Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat aikaisemmilta vuosikymmeniltä tuntuu olevan nykynuorille lähes mahdotonta ymmärtää?

Vierailija
05.11.2025 |

Olen itse huomannut, että monelle, joka on elänyt koko elämänsä internetin kanssa ja tottunut siihen että aiheesta kuin aiheesta löytyy helposti ties kuinka paljon tietoa, tuntuu olevan hyvin vaikeaa ymmärtää että ihmiset aiemmin olivat paljon tietämättömämpiä eri asioista ihan vain johtuen siitä tosiseikasta, että tällaista nykyisen kaltaista helpoti saatavilla olevaa tietomäärää ei yksinkertaisesti aiemmin ollut saatavilla. Toki oli olemassa tietokirjoja ja tietosanakirjoja, mutta ei niissä todellakaan ollut ajantasaisia tietoja ja yksityiskohtia samaan tapaan saatavilla kuin vaikka jostain wikipediassa.

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että polkupyörällä ajettiin jaloilla polkien. 

Miten sillä sitten nykyään ajetaan?

Sähköllä

Kyllä meillä toimii kauramoottorilla.

What? Hevosella? 

Syövät ruokaa ja kulkevat jalan tai tavallisella polkupyörällä 😅  toki autoakin käyttävät. 

Vierailija
162/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieto oli syvällisempää ja omaksuttua kun höttötietoa ei ollut koko ajan saatavilla.

Tämä on tullut havaittua. Harva enää sivistää itseään lukemalla uutisia, kaunokirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. Samoin ammattiylpeyttä ei oikein enää ole, että perhedyttäisiin asioihin. Chat gpt:hen vaan kysymyksiä kun pitäisi ratkoa ongelmia.

Lukiossa luetaan uutisia, kaunokirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. Ei netistä vaan paperi- ja kirjaversiona. Lukiolaiset ovat sivistyneitä huolimatta siitä, mihin jatko-opinnoissaan tähtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpotkulauta on aivan loistava keksintö. Paikasta a paikkaan b pääsee tälläinen jalkavikainen 65-vuotiaskin liikkumaan nyt nopeasti ja helposti. Iso kiitos nykytekniikalle, ei ennen sentään kaikki ollut paremmin.

Vierailija
164/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa pukeutua tilanteeseen tilanteen vaatimalla tavalla. Varsinkin kengät tuntuvat olevan se ongelma; tenniskengät eivät ole juhliin sopivat kengät sen enempää tytöille kuin pojillekaan. Samoin kättelyä ei osata, vaan se on usein kuin vetistä makaronia kättelisi. Myös teitittely ja kumartaminen/niiaaminen alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.

Ketä pitää kumartaa 😂  mulla on lukuisia ikäisiäni ja minusta vanhempia henkilöitä, jotka eivät osaa kätellä. Osuu kohdalleni myös minusta nuorempia, jotka eivät osaa kätellä. Ei oo pojille opettamalla opetettu, mutta varmalla kädellä kättelevät. 

Sinulle ehkä tulee yllätyksenä, mutta meillä on nuoria, jotka osallistuvat esimerkiksi harrastustoiminnan kautta asioihin, joissa tavataan merkittäviä henkilöitä. Niille voi kumartaa ja niiata. Eikä sen tarvitse olla mikään ylisyvä ja teennäinen, vaan ihan pieni kumarrus tai niiaus.

Vierailija
165/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tiedonsaanti tosiaan. Itse vielä 90-luvun alussa istuin välillä kirjastossa ja tietokirjoja selailemalla etsin tietoa sanaristikoihin. Teimme kilpaa poikaystävän kanssa hesarin kuukausliitteen ristikkoa ja se oli mielestäni aika vaikea. 

Se oli vaikea! Päätin, että jos joskus sen selvitän niin lähetän vastauksen lehteen enkä enää ikinä koske koko ristikkoon.

Vierailija
166/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi myös sanoa että internet on poistanut tarpeen tietää. Nyt tekoäly on poistamassa tarpeen ajatella ja kirjoittaa. Ei nykynuoriso enemmän tiedä kuin edeltävät polvet, ehkä vähemmän.

Vierailija
167/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorilla tuntuu olevan ongelma ymmärtää että ne törröhuulet ja kuulantyöntäjän reidet ei ole nättiä. Päinvastoin aivan naurettavan näköistä. Ja vähän sama kun sitä naamaa pitää leikellä niin paljon että näyttää avaruusoliolta.

Kyllähän se tieto kulkee nopeasti nykyisin, en ole silti kovin vakuuttunut että se on hyvä asia. Vai osataanko etsiä oikeaa asiaa, vai katsellaanko vaan kivoja juttuja.

Mielenterveys tuntuu olevan vinksallaan puolella nykyisin, ja jostain syystä sitä on ruvettu normalisoimaan, ihan sama kuin OF on ihan normaalia. No en kyllä olisi kovin ylpeä jos tytär olisi huulet törröllään netissä ja riisuu vaatteet rahasta tai ilman.

Onhan näitä työhakemuksiakin nähty missä kerrotaan seuraajien määrä, roskiin meni heti. Jollei sen vertaa ymmärrä että mitä siinä cv pitää lukea niin sitten muualle hakemaan hommia.

Vierailija
168/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni joutui tekemään kahta  työtä saadakseen sen omakotitalon maksettua. Lapsiperheet  ainakin saivat ARAVA lainaa , joka oli halpakorkoista. Myös oli tarjolla Arava osaketaloja  josta pienipalkkainenkin saattoi ostaa oman osakeasunnon. Niissä oli  sitten ison lainan vuoksi  suurempi yhtiövastike  / kk. Jos mies oli ollut rintamalla sotimassa  oli mahdollisuus ostaa asunto  rintamamiestalosta, jos oli naimisissa ja lapsia. Koko Helisngin Pohjois- Haaga  on rakennettu    50- luvulla rintamamiehille. Mutta kaiklla ei ollut enää isää , kun hän oli sodassa kuollut.  Myös vammaisia  miehiä  olipaljon ja hoidettiin kotona. Moni leski asui yksiössä  lastensa kanssa. Päivähoitoa ei ollut eikä  vuokratukea.

Vierailija
169/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt itse mikä sinulle on vaikee ymmärtää tämän hetken nuoria?  Varmasti moni ihmettelee samaa. Miten voisi ymmärtää asioita jos ei ole elänyt sitä aikaa mitä sinä olet elänyt ja mitä tiedät?   Jännä että kaikenmaailman asioita yritetään aina syyllistää  joitakin ihmisiä. Miksi ihmeessä? Miten sinuun liittyy se ettei joku ymmärrä aikaa kun ei ollu nettiä?  Miten sitä voisi ymmärtää? He ovat kasvaneet  euro aikaan ei ollut markkoja, ei niitä voi ymmärtää silloin, he ovat kasvaneet netti aikaan ei siihen kun me käytimme kirjoituskonetta, laskukonetta, kynää ja paperia!

Et sinäkään varmaan ymmärrä 1900  luvun alusta yhtään mitään ellet ole sitä elänyt.

Koita nyt vaan ymmärtää tätä hekteä sun elämässä ja jätä turhat syyllistämiset  sikseen, se ei tee sun elämästä yhtään helpompaa.

Olen syntynyt 1960-luvulla. Varmasti ymmärrän 1900-luvun alkua paremmin kuin nykynuoret minun syntymäaikaani. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että vielä 60- ja 70-luvuilla maaseutu oli lähes yhtä köyhää kuin 1900 luvun alussakin. Isoäidilläni ei ollut edes sähköä, omassa lapsuuden kodissani ei ollut vesijohtoa. Kaikilla pientilallisilla ei ollut traktoria, vaan hevoskärryillä kuljettivat heinäkuormia. Suuri muutos nykyaikaan on tapahtunut vasta minun elinaikanani.

Ero minusta on se, että osa nuoremmista (ei välttämättä varsinaisista nuorista vaan esim. kolmekymppisistä)  ei tunnu tajuanvan sitä, miten iso muutos on ollut. Täälläkin jatkuvasti näkee hoettavan sitä, miten ennen sai pelkällä ylioppilastutkinnolla hyvän työpaikan. Eivät mitenkään suostu ymmärtämään, miten vaikeaa sen ylioppilastutkinnon saaminen oli köyhissä perheissä.

-eri

Vierailija
170/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minä olen erittäin nero  nuori. Ymmärrän sinun tyhmyyttäsi, kun olet niin vanha, ettet jaksa  lukea ja sivistää itseäsi. Minä tiedän kaikesta kaiken, olen nero ja kaikki kysyvät minulta asoita. Olen kympin ihminen, joten voit kysyä multa, tiedän kaikkeen vastaukset.

Tässä ajassa olen kävelevä tietosanakirja.  Yritä ottaa myös itse asioista selvää ja lue lue lue.. kirjoita  musitiin jos muistisi on heikko... älä valia muiden elämää vaan  kouluta itseäsi ja  ajattele.

Vierailija
171/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle nykypäivän viisikymppiselle kirjoituskone on ennenkokematon asia saati korjausteippi ja kalkieeripaperi.

Vierailija
172/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just taannoin selitin nelikymppiselle kaverille telexin ja telefaxin hienouksia. 

Vierailija
173/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että töihin päästiin ilman mitään koulutusta tai kokemusta ja palkoilla pystyi ostamaan omakotitalon, pari autoa, mökin ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa.

Siis tämä! Ilman mitään koulutusta päästiin töihin ja kotoa tultiin hakemaan töihin! Ei siis edes tarvinnut hakea työpaikkaa!

Vierailija
174/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että töihin päästiin ilman mitään koulutusta tai kokemusta ja palkoilla pystyi ostamaan omakotitalon, pari autoa, mökin ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa.

Siis tämä! Ilman mitään koulutusta päästiin töihin ja kotoa tultiin hakemaan töihin! Ei siis edes tarvinnut hakea työpaikkaa!

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole, näin se menee nykyäänkin jos on vähän enempi asiantuntemusta, oli se sitten koulutuksella tai kokemuksella hankittua. En minä ole 40-vuotisen työurani aikana hakenut kuin sitä ensimmäistä työpaikkaa. Sen jälkeen vaihdot on mennyt niin, että sieltä rekrytoivasta firmasta joku (tai heidän toimeksiannostaan headhunter) ottaa yhteyttä ja ruinaa töihin. Jos on tarpeeksi hyvä tarjous ja kiinnostava homma, vaihdan työpaikkaa. No, muodollisesti toki joutuu jonkin hakemuksen täyttämään, mutta esim. missään soveltuvuustesteissä en ole koskaan käynyt. Enkä mene.

Vierailija
175/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole, näin se menee nykyäänkin jos on vähän enempi asiantuntemusta, oli se sitten koulutuksella tai kokemuksella hankittua. En minä ole 40-vuotisen työurani aikana hakenut kuin sitä ensimmäistä työpaikkaa. Sen jälkeen vaihdot on mennyt niin, että sieltä rekrytoivasta firmasta joku (tai heidän toimeksiannostaan headhunter) ottaa yhteyttä ja ruinaa töihin. Jos on tarpeeksi hyvä tarjous ja kiinnostava homma, vaihdan työpaikkaa. No, muodollisesti toki joutuu jonkin hakemuksen täyttämään

Etkö osaa lukea? Ilman mitään koulutusta päästiin töihin. Mitä tarkoitat: jos on vähän enempi asiantuntemusta? Onko ylä-asteen käyminen asiantuntemusta?

Vierailija
176/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinluettelo tuli kerran vuodessa kotiin. Helsingissä luetteloita oli useampi ja niissä erikseen yritysosio keltaiset sivut. Kartat olivat oikein hyviä, pidin autossa puhelinluettelosta irti leikattua karttaosiota.

Vierailija
177/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole, näin se menee nykyäänkin jos on vähän enempi asiantuntemusta, oli se sitten koulutuksella tai kokemuksella hankittua. En minä ole 40-vuotisen työurani aikana hakenut kuin sitä ensimmäistä työpaikkaa. Sen jälkeen vaihdot on mennyt niin, että sieltä rekrytoivasta firmasta joku (tai heidän toimeksiannostaan headhunter) ottaa yhteyttä ja ruinaa töihin. Jos on tarpeeksi hyvä tarjous ja kiinnostava homma, vaihdan työpaikkaa. No, muodollisesti toki joutuu jonkin hakemuksen täyttämään

Tarkoitan siis kirjaimllisesti silloin 60-luvulla tultiin kotoa hakemaan töihin. En tarkoita mitään firman rekrytoijan yhteydenottoa, vaan kirjaimellisesti paikallisen tehtaan pomo tuli kotiovelle soittamaan ovikelloa ja pyysi jos pojat tulisit töihin nyt kun koulu on käyty loppuun.

Vierailija
178/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinluettelo tuli kerran vuodessa kotiin. Helsingissä luetteloita oli useampi ja niissä erikseen yritysosio keltaiset sivut. Kartat olivat oikein hyviä, pidin autossa puhelinluettelosta irti leikattua karttaosiota.

Sen jälkeen kun puhelinluetton karttoja ei enää jaettu, Helsingin taksit teettivät karttaosiosta eripainoksen itselleen. 

Meillä oli työnantajan puhelinkeskuksessa koko maan puhelinluettelot. Jos meni käymään vieraammalla paikkakunnalla, kannatti käydä kopioimassa siellä tarpeelliset kartat.

Vierailija
179/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ei oltu joka hetki ja kaikkialla tavoitettavissa. Tapaamiset piti sopia hyvissä ajoin, tarkka aika ja paikka missä nähdään, kun ei ollut kännyköitä.

Ulkomailla oleskellessa yhteyttä kotimaassa oleviin läheisiin ja kavereihin pidettiin lähinnä kirjein ja postikortein, ulkomaanpuhelut oli kalliita. 

Minusta tuntuu, että ennen kännyköitä oli paljon helpompi sopia tapaamisia. Siis siitä huolimatta, että se on nykyään teknisesti helpompaa. 

Vierailija
180/267 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs vuosikymmenellä tämä muka?

Ihan 50 - 70 luvulla.

Puhumattakaan mitä kaikkea pystyi tekemään 80-luvulla vaikkei ollut miljonääri. Ostaa hepan ja maksaa hevosenkin vuokran ;) Ja kaikilla oli jonkin sortin vene!  Mutta vielä 15 vuotta sitten joku 3000 palkka oli tosi hyvä ja siitä jäi säästöön vaikka mitä, sillä palkalla jo pankit tyrkytti eläkevakuutuksia ja rahasto-osuuksia.