Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen köyhä yksinhuoltaja ja tällä hetkellä ottaa päähän eniten se uhrin viitta jota minulle tarjotaan

Vierailija
04.11.2025 |

Olen yksinhuoltaja, rahaa on vähän, ja arki on välillä helvetin rankkaa, sen myönnän suoraan. Mutta mikä minua eniten ärsyttää ei ole oma tilanteeni, vaan se miten muut ihmiset siihen suhtautuvat.

En huutele tilannettani, mutta joka kerta kun jostain syystä selviää että olen yksinhuoltaja tai että raha on tiukalla, ihmiset alkavat heti: "Voi sua raukkaa", "miten sinä vain jaksat", "sinun on varmaan niin vaikeaa". Ja katse! Se säälien täyteinen katse. Ikään kuin olisin jokin raunio, joka tarvitsee pelastamista.

En tarvitse säälittelijöitä. En ole uhri. Olen aikuinen ihminen, joka hoitaa asiansa parhaansa mukaan ja aika helvetin paljon paremmin kuin moni tätä lukeva ihminen. Joo, elämä on välillä vaikeaa. Joskus mietin miten selvitään seuraavaan palkkaan ja joskus itken vessassa kun lapsi nukkuu. Mutta tiedättekö mitä? Olen myös vahva, pystyvä ja ihan saatanan ylpeä siitä mitä olen saanut aikaan. En halua että minua kohdellaan kuin uhria siksi että teen vaikeita asioita. Haluan että minua kohdellaan kuin ihmistä joka on tehnyt vaikeita asioita ja ansaitsee siksi enemmän kunnioitusta.

En halua että lapseni näkee minut uhrina. Haluan että he näkevät esimerkin siitä, että vaikeistakin paikoista voi nousta, että vastoinkäymiset eivät määritä ihmistä. Teen parhaani niillä korteilla, jotka kädestä löytyy.

Jos näet epäoikeudenmukaisuutta, mitä jos säälittelyn sijaan käärisit hihat ja korjaisit sen mitä voit? Jos näet että joku on selvinnyt vaikeuksista, mitä jos säälittelyn sijaan miettisit mitä voit häneltä oppia?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkee että toisella on vaikea tilanne ja itsellään ei, paras reaktio olisi tarjota käytännön apua, niin että se on helppo ottaa vastaan. Miten tahansa pärjäävä yksinhuoltaja, hän saattaa joskus tarvita vaikka pienen hetken lapsenhoitoapua koska ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.

Vierailija
22/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin...taisi kyllä olla ihan tahallinen tämä uhriutuminen.

"En huutele tilannettani"    .....you just did!!!

Juu, ei tule sääliä täältä, tuollanen takin kääntely ja kaksinaismoraali ei herätä mitään tunteita, NEXT!

Et taida tietää mitä uhriutuminen tarkoittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun mieleen livahtaa muita tuomitseva tai syyttävä ajatus ja saa siitä itsensä kiinni, kannattaa edes yrittää asettua sen toisen ihmisen asemaan. Ei toinen ihminen hahmottaa toisen kokemusta. Tekeekö se susta heikon tai uhrin jos saat myötätuntoa? 

Vierailija
24/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin yhteiskuntaa, johon sinäkin rikkoutuneen lapsesi joskus päästät vapaaksi. Tulevaisuuden luuseri.

Vierailija
25/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun mieleen livahtaa muita tuomitseva tai syyttävä ajatus ja saa siitä itsensä kiinni, kannattaa edes yrittää asettua sen toisen ihmisen asemaan. Ei toinen ihminen hahmottaa toisen kokemusta. Tekeekö se susta heikon tai uhrin jos saat myötätuntoa? 

Myöntätunto on ihana asia, säälittely ei. Ap

Vierailija
26/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä vähän ärsyttää olla se joka hoitaa kaiken. Maksaa, laittaa, korjaa, opettaa, hankkii.

Ruuhkavuosirallia itkevät pariskunnat. Sitä tuli tehtyä kaikki yksin. Duuni, päiväkoti, ulkoilut, ruuat, tarvehankinnat jne. Kaiken sen päälle kaikki sanoi, et teillä on siisti koti. Ei ollut aikaa edes huomata ruuhkavuosia. Ulkoiltiin vapaa aika ja touhuttiin kaikkea kivaa.

Toiset tekee enemmän. Ja silti tyypillistetään, jonkin mielikuvapartikkelin alle.

Minä en yksinhuoltajana hoida kaikkea. On isovanhemmat, muut läheiset ja ystävät. En myöskään ole köyhä. 

Ruuhkavuosirallia itkevät pariskunnatkin saattavat olla yksinäisempiä ja köyhempiä kuin esim minä. 

Vierailija
27/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin yhteiskuntaa, johon sinäkin rikkoutuneen lapsesi joskus päästät vapaaksi. Tulevaisuuden luuseri.

Miltä tuntuu olla ihminen jonka mielestä on hyvä idea olla ilkeä lapselle? Kuvailisitko itseäsi sanalla luuseri vaiko hieno esimerkki?

Vierailija
28/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä vähän ärsyttää olla se joka hoitaa kaiken. Maksaa, laittaa, korjaa, opettaa, hankkii.

Ruuhkavuosirallia itkevät pariskunnat. Sitä tuli tehtyä kaikki yksin. Duuni, päiväkoti, ulkoilut, ruuat, tarvehankinnat jne. Kaiken sen päälle kaikki sanoi, et teillä on siisti koti. Ei ollut aikaa edes huomata ruuhkavuosia. Ulkoiltiin vapaa aika ja touhuttiin kaikkea kivaa.

Toiset tekee enemmän. Ja silti tyypillistetään, jonkin mielikuvapartikkelin alle.

Minä en yksinhuoltajana hoida kaikkea. On isovanhemmat, muut läheiset ja ystävät. En myöskään ole köyhä. 

Ruuhkavuosirallia itkevät pariskunnatkin saattavat olla yksinäisempiä ja köyhempiä kuin esim minä. 

Hyvä ja tärkeä huomio. On myös "ydinperheitä" joissa käytännössä toinen on yksinhuoltaja ja lisäksi on toimimattoman parisuhteen taakka.

Vierailija
29/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse totaali-yh, mutten tunnista aloittajan ongelmaa. Päinvastoin olisin joskus halunnut olla se autettava.

Voiko ap olla niin, että oman jaksamisesi äärirajoilla esität vahvaa, ette kukaan näkisi heikkouttasi? Silloin kyllä kaivat itsellesi kuoppaa...

Vierailija
30/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla ihminen jonka mielestä on hyvä idea olla ilkeä lapselle? Kuvailisitko itseäsi sanalla luuseri vaiko hieno esimerkki?

Ei minun tarvitse olla ilkeä lapsellesi. Sinä olet valmiiksi jo mahdollistanut sen ilkeyden yksinhuoltajana, kun lapsestasi tulee tulevaisuuden rikollinen, syrjäytynyt tai narkomaani. 

Vierailija
31/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reaktio säälistä syntyy sinussa. 

Vierailija
32/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse totaali-yh, mutten tunnista aloittajan ongelmaa. Päinvastoin olisin joskus halunnut olla se autettava.

Voiko ap olla niin, että oman jaksamisesi äärirajoilla esität vahvaa, ette kukaan näkisi heikkouttasi? Silloin kyllä kaivat itsellesi kuoppaa...

Konkreettinen tuki on hieno asia. Säälittely ei ole apua. Ap

Vierailija
33/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet woken lemmikki: otappa nyt vaan se uhrin viitta hartioille ja hae Kelasta se Kela Platinum-kortti...

Kelasta ei enää saa yhtään mitään muuta kuin ne lasten etuudet. Ensi vuonna yh:lla on vielä tiukempaa. -Eri yh

Vierailija
34/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä aikuinen ihminen erottaa säälin ja myötätunnon toisistaan

Vierailija
35/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He keskittyvät näyttelemään empaattisista kuin todella olemaan empaattisia.  Eivät toisten asiat ole yhtä kiinnostavia kuin omat.#smalltalk

Vierailija
36/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi valita jääkö yh:ksi vai ei. 

Vierailija
37/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt yh raivoaa ja kirjoittaa tänne. Ota se apu vastaan ap kun selkeesti olet loppu.

Vierailija
38/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista jatkossakin kertoa jokaiselle kummin kaimalle, että olet köyhä yksinhuoltaja, ja uhriutua, kun sinua pidetään köyhänä yksinhuoltajana.

Vaatii muuten herran vuonna taitoa olla yksinhuoltaja. Kuoliko mies? Jollei yrittänyt tappaa sinua tai ollut niin päästään vialla, että näkyy päälle päin, kaikille myönnetään nykyään yhteishuoltajuus paperilla, näki sitä ipanaa tai ei.

Vierailija
39/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet woken lemmikki: otappa nyt vaan se uhrin viitta hartioille ja hae Kelasta se Kela Platinum-kortti...

Kelasta ei enää saa yhtään mitään muuta kuin ne lasten etuudet. Ensi vuonna yh:lla on vielä tiukempaa. -Eri yh

Aluksi en ajatellut vastata tuolle trollille, mutta tämän fiksun vastauksen jälkeen haluaisin mainita että en keksi parempaa kohdetta yhteiskunnan tuelle kuin yksinhuoltajat. Ei säälistä vaan perustellusti.

Yksinhuoltaja tekee yhden ihmisen työpanoksella sen, mihin ydinperheessä on kaksi aikuista. Kasvattaa tulevaisuuden veronmaksajia, työntekijöitä ja yhteiskunnan jäseniä. Tekee sen usein tiukemmalla budjetilla ja pienemmällä tukiverkolla. Normaalisti perheessä kun on kahdet aikuisen tulot jakamassa taloudellista taakkaa ja kaksi aikuista hoitamassa käytännön asioista.

Jos yhteiskunta haluaa, että lapset kasvavat hyvinvoiviksi aikuisiksi, kannattaa varmistaa että heidän vanhemmillaan on riittävät resurssit. Tämä ei ole hyväntekeväisyyttä vaan se on investointi. Trollit jotka huutelevat "uhrin viitasta" ja "Kela Platinum-kortista" eivät ymmärrä, että kyse on järkevästä yhteiskuntapolitiikasta, ei armosta. Eikä heillä selvästikään ole hajuakaan siitä, mitä yksinhuoltajat todellisuudessa saavat tai eivät saa.

Vierailija
40/104 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He keskittyvät näyttelemään empaattisista kuin todella olemaan empaattisia.  Eivät toisten asiat ole yhtä kiinnostavia kuin omat.#smalltalk

Kuhan sanovat jotain, joitan sanoakseen.