Oon tienannut äidinmaidolla jo yli 4000 e
Kahdelta lapselta olen luovuttanut: eka kerralla 122 l ja toisella kerralla 170 l. Lasten ikäero on alle 2 v.
Jos meille vielä lapsia suodaan, niin varmaan jatkan urakointia. Tosin edetään tilanteen mukaan.
Kommentit (35)
Täällä keskosen äiti kiittelee ihan mykkyrällä! Olette luovuttajat kullan arvoisia!
peruin luovutus sopimukset ja sitten maidon tulo lisääntyi, kun paranin.
En kyllä enää edes hakeutunut luovuttajaksi. Vaikka siitä " helposti" rahaa saikin.
ensimmäisinä päivinä kävimme katsomassa minne se maito menee.. Labraaan, Puhdistuspaikkoihin, pakastimeen, ja pienille
Keskoseni on mahdollisesti juonut sinun maitoasi!!! Huippua. Jatka hyvää työtä...
Mutta en noin huimia määriä. Lypsin 2 kertaa päivässä ja minulle se oli ihan tarpeeksi jo. Esikoisesta luovutin 4kk ja toisesta 3kk. Noin 3dl tuli päivässä luovutukseen.
Minä en ainakaan halua antaa väärää kuvaa: kyllä tuo lypsäminen käy ihan työstä. Huomasin se etenkin kun tämän kakkosen kanssa lypsin: olisi pitänyt samaan aikaan huomioida mustasukkaista esikoista, lypsää, hoitaa vauvaa, laittaa ruokaa... Pidemmän päälle mahdoton yhtälö. Täällä saisi luovuttaa 6kk, mutta pakko oli lopettaa 3kk kohdalla, vaikka maitoa tulikin reilusti yli oman tarpeen.
Lisäksi lypsäminen sitoo aikaan ja paikkaan: jos on kylässä " lypsyaikaan" niin rinnat on ihan helkutin täynnä, liivinsuojat kastuu koko ajan ja melkein pakko mennä tyhjäämään tissejä vessaan. Ja kun vihdoin pääsee kotiin, niin vauva raivoaa rinnalla kun rinnat täynnä ja suihkuaa ja pakkaa täyteen ja uhkaa kuume nousta ja tulla tukos.
Koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että milloin pitää lypsää. Aamulla piti nousta ennen kukonlaulua, jos oli jonnekin menoa, että ehtii ennen omaa laittautumista lypsää, sitten tosiaan laittaa itsenä ja sitten lapset ja sitten välineet steriloida, että ne on valmiina heti kun ollaan taas kotona...
Eli hatunnosto tosiaan ap:lle, että on moista ruljanssia jaksanut. Minä en tosiaan jaksanut kuin 3kk. Ja oi sitä ihanaa vapaudentunnetta, kun ei ollut mikään pakko tehdä muuta kuin hoitaa lapset ja koti =)
ihme porukkaa täällä kun pitää tästäkin valehdella. Itsellä tuli maitoa ihan sikana mutta millän tuollaisiin määriin ei kukaan pysty. Sori vaan. Kuinka joku voi uskoa
ja ei se lypsäminen vienyt kun 5-10 minuuttia ja litra maitoa pullossa.
Välineet, kädet ja rinnat piti tietysti pitää puhtaana, mutta niin tekisin muutenkin.
sillä se on todella rankkaa työtä pitkän päälle. Kyse ei ole pelkästään ajasta, joka kuluu lypsämiseen, maidon käsittelyyn ja välineitten pesuun,vaan alituiseen täyttyvät rinnat ovat epämiellyttävät ja lypsyrumba rajoittaa melkoisesti sosiaalista elämää.
Jos kohdallani summan muuttaa tuntipalkaksi huomioimatta luovutuksen aiheuttamia muita muutoksia, niin voisi sanoa että tienasin n. 6-12 e/h. Totuus on keskimäärin lähempänä tuota kuutta euroa/h (toki siis puhtaana käteen).
Ilman korvausta olisin jaksanut lypsää ehkä viikon tai kaksi, enkä sitäkään aikaa olisi panostanut työhön noin paljon. Mutta varmaankin olisin luovuttanut muutaman litran, on se alun pakkaantuminen sen verran kivuliasta ja lypsäminen niin työlästä, että ei ehkä hukkaankaan äidinmaitoa heittäisi - varsinkaan kun tietää että jollekin lapselle se on korvaamattoman tärkeää.
ap
Itselläni oli rinnat jo iltaisinkin niin tyhjät, että hyvä kun oma lapsi sai siitä riittävästi. Usein joutuikin antamaan vielä vastiketta päälle.
Join vettä ja tankkasin, mutta silti maitoa ei tullut enempää. Pumppaamallakin sain korkeintaan sen desin tai pari ja sitten kun aikaa kului nekin määrät alkoi vähetä.
että ilman korvausta ei viitsisi. Totuushan se on.
Kiitos sinulle ja kaikille muille luovuttajille. Olen synnyttänyt kolme yli 4,5kg poikaa ja ensipäivät pojat ovat huutaneet ruokaa muualtakin kuin äidin tisseistä. Sitten kun äiti on päässyt poikien vauhtiin mukaan, niin maitoa olisi kyllä riittänyt, mutta asumme 100 km sairaalasta ja olisi pitänyt linja-autoasemalla toimittaa maidot kylmälaukuissa. Viime kesänä siinä helteessä... Ei kuulostanut kovin varmalta ja oli hankalan oloista muutenkin.
Itse en ymmärrä, että miksi maitoa suorastaan tyrkytetään täysiaikaisen ja terveen vauvan synnyttäneille. Minulla maito nousi molempien lapsieni kanssa neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen. Sitä ennen vauvoilla ehti olla kiljuva nälkä toista vuorokautta. Saivat molemmat korviketta (eli sairaalassa se oli peptidi-tuttelia) nälkäänsä. Ilmoitin, että lapsilleni ei saa antaa luovutettua maitoa. Uskoin, että lapseni saivat tarvittavat vasta-aineet minulta heruneista terni-tipoista ja korvikehan vie nälän ihan ok. Jos en olisi vahtinut jokaista pullollista, niin olisivat monesti VAHINGOSSA antaneet luovutettua maitoa. Ärsyttävää, kun ammatti-ihmiset tunaroivat noin. Tuntui, että eivät ymmärtäneet, että tämä oli tärkeä juttu minulle ja lapselleni, ettei luovutettua maitoa anneta. Ojensin sitten nuo valmiiksi lämmitetyt pullolliset pois ja tolkutin ettekö usko, muista vai mitä kun yritätte näitä pulloja antaa LUKEEHAN TAHTONI PAPEREISSAKIN. Lääkemääräystenkin kanssa ollaan huolellisia, mutta tämän luovutetun maidon kanssa ollaan tekemässä hoitovirheitä... Luovutettu maito on pastoroitua, tiedän. Pastorointi vähentää taudinaiheuttajia, mutta ei tuhoa niitä tyystin. EN TAHDO siirtää luovuttajan tautihistoriaa vasta-aineiden muodossa omalle terveelle vauvalleni. En ottaisi vertakaan itselleni vastaan, jos esim synnytyksessä tulisi veren hukkaa, paitsi henkeä pelastavassa tarkoituksessa. Anemiasta ja väsymyksestä haluaisin toipua ihan ilman luovutettua verta. Luovutettu maito on siis nesteenä paljon muutakin kuin ravintoa ja siksi en sitä varauksetta annakaan lapselleni antaa. Monet äidit vaan ovat niin ihastuneita siitä, että heidän täysi-aikaiset vauvansa saavat luovutettua maitoa. Mistä jäisitte paitsi, jos antaisitte korviketta?
Ehkä noin kuukauden verran kuitenkin vaan, en yhtä kauan kuin korvauksen kanssa. Se kuitenkin on _työtä_, ei se maito itsestään ilmesty pulloon, eikä pumpun osat steriloidu eikä tissit peseydy. Ja yksi miinuspuoli oli muuten se, että kädet oli himskutin kuivat, kun niitä piti pestä tosi hyvin ennen lypsyä!
t. 41
Miksi ihmeessä valehtelisin? Mikä ilo minule siitä olisi, että täällä anonyyminä valehtelisin mokomasta.
Mutta en kyllä ole kehdannut kenellekään kertoa kuinka paljon olen oikeasti maitoa luovuttanut - siis naamat vastakkain. Olen kyllä kertonut että luovutin maitoa ja esim. anopille sanonut että yhden kuukauden maitotili oli 500 e, mutta todellista luovuttamani maidon määrää en ole kehdannut keroa kuin äidilleni, sisarelleni, miehelleni ja tyttärelleni.
Tahdon vaan kertoa, että tälläinen voi olla mahdollista jollekin muullekin. Ihan oikeasti.
Ja kiitos kiitoksista, kyllä ne lämmittävät - vaikka toisaalta enhän minä ole mitään itselleni tai lapselleni korvaamatonta luovuttanut. Sain vain maitoa tulemaan niin paljon, kun päätin ottaa työn työnä.
ap.
Minä en kyllä steriloinut omalle lapselleni osia. Pesin vain, eikä mitään tullut. Luovutusmaito on tosin eri asia.
Olisin mieluusti luovuttanut, mutta masennukseni ja lääkkeet estivät. Oma lapseni sai kyllä rintamaitoa 8kk. Ensimmäiset 3 kk lypsettyä, sen jälkeen alkoi imemään.