Miksi 80-luvulla koululuokat käyttäytyivät esimerkillisesti, ja nyt
Heittelevät baletissa esiintyjiä paperitolloilla/kivillä?
Kommentit (170)
Vaikeimmat tapaukset laitettiin tarkkailuluokalle.
No tuliko viidakko kylään, tuliko.
Ja jonkun mielisairaan pellen mukaan tämän toteaminen on eksokosmista pahuutta.
Kyllä käyttäydyttiin, koulussa käytiin jopa kirkossa eikä mitään ongelmia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perseilijöitä uhattiin tarkkiksella ja sinne myös siirrettiin jos ei meno muuttunut. Tarkkiksen opettaja oli iso mies, entinen SM-tason nyrkkeilijä :D
Vanhan ajan tarkis oli tavallista luokkaa paljon löysempi ja mukavampi paikka. Itse olin sellaisella yläasteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perseilijöitä uhattiin tarkkiksella ja sinne myös siirrettiin jos ei meno muuttunut. Tarkkiksen opettaja oli iso mies, entinen SM-tason nyrkkeilijä :D
Vanhan ajan tarkis oli tavallista luokkaa paljon löysempi ja mukavampi paikka. Itse olin sellaisella yläasteen.
Joo mutta näin ne normaalit lapset sai työrauhan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ei käyttäytynyt. Tietenkään. En minä ainakaan, vaikka sitten lukiossa minusta tuli kuuden ällän ylioppilas. Kyllä nykykoululaiset ovat keskimäärin fiksumpia.
Sinä kuitenkin jouduit jälki-istuntoon ja reissuvihkoon merkinnät huonosta käytöksestä. Tarvittaessa voitiin myös erottaa koulusta. Puuttuvista tavaroista joutui myös jälki-istuntoon. Kyllä kuri oli ihan toista luokkaa kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ei käyttäytynyt. Tietenkään. En minä ainakaan, vaikka sitten lukiossa minusta tuli kuuden ällän ylioppilas. Kyllä nykykoululaiset ovat keskimäärin fiksumpia.
Meiltä ei ainakaan siedetty yhtään huonoa käytöstä, heti olisi tullut rangaistus. Ap
Mitä rangaistuksia 80-luvun kouluissa oli? Ei ollut edes wilmaa. Joskus jätettiin jälki-istuntoon, mutta harvoin. Edes lintsauksesta tai tunnilla pään aukomisesta ei seurannut yhtään mitään.
Riippui varmaan aikapaljon opettajista. Meillä esim 90 luvulla mun häiriköinti ura loppui siihen että +100kg opettaja heitti seinään ja kuristi.
Koita nyt keksiä vähän pa
Tämä ei ole tarina tämä on totuus. Vuosikymmeniä myöhemmin voin todeta että kyseinen opettaja ansaitsisi mitalin. Kiusasin tuohon asti opettajia ihan älyttömän paljon. Eikä tuo olisi ikinä loppunut ilman Jukkaa.
Ei silloinkaan oltu aina kiltisti. 😁
50-lukuun verrattuna käyttäydyttiin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä ei ainakaan siedetty yhtään huonoa käytöstä, heti olisi tullut rangaistus. Ap
Mitä rangaistuksia 80-luvun kouluissa oli? Ei ollut edes wilmaa. Joskus jätettiin jälki-istuntoon, mutta harvoin. Edes lintsauksesta tai tunnilla pään aukomisesta ei seurannut yhtään mitään.
Ensin siirrettiin saman koulun tarkkikselle, jos sielläkään ei osannut olla niin sitten apukouluun toiseen kaupunginosaan.
Siis toistuvasti häiriköivät, ei tietenkään kertamölinästä.
Tuttava kertoi kerran luokkansa häiriköineen teatterissa, joskus 80-luvulla. Olivat huudelleet jotain törkeyksiä näyttelijöille kesken esityksen. Ammattikoulussa olivat silloin.
Eli ihan yhtä tolloja ihmisiä oli silloin 80-luvullakin. Sitä tarkkisporukkaa ei vain yleensä viety teattereihin. Nykyään viedään.
Taidetestaajiin osallistuu vuosittain noin 70 000 oppilasta ympäri Suomea. Tuohon määrään nähden on ollut vähän huonoa käytöstä.
80 luvulla oli vielä joitakin opettajia ketkä oli sodan käyneitä. Kyllä siellä oli ihan omanlaisensa kuri.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut paremmin. Isä kertoi, että kun hän aloitti opettajana joskus 80-luvulla, niin luokissa oli yleensä 30-40 oppilasta, ja ihan samanlaista häiriköintiä oli esimerkiksi 90-luvulla. Kerran kun olin päiväkodissa, isä tuli hakemaan minut kesken päivän, koska joku oppilaista oli kuulemma uhannut meidän perhettä. Että joo, tosi kultaisia nuo oppilaat.
Kurinpitokeinot olivat aivan toista luokkaa silloin. Et ilmeisesti edes ymmärrä, että mitä kaikkea silloin opettaja sai tehdä verrattuna nykyiseen. Koulussa oli työrauha. Meillä ei ollut edes selvää kiusaamista luokalla.
Kävin koulua 1970- ja 1980-luvuilla. Kyllä silloinkin oli häiriköintiä. Mutta olennainen ero nykyiseen oli siinä, että jokainen oppilas tiesi, että jos häiriköinnistä tulee tieto kotiin, niin kotona ollaan kunnolla vihaisia. Se oli paljon suurempi pelko kuin koulun antamat rangaistukset.
Nythän tilanne on se, että jos opettaja ilmoittaa oppilaan häiriköinnistä kotiin, niin monessa tapauksessa vanhempi haukkuu opettajan. Ja nämä opettajan haukkujat ovat tyypillisesti ihan suomalaista alkuperää. Muualta tulleet vanhemmat suhtautuvat yleensä kunnioittavasti opettajaan, mutta voivat olla avuttomia siinä, miten ohjata lasta täällä.
Joo ei ne lapset sillonkaan mitenkään hyvin aina käyttäytyny. Meidän luokka sai kaksi opettajaa itkemään, ainakin kerran hajotettiin ikkuna, oppilaita tungettiin kaappeihin ja lukittuun sinne, oli välillä äkivaltaa, hakkaamista ym. Kerran sain silmääni jääpallon, ja silmä meni aivan mustaksi. Yhden oppilaan päätä hakattiin kiviseinään. Sellaista se oli ala-asteella, enkä ollut edes tarkkailuluokalla. Tarkkailuluokan pojat ( Ja kyllä, siellä oli vain poikia) oli sitten asia erikseen, niitä pelättiin kun ne saattoi tosiaan tehdä mitä vaan. Kerran niiden opettaja heitti yhden niistä rinnuksista seinälle, että sellainen kuri oli siellä.
Erona nykyaikaan oli kyllä se, että kukaan ei kitissyt opettajille että meidän Pertti on vaan herkkä eikä häntä saa komentaa. Ne oikeasti herkät piiloutui nurkkaan, oli hiljaa ja toivoi selviävänsä uuteen päivään. Ne häiriköt yritettiin kurittaa ojennukseen (eikä se aina muuten toiminut. Osa oppi, osa oppi olemaan pahempia) Kuritusväkivalta, esim.tukistaminen ja piiskaaminen ym. Kiellettiin vasta -84, mutta asenteet ei muuttunu ihan kaikilla ihmisillä sillä samana päivänä.
mutta oli meillä kyllä tosi kivaakin. Moni leikkipaikka ois nykyään kielletty liian vaarallisena :D
Olin koko 1980-luvun koulussa ja kyll oli häiriköintiä ja huonoa käytöstä silloinkin.
Lakkauttakaa opetushallitus joka tämän typeryyden on aikaansaanut. Porukka jolla ei ole muuta tekemistä kuin keksiä aina vaan lisää muutoksia opetukseen saa lopulta aikaan sen mitä nyt nähdään, eli muutokset on aina vaan huonompaan suuntaan.
Huvittavaa miten joku herkkähipiäinen virkamies soittaa raivona hesariin ja vaatii tuonkin sensuroimista joka kerta kun tuo pöhöttynyt turhimovirasto otetaan puheeksi. Mutta toisaalta nuohan tekeekin arvokasta woke- yms. työtä ja rapauttaa samalla yhteiskuntaa kuten vasemmiston suuri salainen suunnitelma näyttää olevan, joten tottakai hesari suojelee tuota julkisuudelta.