Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeelle jäämisen hyödyt elämässäsi ja haitat? Noin yleisesti.

Vierailija
03.11.2025 |

Kokemuksia. Ruusut ja risut kun kumminkin tämäkin koskee meitä kaikkia.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naitin eläkkeellä vapaudesta tehdä mitä haluan silloin kun haluan tai olla vaan ja lepäillä.

Käyn ystävien kanssa ulkona syömässä ja vaikka taidenäyttelyissä. Teen pitkiä aitoajeluja yksin nauttien musiikista ja maisemista.

Saa nukkua miten pitkään haluaa aamuisin.

Ei taida varjopuolia olla, eläkkeeni on kohtuullisen hyvä, olin töissä 66-vuotiaaksi asti, tulen hyvin toimeen.

Vierailija
62/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyt:

vapaus, viimeinkin, ihanaa kun ei kukaan pakottamassa koko ajan johonkin

Haitat:

ei ole, muita kuin se että itsellä eläkkeelle pääsy vaati melko korkean n. 62v iän, olisi pitänyt säästää itse enemmän ja jäädä pois aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät vielä ole eläkkeellä eivät voi tietää eläkkeellä olemisen hyviä ja huonoja puolia. Heillä ei ole niistä empiiristä tietämystä, he voivat vain arvailla.

Vierailija
64/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain puoliksi eläkkeellä, mutta vastaan silti.

Hyödyt:

- Parempi jaksaminen ja terveys.

- Enemmän vapaa-aikaa.

- Paremmat mahdollisuudet matkustella.

Haitat:

- Pienemmät tulot.

Vierailija
65/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni eläkkeeseen on vielä vuosia, mutta kun katselee eläköityviä ystäviä ja sukulaisia, niin kovasti vaikuttaa fyysinen kunto: Osa kuusvitosista on oikeasti fyysisesti ja ehkä kognitiivisestikin sellaisessa kunnossa, että on jo syytäkin jäädä pois työelämästä. Osa taas näyttää korkeintaan viisikymppisiltä ja ryhtyvät suunnittelemaan firman perustamista tai jotain Mount Everestin valloitusta ensitöikseen.

Parisuhteelle eläköityminen tuntuu usein olevan tiukka paikka. Jos molemmat ovat ennen käyneet töissä, on ollut iltamenoja, kokouksia, seminaarireissuja yms ja sitten yhtäkkiä kökötetäänkin päivät pitkät kotona kahdestaan ja puoliso odottaa, että kokkaat päivittäin lounaan ja illallisen, peset pyykit jne... Tiedän ihmisiä, jotka ovat tässä vaiheessa joko eronneet tai sitten muuttaneet ainakin osittain eri osoitteisiin asumaan. 

Vierailija
66/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin aikoinaan jäämään eläkeputken kautta pois työelämästä 59 v. Muistan kun aluksi epäilytti miten siinä käy mutta vähän aikaa oltuani huomasin että tämähän vertautui lottovoittoon siinä mielessä miten paljon elämänlaatu, terveys ja oma hyvinvointi parani. 

Kanmottava ajatuskin että nykysäännöillä olisin ehkä pakkotyössä vieläkin, mahdollisesti sen seurauksena jo kuollut tai ainakaan eläkevuosia ei välttämättä sen stressin ja työelämäpahoinvoinnin jäljiltä olisi kovin montaa luvassa.

Vierailija
67/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyt:

vapaus, viimeinkin, ihanaa kun ei kukaan pakottamassa koko ajan johonkin

Haitat:

ei ole, muita kuin se että itsellä eläkkeelle pääsy vaati melko korkean n. 62v iän, olisi pitänyt säästää itse enemmän ja jäädä pois aiemmin.

Melko korkean 62v iän. Naurattaisi jos ei itkettäisi, kun oma eläkeikä on lähemmäs 68 vuotta. 

Vierailija
68/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo vapaus, sitä on vaikea kuvailla. Samalla kuitenkin luopumisen tuska; kukaan ei enää ikinä tarvitse. On jossain välitilassa, kuin joskus kouluun mennessä, työhön mennessä. Aina kuulunut muiden kanssa yhdessä johonkin. Nyt on yksin eikä kuulu enää muiden joukkoon.

Täällä puhutaan suurista eläkkeistä, joita joutaa leikata. Puhutaan vihasta ja tunnetaan kateutta. Jos eläkkeeni olisi vielä pienempi, en pärjäisi. Puhutaan siitä miten eläkeläinen saa asumistukea omistusasuntoon. En minä saa yhtään mitään vanhaan torppaani, jota ei kukaan ikinä tule ostamaankaan.

Fiksasin tuo välitilan tekemällä pari vuotta vapaaehtoishommia (satunnaisesti). Sitten nekin alkoivat tökkimään, ja on kiva olla ilman mitään työvelvotteita. Eikä ole enää tarvetta kuulua mihinkään työyhteisöön tai muuhun. 

Vierailija
69/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntoon se vaikutti, liikaa perustin työkykyyn, kuten monet.  Pelon tunteet vähenivät.  Ihmetytti vain se, kun joku luuli että voi itse valita, pystyykö enää töihin.  Ei ollut laskutoimitus.

Vierailija
70/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä karttuu ja kuolema vartoo oven takana, ettei siinä paljoa jää hyödyn puolelle. 

Vierailija
71/71 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin iloinen kun jäin työttömyydestä eläkkeelle vuoden alussa, työeläke ja lisäksi saan kelalta eläkettä ja eläkeläisen asumistukea joten nettotulot nousi n 500e. Vuokra  sopiva , pörssisähkö halpa ja ruokamenotkin pidän alhaisena. Haittoja ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän