Miehellä " hyvät" tulot, ja siksi meitä sorretaan.
Vihaan tätä mallia, että hyvätuloiset maksavat kaikesta enemmän. Teoriassa niin pitää ollakin, mutta jossain menee malli kuintekin vikaa.
Olemme juuri palanneet parin vuoden työrupeaman jälkeen takaisin Suomeen, ja minä menin työkkäriin hakemaan töitä. Koska en ole ollut Suomen työmarkkinoilla, en saa työttömyysrahaa. Minun pitää hakea työmarkkinatukea, mutta en saa sitä, koska miehellä on liian " hyvät" tulot.
Lapsemme ovat päiväkodissa, koska etsin aktiivisesti töitä. Joudumme maksamaan ylintä maksuluokkaa pelkästään miehen tulojen perusteella.
Miehen bruttopalkka on 3800 e, ja ihan hyvä siis. Mutta verojen jälkeen hän saa käteen vain 2300 e. Tällaisen 2300 euron takia meitä sorsitaan?
Jos me molemmat saisimme kuussa bruttona 1900 e (eli 3800 e yhteensä), niin paljonko siitä jäisi käteen? Varmaan 2600 e, ja siitä summasta olisi hyvääkin maksaa korkeita päivähoitomaksuja.
Arrgghhh.... demareiden vikako tämä on?
Kommentit (57)
täällä jokainen mies on verottajalle poikamies.
No, ei etälapsistakaan saa mitään verotuksessa, eli kahden vaimon ja neljän lapsen miestä verotetaan kuin poikamiestä.
että perheet, joissa yksi pienituloinen (ei välttämättä koulutettu tai tekee osa-aikaisia töitä) sekä lapsia kotona hoitava vanhempi saavat yhteiskunnan tukien takia enemmän käteen kuin tällaiset " hyvätuloiset" , jotka ovat vuosia opiskelleet, tekevät pitkää päivää, joutuvat töiden takia pitämään autoa jne. En ala arvioimaan töiden vaativuutta ja vastuullisuutta jne. Ja nämä edellä mainitut valitsevat mukavan asumismuodon, johon saavat hyvät tuet, kun taas tämä, joka itse joutuu maksamaan kaiken, kituuttaa sitten pikku kerrostalokolmiossa.
Tästähän joku pillastuu, toden totta. Ei mallini ole niin suoraviivainen kuin esitän, mutta joskus olen miettinyt, kannattaako sittenkään opiskella, kun yhteiskuntakin elättää ihan kivasti.
Nyt lähti hakoteille juttu.
Ymmärrän täysin pointtisi ja olen samaa mieltä kanssasi. Tämä ketju on tosin kääntynyt ihan mahdottomaksi...
Mikseihän Suomeen voisi tulla perhe-verotusta? Sillähän ongelma ratkeisi.
Itsekin asun ulkomailla ja Suomeen paluu masentaa paljon - yhtenä syynä raha. Ei todellakaan ole varaa asua siellä, vaikka palkatkin ihan hyviä. Asuntoon saa laittaa 300 te + ja sitten verottaja vie ne loput rahat mitä pankki ei ole vielä ottanut. Huoh. Ehkä joskus...
Tsemppiä työnhakuun. Ja pidä vaan lapset tarhassa, paluumuuttajalle tekee hyvää tutustua muihin lapsiin :)
Vierailija:
ja saavat hyvää varhaiskasvatusta, kyllä siitä joutaa vähän maksaakin. Miksei muuten 6-vuotias ole vielä eskarissa?
Seuraavan kerran eskari alkaa syksyllä.
Toisaalta minä puhun viisivuotiaastani, vaikka hän täyttää 5v vasta heinäkuussa. Mielestäni se kuvaa paremmin hänen kehitystasoaan kuin jos sanoisin hänen olevan 4v.
Paljonko te työttömänä saitte rahaa siellä ulkomailla?
Kas kun ulkomaillakin olisi pitänyt olla ensin kohdemaassa töissä päästäkseen työttömyysturvaan,
säästöjä käytettiin akateemisina köyhinä, nyt onneksi on kummallakin töitä, pätkäsellaisia
Meidän perheessä kaikki raha on yhteistä. Kaikki menee samalle tilille (miehen " hyvä palkka" , minun pieni opintotuki ja lapsilisät). SIitä maksetaan kaikki, eikä kysellä, kenen rahaa mikäkin on. Meistä kukaan ei käytä rahaa ilman, että mainitsee siitä (tämä ei koske perus elämiseen liittyviä). Olen mieheni kanssa naimisiin mennessä sitoutunut siihen, että yhdessä teemme töitä perheen eteen. Ei siinä sopimuksia tarvittu. On päivänselvää, että kaikki on yhteistä. Tämä sopii meille, mutta ei ehkä toisille.
Käsitän kyllä pointtisi ihan. Joku nyt sanomaan, että mitäs jos eroatte. En tätä ala kummemmin selittelemään. Siihen en ole varautunut, sillä uskon ja luotan, ettei tarvitse. Henkivakuutukset toki on ja hyvät.
Vierailija:
Suomen päivähoito on erittäin edullista, koulunkäynti on ilmaista, ja myös terveydenhoito on lähes ilmaista. Jos verot ovat pienet, jokainen joutuu kustantamaan itse nämä palvelut ja maksamaan myös kalliita vakutusmaksuja.
Päivä hoito on laadukasta (useimmiten) ja edullista. Mutta nuo muut mainitsemasi palvelut eivät ole eurooppalaisittain mitenkään erikoisia. Esim. Britanniassa perusterveydenhuolto on ilmaista (ei vuosimaksua), lääkkeet ilmaiset esim. lapsille, vanhuksille ja raskaana oleville. Koulu ilmainen. Verotus on varsin kohtuullinen (max 40% ja sekin vasta niistä tuloista, jotka ylittävät sunnilleen 45 000 euroa vuodessa, sihen asti 0-20%). Ja palkkataso parempi, varsinkin koulutetuilla (erityisesti hoitoalalla!).
koska silloin perhe itse saisi päättää kuka tienaa ja koska.
Nykymalli perustuu tasa-arvoon eli siihen, että kumpikin käy töissä ja hoitaa sosiaaliturvansa. Itse jäin työttömäksi, mutta vaikka miehellä kuinka on isot tulot, minäkin saan kunnollista päivärahaa omasta liitostani.
Ulkomaille lähtöä ollaan harkittu moneen kertaan, mutta ei olla lähdetty, koska juuri se takaisinpaluu on mietityttänyt. Sen ulkomaantienestin pitää olla niin iso, että se kattaa myös sen kotiin uudelleenasettumisen eli on kyllä varsin lyhytnäköistä lähteä huonolla sopimuksella sinne ulkomaille.
kuitenkaan tehdä vain sinun perhettäsi varten. Minä olen kyllä myös sitä mieltä, että naisella tulisi olla omaa rahaa myös avioliitossa (kuten miehelläkin, mutta tämä useimmiten toteutuu ainakin käytönnössä myös yhteistilien kanssa). Mutta minä olenkin keski-ikäinen feministi enkä ruusnpunaista perhe-elämää elävä nuori äiti.
Minun palkkani on tällä hetkellä 2500 ja miehen reilut 4000. Meillä on omat tilit emmekä näe toistemme saldoja koskaan. Menoista mies maksaa suuremman osuuden kuin minä, mutta on hänellä myös kalliimpi harrastus kuin minulla. Toisaalta minun ei tarvitse koskaan kertoa miten paljon ne uudet kengät oikeastaan maksoivat... Minusta olisi kamalaa jos minun veroprosenttini nyt nousisi, koska valtiovalta olettaisi että me alamme laittaa rahamme samaan pottiin, josta " yhdessä sopien" käytetään tarpeen mukaan. Minä haluan olla oman itseni haltija myös raha-asioissa kuten kaikessa muussakin.
Vierailija:
Meidän perheessä kaikki raha on yhteistä. Kaikki menee samalle tilille (miehen " hyvä palkka" , minun pieni opintotuki ja lapsilisät). SIitä maksetaan kaikki, eikä kysellä, kenen rahaa mikäkin on. Meistä kukaan ei käytä rahaa ilman, että mainitsee siitä (tämä ei koske perus elämiseen liittyviä). Olen mieheni kanssa naimisiin mennessä sitoutunut siihen, että yhdessä teemme töitä perheen eteen. Ei siinä sopimuksia tarvittu. On päivänselvää, että kaikki on yhteistä. Tämä sopii meille, mutta ei ehkä toisille.Käsitän kyllä pointtisi ihan. Joku nyt sanomaan, että mitäs jos eroatte. En tätä ala kummemmin selittelemään. Siihen en ole varautunut, sillä uskon ja luotan, ettei tarvitse. Henkivakuutukset toki on ja hyvät.
Minä olen yhen lapsen yh ja jos meen koulutustani vastaavaan töihin ni hoitomaksu jo yhestä lapsesta on 100e ja käteen mulla jää 1300 e...eli teillä jää noin tonni enemmän käteen ku mulla ja hoitomaksu on vain 60 e enemmän. eli ihan kohtuullinen toi maksu on...
tietenkin saan elatustukea sata euroa ja lapsilisän korotusta jopa 36e enemmän.. hurjat summat..
ilmaistako pitäs kaikki olla...
nimenomaan tasaa niitä perheen tilanteita. Kun toinen hoitaa kotona lapsia ja toinen tekee töitä. Niitä tilanteita nyt kuitenkin normaaliperheellä on. Minusta se perheverotus olisi tasa-arvoinen.
Enkä ymmärrä sitten taas ollenkaan tuota eri tili -kouhkausta. Kyllä perhe on yhteisyritys ja siinä pitää voida ajatella nimenomaan yhteistä etua.
Ehkä te ette voi luottaa mieheenne niin, että hän maksaa isommasta palkastaan enemmän menoista, mutta meillä tässä ei ole ollut mitään ongelmaa. Olin kolme vuotta hoitovapaalla silloinkin, vaikka mies saikin palkkansa kokonaan omalle tililleen. En tiedä mistä kumpuaa tämä naisten yhteisten tilien ihailu, ehkä se juontaa siltä ajalta kun naisille ei juurikaan ollut omia tuloja ja he joutuivat anelemaan talousrahoja miheltään.
Jos kaipaat enemmän tukea niille ajoille kun toinen hoitaa lapsia kotona, se pitää ratkaista jotenkin muuten kuin yhteisverotuksella, vaikkapa kotihoidontuen korotuksella. Tämä olisi paljon tasa-arvoisempaa: tuki menisi suoraan kotona olevalle vanhemmalle eikä verohelpotukena hänen puolisolleen.
56 (ja pari muutakin numeroa)
Vierailija:
nimenomaan tasaa niitä perheen tilanteita. Kun toinen hoitaa kotona lapsia ja toinen tekee töitä. Niitä tilanteita nyt kuitenkin normaaliperheellä on. Minusta se perheverotus olisi tasa-arvoinen.Enkä ymmärrä sitten taas ollenkaan tuota eri tili -kouhkausta. Kyllä perhe on yhteisyritys ja siinä pitää voida ajatella nimenomaan yhteistä etua.
vaan tienaamme yhtä paljon. Yhteistili meillä on ollut aina, 20 vuotta, eikä mieheni mitenkään sponssannut hoitovapaillakaan. Minulla oli todella hyvä äitiyspäiväraha ja hoitovapailla tein töitäni kotona lastenhoidon lomassa.
Perheverotus olisi tasaväkisempi kuin pelkkä kotihoidontuen korotus, koska silloin se tasaisi myös muiden kuin pikkulapsiperheiden tilanteita. Siis esim. juuri ap:n kaltaisten.
58
Työttömän voi olla vaikea ottaa vastaan pätkätöitä sillä ne saattavat sotkea perheen rahatalouden kokonaan. Kyllä järjestelmää pitäisi muuttaa siihen suntaa, että työnteko kannattaisi aina.
Jos on esim. työmarkkinatuella on satunnainen työnteko ja lyhyet pätkät todella huono asia niille, joilla se raha oikeasti tiukassa on. Jos saa esim. kuukauden pätkän töitä ei sitä ole välttämättä kannata ottaa sillä se tarkoittaa, että työttömyysrahaa pitää taas hakea uudestaan, asumistuki jne. tarkastetaan ja me kaikki varmasti tiedämme kauanko kelan päätöksissä voi pahimmillaan mennä. Tätä eivät monet tunnu tajuavan.
Jos ihmisellä on jonkin verran rahaa säästössä niin on helppo ottaa noita lyhyitä pätkiäkin vastaan sillä niitä päätöksiä ja takautuvia rahoja voi odottaakin jonkin aikaa. Jos taas säästöjä ei ole ollenkaan niin yhden kuukauden palkalla pitääkin elää esim. kolme kuukautta ja vaikka rahat tulevatkin sitten joskus takautuvasti, ne eivät auta siinä ja nyt.
Mitenkään muuten asiaan kommentoimatta...
Mies tienaa nettona n.2300,minä 1000e.
Lapsia on kolme,kaksi tarhassa ja maksamme ylintä maksuluokkaa eli 380e/kk ja siihen päälle vielä koululaisen iltapäiväkerho 100e/kk.
Eli meillä menee 480e/kk pelkkiin hoitomaksuihin!
Valittaa en kuitenkaan viitsi,ettei joku taas ala viisastelemaan miten ollaan tehty" liikaa" lapsia.
Suomen päivähoito on erittäin edullista, koulunkäynti on ilmaista, ja myös terveydenhoito on lähes ilmaista. Jos verot ovat pienet, jokainen joutuu kustantamaan itse nämä palvelut ja maksamaan myös kalliita vakutusmaksuja.
Mutta siitä olen samaa mieltä täällä jonkun vastaajan kanssa, että perheen tulot pitäisi ottaa kokonaisuutena riippuamtta käykö 1 vai 1 aikuista töissä ja verottaa sen mukaan. Tämä malli tukisi myös lasten kotihoitoa ja toisi suoraa säästöä päivähoitomaksuissa ja terveydenhoitokuluissa.