suomessa ajetaan vanhoilla autoilla
https://www.is.fi/autot/art-2000011604071.html
Päästö ja turvallisuustavoitteet eivät toteudu. Veikkaan että lähivuosina tulee laki joka määrää että liikenteessä ei saa ajaa autolla jossain ei ole tietyn tasoisia turvajärjestelmiä
Kommentit (78)
Rahan puute estää ajamasta uusilla, muu on vain selittelyä
Suomalaiset ovat ympäristötietoisia, eivät tuhlaa luonnonvaroja ostamalla uutta, vaan käyttävät vanhat loppuun. Erinomaista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat ympäristötietoisia, eivät tuhlaa luonnonvaroja ostamalla uutta, vaan käyttävät vanhat loppuun. Erinomaista.
Vanhathan ne juuri vie enemmän polttoainetta.
Suomessa on pian sama tilanne kuin Kuubassa, ajetaan vuosikymmeniä vanhoilla autoilla ja kaikki rahat on viety rikkaalle rahastavalle EU eliitille ja Ukrainan hallinnolle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tuhlaa muuta materiaalia mitä auton valmistuksessa käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mitätöntä polttisten kohdalla, tutustu elinkaarianalyyseihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko. Omat ajono ovat kovin pienet. Tulee vuodessa ajettua ehkä 1000-2000 km. Sen määrän mitä auto käyttää bensaa tuossa on hyttysen jaska siihen uuden auton materiaalituhlaukseen verrattuna.
Jos on toimiva vanha auto ja osaa huoltaa sitä itse tai on ammattitaitoinen, edullinen luottokorjaaja, niin miksi pitäisi laittaa rahaa kalliimpaan autoon?
Teen pääasiassa etätöitä ja ajan alle 10 tkm vuodessa. Työmatkallani nopeusrajoitukset ovat 40-70 km/h, pääasiassa 50 km/h. Jos näissä nopeuksissa sattuu jotain, niin väitän että vm. 2000 Golfini tarjoaa riittävän suojan siihen että minulla on hyvät mahdollisuudet selvitä ilman vakavaa loukkaantumista.
Autokannan keski-ikä Suomessa 13.5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä v.2002 Opel Vectra, mittarissa 250.000km. Vuosittaiset huoltokulut 100-200 euroa. Hyvin pelittää ja kohtuullinen kulutus 1.8 koneella.
Paljon parempi auto kuin nykyiset kotterohybridit loppuunpuristetuilla litran moottoreilla.
Ihmeellinen auto sulla kun ei se tarvi koskaan uusia renkaita eikä jakohihnaakaan tarvi koskaan vaihtaa. Nuo nimittäin maksaa enemmän kuin mainitsemasi 100-200e. Hyvä se on silti vanhalla autolla ajella. Itsekin ajelen mutta en usko sun 100-200e huoltokuluihin vuodessa. Tai sitten et juuri sillä ajele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko. Omat ajono ovat kovin pienet. Tulee vuodessa ajettua ehkä 1000-2000 km. Sen määrän mitä auto käyttää bensaa tuossa on hyttysen jaska siihen uuden auton materiaalituhlaukseen verrattuna.
Ei ole uskon asia eikä niitä tehdä yhden ihmisen kokemusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos uusille autoille..näissä renkaan on poikkeuksetta jotain 19 tuumaa jotka pitää sähköautoissa uusia joka vuosi ja maksaa joka vaihto n. 1000 euroa halvimmillaan..
Uusi tuulilasi maksaa 1500 euroa..ja lommo patterissa 40 000 euroa.
Sulle sopivia kippoja tulee paraikaa uutena myyntiin, esim Rellun Twingo sähköisenä hinta 20k€ tienoilla. 10 vuoden päästä sä voit ostaa tällaisen parilla tonnilla.
Sellaista se on, kun kansaa on pidetty köyhänä. Saas nähdä, miten meinasi ilmasto-ongelman Suomessa ratkaista, kun olisi pakko nostaa palkkatasoja, tai keventää verotusta, mutta ovat aina olleet liian kuuma peruna käsiteltäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on toimiva vanha auto ja osaa huoltaa sitä itse tai on ammattitaitoinen, edullinen luottokorjaaja, niin miksi pitäisi laittaa rahaa kalliimpaan autoon?
Teen pääasiassa etätöitä ja ajan alle 10 tkm vuodessa. Työmatkallani nopeusrajoitukset ovat 40-70 km/h, pääasiassa 50 km/h. Jos näissä nopeuksissa sattuu jotain, niin väitän että vm. 2000 Golfini tarjoaa riittävän suojan siihen että minulla on hyvät mahdollisuudet selvitä ilman vakavaa loukkaantumista.
Tiedät hyvin siis ettei narkki vedä kylkeen satasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät hyvin siis ettei narkki vedä kylkeen satasta?
Tiedän hyvin että jos narkki vetää kylkeen satasta, lopputulos on sama nykyautolla ajettaessa. Vuonna 2000 autoissa oli jo sivutörmäyssuojat eikä pellin taivuttelussa ole sen jälkeen tapahtunut niin merkittävää kehitysloikkaa että suoja olisi sen parempi. Jotain eroa varmaan on, mutta suurempi vaikutus on sillä mihin kohtaan ja missä kulmassa törmäys tapahtuu.
Milloin herrat antaa rahat uuteen autoon niin käyn heti hakemassa, muuten jatketaan vanhalla sotaratsulla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on uudehko auto. Vakkarisäätimet etäisyydentunnistimella käyttöön ja popit kaakkoon. Voi huoletta hoilottaa,kun auto jarruttaa itte jos liikenne seisahtuu.
Pelottavaa, sulla ei pitäisi olla oikeutta ajaa jos et itse pysty autoasi hallitsemaan vaan luotat sen itse ajavan itseänsä. Noi turvavarusteet on hyvä renki, mutta ei niistä isäntää saisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kun keskituloiset osatt uuden auton ne ajaa sillä hamaan tappiin. Köyhemmät ostaa sit ne.
Rikkaat ostaa uuden auton ja vaihtaa sen muutaman vuoden päästä ja keskituloiset ostaa ne ja ajaa hamaan tappiin. Köyhät sit ostaa ne.
Jos rikkaita olisi enemmän, autokanta uusiutuisi.
Vääriä olettamia, rikkaatkin voi olla pihejä ja ovatkin.
Vanhemmissa Bemareissa ja Mersuissa tunnetusti hyvät turvajärjestelmät. Aktivoituu kun kääntää lippiksen lipan taakse ja painaa vaan kaasua. Pysähtyy kiveen tai valopylvääseen jos meinaa ojaan karata.