Tapaus kahdeksasluokkalaiset baletissa
Hesarilla useampi artikkeli asiasta: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011607654.html
Tuntuu että hesarin kommentoijat yllättävillä linjoilla. Toki suosituimmissa kommenteissa tuomitaan häiriökäytös, mutta hämmentävän paljon kommenteista löytyi ymmärtäjiä käytökselle. Että mitä muuta voi odottaa kuin tuota, että olisi jotain utopiaa että 14-vuotias voisi istua normaalisti hiljaa 1,5h esityksen. Heidäthän sentään pakotettiin balettiin ja tuputettiin kulttuuria (samoin kuin heidät pakotetaan matikan tunnille ja tuputetaan luonnontieteitä). Itse olen sitä mieltä, että kyllä lähtökohtaisesti pitäisi vaatia, että kasiluokkalainen osaa istua ja seurata esitystä. Jos se ei onnistu, niin sitten katsotaan mistä se johtuu, mutta eihän siitä olettamuksesta voi lähteä että ei se vilipetteri 15v mitenkään voi jaksaa istua hiljaa baletissa. Tätäkö se tosiaan on, ettei lapsilta eikä edes nuorilta vaadita mitään enää? Ei ihme sitten, ettei tuosta tuu mitään.
Uskomattomin ja huvittavin kommentti tuolla oli mielestäni tämä: "Koulutoimen kannattaa mennä peilin eteen ja miettiä, mikä olisi nykynuorille oikeasti kiinnostavaa ja ajatuksia herättävää katsottavaa kulttuurikoulutuksen nimissä. Taustaskenenä skeittaus, tiktokkaus, päihteet, seksuaalisuuden eri muodot, katumuoti, perhetilanteet - näistä saisi näytelmää mikä olisi tuttua eikä noloa." Että lähdetään siitä, ettei nuoria voi mitenkään kiinnostaa tai kiehtoa mikään taide, joka ei ole suunnattu nimenomaan heidän ikäryhmälleen vaan aikuisille. Jos olisin itse nyt 14-vuotias, kihisisin häpeästä siitä että aikuiset ympärilläni ajattelisivat ettei minua kiinnosta mikään muu kuin tiktokkaus ja seksuaalisuus. Tuntuu että nuoria aliarvioidaan jatkuvasti tämänkin osalta - että mitä koululaitos oikein ajattelee viedessään teinejä balettiin, ei voi uskoa siihen että he voisivat käyttäytyä rauhallisesti ja että jotakuta saattaisi jopa kiinnostaa esitys, joka ei ole tiktokkia.
Kiinnostava huomio uutisessa kylläkin oli, että esiintyjä kertoi nuorten olleen rauhallisempia esityksessä näytetyn videoteoksen aikana.
Kaiken kaikkiaan hämmentävä keissi ja reaktiot sitäkin hämmentävämpiä aikamme kuvia.