Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on asentanut käyttöjärjestelmän korpuilta eli levykkeiltä?

Vierailija
07.11.2025 |

Teinit fiilistelivät eilen cd-levyn polttamista tietokoneella, kuinka se on ollut juttu "aikoinaan". Tunsin itseni vähän vanhaksi, kun mietin että olen windows 95 ja 98 aikoinaan asentanut 3,5" levykkeillä eikä heillä ollut mitään käryä sellaisista :D

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä sanottiin korpuiksi?

Vierailija
2/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ensin oli lerppu, sitten koko pienentyi ja sai kovat kuoret.

Olen asentanut lerpuiltakin DOS järjestelmiä ja myös tallentanut niille .  Viimeisen päälle epävarma systeemi.  Sitten tuli jo WINDOWS järjestelmä kun korputkin tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan.

Vierailija
4/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asentanut lerpuiltakin DOS järjestelmiä ja myös tallentanut niille .  Viimeisen päälle epävarma systeemi.  Sitten tuli jo WINDOWS järjestelmä kun korputkin tuli.

Lerppu oli siis sellainen pahvikuorinen levyke joka oli joustava, lerppu. Alkuperäinen oli isompi mutta kotitietokoneissa yleinen oli 5.25 tuuman kokoiset lerput.

Korppu taas oli kovakuorinen, pienenpi eli 3.5 tuuman kokoinen. Ei siis lerppunut. 

Vierailija
5/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen asentanut.

Taidettiin asennella merkonomiopinnoissakin Win95:t koulun koneille jollakin ATK-tunnilla.

Vierailija
6/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korppu on kovakuorinen, ei taipuva verrattuna isompaan ja taipuisaan lerppuun. Ja tosiaan lerppuja oli ensin, joten korppu oli aika sopva jatkumo nimikategoriassa.

Vierailija
7/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itseasiassa ole. Eka PC-kone oli isän 286 joka oli valmiiksi asennettu. Myös ensimmäisessä omassa 486 koneessani oli valmiiksi asennettu käyttöjärjestelmä. Windows 95:n olen asentanut CD:ltä vaikka se olisi kyllä ollut saatavilla myös korpuilla.

Vierailija
8/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, lerput olivat pehmeitä ja joustavia. Korput olivat kovia. Siitä tuli nimitys korppu.

Vierailija
9/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynnistänyt CP/M käyttöjärjestelmän 3" korpulta.

Vierailija
10/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itseasiassa ole. Eka PC-kone oli isän 286 joka oli valmiiksi asennettu. Myös ensimmäisessä omassa 486 koneessani oli valmiiksi asennettu käyttöjärjestelmä. Windows 95:n olen asentanut CD:ltä vaikka se olisi kyllä ollut saatavilla myös korpuilla.

Nyt muistinkin että olen sittenkin asentanut. Siitä 286 koneesta hajosi kovalevy ja jouduin ostamaan uuden ja asentamaan siihen DOSsin. Dos 3.x versio.

Vierailija
11/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asentanut Windows 3.11 version korpuilta.

Vierailija
12/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Vierailija
13/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on poistanut Wintoosan tietokoneelta, kun se vei niin paljon tilaa. Sitä ei siis tarvittu silloin mihinkään, jos osasi dossissa hoitaa asennukset ja käynnistelyt

Vierailija
14/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen "oikea" tietokoneeni oli salkkumallinen Bondwell. Siinä ei edes ollut kiintolevyä, vaan CP/M-käyttöjärjestelmä käynnistettiin ja ajettiin lerpulta. Toisessa levyasemassa olevalle lerpulle talletettiin työtiedostot, eli pääasiassa WordStar-tekstit. Siihen aikaan 360 kilotavua levytilaa riitti vaikka mihin.

Vierailija
15/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS DOS 3.30A oli ekan koneen käyttöjärjestelmä. Käynnistyessä aktivoituivat io.sys, msdos.sys, command.com ja autoexec.bat ja sitten mentiin. Voi niitä aikoja

Vierailija
16/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS DOS 3.30A oli ekan koneen käyttöjärjestelmä. Käynnistyessä aktivoituivat io.sys, msdos.sys, command.com ja autoexec.bat ja sitten mentiin. Voi niitä aikoja

config.sys

Vierailija
17/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekä asentanut että ajanut käyttöjärjestelmään korpuilta. Amigassahan ei mitään kovalevyä silloin teininä ollutkaan.

Vierailija
18/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asentanut, 486 koneessa oli käyttöjärjestelmä valmiiksi asennettuna. Mutta tein varmuuskopion valtavalle kasalle levykkeitä.

Lerput oli käytössä vielä yläasteen alussa. Tallensin tunnilla kirjoitettuja juttuja, olisiko ollut kirjoitusohjelmana Teko. Käytettiin myös taulukkolaskentaohjelmaa, joka ei myöskään ollut Windows ohjelma, olisiko ollut Lotus 1-2-3. Opeteltiin tekemään kaikennäköisiä laskelmia, siitä on ollut myöhemmin hyötyä, kun ei noi toimisto-ohjelmat niin kauheasti ole muuttuneet niistä ajoista.

Vierailija
19/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinut, kun olivat valmiiksi. Mutta Windowsin (3.11) ja MS-DOSin disketit löytyvät yhä, jotka tulivat koneen mukana. Windows ysivitosen asensin sitten kaverin CD-ROMilta.

Vierailija
20/37 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan ms-dos 3.2 ensimmäinen, jota käytin. Ja sitä ei varsinaisesti asennettu, koska koneessa ei ollut kovalevyä. Eli käynnistäessä piti aina olla se ms-dos:n sisältävä lerppu levyasemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän