Lasketaanko sairausloman alkaneen aina heti lääkärin määräämästä päivästä alkaen?
Aika oli iltapäivällä ja vasta normaalin työpäivän lopussa olin saanut kiinni kaikki tahot, jolle sairastumisesta piti ilmoittaa.
Voiko sairasloman ensimmäinen päivä todella olla päivä, jolloin olet tehnyt koko normaalin työpäivän ajan töitä?
Vai lasketaanko sairasloman alkaneen tällöin seuraavasta arkipäivästä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantaja saada kelan korvauksen sairaslomasta sellaiselta päivältä, jolloin työntekijä on oikeasti työskennellyt? Lääkäri käsittääkseni suosittelee sairaslomaa, ei voi velvoittaa sen pitämiseen.
Palkanlaskennassa laitetaan merkintä A-todistukseen, että on ollut töissä ensimmäisen päivän. Kela korvaa siis vasta toisesta saikkupäivästä alkaen.
Oikeastiko? Meidän firmalle Kela korvaa vasta 1+9 päivän jälkeen, ei suinkaan toisesta saikkupäivästä alkaen. Koska tällainen muutos on tullut ja millaisia yrityksiä se koskee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma alkaa siitä päivästä, jonka lääkäri on lääkärintodistukseen kirjoittanut. Jos olet tänään sairaana ja menet lääkärinvastaanotolle, joka sitten kirjoittaa todistuksen sairauslomasta.
Ei ala, jos on sinä päivänä ollut töissä. Siitä päivästä maksetaan palkka ja sl-todistukseen tehdään merkintä, että on ollut töissä ensimmäisenä päivänä. Sama pätee jaksotyöläisillä, jos työvuoro on kestänyt aamuyölle ja myöhemmin päivällä menee lääkäriin, eka sl-päivä menee työlle ja saikku alkaa vasta seuraavasta päivästä.
Meillä sairausloma alkaa lääkärin kirjoittamasta päivästä alkaen ja palkkaa maksetaan lakien mukaisesti, oli terve tai sairas. Kyseessä ihan tavallinen tuntipalkkainen työ. Sairauslomapäivä ei ole mikään vapaapäivä, jota voi siirrellä haluamaansa ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se sairausaika lasketaan lääkäriin menemisestä. Näin esim. vuorotyöläinen ei joudu enää lääkärikäynnin jälkeen ilta- tai yövuoroon, koska sairasloma alkaa heti.
Ja osa on jo ollut pois töistä sen lääkärikäynnin takia, niin senkin takia se lääkärissäkäyntipäivä merkitään sairaslomapäiväksi.
Mutta jos on vasta työpäivän jälkeen päässyt lääkäriin ja seuraava työpäivä olisi vasta seuraavana päivänä, niin voihan sitä koittaa sanoa lääkärille, ettei tätä päivää tarvitse merkitä sairaslomapäiväksi, koska olet ollut normaalisti töissä.
Näin se on meidän työterveydessä toiminut. Jos olen ollut töissä, lääkäri on määrännyt sairausloman alkamaan seuraavasta päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se sairausaika lasketaan lääkäriin menemisestä. Näin esim. vuorotyöläinen ei joudu enää lääkärikäynnin jälkeen ilta- tai yövuoroon, koska sairasloma alkaa heti.
Ja osa on jo ollut pois töistä sen lääkärikäynnin takia, niin senkin takia se lääkärissäkäyntipäivä merkitään sairaslomapäiväksi.
Mutta jos on vasta työpäivän jälkeen päässyt lääkäriin ja seuraava työpäivä olisi vasta seuraavana päivänä, niin voihan sitä koittaa sanoa lääkärille, ettei tätä päivää tarvitse merkitä sairaslomapäiväksi, koska olet ollut normaalisti töissä.
Näin se on meidän työterveydessä toiminut. Jos olen ollut töissä, lääkäri on määrännyt sairausloman alkamaan seuraavasta päivästä.
Onpa tässä erilaisia käytäntöjä.
Eli olisi ollut mahdollista tehdä palkattomasti töitä yhden päivän ajan, jos hallituksen esitys palkattomasta ensimmäisestä sairaslomapäivästä olisi mennyt läpi? Silloin kukaan ei varmasti olisi hakeutunut lääkäriin työpäivän jälkeen.
Ei Kela maksa mitään ennenkuin omavastuupäivät mennyt eli sairastumispäivä + 9 pv työnantajalle
Vierailija kirjoitti:
Eli olisi ollut mahdollista tehdä palkattomasti töitä yhden päivän ajan, jos hallituksen esitys palkattomasta ensimmäisestä sairaslomapäivästä olisi mennyt läpi? Silloin kukaan ei varmasti olisi hakeutunut lääkäriin työpäivän jälkeen.
Jos olet tehnyt töitä sen päivän, niin ethän sinä ole ollut sairaslomalla.
Samaten vaikka lääkäri kirjoittaa viikon sairasloman ja huomaat olevasi kunnossa jo kolmen päivän jälkeen, niin et ole niitä loppuja päiviä sairaslomalla, jos palaat töihin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaten vaikka lääkäri kirjoittaa viikon sairasloman ja huomaat olevasi kunnossa jo kolmen päivän jälkeen, niin et ole niitä loppuja päiviä sairaslomalla, jos palaat töihin aiemmin.
Niin. Täällä moni kirjoittaa että sairasloma alkaa ensimmäisestä päivästä alkaen jeti silloin kun lääkäri sairauden toteaa, vaikka sairastuisi vasta illalla ja olisi jo päivän työskennellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Täällä moni kirjoittaa että sairasloma alkaa ensimmäisestä päivästä alkaen jeti silloin kun lääkäri sairauden toteaa, vaikka sairastuisi vasta illalla ja olisi jo päivän työskennellyt.
Jeti = heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.
Ei se ihan noinkaan mene. Jos olet saanut räkätaudista saikkua ja menet sen aikana päiväkaljoille ja joku töistä sinut sieltä bongaa, käryät varmasti ja saikkusi muuttuu rokuliksi.
Mielenkiintoinen työpaikka, jos ihmiset työpäivänsä aikana ehtivät käydä bongailemassa onko kenties joku sairaslomalainen kapakkakierroksella.
Oletko koskaan kuullutkaan ruokatunnista, jolloin voi tehdä muutakin kuin mennä lounasravintolaan? Itse eväiden syöjänä olen monesti käynyt tuolloin kaupoilla asioilla ja kadulla kulkiessa voi hyvinkin nähdä terassillaistuskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantaja saada kelan korvauksen sairaslomasta sellaiselta päivältä, jolloin työntekijä on oikeasti työskennellyt? Lääkäri käsittääkseni suosittelee sairaslomaa, ei voi velvoittaa sen pitämiseen.
Voi. Työnantaja hakee korvausta työntekijän saaman lääkärintodistuksen mukaisesti, kun 1+9 päivää sairastumisesta on kulunut. Tuo 1 on se päivä, jolloin ongelma todettu ja sairausloma kirjoitettu, se voi todellakin olla päivä, jonka työntekijä teki töitä, mutta ajoi kolarin illalla, lääkärintodistus murtuneesta olkavarresta kirjoitettu ko. päivänä. Lääkäri toteaa aina sairauden/vamman, joka on jo olemassa, ei sellaista, mikä ehkä on olemassa vasta huomenna.
Tuossakin tapauksessa se saikku alkaa vasta kolarin jälkeisestä päivästä. Ta laittaa todistukseen merkinnän, että ensimmäinen päivä oli työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma on niin kuin lääkäri sen kirjoittaa ja niin se sitten työnantajan kirjanpidossa menee, vaikka tosiasiallisesti olisitkin ollut töissä tai järjestellyt hommia muille. Et voi sitä itse venkslailla.
No ei mene noin työnantajalla. Se merkitsee sl-paperiin, että on ollut työssä aloituspäivänä. Se päivä menee aina työlle, jos on ollut töissä. Äläkä vänkää vastaan, olen työkseni tehnyt palkanlaskentaa parikymmentä vuotta, niin toimistoväen kuin jaksotyöläistenkin palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskennassa laitetaan merkintä A-todistukseen, että on ollut töissä ensimmäisen päivän. Kela korvaa siis vasta toisesta saikkupäivästä alkaen.
Oikeastiko? Meidän firmalle Kela korvaa vasta 1+9 päivän jälkeen, ei suinkaan toisesta saikkupäivästä alkaen. Koska tällainen muutos on tullut ja millaisia yrityksiä se koskee?
Tuo homma on ollut aina noin. Ja kysehän oli sairauslomasta, ei Kelan korvaamisista. Kela käsittelee asian käsitykseni mukaan niin, että se työssäolopäivä on heilläkin se sairastumispäivä eli laskenta lähtee suoraan 9 arkipäivästä eli jättää sen +1 pois. Sanamuotohan on sairastumispäivä + 9:arkipäivää. Kelalle lauantaitkin ovat arkipäiviä, eli kaikki kalenterin mustat päivät.
Lääkärin todistaminen työkyvyttömyydestä alkaa ajankohdasta, jolloin hän itse toteaa työkyvyttömyyden. Arviointia ei voi tehdä takautuvasti, ellei se perustu itse tutkitun työkyvyttömyyden jatkumiseen tai muuhun luotettavaan terveydenhuollon selvitykseen. Takautuvan todistuksen perustelu tulee kuvata SVA-todistuksen lisätietoja-kenttään. Arviointia ei voi koskaan tehdä etukäteen, vaikka potilaalla olisi varattuna aika sairauspoissaoloa vaativaan toimenpiteeseen.
Tämä perustuu ihan lainsäädäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin todistaminen työkyvyttömyydestä alkaa ajankohdasta, jolloin hän itse toteaa työkyvyttömyyden. Arviointia ei voi tehdä takautuvasti, ellei se perustu itse tutkitun työkyvyttömyyden jatkumiseen tai muuhun luotettavaan terveydenhuollon selvitykseen. Takautuvan todistuksen perustelu tulee kuvata SVA-todistuksen lisätietoja-kenttään. Arviointia ei voi koskaan tehdä etukäteen, vaikka potilaalla olisi varattuna aika sairauspoissaoloa vaativaan toimenpiteeseen.
Tämä perustuu ihan lainsäädäntöön.
Kauemmin jatkuvissa saikuissa, jos sl päättyy perjantaina ja sairas menee maanantaina lääkäriin, se saikku on kirjoitettava lauantaista, koska sairaus on jatkuva. Moni lääkäri ei älyä sitä ajatella ollenkaan, ja itse palkanlaskennassa olen tuon tuostakin joutunut soittamaan työterveyteen ja pyytämään kaverille uutta todistusta oikeilla päivämäärillä. Jos lääkäri on ollut vaikka lomalla, tth on kirjoittanut sen kahden päivän todistuksen. Kela näet haluaa saikkutodistuksen joka ikiseltä päivältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.
Ei se ihan noinkaan mene. Jos olet saanut räkätaudista saikkua ja menet sen aikana päiväkaljoille ja joku töistä sinut sieltä bongaa, käryät varmasti ja saikkusi muuttuu rokuliksi.
Mielenkiintoinen työpaikka, jos ihmiset työpäivänsä aikana ehtivät käydä bongailemassa onko kenties joku sairaslomalainen kapakkakierroksella.
Oletko koskaan kuullutkaan ruokatunnista, jolloin voi tehdä muutakin kuin mennä lounasravintolaan? Itse eväiden syöjänä olen monesti käynyt tuolloin kaupoilla asioilla ja kadulla kulkiessa voi hyvinkin
No oletko joskus bongannut sieltä jonkun sairaslomalaisen? Harvempi taitaa lounasaikaan kaljoitella.
77: Ainakin kesäaikaan meidän kaupungin katujen varsilla olevat aurinkoisimmat terassit ovat lounasaikaankin täynnä kaljoittelijoita, harva syö mitään ulkona. Seassa on tietenkin vapaapäivän viettäjiä, lomalaisia, työttömiä jne. Mihinkä sinun looginen ajattelusi on oikein hävinnyt, puhelinko sen on vienyt?
Vierailija kirjoitti:
77: Ainakin kesäaikaan meidän kaupungin katujen varsilla olevat aurinkoisimmat terassit ovat lounasaikaankin täynnä kaljoittelijoita, harva syö mitään ulkona. Seassa on tietenkin vapaapäivän viettäjiä, lomalaisia, työttömiä jne. Mihinkä sinun looginen ajattelusi on oikein hävinnyt, puhelinko sen on vienyt?
Minusta on kiehtova ajatella miten joku bongailee kaupungilta ihmisiä sillä ajatuksella, että ehkä näin joku feikkisaikuttaja omalta työpaikalta saadaan kiinni. Kai muistat ottaa näissä tapauksissa kuviakin, ettei pomo epäile sinun syyttä suotta mustamaalaavan kollegoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI mene noin. Kyllä sairaslomalla voi tehdä asioita. Mulla työterveyslääkäri nimenomaan ohjeisti käymään ulkona ja olemaan jäämättä kotiin.
Sairausloma on niin kuin lääkäri sen kirjoittaa ja niin se sitten työnantajan kirjanpidossa menee, vaikka tosiasiallisesti olisitkin ollut töissä tai järjestellyt hommia muille. Et voi sitä itse venkslailla.