Rasismi ja syrjintä on räjähtänyt töihin otossa
Yhä useampi ei-suomalainen tai ei-suomalaista taustaa oleva on raportoinut että heidät jätetään palkkaamatta ja kutsumatta haastatteluihin esimerkiksi heidän nimen, ihon, etnisyyden tai synnyinmaan takia sillä aikaa kun kaikki työpaikat annetaan kantasuomalaisille jotka eivät joudu kokemaan samanlaista haastetta ja vaikeuttaa työnhaussa vaan he voivat kävellä vain työpaikan ovista sisään ja saada työn näkemättä sen eteen mitään vaivaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai sitten ei ole tarvittavaa koulutusta tai kielitaitoa.
Muutama vuosi sitten tehtiin tutkimus jossa ihan tasavahvat CV:t lähetettiin suomalaisella nimellä ja ulkolaisella nimellä. Suomalaisella nimellä pääsi haastatteluun huomattavasti useammin.
suoraan sanottuna olen opiskellut samassa opintoryhmässä afrikkalaista, aasialaista ja venäläistä alkuperää olevien miesten kanssa ja työskennellyt ainakin brittimiehen, intialaismiesten, kolumbialaishenkilöiden, arabimiehen, amerikkalaishenkilöiden, kiinalaisten, venäläisten, taiwanilisten jne jne kanssa.
Kokemuksiini nojaten pitäisin riskinä palkata miestä MEA-maasta. Olen nainen, ja alaisen pitäisi pystyä työskentelemään kanssani. Lisäksi työssä on sääntöjä ja määreitä mitkä pitää omaksua. Kaikki eivät voi vaan tehdä omaa juttuaan vaikka se itsestä tuntuisi fiksummalta kuin se prosessi mitä on yhdessä sovittu.
Olen kantasuomalainen suomalaisella nimellä ja vuoden aikana olen päässyt yhteen haastatteluun, joka sekin oli sellainen että "pakko haastatella joku".
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä aloittaja lässytät, olin tässä liikkeellä yksi päivä. Pirkkalassa näin kun mm-muuttaja ajoi bussia joku lähi-idästä näytti olevan, Ikeassa näytti olevan näitä töissä, Lahdesjärven Macissä oli ainakin kaksi mm-muuttajaa töissä. Taitaa olla niin, että suomalaisia syrjitään työhönotossa, itsekin työttömänä tällä hetkellä, olen SUOMALAINEN ja työuraa takana 35 vuotta, osaamista löytyy, ei vaan palkata.
Vassareiden arvot on nähty.
Vassarit eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Vassarit ovat enemmän kiinnostuneet maahanmuutosta kuin Persut sen vastustamisesta.
Vasemmistossa on paljon ilkeitä ihmisiä, jotka kannattavat maaha nmuuttoa, wokea, sukupuolen korjausleikkauksia ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan identiteetti voidaan tuhota.
Vassarit haluavat pilata yhteiskunnan tuomalla maahan lisää verovaroja kuluttavia ulkomaalaisia, koska se lisää vasemmiston äänestäjiä. Vassarit ei itsekään maksa veroja ja siksi vassariäänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä.
Vasemmistopäättäjien toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre. Heidän tarkoitus on tuoda lisää verovarojen kuluttajia, jotka äänestävät vasemmistoa. Tämä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.
Siis jos ulkkis ja kantis on tasaveroisia hakijoita, niin oletus että suomalainen tuntee tavat ja käytännöt ratkaisee voittajan, ihan järkevää, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä ne raportoi noin, kun käytännössä mitenkään sä et pysty todistamaan, että noin ei olisi tapahtunut, ihan sama kuinka epäpätevä se hakija on.
Joskus ihmetyttää, että lukevatko nämä tietyt hakijat ollenkaan sitä työpaikkailmoitusta - ei niitä vaatimuksia ja toiveita sinne ihan vain huvin vuoksi ole kirjattu. Sitten ulistaan rassismmista, kun hakemus ei mätsää vaatimuksiin pätkääkään ja niin ollen päätyy roskiin heti esikarsinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan se ulkomaalaisten ottaminen ei ongelmaa ratkaise. Se siirtää ongelmaa, koska kyllä ne ulkomaalaisetkin vanhenee ja seuraavana pitää ottaa entistä enemmän ulkomaalaisia tänne.
Pitäisikin olla aitoja vierastyöläisiä, jotka lähtee työuran jälkeen lähtömaahansa.
Luin koulussa 1970-luvulla pitkän saksan. Kirjat oli todella tylsiä, mutta kirjoissa selitettiin, miten saksa hyötyy gastarbeiter-porukasta. Eli ei ole tarkoitus, että jäävät maahan eläkeiässä vaan lähtevät. Noin ei sitten käynytkään. Nyt heitä ovat sitten vanhuksia Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ulkkis ja kantis on tasaveroisia hakijoita, niin oletus että suomalainen tuntee tavat ja käytännöt ratkaisee voittajan, ihan järkevää, eikö?
Noin toimin minä asunnonvuokrauksessa. Tuntee tavat. Saattaa silti olla hulttio suomalainenkin, mutta ainakin hän tietää systeemit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä aloittaja lässytät, olin tässä liikkeellä yksi päivä. Pirkkalassa näin kun mm-muuttaja ajoi bussia joku lähi-idästä näytti olevan, Ikeassa näytti olevan näitä töissä, Lahdesjärven Macissä oli ainakin kaksi mm-muuttajaa töissä. Taitaa olla niin, että suomalaisia syrjitään työhönotossa, itsekin työttömänä tällä hetkellä, olen SUOMALAINEN ja työuraa takana 35 vuotta, osaamista löytyy, ei vaan palkata.
Vassareiden arvot on nähty.
Vassarit eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Vassarit ovat enemmän kiinnostuneet maahanmuutosta kuin Persut sen vastustamisesta.
Vasemmistossa on paljon ilkeitä ihmisiä, jotka kannattavat maaha nmuuttoa, wokea, sukupuolen korjausleikkauksia ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan identiteetti voidaan tuhota.
Vassarit haluavat pilata yhteiskunnan tuomalla maahan lisää ve
Vassarivassarilässynlää - viimeksi kun tuli eniten, vallassa olivat... muistatko? Eräs Sipilä oli pm ja....
Aivan kun suomalaisetkaan sais niitä työpaikkoja. Se että ei saa töitä ei välttämättä johdu ihonväristä vaan siitä että niitä töitä ei vain ole. Kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on 300 hakijaa ja siellä 30 pätevää, joista 28 suomenkielistä ja 2 ulkomaalaisperäistä, niin ilman muuta valitsen varmimmin sopivan ja pätevän. Siis jonkun Minnan tai Villen.
Jos taas joku Nadya tai Sun on se yksi pätevä, valitsen hänet.
Valitettavasti suurin osa ei valitse vaan se väärän niminen ei edes pääse haastatteluun vaikka paperilla olisi hyvinkin pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten tehtiin tutkimus jossa ihan tasavahvat CV:t lähetettiin suomalaisella nimellä ja ulkolaisella nimellä. Suomalaisella nimellä pääsi haastatteluun huomattavasti useammin.
Eiköhän se ole ihan joka maassa että mieluummin palkkaa sellaisen jonka puhetta voi ymmärtää.
Tuossa oli siis täysin yhtä hyvä CV kielitaitoa myöten. Moni työikäinen on jo syntynytkin Suomessa tai tullut tänne hyvin nuorena ja puhuu siis suomea oikein hyvin.
Pitäisi siis mieluummin palkata suomea osaava ukkomaalainen kuin suomea osaava suomalainen. Miksi?
En sanonut mieluummin vaan pitäisi olla samanlainen mahdolisuus tulla palkatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, löytyy insinöörejä, moniosaajia mutta jostain syystä he eivät suomalaisille porvareille kelpaa.
Nämä ovat vähemmistössä. Suurimmalla osalla on ongelmia puhua, laskea, lukea tai ymmärtää miten työtä pitäisi tehdä läntisessä teollisuusmaassa. Jos olisin työnantaja, niin miksi palkkaisin tälläisen ihmisen töihin, kun saan myös jonkun jolla on jo olemassa näitä taitoja. Työnantajaa kiinnostaa tekeminen ja tovoitteiden saavuttaminen, ei peruskouluna toimiminen. Tämä on vain realismia, ei muuta.
Miksi ihmeessä Suomessa pitäisi palkata ulkomaiden ihmisiä? Tämä on Suomi. Onko heidän lähtömaissaan tapana palkata suomalaisia töihin, joita voi paikallinenkin tehdä?
Teen ostopäätökseni pitkälle kotimaisuuden puolesta. Kebuloita en kannata. Mokomat veronkiertäjät vielä.
"Valitettavasti suurin osa ei valitse vaan se väärän niminen ei edes pääse haastatteluun vaikka paperilla olisi hyvinkin pätevä."
Onko meillä oikeasti esimerkkejä tehtävistä jotka olisi täytetty vähemmän pätevällä suomalaisella?
Minä kun olen ymmärtänyt että viimeiset 30 v meillä on ollut monta hakijaa käytännössä joka tehtävään. Ja todellista erityisosaamista vaativissa tehtävissä on sitten taas varsin usein ulkomaalaista alkuperää oleva henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suoraan sanottuna olen opiskellut samassa opintoryhmässä afrikkalaista, aasialaista ja venäläistä alkuperää olevien miesten kanssa ja työskennellyt ainakin brittimiehen, intialaismiesten, kolumbialaishenkilöiden, arabimiehen, amerikkalaishenkilöiden, kiinalaisten, venäläisten, taiwanilisten jne jne kanssa.
Kokemuksiini nojaten pitäisin riskinä palkata miestä MEA-maasta. Olen nainen, ja alaisen pitäisi pystyä työskentelemään kanssani. Lisäksi työssä on sääntöjä ja määreitä mitkä pitää omaksua. Kaikki eivät voi vaan tehdä omaa juttuaa
Eli sinusta rasistiset ennakkoluulot ovat ok eikä ihmistä pidä kohdella yksilönä ja katsoa miten hyvin juuri hän sopisi siihen työhän? Ihan sama millainen joku ryhmä sinun mielestäsi keskimäärin on, jos joku ei ole sellainen niin hänellä on ihan yhtä suuri oikeus tulla valituksi.
Mitä muuten ajattelisit jos joku työnantaja sanoisi että "naiset nyt on kaikki sellaisia" ja sillä perusteella et pääsisi edes haastatteluun osoittamaan hänen olevan väärässä koska olet nainen? Olisiko se sinusta väärin?
Hakekoon siis helsingin kaupungille. Sinne palkataan mielellään ulkkiksia. Ei kielitaitokaan haittaa!
En osaa työtä, en osaa kieltä, ei ole tarvittavia tutkintoja, kortteja ja pätevyyksiä. == Suomi on rasistinen maa.
Vasemmanlaidan ja kokoomuksen taulapäät huutavat kuorossa, että puretaan säätelyä. Kummallekkin kelpaa että alkaa porukkaa kuolemaan ruokamyrkytyksiin ja rakennukset sortumaan jne lieveilmiöt nousuun.
"Onko meillä oikeasti esimerkkejä tehtävistä jotka olisi täytetty vähemmän pätevällä suomalaisella?"
No kuten sanoin, muutama vuosi sitten testattiin miten täysin yhtä hyvällä CV:llä pääsi haastatteluun jos nimi oli joko suomalainen tai muun maalainen. Ja kun pääsi huomattavasti harvemmin ulkolaisella nimellä niin aika varmasti on tosiaan käynyt niin että joskus joku suomalainen on saattanut tulla valituksi myös heikommalla osaamisella.
Vierailija kirjoitti:
En osaa työtä, en osaa kieltä, ei ole tarvittavia tutkintoja, kortteja ja pätevyyksiä. == Suomi on rasistinen maa.
Vasemmanlaidan ja kokoomuksen taulapäät huutavat kuorossa, että puretaan säätelyä. Kummallekkin kelpaa että alkaa porukkaa kuolemaan ruokamyrkytyksiin ja rakennukset sortumaan jne lieveilmiöt nousuun.
No on aika rasistista ajatella että jos ulkomaalaisia otetaan töihin niin alkaa tulla ruokamyrkytyksiä ja rakennukset sortuvat. Sitähän se rasismi on. Ajatus että joku on lähtökohtaisesti huonompi koska on erilainen kuin minä.
Mulla on suomalainen etunimi ja suomalainen sukunimi, mutta en silti pääse edes työhaastatteluun