Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon myynti tarjouskaupalla - mitä hyötyä?

Vierailija
10.11.2025 |

Katselin tarjouskauppakohteita ja vain harvassa on yhtäkään tarjousta. Suurimmassa osassa ei mitään ja joku 1-2 seuraajaa. Saako tuolla tapaa muka myytyä yhtään paremmin? Ehkä sopii johonkin sellaiseen asuntoon, josta ostajat muutenkin kilpailevat, mutta suurimpaan osaan tavallisista ei näytä hyödyttävän mitään.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää, että kaikki ovat yhtä kädettömiä asuntomarkkinoilla toimijoita kuin sinä. 

En voi tietää onko tarjouskauppamyyjä kädetön (= hinnoitellut kohteensa pieleen) vai ei, koska lähtöhinta ei ole missään suhteessa siihen hintaan millä hän suostuu myymään. Sehän tässä on se ongelma. Normaaleissa myyntikohteissa asian näkee vilkaisemalla hintapyyntöä, tarjouskauppakohteista sitä ei näe mistään.

t. sama

Vertaa tarjouskaupan lähtöhintaa muihin vastaaviin asuntoihin. Siinä se hintahaarukka. Eihän tarjouskaupalla myyvä voi realistisesti olettaa saavansa asunnostaan enemmän kuin hintapyynnöllä myyvät, vai mitä? 

Kyllä osa olettaa. Kämppää ei välttämättä myydä ollenkaan, jos mikään saaduista tarjouksista ei ole riittävän paljon lähtöhinnan yli. Tavallisessa kaupassakaan myyjän ei toki ole pakko myydä kenellekään, mutta siinä on kuitenkin tosi paljon harvinaisempaa että asunto, josta on tarjottu suurin piirtein hintapyynnön verran, jäisi myymättä.

Tavallinen asunnon myyjä antaa ilmoituksessaan viestin: "Tämän verran haluaisin tästä asunnosta saada jotta olisin tyytyväinen. Suostun mahdollisesti hieman neuvottelemaan hinnasta jos kysyntää ei muuten ole." Tarjouskauppamyyjä taas sanoo: "Tätä vähemmällä en ainakaan asuntoa myy. En halua kertoa millä hinnalla suostun myymään." Se on ostajan kannalta hankalampaa koska myyjän käsitystä asunnon arvosta ei pysty arvioimaan. Itse pyrin välttämään sellaisia kohteita, joista myyjä haluaa kovaa ylihintaa. Tarjouskauppakohteesta ei näe onko kyseessä tällainen myyjä vai ei, koska se hinta jonka myyjä hyväksyy ei ole näkyvissä.

Vierailija
42/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin asuntoni tarjouskaupalla ja sain enemmän kuin mitä asunnonvälittäjä ehdotti pyyntihinnaksi. Asunto oli Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin asuntoni tarjouskaupalla ja sain enemmän kuin mitä asunnonvälittäjä ehdotti pyyntihinnaksi. Asunto oli Helsingissä.

Ja olisit luultavasti saanut saman tavallisellakin kaupalla, koska asunnosta kiinnostuneita ostajia riitti tarjouskilpailuksi asti. Ei se myyntitavasta ole kiinni vaan asunnosta ja markkinatilanteesta.

Vierailija
44/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ostettu 4 taloa, ja mekin aina jätetty tarjouskauppakohteet väliin. Ei mennä edes katsomaan, koska ei sellaista tarjousleikkiä jaksa. Arvostan nopeita, selkeitä kauppoja. 

Samasta syystä ollaan itse myydessämme laittaneet talolle myyntihinnan. Ei siis hintapyyntöä, vaan hinnan jolla myymme. Välittäjällekin sanottu, ettei alempia tarjouksia tarvitse ottaa vastaan. On toiminut äärettömän hyvin ja kaupat syntyneet nopeasti, se on joka kerta yllättänyt välittäjätkin 😄

En oikein ymmärrä sun logiikkaa. En kyllä ymmärrä oikein näitä ns. tarjouskauppojakaan.

Nimittäin ihan riippumatta siitä, onko kyseessä ns. tarjouskauppa vai normaali hintapyyntö, niin aina voi jättää tarjouksen mihin hintaan haluaa ja ostaja sen erikseen joko hyväksyy tai hylkää.

Et siis pysty ostamaan kämpää nopealla ja selkeällä kaupalla edes pyyntiä tarjoamalla, koska myyjän ei ole silti pakko siihen hintaan myydä, oli kyseessä tarjouskauppa tai ei.

Vierailija
45/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä suunnaton vaiva se nyt on tehdä tarjous ja kokeilla kepillä jäätä? Oletko ihan osaamaton?

Kumpi tässä nyt on osaamaton: minä vai se joka kehottaa "kokeilemaan kepillä jäätä" asunnon kokoista hankintaa tehdessä? Ymmärrät varmaan että tekemäsi tarjoukset ovat laillisesti sitovia.

Ainoa tilanne jossa voisin huolettomasti kokeilla kepillä jäätä (selvittämättä ensin minkälaista kohdetta olen ostamassa), on se jossa tarjouksen voi tehdä hintapyyntöä matalammaksi. Eli tavallinen asuntokauppa. Silloin voin tehdä niin matalan tarjouksen että vaikka tulisi ostettua huonompikin kohde, pääsen siitä eroon tekemättä tappiota. Mutta harvassa tarjouskauppakohteessa on niin matala lähtöhinta että tällainen kokeilutarjous olisi mahdollista tehdä.

Vierailija
46/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut asunto nyt 3 kk myynnissä eikä siitä ole kukaan tarjonnut mitään tarjouskaupasta huolimatta. Lähtöhintakin on varsin alhaalla, vaikka asunto on hyväkuntoinen ja melko uusi ja varsin hyvällä sijainnilla. Jos välittäjä ei osaa myydä niin ei osaa. Enemmän ihmetyttää se, ettei ole pitänyt kuin yhden yleisen esittelyn. Kuulemma näin on nykyään tapana?

Miksette myy itse? Voitte pitää yleisen esittelyn esim. kerran viikossa. Näin ennen tehtiin. Säästätte välittäjän välistävedon. Isännöitsijäntodistus on tärkein hankinta, maksaa n. 150€. 

Ennen ja nyt on eri tilanne. Nyt tarvitaan näyttöjä, asunto esille ja aikaa. Yksityisen resurssit eivät ole sama, kuin esim välitysliikkeen kymmenet myyjät

Vierailija
47/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suunnaton vaiva se nyt on tehdä tarjous ja kokeilla kepillä jäätä? Oletko ihan osaamaton?

Kumpi tässä nyt on osaamaton: minä vai se joka kehottaa "kokeilemaan kepillä jäätä" asunnon kokoista hankintaa tehdessä? Ymmärrät varmaan että tekemäsi tarjoukset ovat laillisesti sitovia.

Ainoa tilanne jossa voisin huolettomasti kokeilla kepillä jäätä (selvittämättä ensin minkälaista kohdetta olen ostamassa), on se jossa tarjouksen voi tehdä hintapyyntöä matalammaksi. Eli tavallinen asuntokauppa. Silloin voin tehdä niin matalan tarjouksen että vaikka tulisi ostettua huonompikin kohde, pääsen siitä eroon tekemättä tappiota. Mutta harvassa tarjouskauppakohteessa on niin matala lähtöhinta että tällainen kokeilutarjous olisi mahdollista tehdä.

Älä takerru tuohon sanontaan kun et selvästikään ymmärrä mitä se tarkoittaa. Tottakai kannattaa ensin selvittää kohde onko se itselle sopiva.

Jos mä kokeilen kepillä jäätä ja tarjoan summan jonka olen valmis maksamaan, niin onhan se huoletonta. Joko mä saan asunnon haluamallani hinnalla tai sitten en. Ja jos en tarjoa haluamaani hintaa, niin en saa sitä kuitenkaan. Voin siis kokeilla huoletta kepillä jäätä. Aina voi tarjota jalaspäinkin juuri sen hinnan mitä on valmis kohteesta maksamaan, ei siinä tarvitse mitään keinotekoisia tarjouskaupan lähtöhintoja tai "tavallsia" pyyntejä katsella.

Todennäköisesti tietenkään kauppaa ei näin synny, mutta kuten sanottua, aina voi kokeilla kepillä jäätä.

-eri

Vierailija
48/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ostettu 4 taloa, ja mekin aina jätetty tarjouskauppakohteet väliin. Ei mennä edes katsomaan, koska ei sellaista tarjousleikkiä jaksa. Arvostan nopeita, selkeitä kauppoja. 

Samasta syystä ollaan itse myydessämme laittaneet talolle myyntihinnan. Ei siis hintapyyntöä, vaan hinnan jolla myymme. Välittäjällekin sanottu, ettei alempia tarjouksia tarvitse ottaa vastaan. On toiminut äärettömän hyvin ja kaupat syntyneet nopeasti, se on joka kerta yllättänyt välittäjätkin 😄

Milloin viimeksi? Myös vuoden 2022 jälkeen? 

Viimeksi 2023. Ja nämä kaikki kymmenen vuoden sisällä.

Vierailija
49/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä sun logiikkaa. En kyllä ymmärrä oikein näitä ns. tarjouskauppojakaan.

Nimittäin ihan riippumatta siitä, onko kyseessä ns. tarjouskauppa vai normaali hintapyyntö, niin aina voi jättää tarjouksen mihin hintaan haluaa ja ostaja sen erikseen joko hyväksyy tai hylkää.

Et siis pysty ostamaan kämpää nopealla ja selkeällä kaupalla edes pyyntiä tarjoa

Ihan sama minulle, ymmärrätkö vai et. Minä en siihen tarjouskauppaleikkiin lähde.

Vierailija
50/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama minulle, ymmärrätkö vai et. Minä en siihen tarjouskauppaleikkiin lähde.

Et tietenkään. Tuskin olet asuntokauppoja edes tehnyt niin, että haluamasi kohde olisi ollut tarjouskaupassa. En minäkään tarjonnut tarjouskauppakohteeseen, koska en sitä halunnut ostaa. Sen sijaan ostin naapurista talon, joka ei ollut myynnissä tarjouskaupalla.

Tarjosin pyyntihinnan ja ostaja vielä muutaman tunnin yritti saada parempaa tarjousta ennen kuin lopulta myi meille. Ihan samalla tavalla oisin voinut antaa muutaman tunnin voimassa olevan tarjouksen tarjouskauppakohteeseen ja ostaja olisi sen joko hyväksynyt tai sitten ei.

Siksi minä en sinua ymmärtänytkään, koska ei ole mitään väliä onko kohde tarjouskaupassa vai tavallisessa myynnissä, koska molemmissa myyjälle tehdään tarjous ja myyjä sen joko hyväksyy tai hylkää.

Mutta ehkä sinä et ole tätä ymmärtänyt. Ihan ymmärrettävää, mikäli et tosiaan ole asuntokauppoja tehnyt kuten epäilen, tai huolestuttavaa jos olet tosiaan paljon tehnyt kauppoja, mutta et ole tuollaista varsin yksinkertaista asiaa sisäistänyt. 

Vierailija
51/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni (kuten itsekin) hyppään ns. tarjouskaupoissa olevat kohteet suoraan yli. 

Kun tuote on myynnissä sillä on hinta.

Päivökodin leikeissä voidaan arvuutella mikä luku minulla on mielessä, ei silloin kun tehdään suuria hankintoja

Kukaan oikeasti ostoaikeissa oleva ei haaskaa aikaansa arvuuttelemalla että mikäköhän olisi se hinta jolla myyjä olisi valmis myymään ja miten monta kuukautta tai vuotta saa odottaa päätöstä.

Tarjouskaupan olemassaolo kertoo vain siitä miten mielipuoliseksi hintakupla oikein ehti kohota kun paniikissa olevat ostajat joutuivat huutamaan kilpaa hintaa ylöspäin etteivät vaan jää ilman.

Menneen maailman juttuja.

Vierailija
52/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Aika vähän niissä tosiaan on tarjouksia tehty. Mutta itse tein ihan hyvät kaupat edullisesti kun tarjosin vain vähän päälle sen lähtöhinnan. Moni myyjä kyllä hyväksyy sellaisen tarjouksen ihan mielellään kunhan vaan joku tarjoaa, ei niissä yleensä mitään kilpailua synnykään.

Nykyään kannattaa tarjota -20% lähtöhinnasta koska siinäkin on jo ilmaa.

Jaa onks varmaa tietoo,myin itse pyyntihinnalla.alle viikossa.

Vierailija
53/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin tulen myymään itse,olen pitkään seurannut alueeni hintoja,joten olen hyvin perillä siitä,millä hinnalla kauppoja tehdään.

Vierailija
54/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Aika vähän niissä tosiaan on tarjouksia tehty. Mutta itse tein ihan hyvät kaupat edullisesti kun tarjosin vain vähän päälle sen lähtöhinnan. Moni myyjä kyllä hyväksyy sellaisen tarjouksen ihan mielellään kunhan vaan joku tarjoaa, ei niissä yleensä mitään kilpailua synnykään.

Nykyään kannattaa tarjota -20% lähtöhinnasta koska siinäkin on jo ilmaa.

No mitäs myyt asuntoasi liian kalliilla?

Vierailija
55/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni (kuten itsekin) hyppään ns. tarjouskaupoissa olevat kohteet suoraan yli. 

Kun tuote on myynnissä sillä on hinta.

Päivökodin leikeissä voidaan arvuutella mikä luku minulla on mielessä, ei silloin kun tehdään suuria hankintoja

Kukaan oikeasti ostoaikeissa oleva ei haaskaa aikaansa arvuuttelemalla että mikäköhän olisi se hinta jolla myyjä olisi valmis myymään ja miten monta kuukautta tai vuotta saa odottaa päätöstä.

Tarjouskaupan olemassaolo kertoo vain siitä miten mielipuoliseksi hintakupla oikein ehti kohota kun paniikissa olevat ostajat joutuivat huutamaan kilpaa hintaa ylöspäin etteivät vaan jää ilman.

Menneen maailman juttuja.

Sun kommentti vain kertoo täysin siitä, että et ymmärrä, ettei yksityisten välisessä asuntokaupassa ole oikeasti muita kauppoja kuin tarjouskauppa.

Vain tarjous ja vastatarjous on sitovia (ja niistäkin toki pääsee irti rahalla). Siihen asti on ihan arvuuttelun varassa, myykö myyjä tai ostaako ostaja ja mikä on hinta. Jos myyjä ei ole tehnyt vastatarjousta, hän saa aina päättää kenelle myy ja mihin hintaan.

Vierailija
56/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myin tarjouskaupalla ja ajatus oli, että mikä vaan lähtöhinnan yli menevä on ok. Suurin osa kiinnostuneista kuvitteli, että pitää tarjota jotain 10 tuhatta yli lähtöhinnan eivätkä uskaltaneet tarjota mitään ja jäivät nuolemaan näppejään. Hyväksyin sen joka tarjosi nippanappa lähtöhinnan ja olen ihan tyytyväinen. Eivät ihmiset edes ymmärrä mikä tarjouskauppa on :D

Varmasti sinä tiedätkin, että kukaan muu ei uskaltanut tarjota. :D Ehkä eivät vain kiinnostuneet kodistasi tarpeeksi. 

Vierailija
57/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska minulla ei ole niin tarkkaa saanko siitä tonnin sinne tai tänne. Ikävää jos sinulla on."

Palsta ei tee lainauksia oikein. Kysymys ei ole mistään tonnista sinne tai tänne, vaan ainakin pk-seudulla tarjouskaupan lähtöhinta voi olla esim. 50 000 € vähemmän kuin se alin hinta jolla myyjä suostuu myymään. Lähtisitkö itse ostajana tutustumaan kohteeseen, joka sisältää tällaisen riskin, jos tarjolla on muita yhtä hyviä kohteita joiden hintapyyntö on jo valmiiksi tiedossa?

- sama

Outo valitus, kun samalla huudellaan kuinka nimenomaan pk-seudulla on (joidenkin mielestä) hintakupla ja fiksu tarjoaa monta kymppitonnia vähemmän. Muutenkin jos tiedät, että ko. alueella myydään samanlaisia asuntoja 50 000 euroa kalliimmalla, niin pitäisi oman järjen sanoa, että sellaista summaa tarjouskauppamyyjäkin havittelee. 

-eri

Vierailija
58/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään. Tuskin olet asuntokauppoja edes tehnyt niin, että haluamasi kohde olisi ollut tarjouskaupassa. En minäkään tarjonnut tarjouskauppakohteeseen, koska en sitä halunnut ostaa. Sen sijaan ostin naapurista talon, joka ei ollut myynnissä tarjouskaupalla.

Tarjosin pyyntihinnan ja ostaja vielä muutaman tunnin yritti saada parempaa tarjousta ennen kuin lopulta myi meille. Ihan samalla tavalla oisin voinut antaa muutaman tunnin voimassa olevan tarjouksen tarjouskauppakohteeseen ja ostaja olisi sen joko hyväksynyt tai sitten ei.

Siksi minä en sinua ymmärtänytkään, koska ei ole mitään väliä onko kohde tarjouskaupassa vai tavallisessa myynnissä, koska molemmissa myyjälle tehdään tarjous ja myyjä sen joko hyväksyy tai hylkää.

Mutta ehkä sinä et ole tätä ymmärtänyt. Ihan ymmärrettävää, mi

Vinku vinku. Olen ostanut 4 omakotitaloa. Tarjouskauppakohteet olen klikannut pois jo hakukriteereistä. En siis edes tiedä, mitä siellä olisi ollut, koska en sellaiseen lähde. Ja katsos kun ei tarvitsekaan 😄

Minun taktiikkani on nopeat, selvät, reilut kaupat. Ja ne olen tehnyt 7 kertaa: 4 ostaen ja 3 myyden. Ja myydessä olen ilmoittanut myyntihinnan, en hintapyyntöä. Nopeasti ovat menneet kaupaksi.

Minulle sopii tämä, olen tyytyväinen talokauppoihin ja elämääni. Sinulla sen sijaan näkyy olevan hirveä tarve vaan päästä haukkumaan sinulle ventovieraita ihmisiä, sitä ei ehkä pelasta nopeat asuntokaupatkaan. Toivottavasti sinulla on huomenna parempi päivä 😊

Vierailija
59/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinku vinku. Olen ostanut 4 omakotitaloa. Tarjouskauppakohteet olen klikannut pois jo hakukriteereistä. En siis edes tiedä, mitä siellä olisi ollut, koska en sellaiseen lähde. Ja katsos kun ei tarvitsekaan 😄

Minun taktiikkani on nopeat, selvät, reilut kaupat. Ja ne olen tehnyt 7 kertaa: 4 ostaen ja 3 myyden. Ja myydessä olen ilmoittanut myyntihinnan, en hintapyyntöä. Nopeasti ovat menneet kaupaksi.

Minulle sopii tämä, olen tyytyväinen talokauppoihin ja elämääni. Sinulla sen sijaan näkyy olevan hirveä tarve vaan päästä haukkumaan sinulle ventovieraita ihmisiä, sitä ei ehkä pelasta nopeat asuntokaupatkaan. Toivottavasti sinulla on huomenna parempi päivä 😊

Eihän se mun vika ole, että et oikeasti ole ymmärtänyt, miten asuntokauppa menee.

Sinä et edes voi ilmoittaa myyntihintaa, koska sitä ei ole vasta kuin kauppakirjassa tai hyväksytyssä tarjouksessa. Tietenkin voit sen omassa päässäsi päättää, mutta tuskin olisit hylännyt korkeampaa tarjousta, mikäli sellainen olisi vastaan tullut. Tai ehkä olisitkin, jos olet tarpeeksi vahvasti asian päättänyt.

Sen sijaan ostaessa osallistut joka tapauksessa tavallaan tarjouskauppaan. Myyjän kun ei ole mikään tarve myydä sillä hinnalla kuin ilmoituksessa on, oli se sitten tavallinen ilmoitus tai tarjouskauppa.

Fakta ei poistu kommentoimalla vinku vinku ja kuvittelemalla, että mulla on huono päivä. Sinä et ihan oikeasti ole asiaa ymmärtänyt, eikä sen toteaminen ole haukkumista. Voit tietenkin kuitata tämän ihan joutavana hölinänä ja kuvitella olevasi oikeassa. Tai sitten voit ottaa opiksi seuraaville kaupoille. Valikoima ainakin laajenee ja ehkä saat hankittua paremman kohteen. Voit sitten mielessäsi kiittää minua.

Vierailija
60/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sydämestäni, huippuihanaa, että saat ^ tällä palstalla pönkitettyä itsetuntoasi, go for it girl!!!! 😂