Kiihtyykö vanheneminen joskus päälle 55-vuotiaana?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan kahdessa vaiheessa: ensimmäinen piikki on n. 44-vuotiaana ja toinen n. 60-vuotiaana.
Omalla kohdallani tuo 44 piti paikkansa. Olin aivan ällistynyt miten ykskaks miltei saman päivänä kun täytin 44 vanhenin huomattavasti. Kuuteenkymppiin on kuusi vuotta iakaa,saa nähdä miten sitten.
Itse huomasin selkeitä merkkejä vasta n. 70-vuotiaana. Siihen saakka ikääntyminen sujui aika tasaiseen tahtiin.
Tutkimusten mukaan on kaksi- romahduttavaa- kautta. Ensimmäinen ns hupaus tapahtuu noin 40-42v. Sitten tasaantuu. Toinen putous eli selkeä romahdus on 60-62v iässä. Voitjan tehdä tutkimusta lähipiiristä, itsestäsi. Mitä tapahtui tuossa nelikymmpisenä. Täsät tutkimuksesta ollut lähiaikoina juttuja.
Olen 64 N ja pari vuotta sitten huomasin miten kunto huononi, ei voi verratakaan alle 60. Silmät varsinkin
Mulla on myös ollut hermovika vasemmassa kädessä, nyt koko käsivarsi on äkkiä huonontunut. En uskalla luottaa siihen ja jos jotain esim kannan, täytyy erikseen katsoa että käsi ympäröi kunnolla kannettavan tavaran.
Jalat on alkaneet paisua, kävelyssä tasapaino paljon huonompi kuin ennen.
Ruokailun jälkeen on PAKKO ottaa tupluurit. Jos yrittää lukea jotain niin ei mene päähän. 15-20 min on pakko sulkea silmät ja huilata.
Sitten tehtäviin tarttuminen ja niiden suorittaminen valmiiksi on ruvennut vaatimaan enemmän aikaa. Viikot kuluvat hups vaan, jatkuvasti huomaa että aijaa tuokaan ei tullut tehdyksi ja taas on maanantai ja sitten äkkiä onkin perjantai.
Ei kai ole tieteellisesti mahdollista että aika kuluisi nopeammin kuin ennen, mutta siltä se tuntuu.
Ei kaikille tule kiihtymisvaihetta ollenkaan, osa vanhenee tasaiseen tahtiin vuosien kuluessa.
Riippuu geeneistä ja apoptoosista.