Tyly työkaveri vai olenko liian herkkä?
Työskentelen pienessä liikkeessä ja meillä on yks mun kanssa saman ikäinen työkaveri joka mua on alkanut hermostuttaa. Hän on aika kiivas luonne ja joskus hänellä on aika tyly tapa sanoa asioita. 99% ajasta hän on tosi mukava ja me tullaan mun mielestä ihan hyvin toimeen mutta kuten sanoin, niin hänellä on tapana olla joskus tosi tyly mun mielestä.
Esimerkiksi yks päivä kun tulin töihin ja kassa näytti että meillä ei olis ollut muka enää voimassa yks tarjous, niin kun kysyin asiasta häneltä, että tietääkö hän, miksi kassa ei näytä enää tarjousta, niin hän kiukkuisena ja turhautuneena sanoo, että no mitä sä multa kysyt, en mä täällä oo ollu!? Ja yks päivä kun tulin töihin ja menin kysäisemään, että ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista, ajattelin että voisin tänään hoitaa sen. Ni hän siihen mulkasee mua ja ärähtää, että No näyttääkö että oon kerenny, ku oon ollut tässä kassalla koko ajan!? Joskus kun kysyn jotain häneltä, niin hän saa minut tuntemaan oloni vastauksillaan, että olen ihan idiootti.
Hän tosin välillä aina jostain tollasesta tilanteesta kysyy jälkeenpäin, että ethän suuttunut tosta aiemmasta, sori tai enhän mä ollu sulle liian tyly tossa aiemmin, mä oon välillä vähän tämmönen, älä välitä siitä Että hän selvästi osaa pyytää anteeksi ja on tietoinen omasta käytöksestään, mutta silti tuntuu että joudun jotenkin miettimään sanomisiani hänen seurassaan, kun häneltä tulee välillä tämmöisiä tylyjä kommentteja. Hän on luonteeltaan tosi kiva, mutta kiivas ja usein aika hermostunut sekä tosi kontrollifriikki. Jos joku tekee pienenkin virheen ni hän on heti ja pitkään todella turhautunut ja äkäinen.
Olen tosin luonteeltani tosi herkkä ja ylianalysoin ihmisten äänensävyjä ja ilmeitä muutenkin. Hän ei ole vain mulle tämmöinen vaan ihan kaikille. Muutkin töissä ovat sanoneet häntä vähän nauraen silleen, että juu hahhah hän on vähän luonteeltaan tämmönen kiivaampi tapaus. Muut pitää hänestä ja tunnun olevan ainoa, joka vissiin kokee hänet ja hänen sanomiset vähän epämiellyttävänä. Kuten sanoin tulemme hyvin työkavereina toimeen ja suurimman osan ajasta hän on tosi mukava ja kannustava. Usein kyllä valittaa asiakkaista ja työnmäärästä. Olen vähän ujo niin en ole ikinä kehdannut sanoa hänelle, että olen loukkaantunut hänen jostain sanomisistaan.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Vai olenko vain yliherkkä? Onko teillä muilla kokemusta samanlaisista työkavereista?
Kommentit (114)
Kysele mahdollisimman pitkälti opeteltavat asiat muilta.
Kysymyksesi esitystapa on saattanut antaa ymmärtää, ettet ole kovin perehtynyt työhön. Mutta työtoverisi vastaustapa antoi ymmärtää, että hän olisi valmis väittelemään kanssasi minä hetkenä hyvänsä.
Mua ärsyttää tuollaiset tiuskijat niin paljon, että muutun niiden seurassa jossain kohtaa samanlaiseksi itsekin. Moniin se ihme kyllä vaikuttaa niin, että korjaavat käytöstään. Ehkä ne ei tajua sitä kärttyisän pösilön asennettaan ennen kuin maistavat itsekin. Huh, työkaverit voi kyllä olla päivän pahin juttu. Onneksi nykyään voin tehdä enimmäkseen etää, elämänlaatu jotain tuhat kertaa mukavampi.
Meillä on tällainen kyselijä töissä ja on kyllä hitokseen raskas.
kaikki jo sovitut asiat saattaa kysyä monelta eri henkilöltä useaan kertaan.
ihan itsestäänselvyyksiä. Välillä myös täyttää taukotilan pelkillä omilla kysymyksillä, joita kysyy siis siksi että saa sitten kertoa itse siihen liittyvän asian, jota ei kukaan kysynyt. Hän vaikuttaa yksinkertaiselta ja tyhmältä, suoraan sanottuna.
kolme kertaa pitää opastaa joku sama asia ja oma-aloitteisuus minimissä.
todella raskasta.
jos rullakkoa ei ole purettu, mene purkamaan se.
jne älä kysele
Miksi työtoverillasi on niin kylmä ja välinpitämätön asenne, aivan kuin asia ei koskettaisi häntä? Eikö tiimin jäsenten pitäisi auttaa toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtoverillasi on niin kylmä ja välinpitämätön asenne, aivan kuin asia ei koskettaisi häntä? Eikö tiimin jäsenten pitäisi auttaa toisiaan?
Joo, mutta ei ryhtyä kenenkään äidiksi.
Purat esim sen rullakon, jos joki urputtaa näytät keskisormea ja jatkat päivääsi, etkä jää märehtimään.
Jos on 99% mukava, niin ei kai tuossa ole mitään ongelmaa. Kuulostaa siltä, että hän välillä hermostuu sinun ehkä turhiinkin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kiinnittää huomiota, miten esität kysymyksesi.
" miksi kassa ei näytä enää tarjousta"
"ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista"
Minusta ei ole mikään ihme, että työkaverisi ei vastaa sinun toivomallasi tavalla.
Esimerkiksi voisit muuttaa ulosantiasi tähän suuntaan, "onko kyseinen tarjous aika päättynyt" tai "sopiiko, että menen purkamaan rullakoita".
En olekkaan ajatellut että, ehkä sanon asiat jotenkin tökerösti. Yritän kyllä aina sanoa kaikki ystävällisellä äänensävyllä. :D Kiitti vinkistä!
ap.
Olet tyypillinen kiltti ihminen. Yrität muuttaa omaa käytöstäsi, että muut tuntisi olonsa mukavaksi. Mitäs jos joskus ne tiuskijat ja ärsyyntyjät olisivat tiuskimatta ja ärsyyntymättä ja tulkitsematta asioita negatiivisen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaltaisesi työkaveri. Sanoi mitä tahansa, niin aina koetaan kokemista ja mennään esimiehelle kertomaan, että taas on oltu ilkeitä.
Älä kysele purkamattomien erien perään, ryhdy niitä purkamaan, koska kaiketi sinulla sen verran on ymmärrystä, että näet siellä liikkeessä, onko uutta tavaraa otettu esille vai ei. Älä kysele toiselta vasta töihintulleelta, että hei, missä meidän tarjoukset - miksi hän tietäisi, hän tuli vasta äsken paikalle eikä ole esihenkilösi, kysy siis pomolta.
Nykyisin me ohjaamme tämän erityisherkän kysymään suoraa pomolta asian kuin asian, me muut selviämme helpommalla, kun työkaveri ei linnoitraudu kolmeksi tunniksi vessaan, kun on niin paha mieli.
Minulle tulee vastauksestasi sellainen olo, että oletteko jotenkin erakkoja kaikki, jos työasioista ei saa puhua?
Siis että kaikki vain toimivat omatoimisesti eikä kukaan puhu siitä, mitä tehdään tai miksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät kysymykset uuvuttaa ja on todella raskasta väsyneenä vastailla turhiin kysymyksiin ja pakottaa itselleen lässyttävä äänensävy.
Mieti ap miten itse jaksaisit pikkulapsen tai vammaisen kanssa, jos olisi samaan aikaan omatkin työt tehtävänä.
Siis kuka lässyttää työkaverille?! Ihan asiallisen neutraali tai ystävällinen "en tiedä" tai "en ole ehtinyt" riittää. Ei työpaikalla tarvitse tiuskia tai lässyttää.
Samankaltainen työkaveri.
Vieläpä loukkaantuu jos HÄNELLE tiuskitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työskennellyt samassa työpaikassa pidempään ja korkeammalla tasolla kuin hän, sinun pitäisi tietää, että on olemassa asioita, joita hän ei ymmärrä ja jotka hänen pitäisi oppia. Pidät selvästi muita idiootteina, vauvoina, joista pitää pitää huolta, tai yksinkertaisesti jonakin, joka ärsyttää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ansaitsemme asiallista kohtelua työelämässä ja muuallakin.
Joo, mutta aikuisuus on siltikin vastuuta eikä joululahjalista toiveita siitä miten muut kohtelee. Jos joku on sua kohtaa paskamainen, avaa se suusi. Petra hei, toi sun käytös ei nyt ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä mitään, olen vain töissä täällä."
Vakiovastaus?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole liikaa herkkyyttä, että odottaa asiallista kohtelua työkavereilta. Älä moiti itseäsi äläkä kuuntele noita jotka haukkuu sinua. Työkaverisi käyttäytyy yksiselitteisesti huonosti, ja näköjään tietää sen itsekin.
No tämä. Ei tulisi mieleenkään, ettei omalla työpaikalla voisi työkaverilta kysyä mitä tahansa ilman vittuilua. Sitä sanotaan myös keskusteluksi, että ääneen pohdiskellaan erilaisia asioita. Monesti toinen voi tietää asiasta, vaikkei se varsinaisesti edes hänen osaamisalueeseensa kuuluisi.
Ymmärrän senkin pointin, että toisella voi olla huono päivä eikä kaikkea kannata ottaa henkilökohtaisesti. Joitakin juttuja voi opetella vain ohittamaankin. Mutta samalla pitää varoa yliymmärtämistä. Koska sillä toisen käytös ei ainakaan muutu, jos ympäristö sen vain hiljaa hyväksyy ja itsekseen selittelee parhain päin. "Ei se tarkoita, vaikka käyttäytyy kusipäisesti" on perinteinen, mutta aika vaarallinen ajatus.
Joku voisi sanoa lapselliseksi, mutta kyllä noihin voi reagoida töksäyttämällä takaisin. Ihan vaikka että oho, no anteeksi että kysyin. Ei todellakaan ole kysyvän tehtävä selitellä ja pahoitella, että esitti täysin neutraalin kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tuollaiset tiuskijat niin paljon, että muutun niiden seurassa jossain kohtaa samanlaiseksi itsekin. Moniin se ihme kyllä vaikuttaa niin, että korjaavat käytöstään. Ehkä ne ei tajua sitä kärttyisän pösilön asennettaan ennen kuin maistavat itsekin. Huh, työkaverit voi kyllä olla päivän pahin juttu. Onneksi nykyään voin tehdä enimmäkseen etää, elämänlaatu jotain tuhat kertaa mukavampi.
Outoa, että sinä et huomaa muiden tiuskivan sinulle siksi, että sinä olet ilkeä. Muille työkaverit on ystävällisiä, vain kaltaisellesi tiuskijallee tiuskitaan.
Molemmissa vikaa. Sinä kysyt asioita arvostellen ja toinen hermostuen.
Vierailija kirjoitti:
Ainut ratkaisu tälle on että haastat työkaverisi rap taisteluun
Kyllä. Yleisön edessä.
Niin, on oikeasti parempi, että kysyt myymälän aikuisilta, koska he tietävät esim. sen, miten tarjoukset pitää laittaa esille tai miten tuotteet kuitataan järjestelmään, kun otat niitä rullakoista varastoon. Äsken kerroit, että teillä sovitaan yhdessä, mitä kukin tekee, mutta sinä nähtävästi et tätä hyväksy, vaan teet työajan omiasi ja sitten muut, ne aikuiset, joutuvat korjailemaan jälkiäsi ihmetellen sitä, miksi et suostu tekemään osuuttasi.
Älä tee omatoimisesti asioita, jotka on jo sovittu muiden tehtäviksi. Tee ne asiat, jotka ovat sinun töitäsi.
Olet varmasti hyvin rasittava työkaveri.