Miksi matkatavarat punnitaan lentokoneeseen niin tarkoin, mutta ihmiset ei?
Onpa epätasa-arvoista.
Ehdotan uutta systeemiä, eli 1kg maksaisi aina euron. Koskisi niin ihmisiä kuin tavaroita.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Paino ei kerro siitä sopiiko ihminen omaan penkkiinsä.
Suurin osa mahtuu. Pitää olla aika leveä tai pitkä, ettei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Oisko painoindeksi reilumpi mittari kuin absoluttinen paino kiloissa, ihmiset kun ovat syyttömiä pituuteensa ja sukupuoleen.
Ei ole. Ei lentoyhtiötä kiinnosta, miksi painat niin paljon kuin painat, kunhan mahdut yhteen penkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Paino ei kerro siitä sopiiko ihminen omaan penkkiinsä.
Ei liity asiaan millään tavalla. Lentokoneilla on tarkat painot, millä niiden lastaus ja tankkaus suunnitellaan. Matkustakoneissa matkustajien painot lasketaan tietyillä arvoilla, jotka muodostetaan sukupuolen ja iän perusteella tyyliin aikuinen mies 90kg, pikkulapsi 25kg.
Ahaa, paljonko naisen painoksi lasketaan? Entä jos ei ilmoita sukupuolta. Painan itse 142 kg, olen naispuolinen. Auttaisiko lentoyhtiöitä jos ilmoitan heille painoni? Painanhan lähes kahden ihmisen verran. Luulen että se kiinnostaisi varsinkin propellikoneessa. Voiko sen ilmoittaa? En nuista painoani kysyttäneen.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt pidempään, että matkatavarasta ollaan niin tarkkoja, mutta matkustajat voi painaa mitä vaan. Olisi reilua, että olisi edes hintahaitari, yli 100 kiloiset maksaa extraa ja alle 80 kiloiset saisi matkatavarat maksutta.
Tuohan on ihan epäreilua. Jotkut espanjalaiset tai aasialaiset jotka on keskimäärin 150cm pitkiä taisi matkatavarat ilmaiseksi. Vaikka niiden pakkaaminen on muutekin helpompaa kun vaatteet ja kengät on pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, paljonko naisen painoksi lasketaan? Entä jos ei ilmoita sukupuolta. Painan itse 142 kg, olen naispuolinen. Auttaisiko lentoyhtiöitä jos ilmoitan heille painoni? Painanhan lähes kahden ihmisen verran. Luulen että se kiinnostaisi varsinkin propellikoneessa. Voiko sen ilmoittaa? En nuista painoani kysyttäneen.
Tuskin auttaa, koska eivät saa sitä syötettyä mihinkään järjestelmään eikä varsinkaan siihen, jolla noi lentolaskelmat tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin auttaa, koska eivät saa sitä syötettyä mihinkään järjestelmään eikä varsinkaan siihen, jolla noi lentolaskelmat tehdään.
Mistä tiedät, oletko töissä lentoyhtiössä? Erikoista jos ei saa laitettua, jos matkustaja haluaisi vaan auttaa. T. Se N 142kg
Vierailija kirjoitti:
Lentokentän henkilökunta harvemmin nostelee ja kantaa niitä matkustajia koneeseen ja pois.
Joo, mutta sen koneen bensankulutus riippuu kuorman painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt pidempään, että matkatavarasta ollaan niin tarkkoja, mutta matkustajat voi painaa mitä vaan. Olisi reilua, että olisi edes hintahaitari, yli 100 kiloiset maksaa extraa ja alle 80 kiloiset saisi matkatavarat maksutta.
152 cm ja 80 kg nainen on obeesi, 195 cm ja 90 kg mies on nornaalipainoinen. Minkä takia tämä lihava "tirriäinen" olisi oikeutettu mihinkään alennuksiin, laihdutuskuurillehan se joutaisi.
Ei sen hinnoittelun peruste olisi luokitella ihmisiä lihaviin ja laihoihin, vaan jakaa kustannuksia kuljetettavan painon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa toi olisi epäreilua kun osa ylipainoisista on sitä jonkin sairauden takia. Toisaalta ne jotka ovat tahallisen ylensyönnin takia lihavia niin eihän se oikein ole että muut joutuvat maksumiehiksi, kun lippujen hinnoissa se kuitenkin tasataan koneen painorajoituksen vuoksi.
Tuo on epäreilua myös pitkiä ihmisiä kohtaan. Ei he ole pituudestaan päättäneet.
Niin. Tuolla perusteella työhaastattelut pitäisi kieltää koska niissä suositaan pitkiä ihmisiä. Samaten pääsykokeista luovuttava sillä ne suosivat älykkäämpiä, parempimuistisia ihmisiä.
Nykyisin pääsykokoeissa on ensikertalaiskiintiöt joilla 80% pääsee sisään. On aika jäätävät erot koepisteissä niihin, jotka pääsevät älykkyydellä.
Vierailija kirjoitti:
herran jestas! eikai kukaan oikeasti paina noin paljon. miten mikään nykyajan sohva kestää sun alla kun niissä on yleensä painoraja 100kg per istuin. ja jos sulla on joku pieni Citroen 3 auto ja matkustaja kyydissä niin se auto ei jaksa kulkea ylämäkeen
Vierailija kirjoitti:
On joskus jossain ollu punnituksia, kun on pienkone ja on paljon lihavia matkustajia.
Kerran matkustettiin kurssilta kotiin luokkakaverin kanssa, ei varmaan yhteensäkään reppuinemme painettu yli 120 kiloa. Siis oltiin ainota matkustajat Finnairin koneessa.
Mutta lentoemäntä tuli sanomaan, että kapteeni oli pyytänyt, että voisiko toinen siirtyä istumaan toiselle puolelle käytävää.
En ihan ymmärtänyt miksi, mutta kai se pienikin lastin paino toisella reunalla voi viedä vaikka lisäpolttoainetta tai jotain.
Sillä painolla ei ole mitään merkitystä isossa koneessa, kapteeni oli ehkä perfektionisti. Olen lentänyt pikku Cessnalla siten että tankkasin vain toisen siiven säiliön, kun molemmat tankit oli melkein tyhjiä, eikä siitä ollut mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan epäreilua. Jotkut espanjalaiset tai aasialaiset jotka on keskimäärin 150cm pitkiä taisi matkatavarat ilmaiseksi. Vaikka niiden pakkaaminen on muutekin helpompaa kun vaatteet ja kengät on pienempiä.
tungetaan ne sinne ylä boksiin niin ku niko kivelän sketsissä XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa toi olisi epäreilua kun osa ylipainoisista on sitä jonkin sairauden takia. Toisaalta ne jotka ovat tahallisen ylensyönnin takia lihavia niin eihän se oikein ole että muut joutuvat maksumiehiksi, kun lippujen hinnoissa se kuitenkin tasataan koneen painorajoituksen vuoksi.
Osa? Promille. Ylipaino tulee kun saadaan liikaa kaloreita kulutukseen nähden.
Osa on myös pitkiä, osa lyhyitä 💡
Vaikuttaa painoon aika paljon. Lihakset myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentän henkilökunta harvemmin nostelee ja kantaa niitä matkustajia koneeseen ja pois.
Joo, mutta sen koneen bensankulutus riippuu kuorman painosta.
Juuri näin. Jokainen lisäkilo tarttee lisää bensaa ja jokainen lisäkilon kannatteluun tarvittu bensalitra puolestaan jo itsessään lisää bensaa, jotta se kone lasteineen saataisiin ilmaan vastoin painovoiman tahtoa. Siksi lentsikoissa se paino on niin tärkeä juttu.
Matkustajat punnittaisiin mieluusti, mutta kukaan ei uskalla toteuttaa sitä someraivon ja syrjintäsyytteiden pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joskus jossain ollu punnituksia, kun on pienkone ja on paljon lihavia matkustajia.
Kerran matkustettiin kurssilta kotiin luokkakaverin kanssa, ei varmaan yhteensäkään reppuinemme painettu yli 120 kiloa. Siis oltiin ainota matkustajat Finnairin koneessa.
Mutta lentoemäntä tuli sanomaan, että kapteeni oli pyytänyt, että voisiko toinen siirtyä istumaan toiselle puolelle käytävää.
En ihan ymmärtänyt miksi, mutta kai se pienikin lastin paino toisella reunalla voi viedä vaikka lisäpolttoainetta tai jotain.
Sillä painolla ei ole mitään merkitystä isossa koneessa, kapteeni oli ehkä perfektionisti. Olen lentänyt pikku Cessnalla siten että tankkasin vain toisen siiven säiliön, kun molemmat tankit oli melkein tyhjiä, eikä siitä ollut mitään haittaa.
ATR:ssä on. Niissä mitoitetaan todella tarkkaan sekä rahti että matkustajat. Ja rahti tarkoittaa niissä kymmeniä kiloja. Ovat jostain syystä todella herkkiä painon suhteen. Ketterää cessnaa ei varmaan voi täysin verrata 70-paikkaiseen matkustajakoneeseen, jonka lento-ominaisuudet on tasoa lehmä.
Täällä sanotaan että ei ole sen ihmisen vika, jos on vaikka pitkä ja silloin yleensä myös painavampi. No ei se ole sen pienen ja kevyenkään vika että on pieni, mutta silti se joutuu maksamaan yhtä paljon. Kyllä se välillä ärsyttää, Kun kaikki mitoitetaan isompien mukaan, yleensä vielä miesten. Ei kannata mennä edes mihinkään buffetiin, kun ei jaksa syödä niin paljon kuin se maksaa. Kun hinta otetaan sen mukaan mitä joku 100kg äijä syö.
No, onpahan ainakin tilaa enemmän siellä lentokoneessa tai bussissa, kun on pieni. Ja kun itse tekee ruokansa, säästää verrattuna enemmän syöviin.
50kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
152 cm ja 80 kg nainen on obeesi, 195 cm ja 90 kg mies on nornaalipainoinen. Minkä takia tämä lihava "tirriäinen" olisi oikeutettu mihinkään alennuksiin, laihdutuskuurillehan se joutaisi.
Ihan sama onko obeesi vai ei. Lentokoneessa vaikuttaa pelkästään massa, ei se minkä muotoinen matkustaja on. Massan mukaan kone kuluttaa polttoainetta ja massa vaikuttaa koneen painopisteeseen.
Kai se on epäeettistä ja epätasa-arvoista vaikka sinänsä olisi ihan ok. Lääkärinlausunto lihavuuden syistä vaan mukaan, jos sillä voisi sitten alentaa kustannuksia.
Niin. Tuolla perusteella työhaastattelut pitäisi kieltää koska niissä suositaan pitkiä ihmisiä. Samaten pääsykokeista luovuttava sillä ne suosivat älykkäämpiä, parempimuistisia ihmisiä.