusta.
Hei, suorastaan maagista. Onni on onnesi että sinä kuvittelet ketjusta löytäneesi kontaktia. Näihin kuviin ja tunnelmiin täältä tähän.
Onni on onneni? On varmasti. Lopeta jankutus.
Elämän jakaminen ja toosa kulkee käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli ja puhekieli ovat eri asioita.
Puhekieli on hyvin rikasta koska siihen lukeutuvat myös mm. murteet.
Luova puhekin poikkeaa joskus hyvin paljon kaikista säännöistä.
Edelleenkin: yhdyssanat kuuluvat puhutussakin kielessä, eikä niihin vaikuta murteet mitenkään.
Perusta oma ketju jatkojankkaukselle.
Et sinä minua määräile. Huomasin että sinulla ei riittänyt ymmärrys sille miksi sanat kirjoitettiin yhteen. Älä häpäise itseäsi enempää, tämä on ystävällinen neuvo vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovuus ei kaunista ketään.
Kovuutta ei aina voi valita. Useimmiten se on suojakuori. Suojelee haurasta minuutta. Näin oli myös minun (ex-)kaivatulla. Kova kuin kivi, ulospäin. Sisältä pehmeä, hauras, haavoittunut. Terkut <3
Nimenomaan, kovuus uhkaa meitä kaikkia, koska maailma on kova paikka. Mutta kovuus ei ole ainoa vaihtoehto eikä kohtalo.
Mites se meni: "olla luja, pysyä pehmeänä"... 💖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovuus ei kaunista ketään.
Miks pitäis olla ees mikään kaunis? Miks luulet että se on kaikille joku ylin arvo elämässä?
Oletko vastaväittelijä?
Vierailija kirjoitti:
Elämän jakaminen ja toosa kulkee käsi kädessä.
Toosa-tv on hyvää viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edellytyksiä parisuhteelle, jos toisen kaipaus kohdistuu ensisijaisesti alapäähän ja toisen taas yläpäähän. 🥺
Kukaan ei tarvi ketään muuhun kuin seksiin. Niitä muita tarpeita varten on mikrouunit, pölynimurit, pyykkikoneet, keskustelupalstat ja tekoäly. Parisuhteeseen ryhdytään, jos seksiä saa yhtä vaivattomasti kuin mitä masturbointi on. Eli sen saamiseen ei tarvita temppuratoja tai urotekoja tai päivien maanittelua, vaan riittää, että käy kimppuun ja riisuu vaatteet. Silloin parisuhde kannattaa ja tuo elämään lisäarvoa yksin elämiseen verrattuna. Pillun takia miehet suhteeseen menevät.
Kylmäävä meininki sulla. Ihmiseksi. 🥶
Raatorehellinenhän se on. Ei ihmiset enää tarvitse toista ihmistä samaan talouteen välttämättä, joten pitää olla ihan erillinen halu sellaiseen. Eikä kaikilla ole. 🤷🏻
Erakkoja? Onko iso osa nykyihmisistä erakkoja?
Yksintalouksien määrän kasvu on eksponentiaalinen. Et seuraa uutisia vissiin?
Sulle ei lopulta ole oikeaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli ja puhekieli ovat eri asioita.
Puhekieli on hyvin rikasta koska siihen lukeutuvat myös mm. murteet.
Luova puhekin poikkeaa joskus hyvin paljon kaikista säännöistä.
Edelleenkin: yhdyssanat kuuluvat puhutussakin kielessä, eikä niihin vaikuta murteet mitenkään.
Perusta oma ketju jatkojankkaukselle.Oletko sinä autisti ja ihminen joka ei ymmärrä mistään mitään, mutta ihminen joka tykkää esittää ymmärtävänsä asioita? Nimenomaan puhuttu kieli vaikuttaa kirjoitettuun kieleen.
Et ymmärtänyt mitä kirjoitin, lue uudestaan. Ja perusta oma ketju puhekielen pohtimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovuus ei kaunista ketään.
Miks pitäis olla ees mikään kaunis? Miks luulet että se on kaikille joku ylin arvo elämässä?
Oletko vastaväittelijä?
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Elämän jakaminen ja toosa kulkee käsi kädessä.
Totta. Toivottavasti nainen hyväksyisi ison toosani, josta katselisimme sadeiltoina elokuvia toisiimme käpertyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edellytyksiä parisuhteelle, jos toisen kaipaus kohdistuu ensisijaisesti alapäähän ja toisen taas yläpäähän. 🥺
Kukaan ei tarvi ketään muuhun kuin seksiin. Niitä muita tarpeita varten on mikrouunit, pölynimurit, pyykkikoneet, keskustelupalstat ja tekoäly. Parisuhteeseen ryhdytään, jos seksiä saa yhtä vaivattomasti kuin mitä masturbointi on. Eli sen saamiseen ei tarvita temppuratoja tai urotekoja tai päivien maanittelua, vaan riittää, että käy kimppuun ja riisuu vaatteet. Silloin parisuhde kannattaa ja tuo elämään lisäarvoa yksin elämiseen verrattuna. Pillun takia miehet suhteeseen menevät.
Kylmäävä meininki sulla. Ihmiseksi. 🥶
Raatorehellinenhän se on. Ei ihmiset enää tarvitse toista ihmistä samaan talouteen välttämättä, joten pitää olla ihan erillinen halu sellaiseen. Eikä kaikilla ole. 🤷🏻
Erakkoja? Onko iso osa nykyihmisistä erakkoja?
Yksintalouksien määrän kasvu on eksponentiaalinen. Et seuraa uutisia vissiin?
Myös ketjussa esiintyvä tahallinen yksinkertaisuus on eksponentiaalisesti kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Sulle ei lopulta ole oikeaa aikaa.
Aika on väärä, tilanne on väärä. Haluan sinut silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli ja puhekieli ovat eri asioita.
Puhekieli on hyvin rikasta koska siihen lukeutuvat myös mm. murteet.
Luova puhekin poikkeaa joskus hyvin paljon kaikista säännöistä.
Edelleenkin: yhdyssanat kuuluvat puhutussakin kielessä, eikä niihin vaikuta murteet mitenkään.
Perusta oma ketju jatkojankkaukselle.Et sinä minua määräile. Huomasin että sinulla ei riittänyt ymmärrys sille miksi sanat kirjoitettiin yhteen. Älä häpäise itseäsi enempää, tämä on ystävällinen neuvo vain.
En minä ole tässä se, joka häpäisee itsensä. :D
Toivottavasti ei nähdä enää ikinä mies. Toive näyttää nyt jopa realistiselta
Edelleenkin: yhdyssanat kuuluvat puhutussakin kielessä, eikä niihin vaikuta murteet mitenkään.
Perusta oma ketju jatkojankkaukselle.