Millan aamu meni pilalle Päiväkodilta tuli tyly viesti
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/cfb82ae5-deeb-4b7b-a803-5df2…
"Samalla tapaus tuo hänen mielestään esiin valtakysymyksen: kuka oikeastaan käskee ja ketä. Piiraisen mukaan viranomaisviestinnässä voi unohtua se, että vanhempi on lapsensa ensisijainen asiantuntija ja yhteistyökumppani. Ei kohde, jota ohjataan.
Olen lapseni huoltaja, en hallinnon alainen, mutta viestin sävy asetti minut alisteiseen asemaan päiväkodin työntekijään nähden."
Milla ja hän lapsensa on yhteiskunnan jäsen ja hänen lapsensa käy yhteiskunnan järjestämässä palvelussa, jossa säännöt on KAIKILLE samat. Ensi kerralla, kun he ovat myöhässä, hän ilmoittaa siitä päiväkodille.
Kommentit (797)
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tässä oli ongelma? Vanhempi olisi voinut ilmoittaa myöhästymisestä, niin tätäkään ei olisi tapahtunut.
Tai jos päiväkodissa mietittäisiin käytäntöjä ja viestintää, tätäkään ei olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän tuota Millaa. Päiväkodeissa ollaan liian joustamattomia muutenkin.
Minä en ymmärrä näitä helvetin avuttomia uhriutujia Mies 3 lasta,kaikki päivähoidossa olleita,ei ole ylimaallista ilmoittaa jos myöhästyy.
Vierailija kirjoitti:
Sai kuitenkin filtteröidyn kuvansa Iltalehden sivuille.
Onko suu suipistellen yläviistosta, jestas että olen hyvän näköinen!
Jos on tiedossa, että lapsella on vaikeaa tulla aamulla päiväkotiin ja hän myöhästyy vain 4 minuuttia, mielestäni parasta olisi tukea ja kannustaa. Menisin ladta vadta ja puhuisin kannustavasti. Myötätunto ja kohtaaminen auttaa tässäkin parhaiten. Sekä sitä ladta että äitiä.
Ja on tuöntekijällekin parempi, saa tehtyä hyvää vs lähetettyä ikävän viestin, joka vie ilmapiiriä huonompaan suuntaan. Viestiin ja sen aiheuttamaan tunnekuormaan menee enemmän aikaa kuin hyvään kohtaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä mitä ongelmaa tämä kyseinen päiväkoti yrittää ratkaista tällä viestikäytännöllään.
Ärsyttääkö heitä myöhästelijät, koska ryhmän toiminta hankaloituu, jos väki saapuu aamulla myöhässä sisään? Jos tämä on se asia minkä he yrittää ratkaista, niin miksi tekstartissa uhataan sillä, että lapsi jää ilman lounasta jos myöhästyy?
Vai onko ongelma ruokahävikki? Jos he yrittää ratkaista ruokahävikkiä, niin onko siihen toimiva ratkaisu puuttua jokaiseen kahden minuutin myöhästymiseen? Vai voisiko ruokahävikkiä vähentää jollain muulla keinolla?
Onko näin typeriä ihmisiä kuin sinä oikeasti olemassa lue se juttu ja yritä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän tuota Millaa. Päiväkodeissa ollaan liian joustamattomia muutenkin.
Minä en ymmärrä näitä helvetin avuttomia uhriutujia Mies 3 lasta,kaikki päivähoidossa olleita,ei ole ylimaallista ilmoittaa jos myöhästyy.
Hienoa, ettei sinulle ole koskaan tapahtunut 4 minuutin myöhästymistä! Mitalli on postissa.
.. Meillä oli tytön ryhmässä ehdoton ohje, että ne jotka tulevat vasta eskariin, eivät saa olla etuajassa. Ei tietysti myöhässäkin. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun istuttiin autossa päiväkodin edessä, kun oltiin pihalla vaikka 10 min. ennen eskarin alkua. Heillä oli jostain syystä noin, että ei saa mennä etuajassa, olisiko ollut henkilöstömitoitus sitten se syy.....
Henkilöstömitoitus voi olla yksi syy, mutta arvelisin että todennäköisesti syy tuohon saattaa olla se, että joku puupää jättänyt vain lapsensa ilmoittamatta siihen piha-alueelle. Onhan näitäkin, jotka jättävät lapsensa aamuisin eteiseen edes riisumatta häntä (kun on kiire) eivätkä edes huikkaa aamupalaa ryhmälle jakavalle hoitajalle että hei lapseni on täällä.
10 minuuttia ennen eskarin alkua autossa istuen oman lapsensa kanssa on kyllä varmaan ärsyttävää vanhemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä mitä ongelmaa tämä kyseinen päiväkoti yrittää ratkaista tällä viestikäytännöllään.
Ärsyttääkö heitä myöhästelijät, koska ryhmän toiminta hankaloituu, jos väki saapuu aamulla myöhässä sisään? Jos tämä on se asia minkä he yrittää ratkaista, niin miksi tekstartissa uhataan sillä, että lapsi jää ilman lounasta jos myöhästyy?
Vai onko ongelma ruokahävikki? Jos he yrittää ratkaista ruokahävikkiä, niin onko siihen toimiva ratkaisu puuttua jokaiseen kahden minuutin myöhästymiseen? Vai voisiko ruokahävikkiä vähentää jollain muulla keinolla?
Onko näin typeriä ihmisiä kuin sinä oikeasti olemassa lue se juttu ja yritä ymmärtää.
Minusta tuo viesti on ketjun paras. Haetaan ratkaisua ja se löytyy kun mietitään mikä on ongelma ja miten asiat parhaiten hoituu.
Vierailija kirjoitti:
.. Meillä oli tytön ryhmässä ehdoton ohje, että ne jotka tulevat vasta eskariin, eivät saa olla etuajassa. Ei tietysti myöhässäkin. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun istuttiin autossa päiväkodin edessä, kun oltiin pihalla vaikka 10 min. ennen eskarin alkua. Heillä oli jostain syystä noin, että ei saa mennä etuajassa, olisiko ollut henkilöstömitoitus sitten se syy.....
Henkilöstömitoitus voi olla yksi syy, mutta arvelisin että todennäköisesti syy tuohon saattaa olla se, että joku puupää jättänyt vain lapsensa ilmoittamatta siihen piha-alueelle. Onhan näitäkin, jotka jättävät lapsensa aamuisin eteiseen edes riisumatta häntä (kun on kiire) eivätkä edes huikkaa aamupalaa ryhmälle jakavalle hoitajalle että hei lapseni on täällä.
10 minuuttia ennen eskarin alkua autossa istuen oman lapsensa kanssa on kyllä varmaan ärsyttävää vanhemmalla.
&n
Minä luulen, että kyse on vain vallankäytöstä.
Milla on on monessakin asiassa alisteinen aikatauluille ym. vaikka olisi mikä. Jos niin haluaa asian ilmaista. Onkos tässä taas henkilökemiaa?
Miettikää omia kokemuksianne. Oletteko oppineet parhaiten nuhtelun avulla vai hyvällä keskustelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika homma niillä eskarin työntekijöillä lähetellä joka aamu klo 8:31 tekstareita kaikille, jotka on sen minuutin myöhässä. Ryhmässä voi helposti olla 20 lasta. Ja työntekijöillä muutenkin kiire ja kädet täynnä töitä. Näppäile siinä sitten vielä kaikille minuutin myöhästyneille tekstareita ja tuplavarmista että menee juuri oikeiden huoltajien numeroihin eikä vahingossa kiireessä sille joka olikin ajoissa. Ja joka aamu sama rumba. Eipä käy kateeksi.
Et sitten ole kuullut VIESTISTÄ joka on jo VALMIINA koneessa, senkun klikkaat menemään niille jotka ovat poissa
Ei ne millään koneella niitä lähetä. Vaan ryhmän kännykällä.
Olen varsin vakuuttunut, että aamuhässäkässä kukaan ei noin pitkiä viestejä ala naputtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkotiin saa viedä lasta silloin kun haluaa? Päiväkotihan on lasta ja vanhempaa varten eikä päin vastoin.
Esiopetus ei ole sama kuin päiväkoti. Silti viestintä oli yksinkertaisesti surkeaa.
Tietysti on päiväkoti,ei ne koululaisia ole,vaan lopun päivää hoidossa.
Iltapäiväkerhot sovitaan erikseen.
Mutta laki määrää säännöt esiopetukseen.
Lapsen on osallistuttava oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Perusopetuslain mukainen esiopetus on osallistujille maksutonta. Lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan(opetus- ja kultturiministeriö)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tässä oli ongelma? Vanhempi olisi voinut ilmoittaa myöhästymisestä, niin tätäkään ei olisi tapahtunut.
Tai jos päiväkodissa mietittäisiin käytäntöjä ja viestintää, tätäkään ei olisi tapahtunut.
Kyllä ne on mietitty. Typerä äiti ei vaan ymmärrä, että käytännöt koskevat myös häntä. Vaikka on kauhean uniikin erityisherkkä lapsi.
Viestintää voisi päiväkoti kyllä paantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ongelma on? Jankutat ja toistat itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ettei sinulle ole koskaan tapahtunut 4 minuutin myöhästymistä! Mitalli on postissa.
Se on mitali. Yhdellä ällällä.
Kiusallista lukea keskustelua, kun oma nimi on Milla.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää omia kokemuksianne. Oletteko oppineet parhaiten nuhtelun avulla vai hyvällä keskustelulla.
Mitä tuossa on keskusteltavaa? Itse olisin sanonut, että anteeksi tästä, ilmoitan seuraavalla myöhästymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on mietitty. Typerä äiti ei vaan ymmärrä, että käytännöt koskevat myös häntä. Vaikka on kauhean uniikin erityisherkkä lapsi.
Viestintää voisi päiväkoti kyllä paantaa.
Heidän siis kannattaa miettiä käytäntöjä ja viestintää. Nyt ovat siihen pakotettuja.
Se pari minuuttia ei tosiaan ole hyvä aikaviive nuhteluviestiin. Eikä täysin varmasti auta myöhästelyyn eikä ole hyödyksi ruokahävikille.
Heidän kannattaa miettiä mihin pyrkivät ja millä keinolla se saavutetaan. Tässä näyttää kurinpito olevan ainoa motiivi, eikä se ole hyväksi kenellekään.