Mikä seurakunta ev.lut. kirkon tilalle?
Haussa seurakunta jossa voi käydä lopun ikäänsä turvallisin mielin ilman pelkoa siitä, että oppi muuttuu koska tahansa ja opetus on mitä sattuu.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset seurakuntaa? Jeesushan sanoi Raamatussa, että missä kaksi tai kolme on minun nimissäni läsnä, siellä olen myös minä. Toisin sanoen, mikään ei estä sinua ikään kuin perustamasta "kotiseurakuntaa" perheesi kanssa.
Sitä paitsi, oikea usko on henkilökohtainen luottamuksellinen suhde Isään Jumalaan Jeesuksen kautta Pyhässä Hengessä. Siinä ei tarvita pappeja eikä kirkollisia rituaaleja. KIrkko ja seurakunnat edustavat uskontoa, Raamatun omakohtainen tutkiminen uskoa.
Rituaalit ovat tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset seurakuntaa? Jeesushan sanoi Raamatussa, että missä kaksi tai kolme on minun nimissäni läsnä, siellä olen myös minä. Toisin sanoen, mikään ei estä sinua ikään kuin perustamasta "kotiseurakuntaa" perheesi kanssa.
Sitä paitsi, oikea usko on henkilökohtainen luottamuksellinen suhde Isään Jumalaan Jeesuksen kautta Pyhässä Hengessä. Siinä ei tarvita pappeja eikä kirkollisia rituaaleja. KIrkko ja seurakunnat edustavat uskontoa, Raamatun omakohtainen tutkiminen uskoa.
Jos ei ole perhettä, tai jos perheenjäsenet eivät halua?
Sanaa "henkilökohtainen" ei muuten Raamatusta löydy ollenkaan. Silti joillakin on suunnilleen uskontunnustuksen asemassa tuo henkilökohtaisuus.
Raamatussa Jeesus itse sanoi perustavansa kirkon tai seurakunnan. Käännöksestä vain riippuu, kumman. Ja puhui yksikössä eikä niin, että on tsiljoona kotiseurakuntaa. Kirkon merkityksen väheksyntä on yksi harhaoppi sekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos seurakunnan vaihtamisen sijaan alkaisit käydä tanssikursseilla?
Tanssi on syntiä.
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Olen juuri eronnut ev.lut.srksta.
Pohdin juurikin teemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen uskovan on näinä aikoina syytä ihan itse olla rukouksessa päivittäin ja tutkia itse Raamattua. Silloin voi etsiä itselleen sopivaa seurakuntayhteyttä eikä ole helposti huijattavissa. Huijaus voi olla todella räikeää tai sitten niin huomaamatonta että se paljastuu vasta kun itse pohtii asioita Raamatun valossa.
Katolinen kirkko tuli 300-luvulla tuoden mukanaan yhtä ja toista ihmisfilosofiaa, jota ei alussa ollut. Lukekaa kirje galatalaisille, jossa on evankeliumin sanoma ja ydin esitetty alkuperäisenä ja väärentämättömänä.
Mitä tähän voi sanoa? Lukekaa Jaakobin kirje, jossa kerrotaan pelastuuko ihminen yksin uskosta vai ei:
"Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta." (Jaak. 2:24)
Eri
Mitä tähän voi sanoa? Jaakob on ilmeisesti kirjoittanut oman ymmärryksensä perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Onko se mikään pakko mihinkään hihhulikerhoon kuulua?
Minä en kuulu mihinkään uskontokuntaan ja olen onnellinen.
Kiva jos olet nyt onnellinen, mutta entäs kuoleman jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Pohdin juurikin teemaa.
Tunnetko suurta vetoa vainajien, kuvien, esineiden ja ruumiinosien palvontaa kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Pohdin juurikin teemaa.
Moi,
Mikäli oikeasti kiinnostaa, niin Rauno Pietarisen luentosarja katekumeenikurssia seuraillen löytyy verkosta. Suosittelen.
Aloitus ei
kuitenkaan minun.
Hengellisyys on.. koko
eloni kallein, vakain peruspilari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos seurakunnan vaihtamisen sijaan alkaisit käydä tanssikursseilla?
Tanssi on syntiä.
Varo sanojasi! 2. Samuelin kirjan 6. luvussa kerrotaan, kuinka kuningas Daavid riemuissaan tanssi. Hänen vaimonsa Mikal halveksi moista käytöstä. Tästä Jumala rankaisi Mikalia tekemällä hänet hedelmättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Pohdin juurikin teemaa.
Tunnetko suurta vetoa vainajien, kuvien, esineiden ja ruumiinosien palvontaa kohtaan?
Jos et, voit turvallisin mielin liittyä ortodoksiseen kirkkoon, sillä ortodoksinen usko ei tuollaista salli. Vain Jumalaa palvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos valinta tehdään kristinuskon sisällä, niin ortodoksinen kirkko. Kirkko ja pitkä traditio kulkevat yhdessä. Protestanttiset "yksin Raamattu" -liikkeet ovat ihan naurettavaa, jos vähänkin lukee teologiaa ja kirkkohistoriaa.
Todella ylimielistä tekstiä.
Yhtä järkevää olisi väittää, että katolaiset/ortodoksit eivät osaa lukea Raamattua sellaisenaan vaan tarvitsevat kirkkoisien mielipiteet suodattimiksi.
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Pohdin juurikin teemaa.
'Moi,
Mikäli oikeasti kiinnostaa, niin Rauno Pietarisen luentosarja katekumeenikurssia seuraillen löytyy verkosta. Suosittelen.'
Oi, kiitos Sinulle! 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen suurta vetoa
ortodoksien suuntaan.
Pohdin juurikin teemaa.
Jos et, voit turvallisin mielin liittyä ortodoksiseen kirkkoon, sillä ortodoksinen usko ei tuollaista salli. Vain Jumalaa palvotaan.
Mitä nyt vähän pussataan ikonia ja rukoillaan kuolleita pyhimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi paluu juurille, katolisen tai ortodoksisen kirkon helmaan?
Niin, tai paluu ihan lapsuuteen ennen indoktrinaatiota eli ateismiin. Se on sentään kaikille yhteistä.
Kansanlähetys, Sley tai Lähetyshiippakunta.
Vierailija kirjoitti:
Kansanlähetys, Sley tai Lähetyshiippakunta.
Mutta mikä näistä? Kuitenkin vain yksi voi olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mikään pakko mihinkään hihhulikerhoon kuulua?
Minä en kuulu mihinkään uskontokuntaan ja olen onnellinen.
Onnelliset ihmiset tuskin etsiytyvät tänne haukkumaan kirkossakävijöitä hihhulikekerhoksi ja vakuuttele naama irvessä olevansa onnellinen.
Kuinka niin? Ehkä kommentoija oli vilpittömästi lähimmäisestä huolissaan, jotta tämä ei lankeaisi mihinkään harhaiseen lahkoon. Ettei tuhlaisi aikaansa mielikuvitusolennon palvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole perhettä, tai jos perheenjäsenet eivät halua?
Sanaa "henkilökohtainen" ei muuten Raamatusta löydy ollenkaan. Silti joillakin on suunnilleen uskontunnustuksen asemassa tuo henkilökohtaisuus.
Raamatussa Jeesus itse sanoi perustavansa kirkon tai seurakunnan. Käännöksestä vain riippuu, kumman. Ja puhui yksikössä eikä niin, että on tsiljoona
Henkilökohtaisuus ei tarkoita yhteisöllisyyden väheksymistä.
Se tarkoittaa sitä, että on tärkeää, että jokainen seurakunnan jäsen on kristitty. Että kukaan ei hengaa mukana vain siksi, että perhe/ja kaveritkin on.
Minä en jaa näitten käsitystä kasteesta ja ehtoollisesta. Näillä on se käsitys, että Pyhä Henki ei toimi kirkon ja sakramenttien kautta, vaan ainoastaan hihhuloinnin.