Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasismi ulottuu peruskoulussa suomalaisten lisäksi ukrainalaispa.ko.laisiin, ukrainalaistyttö pakotettiin laulamaan Puna- armeijan lauluja!

Vierailija
06.11.2025 |

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fd531644-a7bc-40be-b6c5-e3dfcdf0da3a

Pieni ukrainalaistyttö pillahti itkuun heseläiskoulussa vasemmistolaisen opettajan pakotettua hänet laulamaan Puna- armeijan taistelulauluja yhdessä muun luokan kanssa

Onko sopivaa muutenkaan tuollaiset laulut koulussa lapsille. Armeijan käyneitä miehiä olisi hyvä saada opettajiksi ja esikuvaksi, opettajakunta nykyään liiankin naisvaltainen ala!

Terveisin nainen itsekkin!

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomen peruskouluissa ukrainalaiset (siis nyt pakolaisina tulleet) ja venäläistaustaiset nuoret hengaa ihan kympillä yhdessä, ja venäjää puhuvat keskenään. Toki tämä on vastoin valtamedian agendaa.

Vierailija
62/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa jos Suomessa tutustutaan eri maiden lauluihin ja niitä lauletaan mukaan lukien Kalinka. Venäjällä nyt on muutenkin ollut todella suuri vaikutus Suomen musiikin kehitykseen klassisesta musiikista iskelmään ja melankolisiin sävellyksiin ja sanoituksiin yms. On sieltä Venäjältä tullut myös vaikka balettikin tai Tšaikovskin pähkinänsärkijä. Toki sen verran voisi joustaa, että ukrainalaista ei laiteta laulamaan Kalinkaa jos hän ei sitä halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea Venäjään liittyvää ei voi cancelloida vain siksi, että jollekin tulee paha mieli.

Miksei, muka?!

Kaikki iivanat Suomesta itärajan taakse ja raja kiinni!

Mikä olikaan ongelma?

Vierailija
64/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten vaikka Tolstoita tai Dostojevskia saa lukea?

Painukoon takaisin Ukrainaan,  jos rupeavat valittamaan Suomen käytännöistä. 

Ehkä Tolstoin "Erikoisoperaatio ja rauha" -teos voisi olla sallittua lukemista tuossa koulussa.

Vierailija
65/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalinka ei ole mikään Puna-armeijan laulu.

Ei ole mikään puna-armeijan laulu?! Ei helvetissä tuollaista sontaa lapsille!

"Kalinka" - Evgeny Belyaev & The Alexandrov Red Army Choir (1965)

Vierailija
66/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea Venäjään liittyvää ei voi cancelloida vain siksi, että jollekin tulee paha mieli.

Miksei, muka?!

Kaikki iivanat Suomesta itärajan taakse ja raja kiinni!

Mikä olikaan ongelma?

Mari Rantanen. Hän päästää rajalta venäläisiä jatkuvasti maahan.

Vierailija
67/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalaisia taisteli paljon puna-armeijassa

Muun muassa Raatteen tieĺlä suomalaisia vastaan. Ei nykyään oikein tunneta historiaa.

kyllä ryssssien teot tiedetään kautta aikain. Ei siellä ollut ainuttakaan nykyisestä Ukrainasta.

Vierailija
68/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalinka ei ole mikään Puna-armeijan laulu.

Ei ole mikään puna-armeijan laulu?! Ei helvetissä tuollaista sontaa lapsille!

"Kalinka" - Evgeny Belyaev & The Alexandrov Red Army Choir (1965)

Kalinka on sävelletty vuonna 1860. Ei silloin tiedetty puna-armeijasta vielä mitään. 

Vierailija
69/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana oli venäjän kieli.

En kylläkään ymmärrä miksi. Venäjä on mm. Zelenskyin äidinkieli.

Todellakin. Tuolle lapselle pitäisi opettaa, että vaikka Venäjä on roistovaltio jonka päättäjät on läpimätiä, venäläiset on silti ihmisiä siinä missä muutkin ja venäläisessä kulttuurissa on myös paljon hyvää.

Samaa voisi opettaa venäläisille ukrainalaisista. 

Tälläkin hetkellä venäläisille lapsille opetetaan, että kaikki länsimaisuuteen kuuluva on pahaa ja tuomittavaa ja että ukrainalaiset ovat juu ta laisia homo ja natse ja, jotka kuuluukin tuhota.

Oho, onko tuolle väitteelle mitään lähdettä? 🤣

Itse tsaari putin I pieni sanoi niin!

Vierailija
70/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihan hurjan sotaisat sanat Kalinka-laulussa:

Pieni punainen marja, punainen marja, minun punainen marjani! Puutarhassa on marja - pieni vadelma, minun vadelmani! Ah, vihreän männyn alla, Laske minut nukkumaan, Voi keinu, keinu, oi keinu, keinu, Laske minut nukkumaan. Pieni punainen marja, punainen marja, minun punainen marjani! Puutarhassa on marja - pieni vadelma, minun vadelmani! Ah, sinä, suuri mänty, Älä pidä ääntä minun ylläni; Voi keinu, keinu, oi keinu, keinu, Älä pidä ääntä minun ylläni! Pieni punainen marja, punainen marja, minun punainen marjani! Puutarhassa on marja - pieni vadelma, minun vadelmani! Ah, kauneus, sielunneito, Ole hyvä, rakasta minua, Voi keinu, keinu, oi keinu, keinu, Ole hyvä, rakasta minua, Voi keinu, keinu, keinu, Ole hyvä, rakasta minua, Pieni punainen marja, punainen marja, minun punainen marjani! Puutarhassa (on) marja - pieni vadelmani!

Vierailija
71/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän kieli ei ole mörkö. Sen syrjiminen on oikeasti syrjintää.

Vierailija
72/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Kalinkasta on kyse. Sitä on iät ja ajat kouluissa laulettu. Venäläinen kansanlaulu eikä mikään puna- armeijan marssi.

Vierailija
73/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikein rasismi. Onko tämä joku Välimeren yli seilannut "ukrainalainen", vai miten tämän rasismiksi saa käännettyä? 

Miten Välimeri tähän liittyy? Kaivapa taas koulukartastosi esiin ja tutki sitä kotva!

Hmm, mitähän sä ajattelit noiden heittomerkkien tuossa tarkoittavan? Siitä voi ynnäillä miten Välimeri tähän liittyy. 

Hieman himmeäksi jää aivoituksesi - "heittomerkillä" tai Illman.

Vierailija
74/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20034405

Kai te kiihkomielisimmät olette valmiita lynkkaamaan Mato Valtosenkin?

Vierailija
75/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalaisia taisteli paljon puna-armeijassa

Muun muassa Raatteen tieĺlä suomalaisia vastaan. Ei nykyään oikein tunneta historiaa.

Taistelivat, koska oli pakko. Suomalaisetkin  taistelivat  saksalaisten kanssa; oliko vaihtoehtoja? 

Vierailija
76/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on vain perinteinen venäläinen sävelmä,  ei mikään taistelulaulu.

Puna-armeijan kuoron vakio-ohjelmistoa. Kalinkaa eikä mitään muitakaan maaorjuusajan lauluja ei ole mitään syytä laulaa Suomessa, laulun mielenmaisema aivan vierasta kulttuuria Suomessa.

Vierailija
77/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai Kalinkasta on kyse. Sitä on iät ja ajat kouluissa laulettu. Venäläinen kansanlaulu eikä mikään puna- armeijan marssi.

täällä ei ikinä koulussa ole rysssssän lauluja laulettu toisin kuin rysssssälässä teillä

Vierailija
78/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan on vain perinteinen venäläinen sävelmä,  ei mikään taistelulaulu.

Puna-armeijan kuoron vakio-ohjelmistoa. Kalinkaa eikä mitään muitakaan maaorjuusajan lauluja ei ole mitään syytä laulaa Suomessa, laulun mielenmaisema aivan vierasta kulttuuria Suomessa.

Sanat on tässä ketjussa. Voisi olla minkä tahansa maan kansallislaulu. Aina tuota on kouluissa laulettu. Mikä nykyisin vaivaa meidän kansaa? 

Enää ei tarvitse olla rähmällään itäänpäin. Vielä 70 -luvulla monet suomalaisartistit levyttivät Katjushankin. Siinä oikein rähmälläänolijoiden ylistyslaulu suomalaisten ta**ajille, nimikin tarkoittaa samalla asetta. Tätä hoilotetaan yhä edelleen jokaikisessä voitonpäivän bakkanaalissa, jopa pikkulapset on puettu sotilassunivormuun

Vierailija
79/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjältä tulee paljon hyviä lauluja. Ei kulttuuria tarvitse canceloida politiikan takia. Seuraavaksi laitetaan kaikki amerikkalainen musiikki kieltolistalle koska Trump on idiootti, niinkö? 

Venäjän kulttuurikeskus Töölössä on suljettu ja sielläkin töissä olleet agentit karkotettu Venäjälle, Yle on lopettanut venäläisten elokuvien esittämisen, Kino lokakuu -elokuvafestivaali Hgissä on lopetettu, Suomi-Venäjä -seura on virallista lopetusta vaille valmis rahoituksen loputtua. Tämä on hyvä alku.

Vierailija
80/103 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa että tuollaisesta joutuu maalituksen kohteeksi opettajana. Asiaa on puitu ulkomaisissa medioissakin. Monessa muussa maassa on edelleen esillä mm venäläistä taidetta ja kulttuuria muutenkin.

Suomi on jotenkin mennyt ihan sekaisin. Ihmettelen myös tuota jutun äitiä kun meni lehteen asian kanssa. Luulisi olevan muitakin huolenaiheita kun on täällä pakolaisena. En voi mitään sille että tietty kuva ukrainalaisista vahvistuu. Ja ei, ei tosiaan kannata Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.