Ääniyliherkät, kehtaatteko käyttää vastamelukuulokkeita esim. juhlissa tai muissa tapahtumissa?
Mulla on tosi paha ääniyliherkkyys, joka johtuu pitkäkestoisen stressin aiheuttamasta keskushermoston herkistymisestä. Vastamelukuulokkeet on olleet taivaan lahja. Niiden avulla pystyn tekemään asioita, jotka muuten olisivat tosi kuormittavia tai en kykenisi niihin ollenkaan. Olen varsin tottunut niitä käyttämään esim. kaupungilla, kaupoissa ja yleensäkin ulkona liikkuessa. Hiljattain rohkaistuin myös aloittamaan erään ryhmäliikuntaharrastuksen, vaikka onhan se "noloa" olla siellä luurit päässä, mutta olen kuitenkin ollut ja nautin siitä tosi paljon.
Ihan läheisimpien ihmisten kanssa (perheen) pystyn olemaan kuulokkeet päässä helposti, koska he tietävät miksi niitä käytän. Mutta heti jos on jotkut juhlat tms missä on vieraampia ihmisiä, niin en kehtaa pitää kuulokkeita. Tästä seuraa sitten se, että joko en mene tilaisuuteen ollenkaan tai joudun lyhyen ajan jälkeen vetäytymään johonkin sivummalle hiljaiseen huoneeseen tms. Tiedän kyllä, että moni pitää hulluna, jos juhliin tulee joku kuulokkeet korvilla. Toisaalta esim. autisteilla ne on tavallinen näky.
Olen kokeillut vastamelunappikuulokkeita, mutta ne ei vaimenna tarpeeksi. Korvatulpat taas tekee sellaisen ylimääräisen kohinan ja ne on vaikea ottaa pois ja laittaa takaisin jos pitää puhua jonkun kanssa tai kuulla paremmin (vs. kuulokkeita on helppo raottaa).
Tiedän, että pitäisi olla välittämättä muiden mielipiteistä, mutta jotenkin en vaan pysty. Kaipailisin siis kai muiden luuripäiden vertaistukea ja kannustusta.
Kommentit (70)
Meluvamman jälkitilana voi syntyä ääniyliherkkyys. Nimitetään termillä hyperacusis.
T.suunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Sennheiser Momentum -kuulokkeita myös korvatulppina ilman musiikkia vastamelutoiminto päällä.
Saako näissä vastamelutoiminnon päälle ilman että ovat liitettynä esim. puhelimeen? Mun täytyisi lähiaikoina ostaa uudet luurit.
ap
Saa kyllä
80 euron vastamelunapit on tosi halvat, eikä niiltä voi odottaa liikoja. Oikeasti parempien hinnat liikkuu 200-400 eurossa, ikävä kyllä.
Itse koen kyllä korvatulpat kunnon meluun parempina, ne vaimentavat enemmän ja kuulen kyllä puheen läpi jopa paremmin kuin melussa ilman tulppia.
Suosittelen siis kokeilemaan erilaisia tulppia, sekä parempia nappeja. Itsellä Bosen uusinnat Quiet Comfortit. Esim Sonyt ei mulla pysy ollenkaan paikoillaan, paras olisi löytää kauppa jossa tuotteita voi kunnolla kokeilla.
Mulla ei ihan noin paha ole, mutta kuitenkin teetin itselle Saksassa asuessa semmoiset "monitorit", joita muusikot käyttää.
Siinä otetaan valut korvista ja tehdään muotinmukaiset kuulokkeet. Firmaa en muista ja tuosta rasiasta on kulunut se nimikin pois.. (oon nyt apella, että kotona pääsen tsekkaa, mutta huomenna)
Eargasm tuotteita olen myös käyttänyt ja esim lapsille hommannut, kun leffoissa ja konserteissa käyvät.
Mun mielestä vastamelukuulokkeet päässä juhlissa on epäkohteliasta. Ikäänkuin ei kiinnosta, niin paljon jutut, vaan kuuntelet omia juttuja.
Mä meen juhliin noissa keveissä välineissä. Sitten pidän pausseja toisaalla hiljaisemmassa huoneessa. Tuntuu, että ihmiset ottaa sen selityksen paremmin vastaa. 🤗
"Voisiko yksi vaihtoehto olla, että yrittäisit siedättää itseäsi äänille? Voiko käydä niin, että mitä enemmän ääniä välttelee, sitä vähemmän niitä sietää"
Jos on oikeasti pahasti ääniyliherkkä, käy kylläkin just päinvastoin. Eli mitä enemmän altistuu, sitä vähemmän enää sietää kun hermosto ei pysty palautumaan. Sama kuin todella vaaleaihoinen ei millään pysty "tottumaan" aurinkoon, vaan joka kerta palaa herkemmin ja herkemmin koska iho on jo vaurioitunut aiemmista kokeiluista.
Olen itsekin ääniyliherkkä, mikä liittyy minulla nepsypiirteisiin. Oman kokemukseni mukaan in-ear-malliset nappikuulokkeet vaimentavat kyllä melua yllättävän paljon ihan passiivisestikin, varsinkin korkeita ääniä jopa paljon paremmin kuin heikkolaatuiset vastamelukuulokkeet, jos ne vain sopivat korviin täydellisesti. Kaikki ulkopuoliset äänet kuuluvat vaimeampina oikeasti todella meluisissakin tilanteissa, mutta ilman musiikkia saan kyllä yleensä hyvin puheesta selvää. Itsellenikin sopii tosin vain yhdenmerkkiset nappikuulokkeet, eikä kaikille välttämättä sovi mikään malli.
Hanki Loopin korvatulpat. Ne (ei tosin yhdistelmämalli välttämättä) ovat suht huomaamattomat, varsinkin jos valitsee värin oikein. Varsinkin jopa ne täyssilikoniset Quietit ovat mukavat korvassa ja kuulen puheenkin suht hyvin niiden läpi. Loopeja on erilaisia muutamiin eri tarkoituksiin. Itse olen vallan käyttänyt niitä jo pari vuotta enkä suostu enää olemaan ilman. Ei se tietenkään aivan sama ole kuin jos voisi jutella tai juhlia ilman tulppia, mutta koska jälkimmäinen on kuormittavampi ja pahemmantuntuinen vaihtoehto näillä realiteeteilla niin tämä korvatulppien kanssa oleminen on sitten se suht toimiva kompromissi. Kun jotenkin ei kehtaisi aina sankakuulokkeiden saati peltorien kanssa luuhata menemään.
Vierailija kirjoitti:
Hanki Loopin korvatulpat. Ne (ei tosin yhdistelmämalli välttämättä) ovat suht huomaamattomat, varsinkin jos valitsee värin oikein. Varsinkin jopa ne täyssilikoniset Quietit ovat mukavat korvassa ja kuulen puheenkin suht hyvin niiden läpi. Loopeja on erilaisia muutamiin eri tarkoituksiin. Itse olen vallan käyttänyt niitä jo pari vuotta enkä suostu enää olemaan ilman. Ei se tietenkään aivan sama ole kuin jos voisi jutella tai juhlia ilman tulppia, mutta koska jälkimmäinen on kuormittavampi ja pahemmantuntuinen vaihtoehto näillä realiteeteilla niin tämä korvatulppien kanssa oleminen on sitten se suht toimiva kompromissi. Kun jotenkin ei kehtaisi aina sankakuulokkeiden saati peltorien kanssa luuhata menemään.
Mulla nämä ei toimi ollenkaan, aivan olematon vaimennus, sama kuin tunkisi vessapaperia korviin.
Täältä kans Loopeille ääni, yhdistelmä malleista en tiedä mutta kaikki muut mallit olen kokeillut ja ne keikoille tarkoitetut on aivan parhaat.
Hankin tosiaan toiveikkaana nuo nappikuulokkeet, mutta valitettavasti ne ei oo oikein toimineet mulla. Siedätän kyllä itseäni äänille aina kuin mahdollista. En ole jatkuvasti kuulokkeet korvilla, koska tiedostan tuon että herkkyys voi kasvaa. Yritän aina välillä ottaa kuulokkeet pois, vaikka olisikin melua, että en totu liikaa hiljaisuuteen. Välillä on vaikea löytää tasapainoa tässä, koska jos "siedätän" liikaa, niin hermosto ottaa osumaa ja sitä kautta ääniherkkyys lisääntyy.
ap