Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyly työkaveri vai olenko liian herkkä?

Vierailija
05.11.2025 |

Työskentelen pienessä liikkeessä ja meillä on yks mun kanssa saman ikäinen työkaveri joka mua on alkanut hermostuttaa. Hän on aika kiivas luonne ja joskus hänellä on aika tyly tapa sanoa asioita. 99% ajasta hän on tosi mukava ja me tullaan mun mielestä ihan hyvin toimeen mutta kuten sanoin, niin hänellä on tapana olla joskus tosi tyly mun mielestä. 

Esimerkiksi yks päivä kun tulin töihin ja kassa näytti että meillä ei olis ollut muka enää voimassa yks tarjous, niin kun kysyin asiasta häneltä, että tietääkö hän, miksi kassa ei näytä enää tarjousta, niin hän kiukkuisena ja turhautuneena sanoo, että no mitä sä multa kysyt, en mä täällä oo ollu!? Ja yks päivä kun tulin töihin ja menin kysäisemään, että ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista, ajattelin että voisin tänään hoitaa sen. Ni hän siihen mulkasee mua ja ärähtää, että No näyttääkö että oon kerenny, ku oon ollut tässä kassalla koko ajan!? Joskus kun kysyn jotain häneltä, niin hän saa minut tuntemaan oloni vastauksillaan, että olen ihan idiootti.

Hän tosin välillä aina jostain tollasesta tilanteesta kysyy jälkeenpäin, että ethän suuttunut tosta aiemmasta, sori tai enhän mä ollu sulle liian tyly tossa aiemmin, mä oon välillä vähän tämmönen, älä välitä siitä Että hän selvästi osaa pyytää anteeksi ja on tietoinen omasta käytöksestään, mutta silti tuntuu että joudun jotenkin miettimään sanomisiani hänen seurassaan, kun häneltä tulee välillä tämmöisiä tylyjä kommentteja. Hän on luonteeltaan tosi kiva, mutta kiivas ja usein aika hermostunut sekä tosi kontrollifriikki. Jos joku tekee pienenkin virheen ni hän on heti ja pitkään todella turhautunut ja äkäinen.

Olen tosin luonteeltani tosi herkkä ja ylianalysoin ihmisten äänensävyjä ja ilmeitä muutenkin. Hän ei ole vain mulle tämmöinen vaan ihan kaikille. Muutkin töissä ovat sanoneet häntä vähän nauraen silleen, että juu hahhah hän on vähän luonteeltaan tämmönen kiivaampi tapaus. Muut pitää hänestä ja tunnun olevan ainoa, joka vissiin kokee hänet ja hänen sanomiset vähän epämiellyttävänä. Kuten sanoin tulemme hyvin työkavereina toimeen ja suurimman osan ajasta hän on tosi mukava ja kannustava. Usein kyllä valittaa asiakkaista ja työnmäärästä. Olen vähän ujo niin en ole ikinä kehdannut sanoa hänelle, että olen loukkaantunut hänen jostain sanomisistaan.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Vai olenko vain yliherkkä? Onko teillä muilla kokemusta samanlaisista työkavereista?

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun ongelma on ? Jos näet että rullakot on purkamatta miksi kysyt oletko purkanut? Miksei vain sano että purat ne ? Mistä työkaveri voi tietää että tarjoukset on kadonneet koneelta jos ei ole ollut työpaikalla enempää kuin sinäkään ? 

Etkö ole huomannut, että jotkut ihmiset kommunikoivat usein kysymysten kautta? Se on ihan yleinen tapa pehmentää sanomisiaan ja välttää konflikteja. Moni sanoo "Avaisinko ikkunan?" sen sijaan, että ilmoittaisi suoraan avaavansa ikkunan. Siinä ei ole mitään epänormaalia.

Kuten ei siinäkään, että ihmettelee jotain asiaa kysymällä sitä toisilta. "Oho, miksiköhän tämä hissi ei toimi?" ei ole vaatimus, että toisen ihmisen pitäisi osata korjata se hissi, vaan ikäänkuin "ilmoitan tässä sinulle, että hissi on muuten rikki, ja voimme yhdessä ihmetellä asiaa". Ihan yleinen kommunikaatiotapa sekin, ei siihen yleensä kuka

Miksi kysyä työkaverilta, että oletko purkanut rullakot, jos rullakoiden purkaminen on sinun työsi?

Vierailija
122/125 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ku sipäitä on suomi pullollaan, paras tottua. Pikkujouluissa voi vähän kurmuuttaa ja laittaa kännin piikkiin.

Kusipää ei tosin pyydä anteeksi...

Kyllä "pyytää" jos se on hänen etunsa mukaista toimintaa. 

Silloinkin tulee sellainen narskun anteeksipyyntö Purran tyyliin, että "anteeksi, jos joku pahoitti mielensä". Ei pyydetä ikinä aidosti omaa toimintaa anteeksi tai tunnusteta, että nyt tuli mokattua.

Miksi työkaveri pyytäisi anteeksi sellaista asiaa, jonka ap on kokenut? Ei toisen tunteita tarvitse pyytää anteeksi, koska niille ei voi mitään. Ei kukaan muu kuin ap ole vastuussa omista tunteistaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut tällainen. Lapsena olin tosi ujo ja aina pelännyt pieniäkin konflikteja. Olen luonteeltani todella rauhallinen ja joskus edelleen hieman ujo, enkä tosiaankaan osaa puolustaa itseäni. 

Toisaalta ihan kiva siedättää itseäni tallaisille tilanteillekkin. Olenkin hieman ajatellut että, nää on hyvää harjotusta itselle. Muutama vuosi taaksepäin, niin olisin varmaan alkanut itkemään kyseisissä tilanteissa, nyt on vähän helpottanut. Osaan jatkaa tilanteesta eteenpäin ja olla välittämättä suurimman osan ajasta, mutta kyllä välillä tulee sellanen olo, että tekis mieli sanoa, että miksi tiuskit minulle?

Ap.

Sano ihmeessä ensi kerralla.

Vierailija
124/125 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vaan tavan mulkulta. En jaksa yhtään näitä "mä nyt oon vähän tämmönen" tyyppejä. Tietävät siis, että heidän käytös on huonoa, mutta samalla ei ole aikomustakaan sitä muuttaa. Selvästi ovat sitä mieltä, että muiden tehtävä on kestää ja sietää sitä heidän paskaa käytöstä. Juttelisin esimiehen kanssa asiasta ja lisäksi alkaisin huomauttaa joka kerta huonosta käytöksestä, jos toinen mulkustelee, kun itse yrittää ihan normaalisti keskustella. 

Oikeastiko huomauttaisit asiakkaiden kuullen, että nyt käyttäydyit huonosti, kun keskityt asiakkaisiin etkä rupattele kanssani?

Vierailija
125/125 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kovuutta pitää jokaisen hankkia ettei pahoita mieltään, jos joku työkaveri sanoo omasta mielestä liian tylysti. Etenkin, jos tuo työkaveri jälkeenpäin pahoittelee. Siitä jo tietää ettei se nyt ainakaan inhoa sitä työkaveria, jolle sanoi tylysti. ossa asiassa tulla hiukan toista vastaan. Yliherkkä ei saa vaatia toisia ottamaan kaikessa yliherkkyyttään huomioon, vaan hänen on ihan pakk opetella ymmärtämään, että ihmiset kommunikoi eri tavoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän