Miehellä " hyvät" tulot, ja siksi meitä sorretaan.
Vihaan tätä mallia, että hyvätuloiset maksavat kaikesta enemmän. Teoriassa niin pitää ollakin, mutta jossain menee malli kuintekin vikaa.
Olemme juuri palanneet parin vuoden työrupeaman jälkeen takaisin Suomeen, ja minä menin työkkäriin hakemaan töitä. Koska en ole ollut Suomen työmarkkinoilla, en saa työttömyysrahaa. Minun pitää hakea työmarkkinatukea, mutta en saa sitä, koska miehellä on liian " hyvät" tulot.
Lapsemme ovat päiväkodissa, koska etsin aktiivisesti töitä. Joudumme maksamaan ylintä maksuluokkaa pelkästään miehen tulojen perusteella.
Miehen bruttopalkka on 3800 e, ja ihan hyvä siis. Mutta verojen jälkeen hän saa käteen vain 2300 e. Tällaisen 2300 euron takia meitä sorsitaan?
Jos me molemmat saisimme kuussa bruttona 1900 e (eli 3800 e yhteensä), niin paljonko siitä jäisi käteen? Varmaan 2600 e, ja siitä summasta olisi hyvääkin maksaa korkeita päivähoitomaksuja.
Arrgghhh.... demareiden vikako tämä on?
Kommentit (57)
onnistuu erittäin mainiosti työhakemusten teko ja työpaikkailmoitusten katselu.
mitään progressiivista verotusta ja varmaankin miehelläsi on sen lisäksi ollut/on täysin verottomia päivärahoja.
Eikö niitä avoimia hakemuksia muka kyennyt tekemään jo ennen Suomeen tuloa? Samat nettisivut siellä ulkomailla on.
Mieheni oli YK:ssa. Puolison työnteko oli kielletty.
Ja mieheni maksoi kaikki verot Suomeen. Niin kunnallisverotuksen kuin muutkin. Siitä huolimatta meiltä otettiin pois sosiaalietuudet kuten kotihoidontuki siellä ollessamme! Kyllä tämä maa rahat ottaa, mutta mitään ei saa vastineeksi.
(Niin, tiedoksi vielä, että ei YK:lla ole samat palkat kuin yksityisellä puolella.)
ap
ei nyt oo kyse mistään päivähoito maksun suuruudesta vitun älykääpiö!!
että hän joutuu ihan itse tekemään jotakin ja maksamaan jostakin.
ei-22
Olen sanonut päivähoidon johtajallekin suoraan, että minun on pakko pitää hoitopaikka, jos satun saamaan töitä, mutta ei minua kiinnosta viedä lapsia hoitoon, jos kerran itse olen kotona.
Työhakemuksia kyllä voi väsätä ihan rauhassa lasten kanssa. Minullakin on 5-6 vuotiaat lapset ja he viettävät paljon aikaa yhdessä. Heillä on oikein hauskaa leikkiä keskenään.
Sen sijaan haastattelujen ajaksi saatan tarvita hoitopaikan ja toisaalta työ voi alkaa hyvinkin yllättäen. Varsinkin koulutukset alkavat viikon varoitusajalla, joten on pakko olla hoitopaikka.
Lapseni ovat siis hoidossa 1-3 päivää viikossa ja silloinkin haen heidät pois siten, että eivät mene iltapäivällä enää ulos, vaan he saavat leikkiä kotona ulkona.
vastauksia useammallekin. Please, lukekaa kirjoittamani asiat, sillä tämä on turhauttavaa, että minua syytetään vääristä asioista.
Kyllä minä maksan pk:sta ihan mieluusti. Johan laskuun sisältyy ruokakin.
Kyllä pystyisin hoitamaan työnhakua lastenkin kanssa, mutta kun lapset HALUAVAT pk:hon. He haluaisivat olla siellä pitkää päivää, koska siellä on ainoat kaverit.
En ole käynyt Suomessa kahteen vuoteen, enkä pystynyt kaukomailta tulemaan Suomeen haastatteluihin. Vain harvoin rekrytoidaan hyvin paljon etukäteen, yleensä paikat menevät lyhyellä ajanvälillä. Olen palannut Suomeen kuukausi sitten, eli olen hakenut nyt töitä kaksi kuukautta.
Kuinka monta kertaa minun pitää toistaa itseäni? En valita sitä, että maksan päivähoidosta, enkä valita sitä, ettei tässä pärjätä. Valitan systeemiä! Joku tässä mättää.
ap
sosiaalietuudet on tarkoitettu ainakin teoriassa niille jotka eivät pärjää muuten. Mutta jos keskiluokkainen kotirouva valittaa kun on niin röyhkeää ettei hän saa kotihoidontukea ulkomailla tai kun lapsista joutuu maksamaan hoitomaksua huimat 160e/kk niin järjestelmä toimii!!
Mä olin jo luopua toivosta kun tuntuu että kaikki on käsi ojossa tukia nyhtämässä mutta kyllä niissäkin on jokin tolkku siis!
Sekö että keskiluokkainen kotiäiti joka on miehen työn takia jäänyt kotiin joutuu maksamaan lasten hoidosta tuloihin nähden aika kohtuullista korvausta?
EN MINÄ VALITA SITÄ ETTEN SAA ETUUKSIA! Lue ketju läpi uudestaan!
Valitan epäoikeudenmukaisuutta!
- Jos me me molemmat vanhemmat olisimme pienipalkkaisia, niin saisimme kuussa enemmän käteen kuin nyt, koska verojen jälkeen jää käteen enemmän
- kuten yllä joku kertoi, että saa työttömänä yhtä paljon käteen kuin työssä ollessaan
- jne
En ole kotirouva, vaan olen työtön työnhakija.
ap
Vierailija:
Mutta jos keskiluokkainen kotirouva valittaa kun on niin röyhkeää ettei hän saa kotihoidontukea ulkomailla tai kun lapsista joutuu maksamaan hoitomaksua huimat 160e/kk niin järjestelmä toimii!!
tuo olisikin ok, jos tulot myös verotettaisiin ulkomailla (= lähes kaikkialla matamapi verotus kuin meillä). Mutta ap:n mies oli ihan normaalisti Suomen verotuksessa, kun oli lähetetty työntekijä. Miksi noissa tapauksissa ei ole samalla tavalla myös Kelan etuudet käytössä? miten ap:n asema oli parempi kuin suomalaisen kotiäidin?
Tuo verotuksen progressio puree aika kipeästi juuri tuossa ap:n miehen tulotasolla. Ja kun perheverotusta ei tunneta, tulos on tuo. Ei progressio sinänsä ole suomalainen ilmiö, mutta harvinaisen jyrkkänä se meillä on toteutettu (=korkeimmat veroasteet ovat tosi korkeat kansainvälisesti). Eikä palveluissa päiväkotisysteemiä lukuunottamatta ole isoa eroa muuhun Länsi-Eurooppaan. Aina vaan mietityttää, mihin se veroista kertyvä raha uppoaa.
sillä tilannehan on tilapäinen, kuten minunkin opiskeluni. Mun mies on laskenut, että jos hänen palkkansa jaettaisiin kahtia ja maksettaisiin kahdelle henkilölle, käteenjäävä osuus olisi satoja euroja enemmän. Ei tarvi olla suurikaan matikkanero, että osaa laskea, miten elävät ihmiset, joilla vain yksi töissä ja siitä maksetaan kaikki. Tottahan sitä pärjää ja ihan kohtalaisesti (kun on tarkka, aina ei jaksa olla), mutta kuinka paljon sen rahan eteen täytyy tehdä töitä ja silti ei missään näy. Meidän tapauksessa säästöön ei jää mitään.
t. se eka sivun sympatian lähettäjä
nykyinen sossuSuomi jossa palkitaan laiskat ja duunarit. Keskituloisia tarvitaan vaan kantamaan em. rahaa :(
Palautitte uskoni AV:hen.
Nyt ap poistuu linjoilta ja aloittaa sen työnhaun. Pitäisköhän yrittää politiikkaan??
ja saavat hyvää varhaiskasvatusta, kyllä siitä joutaa vähän maksaakin. Miksei muuten 6-vuotias ole vielä eskarissa?
Meillä miehellä ihan ok tulot 2500e ja siitä verot. Minä en myöskään saa mitään kunnon tukia sen takia, en aikoinani opiskeluun enkä työttömyystukea. Miehellä kuitenkin ulosotossa velkoja ja ne vie joka kuukausi kolmasosan tilistä. Tällöin kaikkinensa miehelle jää käteen kuussa noin 1300e. Mä saan työttömyyskorvausta sit 80e/kk koska en ole ihan tehnyt töitä sitä määrää kuin ansiosidonnaiseen tarvitaan. Olen vasta valmistunut. Ei se auta ku painella töihin vaikka muksu on 1v. Asutaan kaksiossa ja eletään uusperhettä.
Tämä vaan sillä kun aina kiinnitetään huomiota tuloihin, ei menoihin. Jos miehen tuloista rokotetaan joka kk kolmasosa pois niin kai seki tarvis huomioida eikä jättää puoliso persaukiseks.
Vierailija:
Omaa tyhmyyttä. Täysin.
Kieltämättä progressio kiristyy minustakin turhan nopeasti, mutta jos sitä lievennetään, se pitää tehdä kaikille yhtälailla. Et kai sinäkään oikeasti ole sitä mieltä, että vaimon ja miehen palkkatulot pitää laskea yhteen ja verottaa kokonaisuutena? Että jos vaimo ansaitsee 2000 euroa ja mies 5000 euroa, niin molempia verotetaan ikään kuin he ansaitsisivat 3500 euroa? Tässä systeemissä nainen häviäisi suurimmassa osassa tapauksia, koska hänen veroprsenttinsa kiristyisi, ja naisten miesten varallisuuserot vain kasvaisisivat entisestään. Avioliitossa kun varat ovat kuitenkin kummankin omia ja yksin hallittavissa elatusvelvollisuutta lukuun ottamatta.
Sitä en voi yhtään ymmärtää että ihmisillä on säästöjä ja sijoituksia ja sitten itketään, kun ei saada tukia. Työvoimapolitiikan tarkoitus on kannustaa työntekoon ¿ siksi työmarkkinatukea saavat vain ne jotka todella tarvitsevat sitä elääkseen. Idea on, että kenenkään ei ole mukava jäädä työttömäksi.
Että ihan kuukauden etukäteen. Mikset esim. vuotta, puolta vuotta aiemmin? Viimeisellä Suomen reissulla olisi kannattanut kiertää kaikki potentiaaliset oman alan paikat.
Systeemi ei ole epäoikeudenmukainen. Se rakentuu siihen, että jokainen tienaa itselleen ansiosidonaisen työttömyysturvan. Ja siihen, että kukaan ei kuole nälkään tai joudu kohtuuttomaan ahdinkoon.
Ja miehesi palkka on kyllä takuulla mitoitettu myös kattamaan nämä Suomeen palaamisen epämukavuudet. Joten säästöt peliin vaan - niin se systeemi on rakennettu.
Miksi meidän veronmaksajien pitäisi nyt kustantaa sinun jatkolomailusi?