Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyly työkaveri vai olenko liian herkkä?

Vierailija
05.11.2025 |

Työskentelen pienessä liikkeessä ja meillä on yks mun kanssa saman ikäinen työkaveri joka mua on alkanut hermostuttaa. Hän on aika kiivas luonne ja joskus hänellä on aika tyly tapa sanoa asioita. 99% ajasta hän on tosi mukava ja me tullaan mun mielestä ihan hyvin toimeen mutta kuten sanoin, niin hänellä on tapana olla joskus tosi tyly mun mielestä. 

Esimerkiksi yks päivä kun tulin töihin ja kassa näytti että meillä ei olis ollut muka enää voimassa yks tarjous, niin kun kysyin asiasta häneltä, että tietääkö hän, miksi kassa ei näytä enää tarjousta, niin hän kiukkuisena ja turhautuneena sanoo, että no mitä sä multa kysyt, en mä täällä oo ollu!? Ja yks päivä kun tulin töihin ja menin kysäisemään, että ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista, ajattelin että voisin tänään hoitaa sen. Ni hän siihen mulkasee mua ja ärähtää, että No näyttääkö että oon kerenny, ku oon ollut tässä kassalla koko ajan!? Joskus kun kysyn jotain häneltä, niin hän saa minut tuntemaan oloni vastauksillaan, että olen ihan idiootti.

Hän tosin välillä aina jostain tollasesta tilanteesta kysyy jälkeenpäin, että ethän suuttunut tosta aiemmasta, sori tai enhän mä ollu sulle liian tyly tossa aiemmin, mä oon välillä vähän tämmönen, älä välitä siitä Että hän selvästi osaa pyytää anteeksi ja on tietoinen omasta käytöksestään, mutta silti tuntuu että joudun jotenkin miettimään sanomisiani hänen seurassaan, kun häneltä tulee välillä tämmöisiä tylyjä kommentteja. Hän on luonteeltaan tosi kiva, mutta kiivas ja usein aika hermostunut sekä tosi kontrollifriikki. Jos joku tekee pienenkin virheen ni hän on heti ja pitkään todella turhautunut ja äkäinen.

Olen tosin luonteeltani tosi herkkä ja ylianalysoin ihmisten äänensävyjä ja ilmeitä muutenkin. Hän ei ole vain mulle tämmöinen vaan ihan kaikille. Muutkin töissä ovat sanoneet häntä vähän nauraen silleen, että juu hahhah hän on vähän luonteeltaan tämmönen kiivaampi tapaus. Muut pitää hänestä ja tunnun olevan ainoa, joka vissiin kokee hänet ja hänen sanomiset vähän epämiellyttävänä. Kuten sanoin tulemme hyvin työkavereina toimeen ja suurimman osan ajasta hän on tosi mukava ja kannustava. Usein kyllä valittaa asiakkaista ja työnmäärästä. Olen vähän ujo niin en ole ikinä kehdannut sanoa hänelle, että olen loukkaantunut hänen jostain sanomisistaan.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Vai olenko vain yliherkkä? Onko teillä muilla kokemusta samanlaisista työkavereista?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kiinnittää huomiota, miten esität kysymyksesi.

" miksi kassa ei näytä enää tarjousta"

"ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista"

Minusta ei ole mikään ihme, että työkaverisi ei vastaa sinun toivomallasi tavalla.

Esimerkiksi voisit muuttaa ulosantiasi tähän suuntaan, "onko kyseinen tarjous aika päättynyt" tai "sopiiko, että menen purkamaan rullakoita".

Vierailija
22/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaltaisesi työkaveri. Sanoi mitä tahansa, niin aina koetaan kokemista ja mennään esimiehelle kertomaan, että taas on oltu ilkeitä.

Älä kysele purkamattomien erien perään, ryhdy niitä purkamaan, koska kaiketi sinulla sen verran on ymmärrystä, että näet siellä liikkeessä, onko uutta tavaraa otettu esille vai ei. Älä kysele toiselta vasta töihintulleelta, että hei, missä meidän tarjoukset - miksi hän tietäisi, hän tuli vasta äsken paikalle eikä ole esihenkilösi, kysy siis pomolta.

Nykyisin me ohjaamme tämän erityisherkän kysymään suoraa pomolta asian kuin asian, me muut selviämme helpommalla, kun työkaveri ei linnoitraudu kolmeksi tunniksi vessaan, kun on niin paha mieli.

Tuskinpa on 3 tuntia ollut vessassa, vaan ehkä 20min maksimissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaveri joka saa pätkiksiä, ollaan sovittu, että sanon seis, jos menee överiksi. 

Samoin, mekin laitetaan Miru läähylle, kun hän ei osaa käyttäytyä. 🤣

Vierailija
24/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luultavimmin häntä ärsyttää tapasi kysyä asioita. Se ehkä tuntuu hänestä siltä, että tarvitset koko ajan ohjausta ja lupaa tehdä asioita, joista sinun ei tarvitsisi kysyä lupaa. Esim. tuon rullakko asian olisit voinut hoitaa siten, että havaittuasi asian, olisit voinut vain sanoa, että "menen tyhjentämään rullakkoa". 

Sinällään et tehnyt mitään väärin, mutta sinun olisi hyvä muistaa, että ihmiset on erilaisia kaikki, joten ei tarvitse loukkaantua siitä, jos joku ilmiselvästi loukkaantuu jostain sinun kommentistasi.  Nyt kun tiedät, että työkaverisi on tuollainen helposti äksyyntyvä, niin sinä voit kehittää itsellesi itsenäisemmän työotteen ja jos myymälään tulee uusia työntekijöitä, niin voit olla heille sitten ystävällinen ja informaatiota jakava. 

Jos itsellä olisi tuollainen työkaveri, joka koko ajan tuntuisi äksyilevän minulle, niin sanoisin jotain tyyli

Olen juuri aloittanut kyseisessä työpaikassa ja minulle on sanottu, että mielummin kysy ennen kuin rupeat tekemään jotain. Pari kertaa tullut sanomista kun olen itsenäisesti ruvennut tekemään jotain, mikä olikin jonkun toisen homma. Toivoisinkin että saisin enemmän omatoimisesti vain tehdä asioita.

ap.

Vierailija
25/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut ratkaisu tälle on että haastat työkaverisi rap taisteluun

Yo biiiitch, onks sul joku ongelma vai miks tää rullakko on taas tässä?  ja niin ku mä olisin joku fucking tarjousässä, kaiken tietävä taitava anteeksiantava! laitan meilii hooärrään ja ne on sut pois kantava. 

Vierailija
26/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaveri joka saa pätkiksiä, ollaan sovittu, että sanon seis, jos menee överiksi. 

Samoin, mekin laitetaan Miru läähylle, kun hän ei osaa käyttäytyä. 🤣

Meillä on nälkäkiukku Pasi. Työpaikat on yhtä suurta päiväkotia. 

Vierailija
27/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kiinnittää huomiota, miten esität kysymyksesi.

" miksi kassa ei näytä enää tarjousta"

"ette vissiin oo kerenny purkamaan viellä mitään rullakoista"

Minusta ei ole mikään ihme, että työkaverisi ei vastaa sinun toivomallasi tavalla.

Esimerkiksi voisit muuttaa ulosantiasi tähän suuntaan, "onko kyseinen tarjous aika päättynyt" tai "sopiiko, että menen purkamaan rullakoita".

En olekkaan ajatellut että, ehkä sanon asiat jotenkin tökerösti. Yritän kyllä aina sanoa kaikki ystävällisellä äänensävyllä. :D Kiitti vinkistä!

ap.

Vierailija
28/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole liikaa herkkyyttä, että odottaa asiallista kohtelua työkavereilta. Älä moiti itseäsi äläkä kuuntele noita jotka haukkuu sinua. Työkaverisi käyttäytyy yksiselitteisesti huonosti, ja näköjään tietää sen itsekin. 

Vierailija
29/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luultavimmin häntä ärsyttää tapasi kysyä asioita. Se ehkä tuntuu hänestä siltä, että tarvitset koko ajan ohjausta ja lupaa tehdä asioita, joista sinun ei tarvitsisi kysyä lupaa. Esim. tuon rullakko asian olisit voinut hoitaa siten, että havaittuasi asian, olisit voinut vain sanoa, että "menen tyhjentämään rullakkoa". 

Sinällään et tehnyt mitään väärin, mutta sinun olisi hyvä muistaa, että ihmiset on erilaisia kaikki, joten ei tarvitse loukkaantua siitä, jos joku ilmiselvästi loukkaantuu jostain sinun kommentistasi.  Nyt kun tiedät, että työkaverisi on tuollainen helposti äksyyntyvä, niin sinä voit kehittää itsellesi itsenäisemmän työotteen ja jos myymälään tulee uusia työntekijöitä, niin voit olla heille sitten ystävällinen ja informaatiota jakava. 

Jos itsellä olisi tuollainen työkaveri, joka koko ajan tuntu

Olen juuri aloittanut kyseisessä työpaikassa ja minulle on sanottu, että mielummin kysy ennen kuin rupeat tekemään jotain. Pari kertaa tullut sanomista kun olen itsenäisesti ruvennut tekemään jotain, mikä olikin jonkun toisen homma. Toivoisinkin että saisin enemmän omatoimisesti vain tehdä asioita.

ap.

Tämä sinun nyt pitäisi saada sanoittettua siellä työpaikalla.  

Vierailija
30/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama meno meillä. Uusille ei neuvota mitään ja selän takana sitten huokaillaan ja haukutaan kun taas se typerys tuli kyselemään tyhmiä. "Tyhmä" kysyy koska ei tiedä koska tyhmälle ei ole kerrottu.

Vierailija
31/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverisi käyttäytyy tosi huonosti, et ole yliherkkä. Juttele esimiehesi kanssa (paitsi jos on tuon ihmisen paras kaveri, sitten yritä löytää uusi paikka). Henkinen väkivalta on syy irtisanoa ohminen, jos ei muuta käytöstään.

Ennen vanhaan neuvottiin pistämään luu kurkkuun tuollaisille ilkeilijöille huutamalla heille vielä vihaisemmin takaisin. Yksi keino oli aloittaa kysymys nyt et sitten ala tiuskimaan ja vittuilemaan mulle, mutta mun on pakko kysyä sulta jotain. Vastaatko asiallisesti vai kysynkö pomolta?

Ei kuulu nykyaikana tuollainen käytös työpaikalle. Asiallinen käytös on ok.

älä kysy häneltä vaan ala tehdä töitä ilman kysymistä. Jos tulee jotain negatiivista niin pyydä vaikka että teette listan päivän töistä mitä pitää tehdä milloinkin.

Jos tyyppi tiuskii myös asiakkaille niin kerro eteenpäin. 

Vierailija
32/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selviän työelämästä helpommalla, kun ajattelen olevani armeijassa. Lyhyet, ytimekkäät lauseet ja kysymykset, suoraan asiaan ja nopea lopetus. Ei mitään "ajattelin ottaa tuon rullakon, kun en muutakaan keksi vai oliko kassalla jotain tekemistä tai varastossa jotain muuta". Vaan: "otan nyt ton rullakon, jos sopii". Näin pompottelu hommasta toiseen minimoituu, olet ilmoittanut tekemisesi ja jos ei vastausta tule, asian voi tulkita olevan ok. Paljon helpompi näin!

Vierailija
33/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse selviän työelämästä helpommalla, kun ajattelen olevani armeijassa. Lyhyet, ytimekkäät lauseet ja kysymykset, suoraan asiaan ja nopea lopetus. Ei mitään "ajattelin ottaa tuon rullakon, kun en muutakaan keksi vai oliko kassalla jotain tekemistä tai varastossa jotain muuta". Vaan: "otan nyt ton rullakon, jos sopii". Näin pompottelu hommasta toiseen minimoituu, olet ilmoittanut tekemisesi ja jos ei vastausta tule, asian voi tulkita olevan ok. Paljon helpompi näin!

Hyvä vinkki! :D

Vierailija
34/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös herkkä ja viime viikolla olin tehnyt virheen työkaverin kanssa. Se mikä tässä oli huonoa niin toinen työkaveri alkoi vittuilla. Aiemmin on kiroillutkin yms vaikka virhe ei aiheuttanut mitään vahinkoa. Yksi päivämäärä oli merkattu väärin. 

Teen työtö mihin en sovi yhtään. Mutta minkäs teet. 

Vierailija
35/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Onko tarjouksista murehtimen sun homma? 

Vierailija
36/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä kysyt asioita arvostelevasti, kuten ette viissiin ole kerennyt. Hän voi ottaa tuon moitteena ja sen takia siihen vastasi noin. Kysy neutraalisti, että mikä on työtilanne nyt ja mistä voit aloittaa. 

Vierailija
37/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä sovitaan, mitä kukin tekee minäkin päivänä, niin miksi asiat ovat aina nimenomaan sinulle epäselviä? Sinä kyselet ja kyselet sovittuja asioita, vähemmästäkin kiireessä hermostuu.

Onko sun nimi Julia?

Vierailija
38/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kirjoittaa noin yksityiskohtaisia asioita työpaikaltaan. No työkaveri ainakin tunnistaa sinut. Ehkä se on parempi teille molemmille. 

Vierailija
39/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt et ole kerennyt purkamaan rullakkoa, sillä jos olisi kerennyt, olisi purkanut.

Kummallakin on oppimista

Vierailija
40/114 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vosiko työkaverillasi olla työuupumus (hermot kireällä, valittaa työnmäärästä)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme