Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perussuomalaiset Eduskunnassa: "Kukaan ei irtisano huvikseen, painava syy riittää"

Vierailija
04.11.2025 |

Eduskunnassa käytiin tiistaina kiivas väittely hallituksen esityksestä helpottaa työntekijän irtisanomista henkilökohtaisista syistä.

Hallituspuolueet näkevät lain madaltavan palkkaamisen riskiä, kun taas oppositio kutsuu sitä potkulaiksi.

Moni pitkäaikaistyötön odottaa, että miten hallitus parantaisi työmahdollisuuksia. Tänään ministeri täällä kertoo, että sitä parannetaan heikentämällä irtisanomissuojaa. Tämä voisi olla joku Kummeli-vitsi.

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kannattaako minun keskustella asiasta sinun kanssasi, koska elämäsi on täysin sinulle syötettyjen algoritmien ja sometuuban täyttämää ja ajattelusi olet ulkoistanut AI:lle.

Enkä todellakaan haluaisi mennä töihin sellaiselle.

-winner-

Vai näin on asiat, onpa ikävä kuulla 😆

Joo. Mieluummin oon kortistossa kuin menen kokkareelle tai persulle töihin ;D

-winner-

Toivotaan että aktiivilaki iskee sinuun niin että saat karenssia.

EVVK. Valtio olen minä ;D

-winner-

Vierailija
122/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No olipa hieno kommentti. Ei sitten selkäranka kestänyt vastata rehellisesti että kyllähän se palkkauskynnystä laskee jos tietää että mahdollisen virheen pystyy korjaamaan jos ei satu kerralla oikein se valinta työtehtävään."

Eli työnantaja ei vaan pysty myöntämään rehellisesti olevansa paska rekrytoija tai ettei saa enää töihin kunnon työntekijöitä kun on sössinyt firmansa maineen huonoilla rekrytoinneillaan. Olin just tällaisessa viimeksi töissä ja eipä ollut minun ongelma (tai merkinnyt mitään, että olin hyvä ja tunnollinen työntekijä moneen muuhun verrattuna) siihen, että ajoi firmansa alas... Määräaikaisia soppareitaan olisi vaan ketjuttanut loputtomiin.

-winner-

Et varmasti ollut kun ethän sinä ole tehnyt päivääkään töitä tosielämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No olipa hieno kommentti. Ei sitten selkäranka kestänyt vastata rehellisesti että kyllähän se palkkauskynnystä laskee jos tietää että mahdollisen virheen pystyy korjaamaan jos ei satu kerralla oikein se valinta työtehtävään."

Eli työnantaja ei vaan pysty myöntämään rehellisesti olevansa paska rekrytoija tai ettei saa enää töihin kunnon työntekijöitä kun on sössinyt firmansa maineen huonoilla rekrytoinneillaan. Olin just tällaisessa viimeksi töissä ja eipä ollut minun ongelma (tai merkinnyt mitään, että olin hyvä ja tunnollinen työntekijä moneen muuhun verrattuna) siihen, että ajoi firmansa alas... Määräaikaisia soppareitaan olisi vaan ketjuttanut loputtomiin.

-winner-

Ei kestä henkisen kakaran kantti keskustella mistään asiasta ilman tätä kiemurtelua ja kiertelyä. Tämä tuli selväksi.

Selvä on myös se, ettet SINÄ ole ollut päivääkään töissä ;D Mutta Vauva on sun "duuni".

-winner-

Vierailija
124/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Et varmasti ollut kun ethän sinä ole tehnyt päivääkään töitä tosielämässä.

Nyt sekoitit minut jo itseesi ;D

-winner-

Vierailija
125/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä vähän ajatuksia herättävä asia, mutta miettikää sitä, että jos olet selvinnyt useammista yt-neuvotteluista, niin ei pitäisi olla hätää jatkossakaan, jos jatkat samaan malliin. Firmalla olisi kyllä ollut jo aikaisemminkin mahdollisuus päästä sinusta eroon niiden yt-neuvotteluiden avulla, jos se olisi halunnut.

Kun koko paska on lopulta konkurssissa, ei tarvitse jännittää neuvotteluja.

Vierailija
126/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Miten kertoa olevansa paska rekrytointi sanomatta olevansa paska rekrytointi.

Vierailija
127/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse palkkaisit jonkun, etkö haluaisi mahdollisuutta vaihtaa tarvittaessa ja mahdollisimman helposti?

Jos tiedät etukäteen, että vaihtaminen olisi vaikeaa, et ehkä palkkaisi ketään.

Ei niitä uusia työpaikkoja ainakaan niin synny, että irtisanomisesta tehdään mahdollisimman hankalaa.

Vierailija
128/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omasta pussistasi maksat toisen työstä, niin eikö sinun pitäisi voida itse päättää:

- mistä työstä

- kenelle

- kuinka paljon

- kuinka kauan

Vierailija
129/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse palkkaisit jonkun, etkö haluaisi mahdollisuutta vaihtaa tarvittaessa ja mahdollisimman helposti?

Ei niitä uusia työpaikkoja ainakaan niin synny, että irtisanomisesta tehdään mahdollisimman hankalaa.

Ei niitä työpaikkoja perskokkareet luo vaikka kuinka lupasivat. Tämäkin tulee päättymään kun tulee 100 000 uutta työtöntä lisää. Petteri laittaa huulen pyöreeks, ja Riikka syyttää mediaa, Sannaa, tai oikeastaan ihan kaikkia muita.

Tää kuvio on nähty liian monta kertaa ennenkin. 

Vierailija
130/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä työpaikkoja perskokkareet luo vaikka kuinka lupasivat. Tämäkin tulee päättymään kun tulee 100 000 uutta työtöntä lisää. Petteri laittaa huulen pyöreeks, ja Riikka syyttää mediaa, Sannaa, tai oikeastaan ihan kaikkia muita.

Tää kuvio on nähty liian monta kertaa ennenkin. 

Sinäkään et saa töitä vellomalla vuodesta toiseen palstalla jankuttamassa perskokkareistasi.

Vierailija
131/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitushan korotti jo koeaikaa kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen.

Lisäksi on lomautus. Määräaikainen työsopimus voidaan tehdä vuodeksi. Sekin voidaan uusia kahteen kertaan.

Eikö näillä jo normaali työnantaja pärjää?

Vierailija
132/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei palkkaa yhtäkään työntekijää jos ei sellaista tarvitse.

Ja jos tarvitsee niin palkkaa sellaisen joka tapauksessa.

Irtisanomisen helpotus ei tuo yhtäkään työpaikkaa.

Vierailija
133/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on hyvin joustavat työmarkkinat ja matala työttömyys. Vain palstan emakot luulevat, että työpaikkoja syntyy irtisanomisia vaikeuttamalla.

Ei kannata verrata Suomen työmarkkinoita yhdysvaltoihin eikä mihinkään muuallekkaan ottamatta huomioon eroja verotuksessa.

Suomen suurimmat talousongelmat ovat verotus, verotus ja verotus.

Olet oikeassa suurin talousngelma on todellakin verotus. Nimittäin niiden vähäinen virta valtion kassaan. Se voidaan helposti korjata, alatte vaan riistikapitalistit maksamaan suurempia palkkoja työntekijöille, niin saadaan se verotuspuoli kuntoon ja Suomi nousuun. 

Vierailija
134/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on hyvin joustavat työmarkkinat ja matala työttömyys. Vain palstan emakot luulevat, että työpaikkoja syntyy irtisanomisia vaikeuttamalla.

Ei kannata verrata Suomen työmarkkinoita yhdysvaltoihin eikä mihinkään muuallekkaan ottamatta huomioon eroja verotuksessa.

Olet oikeassa suurin talousngelma on todellakin verotus. Nimittäin niiden vähäinen virta valtion kassaan. Se voidaan helposti korjata, alatte vaan riistikapitalistit maksamaan suurempia palkkoja työntekijöille, niin saadaan se verotuspuoli kuntoon ja Suomi nousuun. 

Mutku noku mutku pitää tuoda Filippiineiltä ja Indonesiasta työntekijöitä. Ne on ne perskokkareiden lupaamat 100 000 uutta työpaikkaa. Eivät sanoneet että ne on Suomalaisille. 

Vierailija
135/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi miten kävi tämän lain kanssa, niin ensimmäisten keissien jälkeen asiallisen syyn perustetta haetaan rosiksen kautta. Ja vasta tämän jälkeen tulee ns. vallitseva käytäntö.

Monessa TESsissä tosin asiallisen ja painavan syyn perusteet irtisanomiselle ovat laista huolimatta edelleen voimassa, joten mahdollinen uusi laki ei vaikuta näiden alojen käytänteisiin. Moni on siis edelleen turvassa.

Vierailija
136/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku noku mutku pitää tuoda Filippiineiltä ja Indonesiasta työntekijöitä. Ne on ne perskokka

Tekisit jotain elämällesi palstan ulkopuolella.

Vierailija
137/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun "painava" syy on liian helppo tekaista tyhjästä.

Vierailija
138/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos helpotetaan irtisanomista niin pitäisi helpotta irtisanoutumistakin. Eli jos yrittäjä on mu*kku niin ei tule karenssia sille työntekijällekään siitä jos nostaa kytkintä. Tämä olisi hyvä uudistus jota tämä hallitus ei toteuta mutta jos seuraava olisi myötämielisempi työntekijöitä kohtaan???

Vierailija
139/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei palkkaa yhtäkään työntekijää jos ei sellaista tarvitse.

Ja jos tarvitsee niin palkkaa sellaisen joka tapauksessa.

Irtisanomisen helpotus ei tuo yhtäkään työpaikkaa.

Tiedän tosielämästä yrittäjän joka ei palkannut riskin vuoksi ja jätti firmansa kasvattamatta.

Vierailija
140/244 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos helpotetaan irtisanomista niin pitäisi helpotta irtisanoutumistakin. Eli jos yrittäjä on mu*kku niin ei tule karenssia sille työntekijällekään siitä jos nostaa kytkintä. Tämä olisi hyvä uudistus jota tämä hallitus ei toteuta mutta jos seuraava olisi myötämielisempi työntekijöitä kohtaan???

Olen talousliberaalina oikeistolaisena kanssasi samaa mieltä. Tottakai täytyy mennä näin ellei työsopimuksessa toisin lue. Ei voi olla niin että yhdellä sopimuksen osapuolella on erilaiset oikeudet kuin toisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi