Ammattilaiset ymmällään Keski-Suomessa: yhä useampi lapsi tarvitsee vaativaa laitoshoitoa
Keski-Suomessa yhä useampi lapsi tarvitsee hoitoa vaativan tason lastensuojelulaitoksessa.
Korkeimman tason laitoshoitoon on tänä vuonna ollut sijoitettuna 25 lasta, kun viime vuonna lapsia oli sijoitettuna kymmenen.
Vaikka määrä ei ole suuri, Keski-Suomen hyvinvointialueen perhe- ja sosiaalipalveluiden vastuualuejohtaja Päivi Kalilainen pitää kasvua merkittävänä. Kalilainen kertoo, että viime vuosina lapsia on ollut vaativassa laitoshoidossa noin 1012.
Vaativan tason sijoituksista ei ole olemassa valtakunnallisia tilastoja.
Tällekkään ei sitten mitään muuta selitystä keksitty kuin ukrainan sota? Kaikki ongelmat tässä maassa johtuvat vain sodan pelosta?
Minä kyllä väitän, että eriarvoisuuden kasvu, sosiaaliturvan leikkaukset ja yleinen kahtiajakautunut ilmapiiri ruokkii näiden lasten ja perheidensä ongelmia. Tähän lisätään vielä se älytön sonta, mikä on älypuhelimissa kaikkien saatavilla. Ihmiset voivat huonosti, ja se näkyy nuorissa. Nyt niitetään sitä mitä on kylvetty.
Kommentit (22)
Loppujen lopuksi henkiselle pahoinvoinnille löytyy sama selitys kaikissa postmodernin länsimaisen kulttuurin maissa. Tuo on vain yksi monista oireista, joista ei puhuta. Nykyinen arvomaailma on yksinkertaisesti luonteeltaan yhteensopiva ihmisen psykologian kanssa. Matalimmat mielenterveys ongelma tilastot löytyy lännessä Amish yhteisöstä. Porukka elää omassa tiukassa yhteisössä, jossa fokus on oman navan sijaan perheessä ja omassa yhteisössä. Kaikki tähtää omavaraisuuteen, ja vaikka kaikki ei ole maanviljelijöitä iso puutarha löytyy käytännössä kaikilta. Homma toimii niin hyvin, että nää ei tarvitse edes sosiaaliturva tunnuksia.
Jos tosta saisi ei uskonnollisen vaikka sitten henkisemmän version, niin liityn välittömästi, jos tilaa vaan on.En ole ludiitti, mutta nykyisen markkinatalous ja tekoäly myllerryksen keskellä on pakko myöntää, että hämmästyttävän kauas näkivät. Mulla oli tilaisuus perustaa puutarha muutama vuosi sitten, ja mulla ei ole ikinä ollut henkisesti yhtä hyvä olla. Ihminen kuuluu luontoon.
Vanhemmat eivät enää kasvata omia lapsi,ei ole kuria ei sääntöjä, ollaan curling vanhempia.