Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasketaanko sairausloman alkaneen aina heti lääkärin määräämästä päivästä alkaen?

Vierailija
07.11.2025 |

Aika oli iltapäivällä ja vasta normaalin työpäivän lopussa olin saanut kiinni kaikki tahot, jolle sairastumisesta piti ilmoittaa.

Voiko sairasloman ensimmäinen päivä todella olla päivä, jolloin olet tehnyt koko normaalin työpäivän ajan töitä?

Vai lasketaanko sairasloman alkaneen tällöin seuraavasta arkipäivästä?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.

Töiden delegoiminen sähköpostilla on mielestäni työskentelyä.

Sinun mielestä töihin liittyvien asioiden delegoiminen on vapaa-ajanviettoa?

Vierailija
22/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan siitä päivästä alkaen ja lukien, jolloin tulit kipeäksi l. koit oireita ensimmäisen kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan siitä päivästä alkaen ja lukien, jolloin tulit kipeäksi l. koit oireita ensimmäisen kerran.

Koko syksy on mennyt aika huonovointisena, mutta tuskin lääkäriä saa sen takia määräämään sairaslomaa takautuvasti.

Vierailija
24/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.

No onko edes sairaana, jos pystyy töitä tekemään. 

Vierailija
25/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt siis kyse siitä tulkinnasta, että montako päivää ap voi olla töistä pois sairauslomalla, jos lääkäri määrää vaikkapa 3 pv sairauslomaa? Eli tiistaina tekee koko päivän töitä, mutta menee työpäivän jälkeen lääkäriin ja saa 3 päivää sairauslomaa. Eli että lasketaanko ti, ke, to sairauslomaksi ja pe pitäisi mennä töihin vai ke, to, pe ja vasta maanantaina töihin?

Mutta eikö sairauslomatodistuksessa pitäisi näkyä päivämäärä, mihin asti työkyvyttömyys on voimassa eikä mitään monitulkintaista "X päivää"?

Kai se lääkäri arvioi potilaan tilan ja antaa sen mukaan sairauslomapäiviä ja laittaa päivämäärät lappuun. 

Vierailija
26/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kaksi kertaa käynyt niin, että olen saanut lääkäriajan vasta työpäivän päättymisen jälkeen. Lääkärit laittoi kummallakin kerran sairausloman alkamaan siitä päivästä. Ilmeisesti sairauslomaa ei voi laittaa alkamaan ennakkoon.

Kerroitko lääkärille selvästi, että olet ollut koko päivän töissä ja tarvitset sairausloman vasta huomisesta lähtien? Kai se lääkäri näkee, ettet ehdi parantua aamuun mennessä. 

Tietenkin kerroin.

Vierailija
27/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä saikkutodistus henkilöstöhallintoon.

Ilmoita, että olet ollut töissä pp.kk.vvvv. Saikku alkaa siis pp.kk.vvvv + 1 päivä. 

SItten, jos tämä päivä, jolloin olet delegoinut hommia muille ja ollut töissä, on ollut vaikkapa 5 h, tämän kirjaat päivän kestoksi.

Vierailija
28/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko syksy on mennyt aika huonovointisena, mutta tuskin lääkäriä saa sen takia määräämään sairaslomaa takautuvasti.

Kyllä mulle on kirjoitettu sairauslomaa edellisestä päivästä lähtien, kun olen kertonut etten päässyt töihin eilen. 

Vierailija
29/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin mielestä sairasloma on tarpeen, jotta työkyky paranisi. Asiantuntijatyössä poissaolon ajalle on kuitenkin tiedotettava muita siitä kuka hoitaa mitäkin.

Vierailija
30/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kaksi kertaa käynyt niin, että olen saanut lääkäriajan vasta työpäivän päättymisen jälkeen. Lääkärit laittoi kummallakin kerran sairausloman alkamaan siitä päivästä. Ilmeisesti sairauslomaa ei voi laittaa alkamaan ennakkoon.

Kerroitko lääkärille selvästi, että olet ollut koko päivän töissä ja tarvitset sairausloman vasta huomisesta lähtien? Kai se lääkäri näkee, ettet ehdi parantua aamuun mennessä. 

Tietenkin kerroin.

Ja hän kertoi syyn miksi ei voi laittaa sairauslomaa seuraavasta päivästä lähtien? 

Vierailija
31/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä saikkutodistus henkilöstöhallintoon.

Ilmoita, että olet ollut töissä pp.kk.vvvv. Saikku alkaa siis pp.kk.vvvv + 1 päivä. 

SItten, jos tämä päivä, jolloin olet delegoinut hommia muille ja ollut töissä, on ollut vaikkapa 5 h, tämän kirjaat päivän kestoksi.

Oli ihan täysipitkä työpäivä, kun lääkäriaika oli vasta iltapäivällä.

Vierailija
32/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jälkikäteen hait sairasloman työnantajan järjestelmässä? Seuraavasta päivästä alkaenko? Tuntuisi hassulta hakea sairaspäiväksi päivää, jolloin on tehnyt normaalin työpäivän.

Ensimmäinen sairauspäivä on se, jolloin lääkäri toteaa sairaiden, eikä lääkärintodistusta voi kirjoittaa taannehtivasti tai etukäteen.  Eihän lääkäri tiedä Kenenkään työvuoroista, oletko ollut koko päivän töissä vai alkaako työvuorosi klo 22.00. Eikä sairaustodistus kiellä työssäkäyntiä, vaan se on diagnoosi sairaudesta. 

Vierailija
33/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jälkikäteen hait sairasloman työnantajan järjestelmässä? Seuraavasta päivästä alkaenko? Tuntuisi hassulta hakea sairaspäiväksi päivää, jolloin on tehnyt normaalin työpäivän.

Ensimmäinen sairauspäivä on se, jolloin lääkäri toteaa sairaiden, eikä lääkärintodistusta voi kirjoittaa taannehtivasti tai etukäteen.  Eihän lääkäri tiedä Kenenkään työvuoroista, oletko ollut koko päivän töissä vai alkaako työvuorosi klo 22.00. Eikä sairaustodistus kiellä työssäkäyntiä, vaan se on diagnoosi sairaudesta. 

Työnantajan järjestelmään pitää tehdä töihin paluun jälkeen hakemus sairaspoissaolosta. Eli aloitan jakson lääkärikäyntiä seuranneesta arkipäivästä alkaen.

Vierailija
34/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko monissa ammatissa pystyy töitä tekemään myös sairaana/sairaslomalka, eikä se laske työtehoa ja jo laki velvoittaa työnantajaa joissakin tapauksessa etsimään vähemmän kuormittavaa työtä esim. tapaturmissa. Ja on melko yleistä tehdä sairaana töitä. 

Vierailija
35/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisajan kaupunkien ja kuntien sotesektorin työntekijä "ilmoitti" jo etukäteen sairauslomapäivät, esim toukokuun viimeinen viikko oli monesti sairauspäivien täyttämää

Vierailija
36/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kerroin.

Ja hän kertoi syyn miksi ei voi laittaa sairauslomaa seuraavasta päivästä lähtien? 

Ei kertonut ja itse näin päivämäärät vasta sairauslomatodistuksesta. Eipä sillä minulle ollut merkitystä.

Vierailija
37/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vallalla sellainen tapa, että ajanjaksot ilmoitetaan aina alkamis- ja loppumispäivä mukaan lukien. Siis alennusmyynti tai sairausloma on 21.11. - 28.11. Siis alkaa perjantaina ja on vielä seuraavanakin perjantaina. Tuliko nyt ymmärrettyä?

Vierailija
38/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt töitä keuhkokuumeessakin kokonaisen työpäivän, mutta olipa siinä sitten myöhemmn paljon virheitä korjattavana.

Vierailija
39/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kerroin.

Ei kertonut ja itse näin päivämäärät vasta sairauslomatodistuksesta. Eipä sillä minulle ollut merkitystä.

Kerroin tehneeni etätöitä sairaanaa, mutta en voi seuraavana päivänä lähteä toimistolle enkä jaksa tehdä etätöitäkään, kun on lämpö noussut. Sain sairauslomaa seuraavasta päivästä lähtien. Tosin kävin yksityisellä. 

Vierailija
40/77 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnantaja saada kelan korvauksen sairaslomasta sellaiselta päivältä, jolloin työntekijä on oikeasti työskennellyt? Lääkäri käsittääkseni suosittelee sairaslomaa, ei voi velvoittaa sen pitämiseen.

Eikä työnantaja välttämättä anna pitää sitä lomaa.  Riippuu mikä käytäntö on työpaikalla ja se käytäntö tulee jos yksikin "pösilö" tulee lomansa aikana töihin.  Esim meillä on tultava vaikka käsi on kipsissä tai muutenkin toimintakyvytön. Työkaverille työnantaja maksoi taksikyydit kun ei itse voinut ajaa.  Fyysinen työ niin ei voinut varsinainaisesti töitäkään tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi