Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääniyliherkät, kehtaatteko käyttää vastamelukuulokkeita esim. juhlissa tai muissa tapahtumissa?

Vierailija
09.11.2025 |

Mulla on tosi paha ääniyliherkkyys, joka johtuu pitkäkestoisen stressin aiheuttamasta keskushermoston herkistymisestä. Vastamelukuulokkeet on olleet taivaan lahja. Niiden avulla pystyn tekemään asioita, jotka muuten olisivat tosi kuormittavia tai en kykenisi niihin ollenkaan. Olen varsin tottunut niitä käyttämään esim. kaupungilla, kaupoissa ja yleensäkin ulkona liikkuessa. Hiljattain rohkaistuin myös aloittamaan erään ryhmäliikuntaharrastuksen, vaikka onhan se "noloa" olla siellä luurit päässä, mutta olen kuitenkin ollut ja nautin siitä tosi paljon. 

Ihan läheisimpien ihmisten kanssa (perheen) pystyn olemaan kuulokkeet päässä helposti, koska he tietävät miksi niitä käytän. Mutta heti jos on jotkut juhlat tms missä on vieraampia ihmisiä, niin en kehtaa pitää kuulokkeita. Tästä seuraa sitten se, että joko en mene tilaisuuteen ollenkaan tai joudun lyhyen ajan jälkeen vetäytymään johonkin sivummalle hiljaiseen huoneeseen tms. Tiedän kyllä, että moni pitää hulluna, jos juhliin tulee joku kuulokkeet korvilla. Toisaalta esim. autisteilla ne on tavallinen näky. 

Olen kokeillut vastamelunappikuulokkeita, mutta ne ei vaimenna tarpeeksi. Korvatulpat taas tekee sellaisen ylimääräisen kohinan ja ne on vaikea ottaa pois ja laittaa takaisin jos pitää puhua jonkun kanssa tai kuulla paremmin (vs. kuulokkeita on helppo raottaa).

Tiedän, että pitäisi olla välittämättä muiden mielipiteistä, mutta jotenkin en vaan pysty. Kaipailisin siis kai muiden luuripäiden vertaistukea ja kannustusta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät vastamelukuulokkeet voittavat kaikki korviin työnnettävät 100 0. Mulla on töissä omiin korviin valetut jotka maksavat aivan törkeästi. Tyttären vastamelukuulokkeet ovat huomattavasti paremmat. Ne ovat Sony merkkiset mutta varmaan muillakin on ihan hyviä.

Vierailija
22/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän ja otan pois tarpeen mukaan esimerkiksi keskustellessa jonkun kanssa.

Oletko kohdannut ihmettelyä vai onko ihmiset suhtautuneet hyvin?

ap

Kukaan ei juuri välitä ja jos joku kysyy, selitän. 

Sulla on ihanan mutkaton suhtautuminen asiaan, arvostan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Kyyyyyllä mä alan lähestyä sitä pistettä että vetäsen päähän vaikka metsurin kuulokkeet jos vastamelukuulokkeista loppuu virta. Ja jos nyt olis tapahtuma jossa se rikkoo jotain herkkää etikettiä, niin kieltäydyn vain kutsusta.

Se on ihan hiton raskasta kun keskushermosto sanoo prii, eikä palaudu millään. Maailma ei yhtä ihmistä varten muutu, joten siinä pitää itse keksiä tyyli navigoida. Kyllä itsekin olen koko ajan murehtinut siitä etten vain loukkaa ketään olemisellani, mutta mitta alkaa tulla täyteen välittämisen suhteen. Jotkut asiat on pakko tehdä, niin tekee sitten niin kuin taitaa. Ei siitä muuten ikinä toivu, ja toipuminen näissä jutuissa on todella hidasta, ihan ilman sitäkin että jatkuvasti altistuu rasitukselle.

Läheiset nyt on syystäkin läheisiä, ja heitä ei haittaa haasteet. Mutta tuntemattomien mielipiteet alkaa olla ihan sama.

Ihana kirjoitus, kiitos! Mulla kanssa tuntuu, että alan hitaasti lähestyä sitä pistettä, että voisin vaan olla niin kuin mun täytyy olla, häpeilemättä ja ehkä vähän röyhkeästikin. Koska myös mulla on oikeus osallistua ja olla näkyvä, ja jos ja kun tarvitsen siihen tiettyjä apukeinoja niin sitten se olkoon niin. Olen jo liian pitkään häpeillyt ja jäänyt sivuun. Arvelen, että mulla tää tapahtuu pienin askelin, mutta sekin on ok. Todella ihana kuulla muiden samassa tilanteessa olevien mietteitä.

ap

Vierailija
24/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista ne joulukuusen malliset silikoniset korvatulpat. Itse nukun ne päässä. Minusta niistä tavallisista vaahtomuovinpaloista ei ole mihinkään. Mulla oli noi 3M alla olevassa linkissä ja ne on todella hyvät. Ilmeisesti niitä ei enää valmisteta, mutta vastaavia saa kyllä varmasti. 

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/MONIKAYTTOISET-KORVATULPAT

Vierailija
25/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät vastamelukuulokkeet voittavat kaikki korviin työnnettävät 100 0. Mulla on töissä omiin korviin valetut jotka maksavat aivan törkeästi. Tyttären vastamelukuulokkeet ovat huomattavasti paremmat. Ne ovat Sony merkkiset mutta varmaan muillakin on ihan hyviä.

Joo mä oon kyllä omien tähänastisten testien perusteella ihan samaa mieltä. Mulla vastamelukuulokkeet vaimentaa joissain tilanteissa tarpeeksi ihan vaan olemalla korvien päällä, ilman että virta on päällä. 

ap

Vierailija
26/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista ne joulukuusen malliset silikoniset korvatulpat. Itse nukun ne päässä. Minusta niistä tavallisista vaahtomuovinpaloista ei ole mihinkään. Mulla oli noi 3M alla olevassa linkissä ja ne on todella hyvät. Ilmeisesti niitä ei enää valmisteta, mutta vastaavia saa kyllä varmasti. 

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/MONIKAYTTOISET-KORVATULPAT

Mä käytän nukkuessa pehmeitä korvatulppia, mutta päivällä ne ei jotenkin oo hyvät. Tulee maailmasta sellaisen ihmeellisen ja häiritsevän kohiseva. Oon kokeillut tosi monenlaisia korvatulppia.

ap

Vierailija
27/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä juhliin menemättä, jos siellä vain vastamelukuulokkeet päässä hiipparoisit! Vai onko tilanne sellainen, ettei muut  uskalla jättää sinua kotiin yksin? Et pärjää yksin?

Vierailija
28/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sitä hermoston herkistymistä hoitaa jotenkin? Meditaatio, jooga? Tehdä ehkä jotain harjoitteita eri äänimaailmoista? Hienoa, että menet rohkeasti sosiaalisiin tilaisuuksiin melusuojien kanssa, etkä anna oman vaivasi erakoiduttaa sinua kanssakäymisestä sinulle tärkeiden ihmisten kanssa.

Vierailija
29/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sitä hermoston herkistymistä hoitaa jotenkin? Meditaatio, jooga? Tehdä ehkä jotain harjoitteita eri äänimaailmoista? Hienoa, että menet rohkeasti sosiaalisiin tilaisuuksiin melusuojien kanssa, etkä anna oman vaivasi erakoiduttaa sinua kanssakäymisestä sinulle tärkeiden ihmisten kanssa.

Jatkuvasti teen työtä tän asian kanssa. Eli päivittäiset meditaatiot ja rentoutukset, stressin välttäminen jne. Ja lääkkeet on myöskin. Eli kaikki sillä saralla kaikki keinot käytössä! 

ap

Vierailija
30/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä juhliin menemättä, jos siellä vain vastamelukuulokkeet päässä hiipparoisit! Vai onko tilanne sellainen, ettei muut  uskalla jättää sinua kotiin yksin? Et pärjää yksin?

Pitäisikö myös esim. kävelykeppiä, kuulolaitetta tai vaikka silmälaseja käyttävien jättää menemättä juhliin? Millä tavalla ne kuulokkeet haittaa muita?

ap

Vierailija
31/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin menemättä juhliin. Mitä edes saat niistä?

Hämmentävää, että tällainen kommentti on saanut 8 yläpeukkua... Ilmeisesti ihmiset ei ymmärrä, että ne kuulokkeet korvilla voi olla ihan normaalisti. Voi puhua muiden kanssa ja kuulee vieressä olevien puheen. Ne vaan vaimentaa ja sulkee pois sitä taustahälinää. Ei ne ole mitkään kuulosuojaimet.

ap

Vierailija
32/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minulla on auttanut esim. etätöiden tekeminen. Kun arkielämä on kohtuullisen hiljaista, ne satunnaiset meluisat tilanteet kestää paremmin. Muutenkin olen pyrkinyt rauhoittamaan omaa elämää ja tekemään asioita, jotka lisää omaa hyvinvointia. Nukkumaan riittävästi ja liikkumaan sopivasti. Luultavasti tosin minulla ei ole niin paha tilanne kuin ap:lla.

Itse käytän usein Applen AirPodseja (prot, jossa on vastamelutoiminto), jos ympäröivä maailma on liian meluisa. Ne sulkee minulla kaikki äänet ulos ja hiljentää maailman. Olen kyllä myös sitä mieltä, että joskus pitää vaan kestää vaikka olisi epämukavaa. Elämä jää elämättä, jos ei kestä yhtään mitään.

Vierailija
33/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän Sennheiser Momentum -kuulokkeita myös korvatulppina ilman musiikkia vastamelutoiminto päällä.

Saako näissä vastamelutoiminnon päälle ilman että ovat liitettynä esim. puhelimeen? Mun täytyisi lähiaikoina ostaa uudet luurit.

ap

Vierailija
35/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teillä oikein on juhlia? Luulisi, että sen pari tuntia kerran vuodessa seisoo vaikka päällään. Mutta jos tämä tosiaan on ongelma, niin ala käyttää näyttäviä hattuja, jotka hieman naamioivat kuulokkeita.

Vierailija
36/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään keikoilla käytän ihan näkyviä keltaisia korvatulppia. Tosin en paljon käykään. Samoin elokuvissa jos on joku toiminnallisempi kuten James Bond. Tarpeeksi toimintaa mulle 50v. Vanhemmiten tullut tämä herkkyys. 

Vierailija
37/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla enemmän liikennen äänet ottaa hermoille ja noi mopot. Tuntuu että sydän tulee ulos.

Vierailija
38/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein teillä oikein on juhlia? Luulisi, että sen pari tuntia kerran vuodessa seisoo vaikka päällään. Mutta jos tämä tosiaan on ongelma, niin ala käyttää näyttäviä hattuja, jotka hieman naamioivat kuulokkeita.

No varsinaisia juhlia ei nyt hirveän usein, mutta muita tapahtumia ja tilaisuuksia kylläkin, missä isompi porukka. En ole esimerkiksi käynyt ravintolassa syömässä vuosiin tämän ongelman takia. 

ap

Vierailija
39/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö myös esim. kävelykeppiä, kuulolaitetta tai vaikka silmälaseja käyttävien jättää menemättä juhliin? Millä tavalla ne kuulokkeet haittaa muita?

ap

Mun mielestä on häiritsevää puhua ihmiselle jolla on kuulokkeet päässä, ei tiedä kuuleeko hän minua vai kuunteleeko vaan jotain musiikkia. Antaa sellaisen vaikutelman että ei halua tulla häirityksi vaan on mieluummin omissa oloissaan.

Vierailija
40/67 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tällainen voisi toimia. Halvempiakin malleja varmasti löytyy. Ei estä keskustelua, vaikka vaimentaa hälyä

https://www.loopearplugs.com/pages/engage-plus-product-quiz-result?resu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme