Eläkkeelle jäämisen hyödyt elämässäsi ja haitat? Noin yleisesti.
Kokemuksia. Ruusut ja risut kun kumminkin tämäkin koskee meitä kaikkia.
Kommentit (53)
Nro 43: "Luulitko että tuo on minun ainoa ystäväkontaktini? Ei ole.
Tapaamme ystäviä parin viikon hyvän ruuan ääressä, silloin meitä on 2-3 pariskuntaa paikalla. Joka viikko käyn ystäväni kanssa vesijumpassa ja toisen kanssa kahvilla. Ihan on rauhallista jutella vaikka tuntikausia niin syvällidiä kuin kevyempiäkin asioita. Kaukana asuvia ystäviä "kuuntelen" viestien välityksellä
Totta että nuo ison porukan tapaamiset ovat äänekkäitä, täynnä naurua ja hyviä lapsuusmuistoja mutta kyllä niissäkin otan kontaktia ihan face to face yksittäisten ihmisten kanssa. On olemassa paikkoja joissa ei ole meteliä tai musiikkia häiritsemässä. Tapaan näitä kavereita myös yksittäin ja reissaan muutamien kanssa kaksin.
Ja osaan olla yksinkin. Vuoden mittaan tulee n 4kk yksin ulkomailla kun mieheni on Suomessa. Hyvin osaan viihtyä silloinkin"
Taidat olla eri henkilö kuin se, joka kirjoitti, ettei eläkkeelle jäätyään ole enää mitään yhteistä työssäkäyvien kanssa? Ja ettei työssäkyvillä enää ole aikaa tavata sua, koska et ole itse töissä?
Olen ollut eläkkeellä n. vuoden. Odotin kovasti eläkepäiviä, työni oli hektistä ja suurelta osin esihenkilöiden menettelytapojen johdosta turhauttavaa henkisesti. Ensimmäiset kuukaudet vain lepäsin toipuakseni totaalisesta uupumuksesta, sitten hiljalleen jaksoin ruveta harrastamaan uudelleen esim. konsertteja ja taidenäyytelyitä joissa en viimeisten työvuosieni aikana juuri jaksanut käydä. Olen kieltäytynyt tarjotuista keikkatöistä, ajattelen että aikansa kutakin. Työyhteisö oli minulle tärkeä kuten monelle muullekin tänne kirjoittaneelle tuntuu olleen, mutta minulle tärkeimmät työkaverit olivat eläköityneet jo ennen minua. Asun yksin ja eläkkeeni on melko pieni, pärjään kuitenkin säästöjeni turvin. En ole vielä oikein sisäistänyt ajatusta että olen tosiaan nyt eläkeläinen, olen vielä jotenkin henkisesti välitilassa.
Eläkeläset kysymyksessä. Markku Vuorinen: Rakkaani lähti luotani 17e, kirjakaupat,kuva ja sana.
Hyvät puolet: Tuloni nousevat valtavasti. Ei tarvitse enää miettiä, millä selviän seuraavasta kuukaudesta.
Huonot puolet: Siihen on vielä pitkä aika, enkä välttämättä selviä siihen asti.
Olen "vasta" 60v. eli tiedä vielä tulevaa. Mutta äidistä kerron:
Hän kaupan alalla, työpiste meni kiinni. Uusi paikka olisi ollut, mutta liian vaativaa sekä fyysisesti että henkisesti. Kävi muutaman tunnin viikossa tekemässä, muttamana päivänä toisessa paikassa. Ei tykännyt siitä - päivät meni aina "vahtiessa" että milloinka pitää lähteä töihin ja milloin pois/kotiin.
Jäi sitten työttömäksi ja työttömyyseläkeputkeen. Tunsi olonsa jotenkin .... "yhteiskunnan elätiksi". Sitten se eläkepäätös tuli, alkoi käymään ystävättärien kanssa ulkona, kävelyllä, baarissa yhdellä jne. ... Sitten hän sairastui muistisairauteen.
Olen iloinen, että hänellä oli se muutama vuosi sitä hyvää aikaa, työuran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
- tulot puolittuu ja verotus kiristyy
- eläkeläisten syyllistäminen tyyliin mitäs teit töitä ja maksoit pakollisia eläkemaksuja
Ei teitä siitä syytetään, että maksoitte eläkemaksuja , vaan siitä kun ette maksaneet.
En ole lähelläkään eläkeikää, mutta koska synttärini ovat elokuussa, olen jo nyt miettinyt että eläkkeelle on helppo jäädä suoraan kesälomilta. Työpaikallani on tapana kerätä kaikki lomat ja lomapankitniin, että käytännössä eläkkeelle jäädään jo 3 tai 4 kuukautta ennen pitämättömien lomien takia.
+ Ei tarvitse lähteä aamulla töihin
- Tulot samaa luokkaa kuin työttömällä
Jäin vuoden alussa eläkkeelle, ennen sitä olin liiton lisäpäivillä joten kun jäin eläkkeelle tulot nousivat kun sain työeläkkeen, kelan eläkkeen ja eläkeläisen asumistuen.
Olen ollut vanhuuseläkkeellä pari vuotta. Hyvät puolet: helvetilliset YEL-maksut jäivät pois. Olen aina ollut freelancer, ja leipäni on ollut murusina maailma. Nyt minulla on säännölliset kuukausitulot työeläkkeen muodossa.
Huonot puolet: teen vielä töitä, ja verottaja rankaisee siitä. Ansiotulojeni ennakonpidätys on 38 %, samoin tekijänoikeuskorvausten ja ylimääräisen taiteilijaeläkkeeni, jonka satuin saamaan, hupsista saatana.
Päivillä en mitään merkitystä. Voi syödä lauantaimakkaraa vaikka sunnuntaina.
Työterveyden puuttuminen on ehkä huonoin asia, joka vielä korostuu, mitä vanhemmaksi elää. Terveydenhoito julkisella on nykyään katastrofi ja yksityinen on kallista.
Olen iloinen, että edes osalla lapsistani on erinomainen työterveyshuolto, joka kattaa ihan kaiken eikä omasta taskusta tarvi maksaa senttiäkään. Mulla on julkisella jo vuoden maksukatto lähellä - hammashoidosta! Ja silti pitää ilmeisesti jatkaa yksityisellä, kun protetiikkaa ei juuri tarjota.
Muuten olen onneksi terve. 🤞🏼
Luulitko että tuo on minun ainoa ystäväkontaktini? Ei ole.
Tapaamme ystäviä parin viikon hyvän ruuan ääressä, silloin meitä on 2-3 pariskuntaa paikalla. Joka viikko käyn ystäväni kanssa vesijumpassa ja toisen kanssa kahvilla. Ihan on rauhallista jutella vaikka tuntikausia niin syvällidiä kuin kevyempiäkin asioita. Kaukana asuvia ystäviä "kuuntelen" viestien välityksellä
Totta että nuo ison porukan tapaamiset ovat äänekkäitä, täynnä naurua ja hyviä lapsuusmuistoja mutta kyllä niissäkin otan kontaktia ihan face to face yksittäisten ihmisten kanssa. On olemassa paikkoja joissa ei ole meteliä tai musiikkia häiritsemässä. Tapaan näitä kavereita myös yksittäin ja reissaan muutamien kanssa kaksin.
Ja osaan olla yksinkin. Vuoden mittaan tulee n 4kk yksin ulkomailla kun mieheni on Suomessa. Hyvin osaan viihtyä silloinkin