Nuori haluaa jättää autokoulun kesken!!
Tilanne on se että pian 18 vuotias tyttäreni haluaa jättää autokoulun kesken. Syynä se että ei uskalla ajaa ja motivaatio ja rahat on loppu. Teoriakoe on mennyt läpi, mutta ajokoe ei millään. Ajotunteja on otettu paljon lisää, silti ajokokeessa aina jokin uusi virhe. 3 kertaa jo käynyt yrittämässä.
Nyt tyttären töistä säästämät rahat on kaikki mennyttä autokouluun eikä hänellä ole enää maksaa lisää tunteja ja ajokokeita. Minullakin on taloudellinen tilanne huono enkä pysty paljoa kustantamaan, mutta kyllä nyt yritän sen verran että saisi ajokokeen läpi.
Tytär on minulle nyt tosi vihainen kun kaikki säästöt meni tuohon, kun olisi halunnut säästää rahat opiskeluja varten ja kun ei kuulemma edes tarvitse ajokorttia kun pääkaupunkiseudulla kulkee julkiset ja ei ole rahaa autoon, eikä kuulemma edes uskalla ajaa autoa tai pidä autoista. Mutta patistin tyttären silti autokouluun, koska kyllä se nyt 18 vuotiaana kuuluu käydä, ei sitä kuitenkaan myöhemmin sitten enää tule käytyä, ei ole järkeä. Ja ajopelkohan lähtee vain autoa ajamalla.
Miten ihmeessä saan tyttären nyt ottamaan lisää ajotunteja ja mennä taas yrittämään ajokoetta? Voin nyt nuo loput ajotunnit ja kokeen maksaa jos ei muuten mene. Tytär uhoaa ettei kuulemma aio mennä enää. Siinähän on hänen rahat mennyt ihan hukalle jos ei nyt saakaan ajokorttia!
Kommentit (79)
Ajopelon voinee hankkia myös siten että joutuu pakotetusti ajamaan vaikka ei haluaisi, jos se tuntuu pahalta. Ja jos ajokortille ei ole vielä oikeasti tarvetta ja ajaminen ei innosta, ajaminen jäänee vähälle vaikka nyt kortin saisikin. Mahdollisesti sitten joskus vuosien päästä joutuu maksamaan lisää tunteja, kun ei koe uskaltavansa muuten ajaa ja taito on käyttämättömänä unohtunut. Itsellä on paljon kavereita, jotka ajo kortin heti kun ikää riitti ja sitten oltiinkin vajaa 10 vuotta ajamatta, kun ei opiskelijana kaupungissa tarvinnut eikä ollut varaa autoon. Sitten 30 hujakoilla alettiin miettimään, pitäiskö sitä taas, mutta ei uskalla, koska aikaa on mennyt niin paljon. Itse ajoin kortin vasta aikuisena 40v kun tuli tarve ja oli auto. Ajaminen on kivaa. :)
Minulla päästivät läpi kun vaihdoin opetuslupaopetukseen. Ehkä ajattelivat etteivät saa minusta ravisteltua enää enempää rahaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa hänelle menetetyt rahat, koska itse olet moiseen pakottanut ja anna jättää kesken jos haluaa.
Ne rahat ovat menneet hänen autokouluun eikä minulle, joten miksi minun pitäisi hänelle mitään maksaa? Eikä se minun vikakaan ole jos ei pääse läpi. Ja on ihan normaalia että 18 vuotias käy autokoulun, eikös sen melkein kaikki käy.
Ap
50-vuotiaana kuuluu kävellä muiden vanhusten kanssa kallion kielekkeeltä rotkoon, jotta ruokaa ja resursseja riittää enenmmän nuorille.
Ajokorttia vaaditaan monessa ammatissa. Työnantajan ajoa työpaikan autolla. Ei voi olla poliisi, sähkömies, putkimies ilman ajokorttia. Myös hoitajat kotihoidossa tarvitsevat ajokortin. Ja toimittajat, kiertävät erityisopettajat jne. Ammattikorkeakoulujen opettajat ajelevat opetuspisteestä toiseen varsinkin iltaisin.
Minä ja mieheni ollaan toimihenkilöitä teollisuudessa. Ajokortti ja oma auto on niissäkin hommissa itsestäänselvä välttämättömyys. Teollisuudessa ajellaan palavereihin asiakkaiden tai toimittajien luo teollisuusalueelle. Julkista liikennettä ei ole tai siihen menisi tuhottomasti aikaa odotteluineen.
Että hankkikaa ajokortit lapsillenne vaan !
Vierailija kirjoitti:
Ajokorttia vaaditaan monessa ammatissa. Työnantajan ajoa työpaikan autolla. Ei voi olla poliisi, sähkömies, putkimies ilman ajokorttia. Myös hoitajat kotihoidossa tarvitsevat ajokortin. Ja toimittajat, kiertävät erityisopettajat jne. Ammattikorkeakoulujen opettajat ajelevat opetuspisteestä toiseen varsinkin iltaisin.
Minä ja mieheni ollaan toimihenkilöitä teollisuudessa. Ajokortti ja oma auto on niissäkin hommissa itsestäänselvä välttämättömyys. Teollisuudessa ajellaan palavereihin asiakkaiden tai toimittajien luo teollisuusalueelle. Julkista liikennettä ei ole tai siihen menisi tuhottomasti aikaa odotteluineen.
Todellakin, tämä! Ajokortti on kyllä tosi tärkeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajopelon voinee hankkia myös siten että joutuu pakotetusti ajamaan vaikka ei haluaisi, jos se tuntuu pahalta. Ja jos ajokortille ei ole vielä oikeasti tarvetta ja ajaminen ei innosta, ajaminen jäänee vähälle vaikka nyt kortin saisikin. Mahdollisesti sitten joskus vuosien päästä joutuu maksamaan lisää tunteja, kun ei koe uskaltavansa muuten ajaa ja taito on käyttämättömänä unohtunut. Itsellä on paljon kavereita, jotka ajo kortin heti kun ikää riitti ja sitten oltiinkin vajaa 10 vuotta ajamatta, kun ei opiskelijana kaupungissa tarvinnut eikä ollut varaa autoon. Sitten 30 hujakoilla alettiin miettimään, pitäiskö sitä taas, mutta ei uskalla, koska aikaa on mennyt niin paljon. Itse ajoin kortin vasta aikuisena 40v kun tuli tarve ja oli auto. Ajaminen on kivaa. :)
Kyllä se ajokortti kannattaa silti täysi-ikäistyttyä hankkia, ei sitä myöhemmin sitten enää tule hankittua. Ihan normaalia tuon ikäiseltä että "ei ole motia" ja vetelehtii kun pitää jotain vähänkin epämiellyttävää suorittaa. Joten en anna kyllä tyttärelleni nyt periksi. Ei mitään järkeä.
Ap
Minutkin pakotettiin 18 vuotiaana ajamaan ajokortti. Ja samanlailla vielä omilla rahoillani, mitkä olin säästänyt opiskeluun, ettei tarvitsisi ottaa opintolainaa niin paljoa. En ole sen jälkeen yhtä ainutta kertaa ajanut autoa. Olen nyt 30 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa hänelle menetetyt rahat, koska itse olet moiseen pakottanut ja anna jättää kesken jos haluaa.
Ne rahat ovat menneet hänen autokouluun eikä minulle, joten miksi minun pitäisi hänelle mitään maksaa? Eikä se minun vikakaan ole jos ei pääse läpi. Ja on ihan normaalia että 18 vuotias käy autokoulun, eikös sen melkein kaikki käy.
Ap
Useimmat vanhemmat kustantaa opiskelija lapselleen autokoulun.Harvempi nuori joutuu niitä itse kustantamaan.Tuttavapiirissäni kaikki vanhemmat on maksaneet autokoulun lapsillensa.Eri asia sitten kokopäivätyössä käyvä , voi maksaa sen itse.
Oma lapsi valitti inssistä samaa: ei katsonut, katsoi liian kauan, kiihdytti liian aikaisin tai myöhään.... Mielipideasioita joilla ei mitään merkitystä.
Minä asuin koko ikäni 0-35 vuotta Helsingin "keskustassa" enkä tarvinnut autoa, vaikka kävin töissä. En hommannut korttia vaikka minua jopa "painostettiin" sukulaisten taholta. Mummo olisi maksanut kortin.
Ajoin kortin vasta 36 vuotiaana kun tapasin mieheni, saimme lapsen ja muutimme maalle. Mummo maksoi kyllä korttini, ennen kuin kuoli.
Olen nyt +45, ajan autoa mutta pelkään ajamista kuollakseni. Käyn töissä ja asioilla normaalisti. Mutta minulla on autoilla ajamisen pelkoon liittyvä ihan määritelty sairaus ja siihen sopiva lääkitys (mm. paniikkihäiriö).
Älä pakota lastasi mihinkään. Kuulostele ja kuuntele.
Enemmän, kuin lisätunnit, auttaisi rauhoittuminen ja rentoutuminen sekä äidille, että tyttärelle. Ajokoe kannattaa suorittaa mahdollisemman helpossa paikassa. Eihän se vielä mestaria tee, että ajaa kortin jossain suurkaupungin hälinässä. Ajokorttihan on lupa jatkaa harjoittelua ja mahdollisimman paljon yksin ilman äitiä tai muuta kakkoskuskia. Ei kannata yrittää uudelleen samassa paikassa, jos on jo kolme kertaa yrittänyt. Koko tilannehan on jo kammottava. Missään nimessä ei kannata jättää nyt kesken
Omat vanhemmat olivat samanlaisia kuin ap ja halusivat kännireissuilleen kuskin niin painostivat hankkimaan kortin. Maksoivat sen, joten se meni paremmin. Armeijassa henkilökunta pakotti sotilaskuljettajaksi ja nykyään c-korttia käytän alkoholin ostamiseen, koska en omista autoa. Sukulaiset kyselevät kuskiksi vieläkin, vaikka vuosiin en ole ajanut metriäkään.
Ootko siis niitä, joiden mielestä mitään ei enää myöhemmin kannata tehdä kuin nuorena ja ns. oikeassa aikataulussa? Kuinka niin ajokortin saamisessa ei olisi järkeä enää myöhemmin? Odotteletko itse nuoruusiän jälkeen vaan kuolemaa toinen jalka haudassa? Et ole oppinut enää mitään uutta 20 ikävuoden jälkeen?
Malliesimerkki siitä kuinka täysi-ikäistä, omat aivot omaavaa ihmistä ei kannata patistaa mihinkään. Onneksi omat vanhempani eivät ohjailleet minua mihinkään, vaan luottivat omiin valintoihini. 18-vuotiaana tunsin voimakkaasti, että joutuisin epämukavuusalueelle autokoulussa. 21-vuotiaana tilanne oli muuttunut ja kävin ja läpäisin kokeet kerralla, eikä se enää jännittänyt niin paljon. Tämä omasta halustani ajaa kortti. Sittemmin olen ajanut 700000km vain pienin kolhuin. Opintovalinnoissanikin sain tehdä oman virheeni, enkä sitten valmistunut lopulta, mutta en siinäkään ole kaivannut patistajia. Puhumattakaan jos aletaan armeijaan patistella. Kävin sivarin eikä kotoa puututtu valintaani mitenkään. Ja olen mies.
Tämä kohta paljasti prvon: Mutta patistin tyttären silti autokouluun, koska kyllä se nyt 18 vuotiaana kuuluu käydä, ei sitä kuitenkaan myöhemmin sitten enää tule käytyä, ei ole järkeä. Ja ajopelkohan lähtee vain autoa ajamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
HÄN ei halua ja sinä painostit!
Mun nuoreni ajoi ajokortin 18v.
Ei ole edes halunnut ostaa autoa, koska täällä pk seudulla ei autoa tarvitse.
"sitten auto kun on perhe"
No ei ole. Ei edes pidä ajamisesta, mutta kun isä...
Kohta 17v mennyt ja on ajanut...viis kertaa.
Anna olla, asia ei oikeastaan sulle edes kuulu.
Jos ei halua, älä pakota.!
Entäs jos ajaa kolarin...pahan...sun syy!
Vierailija kirjoitti:
JOOoo joooo jooo ihan yhtä paljon on ammatteja jossa EI tarvitse ajokorttia!
Mä olin kiertävä ope ja kyllä minä kuule ihan julkisilla kuljin eli höpöhöpö!
Typerintä tässä on se, että "patistin tyttären silti autokouluun, koska kyllä se nyt 18 vuotiaana kuuluu käydä, ei sitä kuitenkaan myöhemmin sitten enää tule käytyä, ei ole järkeä. Ja ajopelkohan lähtee vain autoa ajamalla.". Kyllä tulee käytyä, ei pidä tehdä jotain typeriä oletuksia. Itse kävin 18vuotiaana autokoulun, mutta siellä oli 30vuotiaskin autokoulussa. Ikäiseni kaveri kävi vasta noin 35 vuotiaana autokoulun, kun sille ihan oikeasti oli tarvetta. Itse en työelämässä ole tarvinut autokorttia ja autoa vasta kuin vuosi sitten. Aina pärjännyt pyörällä. Ja on ihmisiä jotka ei tarvi edes pienemmässä kaupungissakaan autokorttia, ettei tarvi pelkästään isoa kaupunkia ajatella, kun on julkisia enemmän. Ja on ammatteja, joissa ei tarvi autokorttia tai autoa. Mutta eiköhän tästäkin jotain oppirahoja tytär nyt sitten ole maksanut elämälle. Itse oisin ap:n patistamisen sijaan ehdottanut autokoulua, koska se nyt ei kuitenkaan ole mikään velvollisuus. Kylläpä se sitten ajankohtaiseksi ois tullut joskus, jos olisi ollut tullakseen, että ihan oikeasti sen tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyse on vain sinun päähänpinttymästäsi. Ajokortin voi ajaa minkä ikäisenä tahansa. Mihin helsinkiläinen edes tarvitsee ajokorttia? Sehän on lähes ainoa kaupunki tässä maassa jossa paikallisliikenne toimii moitteetta.
Sekin on käynyt mielessä, mutta olisi hyvä kyllä jos tottuisi ajamaan vaikeammassakin ympäristössä missä on enemmän liikenettä.
Ap