Miehellä " hyvät" tulot, ja siksi meitä sorretaan.
Vihaan tätä mallia, että hyvätuloiset maksavat kaikesta enemmän. Teoriassa niin pitää ollakin, mutta jossain menee malli kuintekin vikaa.
Olemme juuri palanneet parin vuoden työrupeaman jälkeen takaisin Suomeen, ja minä menin työkkäriin hakemaan töitä. Koska en ole ollut Suomen työmarkkinoilla, en saa työttömyysrahaa. Minun pitää hakea työmarkkinatukea, mutta en saa sitä, koska miehellä on liian " hyvät" tulot.
Lapsemme ovat päiväkodissa, koska etsin aktiivisesti töitä. Joudumme maksamaan ylintä maksuluokkaa pelkästään miehen tulojen perusteella.
Miehen bruttopalkka on 3800 e, ja ihan hyvä siis. Mutta verojen jälkeen hän saa käteen vain 2300 e. Tällaisen 2300 euron takia meitä sorsitaan?
Jos me molemmat saisimme kuussa bruttona 1900 e (eli 3800 e yhteensä), niin paljonko siitä jäisi käteen? Varmaan 2600 e, ja siitä summasta olisi hyvääkin maksaa korkeita päivähoitomaksuja.
Arrgghhh.... demareiden vikako tämä on?
Kommentit (57)
saisi kevennystä päiväkotimaksuihin? ;)
Käytännössä sinun tulisi saada tyyliin:
-alinta palkkaluokkaa.
-olla yh.
jne.
Eli kyllä ihan normituloisetkin, ja jopa siinä köyhyysrajan hippusen yläpuolella elävätkin joutuvat pulittamaan tuon täyden maksun.
Sorry.
t:2
t. myös ulkomailta takaisin... (ei olisi kannattanut)
perheen tulot laskettaisiin yhteen ja jaettaisiin sitten kahtia ja molemmpia pulia verotettaisiin erikseen. Silloin saman summan bruttona ansaitsevat perheet saisivat nettonakin saman.
Mieheni bruttotulot ovat n. 3300 euroa, jossa on mukana ateriaetu. Näillä tuloilla en saa työmarkkinatukea, vaikka huollettavia lapsia on viisi.
päivähoitomaksun yläraja on aika tarkkaan 3800 e, mutta laskennallisesti mieheni palkkaan lisättiin vielä kesälomarahat, ja sitten se heti napsahti ylimpään luokkaan.
En minä valita maksun suuruutta, valitan progressiviista verotusta. EI VOI verrata sitä, että kaksi ihmistä tienaa yhtä paljon kuin yksi ihminen. Netto on jälkimmäisessä tilanteessa vähemmän.
Pitää vaan itse löytää mahdollisimman pian töitä, niin ei tarvi naputtaa...
Mieheni peruspalkka on himpun vaille 3000 euroa, mutta käytännössä menee aina sen yli. Itse olen opiskelija eli tulot sen reilu 200. Lapsia kolme. Miehen palkasta maksamme kaiken. Päivähoidon (meillä tosin asuinpaikan vuoksi mahd. valita edullinen hoitaja kotona- juttu), asumisen (750 euroa), autolainan lyhennyksen (pakko olla työn takia) sekä ruoan. Ruokaa kuluu paljon, sillä lapset päivät kotona. Mitään tukia emme saa. Ei asumistukea tai kotihoidontuella ollessa en saanut hoitolisää.
Joskus nyppii olla " yhteiskunnan maksumies" . Verottaja ottaa miehen palkasta ison siivun ja jos ylim. bonuksia, niin vielä isomman kakun. Mitenkään ei verotuksessa huomioida, että miehellä perhe ja puolisolla eu ole tuloja.
Eli samassa veneessä olemme. Tosin toiv. pian pääsen työelämään.
mun bruttotulot huikeat 1000 e. Ja korkeimmat maksut maksetaan.
Just tuo on se pointti ja asia oli jotensakin tällä lailla 90-luvulla (jossain vaiheessa kuulema, mitään faktaa ei ole). Aikaisemmin oli myös lapsivähennykset.
Mieheni oli kotona työkyvyttömyyseläkkeellä. Kyllä harmitti, kun teki töitä ja rahat eivät silti riittäneet mihinkään. Nyt kun olen työtön, saamme käteen vähintään saman kuin jos olisin työelämässä. Eipä siis ole kiirettä töihin tällä hetkellä.
Tsemppiä teille! Toivottavasti tämä systeemi muuttuu oikeistohallituksen myötä. Minullekin voisi tulla kiire töihin, jos tukia vähän vähennettäisiin:)
mutta kun en ole voinut olla töissä! Mieheni oli sellaisissa töissä, että puolisolta oli kielletty työnteko. Sitäpaitsi, pitihän niitä lapsiakin jonkun hoitaa siellä.
ap
en voi etsiä töitä ja käydä haastatteluissa, ellei lapsia joku hoida. Haen töitä aktiivisesti, enkä voi sanoa, että voin aloittaa työt 4 kk päästä, kunhan vain saan ensin hoitopaikan.
ap
Sinä vissiin lapset teet laskin kourassa.
että jokainen itse turvaa itselleen kunnollisen työttömyysturvan eli liittyy liittoon ja saa sieltä sen ansiosidonnaisen päivärahan.
Ethän sinä nytkään nälkään kuole, joten kyllä minusta toimii ihan riittävän hyvin. Ja jos olette ulkomailla olleet, eikö siellä ole jäänyt mitään säästöön? Mikset hakenut jo sieltä käsin töitä ennen paluutanne?
haastatteluissa? Tuskin. Hanki haastattelujen ajaksi MLL:n vahti. Ja Suomen lain mukaan hoitopaikka pitää järjestää heti, jos työtön saa työpaikan.
Ja jos kerran olet ollut miehen työn takia edustusrouvana, miehesi tulot ulkomailla eivät ole voineet olla mitenkään pienet.
Ja systeemi on ollut sama vuosikymmenet - ei voi tulla tolloimmallekaan yllätyksenä.
Ei, ei me nälkään kuolla ja onhan meillä säästöjäkin - en minä tässä köyhyyttä valita. (ja säästöjä emme pistä missään tilanteessa elämiseen) Valitan epäoikeudenmukaisuutta!
Hain töitä jo ennen paluuta kuukautta aikaisemmin. Mutta kun ei ole tärpännyt :-(
ap
puolison työnteko?????Eikö se duuni sitten maksa vaimollekin palkkaa?
Jos sinä joka et ole maksanut Suomeen veroja tulet paluumuuttajana takaisin ja sitten valitat kun kokonaista 160euroa/kk pitää päivähoitomaksuja maksaa kun olet kotona, niin päivää vaan!
Aika paljon saa olla haastatteluja että joka päivä on lapsen oltava 7h hoidossa....kyllä tuolla yrittämisellä varmaan saat työn ihan ensi viikolla.
Vain Suomessa onnistuu tällaisestakin valittaminen. Useissa EU maissa ei ole ollenkaan valtiollista päivähoitoa vaan ihan itse maksat täyden maksun (n 1000 euroa/kk) ja silti verotus voi olla yhtä kovaa kun Suomessa.
Kyllä minulla menee päivässä pari tuntia siihen, että tutkin vapaita työpaikkoja ja teen avoimia hakemuksia. Lapset ovat jo isoja, 5-6 v, niin he haluaisivat olla pk:ssa pidempäänkin, koska siellä on ainoat kaverit, joita tunnemme.
Ei, ei meidän tulot olleet pienet ulkomailla. Ne rahat on tosin sijoitettu, eivätkä makaa tililla, josta laskut maksetaan. Ja kuten yllä sanoin, minä valitankin tätä progressiviista verotusta.
Oliko tämä yllätys minulle? Ei ollut. MUTTA TÄMÄ EI OLE REILUA!
ap
maksimihan on 200 e /kk, mutta lapset ovat 5-7 h paikalla, eli 160 e/kk.