Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon myynti tarjouskaupalla - mitä hyötyä?

Vierailija
10.11.2025 |

Katselin tarjouskauppakohteita ja vain harvassa on yhtäkään tarjousta. Suurimmassa osassa ei mitään ja joku 1-2 seuraajaa. Saako tuolla tapaa muka myytyä yhtään paremmin? Ehkä sopii johonkin sellaiseen asuntoon, josta ostajat muutenkin kilpailevat, mutta suurimpaan osaan tavallisista ei näytä hyödyttävän mitään.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut asunto nyt 3 kk myynnissä eikä siitä ole kukaan tarjonnut mitään tarjouskaupasta huolimatta. Lähtöhintakin on varsin alhaalla, vaikka asunto on hyväkuntoinen ja melko uusi ja varsin hyvällä sijainnilla. Jos välittäjä ei osaa myydä niin ei osaa. Enemmän ihmetyttää se, ettei ole pitänyt kuin yhden yleisen esittelyn. Kuulemma näin on nykyään tapana?

Onko pitänyt yksityisesittelyitä? Itse arvostan niitä paljon enemmän, sekä myydessä että ostaessa.

Minä taas ostajana arvostin enemmän julkisia esittelyjä, niihin pystyi mennä silloinkin kun kaikki kriteerit eivät täyttyneet, mutta halusi silti tarkistaa ns. villin kortin. Yksityisnäytöllä inhottaa koko ajan perässä hiihtävä välittäjä jonka kuulleen ei voi puhua vapaasti. Jos yksityisellä näytöllä erehtyy sanomaan vaikka että huoneet on ihan liian pieniä, niin alkaa aina puolustelu että säilytystilaa on kuitenkin runsaasti tms.

Vierailija
22/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä huvittaa ne tarjouskauppojen lähtöhinnat, moni on sellainen että siitä voisi helposti höylätä 10-20 tonnia pois ja sitten vasta ollaan realistisessa hinnassa. Ei ne asunnot ikinä mitään helmiä ole. Yhdessä hinta olisi ollut järkevä jos putkiremppa olisi ollut takanapäin, eikä tulossa parin vuoden päästä (eli sen kustannuksiakaan ei ollut vielä tiedossa).

Ei kait siinä, jos on aikaa myydä vaikka vuositolkulla.

Ei tämä minun kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Tarjouskaupassa on ihan hyviäkin asuntoja, olen kahdesti ostanut sellaisesta ja hinta oli hyvinkin kohdallaan. Tosin ehkä tämä riippuu paikkakunnasta.

Et sinä tiedä tarjouskauppakohteesta onko hinta lainkaan "kohdillaan", paitsi jos se lähtöhintakin on jo liian korkea. Silloin voi tietää että ei ole kohdillaan. Mutta jos on sellainen hinta josta voi mielestäsi lähteä tarjoamaan ylöspäin, et voi mistään tietää millä hinnalla myyjä sitten lopulta suostuu kohteen myymään. Voit tulla käyttäneeksi paljon aikaa ja vaivaa kohteeseen, jota ei pysty ostamaan järkeväksi katsomallasi hinnalla koska myyjä on mielessään päättänyt hyväksyttäväksi hinnaksi jotain ihan muuta.

Tämän takia en itse edes tutustu tarjouskauppakohteisiin. Olen huolellinen ostaja ja minulla menee paljon aikaa siihen kun selvitän kohteesta perusteellisesti kaikki tärkeät asiat. En tosiaan rupea siihen hommaan jos kohteen todellisesta hintapyynnöstä ei ole mitään tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset hakee tietyllä hintakatolla asuntoja, joten nuo tarjouskaupat näkyy myös niille, joille asunto olisi liian kallis.

Mulla on aina hakukonessa "ei tarjouskauppakohteita" asetus päällä.

Olen sen verran persaukinen, etten ala kämpistä kenenkään kanssa kilpaa huutamaan.

Vierailija
24/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset hakee tietyllä hintakatolla asuntoja, joten nuo tarjouskaupat näkyy myös niille, joille asunto olisi liian kallis.

Tämän takia ne ovatkin niin ärsyttäviä. Samanlainen ilmiö kuin deittisovelluksissa oman iän valehtelu alaspäin, jotta osuisi nuorempien käyttäjien ikähaarukkaan. Ei mitään järkeä kun olet silti oikeasti liian vanha sille jolle yrität itseäsi markkinoida, ja asia paljastuu ennemmin tai myöhemmin. Typerää asioiden vaikeuttamista; itse skippaan tarjouskauppakohteet saman tien.

Vierailija
25/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistui hyvin vajaat kymmenen vuotta sitten kun myin asuntoni (yksiön) tarjouskaupalla. Sain siitä enemmän kuin välittäjien esittämät hinnat olivat olleet. Ei välttämättä toimi nykyisessä markkinatilanteessa. 

Vierailija
26/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä huvittaa ne tarjouskauppojen lähtöhinnat, moni on sellainen että siitä voisi helposti höylätä 10-20 tonnia pois ja sitten vasta ollaan realistisessa hinnassa. Ei ne asunnot ikinä mitään helmiä ole. Yhdessä hinta olisi ollut järkevä jos putkiremppa olisi ollut takanapäin, eikä tulossa parin vuoden päästä (eli sen kustannuksiakaan ei ollut vielä tiedossa).

Ei tämä minun kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Tarjouskaupassa on ihan hyviäkin asuntoja, olen kahdesti ostanut sellaisesta ja hinta oli hyvinkin kohdallaan. Tosin ehkä tämä riippuu paikkakunnasta.

Et sinä tiedä tarjouskauppakohteesta onko hinta lainkaan "kohdillaan", paitsi jos se lähtöhintakin on jo liian korkea. Silloin voi tietää että ei ole kohdillaan. Mutta jos on s

Ei kannata yleistää, että kaikki ovat yhtä kädettömiä asuntomarkkinoilla toimijoita kuin sinä. 

Vierailija
27/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä tiedä tarjouskauppakohteesta onko hinta lainkaan "kohdillaan", paitsi jos se lähtöhintakin on jo liian korkea. Silloin voi tietää että ei ole kohdillaan. Mutta jos on s

Mikä suunnaton vaiva se nyt on tehdä tarjous ja kokeilla kepillä jäätä? Oletko ihan osaamaton? Ihan vinkkinä sinulle, että tarjouskaupassa riittää usein ihan matalakin tarjous.

Vierailija
28/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myin tarjouskaupalla ja ajatus oli, että mikä vaan lähtöhinnan yli menevä on ok. Suurin osa kiinnostuneista kuvitteli, että pitää tarjota jotain 10 tuhatta yli lähtöhinnan eivätkä uskaltaneet tarjota mitään ja jäivät nuolemaan näppejään. Hyväksyin sen joka tarjosi nippanappa lähtöhinnan ja olen ihan tyytyväinen. Eivät ihmiset edes ymmärrä mikä tarjouskauppa on :D

Mitä järkeä sinun oli edes myydä tarjouskaupalla jos kerran hyväksyit minkä tahansa tarjouksen? Olisit vaan laittanut suoraan hintapyynnöksi tuon lähtöhintasi, niin olisit voinut saada useamman kiinnostumaan asunnosta ja joku olisi voinut tarjota hieman enemmänkin yli, jotta saa kämpän. Kiinnostusta on aina enemmän jos voi luottaa siihen, että mainitulla hinnalla on tosiasiassa mahdollista saada asunto ostettua jos useampia tarjouksia ei tule. Niitähän siis voi aivan hyvin tulla vaikka kyseessä ei olisikaan "tarjouskauppa". Samoin tarjouksia ei välttämättä tule yhtään vaikka kuinka tarjouskaupalla myytäisiin.

Monella tarjouskauppamyyjällä on mielessä alin hinta millä suostuu myymään, ja se hinta on usein paljon korkeammalla kuin tarjouskaupan lähtöhinta, eikä tätä tietoa kerrota ostajille missään. Ainoa tarjouskaupan etu myyjän kannalta on mahdollisuus houkutella ostajia epätodellisen halvalla hinnalla, jolla ei ole oikeasti tarkoituskaan kämppää myydä. Ihan syystä nuo sinun ostajasi olivat varovaisia!

Vierailija
29/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut asunto nyt 3 kk myynnissä eikä siitä ole kukaan tarjonnut mitään tarjouskaupasta huolimatta. Lähtöhintakin on varsin alhaalla, vaikka asunto on hyväkuntoinen ja melko uusi ja varsin hyvällä sijainnilla. Jos välittäjä ei osaa myydä niin ei osaa. Enemmän ihmetyttää se, ettei ole pitänyt kuin yhden yleisen esittelyn. Kuulemma näin on nykyään tapana?

Miksette myy itse? Voitte pitää yleisen esittelyn esim. kerran viikossa. Näin ennen tehtiin. Säästätte välittäjän välistävedon. Isännöitsijäntodistus on tärkein hankinta, maksaa n. 150€. 

Emme asu samalla paikkakunnalla, joten aika hankalaa. Lisäksi asiaan liittyy tiettyjä muita kuvioita, joiden takia ammattilaisen syytä hoitaa paperityöt.

No tuo selittää, että näyttöjä ette voi itse järjestää. Sen sijaan kiinteistönvälittäjän oletettu ammattilaisuus ei takaa yhtään parempaa lopputulosta, kun kyse on asunto-osakkeesta. Valtakirjalla voi teettää paperit pankin lakiasiantuntijalla.

Vierailija
30/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myin tarjouskaupalla ja ajatus oli, että mikä vaan lähtöhinnan yli menevä on ok. Suurin osa kiinnostuneista kuvitteli, että pitää tarjota jotain 10 tuhatta yli lähtöhinnan eivätkä uskaltaneet tarjota mitään ja jäivät nuolemaan näppejään. Hyväksyin sen joka tarjosi nippanappa lähtöhinnan ja olen ihan tyytyväinen. Eivät ihmiset edes ymmärrä mikä tarjouskauppa on :D

Mitä järkeä sinun oli edes myydä tarjouskaupalla jos kerran hyväksyit minkä tahansa tarjouksen? Olisit vaan laittanut suoraan hintapyynnöksi tuon lähtöhintasi, niin olisit voinut saada useamman kiinnostumaan asunnosta ja joku olisi voinut tarjota hieman enemmänkin yli, jotta saa kämpän. Kiinnostusta on aina enemmän jos voi luottaa siihen, että mainitulla hinnalla on tosiasiassa mahdollista saada asunto ostettua jos useampia tarjouksia ei tule. Niitähän siis voi aivan hyvin tulla vaikka kyseessä ei ol

Koska minulla ei ole niin tarkkaa saanko siitä tonnin sinne tai tänne. Ikävää jos sinulla on.

Vierailija
31/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää, että kaikki ovat yhtä kädettömiä asuntomarkkinoilla toimijoita kuin sinä. 

En voi tietää onko tarjouskauppamyyjä kädetön (= hinnoitellut kohteensa pieleen) vai ei, koska lähtöhinta ei ole missään suhteessa siihen hintaan millä hän suostuu myymään. Sehän tässä on se ongelma. Normaaleissa myyntikohteissa asian näkee vilkaisemalla hintapyyntöä, tarjouskauppakohteista sitä ei näe mistään.

t. sama

Vierailija
32/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä sinun oli edes myydä tarjouskaupalla jos kerran hyväksyit minkä tahansa tarjouksen? Olisit vaan laittanut suoraan hintapyynnöksi tuon lähtöhintasi, niin olisit voinut saada useamman kiinnostumaan asunnosta ja joku olisi voinut tarjota hieman enemmänkin yli, jotta saa kämpän. Kiinnostusta on aina enemmän jos voi luottaa siihen, että mainitulla hinnalla on tosiasiassa mahdollista saada asunto ostettua jos useampia tarjouksia ei tule. Niitähän siis voi aivan hyvin tulla vaikka kyseessä ei ol

Pyyntihinnassa on aina ilmaa, joten logiikkasi hieman ontuu. Ihmiset tarjoavat aina alle sen, joten ei se ole se hinta minkä asunnosta saat. Tarjouskaupassa taas jos tarjoavat niin aina yli lähtöhinnan. 

Vierailija
33/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouskauppa on kuin hidas huutokauppa. Kenen etua palvelee? Periaatteessa myyjä voi ajatella saavansa korkeamman hinnan kuin suoraan määräämällä myyntihinnan, mutta kysynnän puuttuessa ei tule toivottua kilpailua. Asunto jää pahimmillaan myymättä.

Toisaalta on paljon asuntoja ns. hiljaisessa myynnissä. Niistä ei ilmoitella missään, mutta esitellään kiinnostuneille. Selvää on, että asunnon myyntiaika pitkittyy. 

Vierailija
34/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä suunnaton vaiva se nyt on tehdä tarjous ja kokeilla kepillä jäätä? Oletko ihan osaamaton? Ihan vinkkinä sinulle, että tarjouskaupassa riittää usein ihan matalakin tarjous.

Tarkoitan sitä vaivaa, jonka näen kun selvitän onko kohde sellainen jonka haluan ostaa. 

Onko yhtiö hyvä ja toimiva, naapurusto rauhallinen, alueen mahdolliset tulevat kaavamuutokset? Asunnon pohjaratkaisu: missä menee kantavat seinät, mistä on vedetty sähköt? Onko putkiremontti tehty vai tulossa lähivuosina, sen kustannukset? Jos kaikki nämä ovat ok, teen nopean remonttisuunnitelman jotta näen mahtuuko asuntoon remontin jälkeen kaikki tarvitsemani toiminnot ja huonekalut. Arvioin remontin kustannukset. Tämän jälkeen vasta tiedän millä hinnalla olisin valmis ostamaan.

Jos myyjällä ei ole sen vertaa viitseliäisyyttä että helpottaa urakkaani kertomalla millä hinnalla asunto on mahdollista ostaa niin minä en ala näitä selvityksiä siihen kämppään tekemään. Jos matala tarjous riittää niin sitten kannattaa ehdottomasti laittaa normaali myynti-ilmoitus, johon hintapyynnöksi se summa mikä riittää. Tarjouskauppa on väline, jolla yritetään houkutella ostajia ylihalvalla hinnalla, jolla asuntoa ei oikeasti ole mahdollista ostaa. Myyjän ei kannata käyttää tällaista välinettä jos on valmis hyväksymään sen lähtöhinnan asunnostaan.

- sama

Vierailija
35/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi tietää onko tarjouskauppamyyjä kädetön (= hinnoitellut kohteensa pieleen) vai ei, koska lähtöhinta ei ole missään suhteessa siihen hintaan millä hän suostuu myymään. Sehän tässä on se ongelma. Normaaleissa myyntikohteissa asian näkee vilkaisemalla hintapyyntöä, tarjouskauppakohteista sitä ei näe mistään.

t. sama

Vertaa tarjouskaupan lähtöhintaa muihin vastaaviin asuntoihin. Siinä se hintahaarukka. Eihän tarjouskaupalla myyvä voi realistisesti olettaa saavansa asunnostaan enemmän kuin hintapyynnöllä myyvät, vai mitä? 

Vierailija
36/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska minulla ei ole niin tarkkaa saanko siitä tonnin sinne tai tänne. Ikävää jos sinulla on."

Palsta ei tee lainauksia oikein. Kysymys ei ole mistään tonnista sinne tai tänne, vaan ainakin pk-seudulla tarjouskaupan lähtöhinta voi olla esim. 50 000 € vähemmän kuin se alin hinta jolla myyjä suostuu myymään. Lähtisitkö itse ostajana tutustumaan kohteeseen, joka sisältää tällaisen riskin, jos tarjolla on muita yhtä hyviä kohteita joiden hintapyyntö on jo valmiiksi tiedossa?

- sama

Vierailija
37/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä tiedä tarjouskauppakohteesta onko hinta lainkaan "kohdillaan", paitsi jos se lähtöhintakin on jo liian korkea. Silloin

Esimerkiksi se, että tarjouksen tekijänä sitoudut siihen, eikä ole yhdentekevää minkäsisältöisen tarjouksen teet. Yleensä tarjouksella annetaan myös kohtuullisesti miettimisaikaa. Eli puhutaan siinä joistakin päivistä.

Ei asunnon ostotarjous ole mikään torikauppa jossa voit heitellä hatusta hintoja ja sitten jos homma realisoituu niin voit vaan ghostata tai sanoa "vapautan seuraavalle, kysyn mieheltä"

Vierailija
38/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ostettu 4 taloa, ja mekin aina jätetty tarjouskauppakohteet väliin. Ei mennä edes katsomaan, koska ei sellaista tarjousleikkiä jaksa. Arvostan nopeita, selkeitä kauppoja. 

Samasta syystä ollaan itse myydessämme laittaneet talolle myyntihinnan. Ei siis hintapyyntöä, vaan hinnan jolla myymme. Välittäjällekin sanottu, ettei alempia tarjouksia tarvitse ottaa vastaan. On toiminut äärettömän hyvin ja kaupat syntyneet nopeasti, se on joka kerta yllättänyt välittäjätkin 😄

Milloin viimeksi? Myös vuoden 2022 jälkeen? 

Vierailija
39/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä vuosikymmenellä olen kaksi osakehuoneistoa myyty. Toki asunnot olivat molemmat halutulla alueella Hki kantakaupungissa ja oli muutenkin asuntobuumi päällä.

Tehtiin silleen, että jos normihinta vastaavalle asunnolle olisi vaikkapa 250 000€, pistettiin hinnaksi 230 000€, jotta saadaan kiinnostuneita. Halutuilla alueilla ihmiset kyllä tietävät mikä on halpa ja mikä yli hintainen.

Sitten joku intopiukeana tarjosi sen 230, jolloin seuraavalle tarjoajalle voitiin sanoa että "pyyntihinta on jo tarjottu, sun täytyy tarjota enemmän jos haluat tämän".

Sitten ne halukkaat nokittelevat toisensa hintaa ja lopullinen hinta onkin sitten yli sen 250 tonnia.

Ottakaa huomioon se, että jos asunnolle on annettu hintapyynnöksi vaikka sen 250 000€ ja joku sen tarjoaa, ei myyjän ole silti pakko myydä. Ei ole pakko myydä vaikka tarjoaisit miljoonan.

Vierailija
40/64 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuodesta. Asuntokaupat ovat nyt jäässä, edelleen