Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millan aamu meni pilalle Päiväkodilta tuli tyly viesti

Vierailija
03.11.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/cfb82ae5-deeb-4b7b-a803-5df2…

"Samalla tapaus tuo hänen mielestään esiin valtakysymyksen: kuka oikeastaan käskee ja ketä. Piiraisen mukaan viranomaisviestinnässä voi unohtua se, että vanhempi on lapsensa ensisijainen asiantuntija ja yhteistyökumppani. Ei kohde, jota ohjataan.

Olen lapseni huoltaja, en hallinnon alainen, mutta viestin sävy asetti minut alisteiseen asemaan päiväkodin työntekijään nähden."

Milla ja hän lapsensa on yhteiskunnan jäsen ja hänen lapsensa käy yhteiskunnan järjestämässä palvelussa, jossa säännöt on KAIKILLE samat. Ensi kerralla, kun he ovat myöhässä, hän ilmoittaa siitä päiväkodille. 

Kommentit (793)

Vierailija
581/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö 8:30 olla päiväkodin pihassa vai ryhmän huoneessa vaatteet vaihdettuna, tossut jalassa, pissillä käytynä ja kädet pestynä? Saako tekstarin, jos on saapunut taloon 8:30, mutta vaatteiden riisumisessa kestää sen kaksi minuuttia?

Meillä on jo kaikki lapset 8.30 tekemässä tehtäviä esiopetuksessa. Ne jotka tulleet aiemmin ovat päiväkodin puolella, syövät aamupalan ja siirtyvät 8.00 jälkeen eri tilaan tekemään päivän suunnitelmien mukaan sitä mitä nyt ikinä tehdäänkään.

Jos siinä vaiheessa tullaan vasta paikalle joutuu tmyöhästyjää ja hänen vanhempaansa jututtamaan usein ja selvittämään jos jokin ongelma ja kertomaan päivän ohjelmasta tms. Aina on jotain puhuttavaa. Mutta ope on hyvin kiireinen. Aamuhössäkkää hoitavat yleensä päiväkodin aikuiset, ruokailun ja sisääntulot vaatteiden avustamisen jne.

Vierailija
582/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää omia kokemuksianne. Oletteko oppineet parhaiten nuhtelun avulla vai hyvällä keskustelulla.

Mitä tuossa on keskusteltavaa? Itse olisin sanonut, että anteeksi tästä, ilmoitan seuraavalla myöhästymisestä. 

Hyvinkin paljon. Hyvä keskustelu on parempi kuin ilkeä viesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niin ymmärrän tuota Millaa. Päiväkodeissa ollaan liian joustamattomia muutenkin. 

Minä en ymmärrä näitä helvetin avuttomia uhriutujia Mies 3 lasta,kaikki päivähoidossa olleita,ei ole ylimaallista ilmoittaa jos myöhästyy.

Hienoa, ettei sinulle ole koskaan tapahtunut 4 minuutin myöhästymistä! Mitalli on postissa.

Kerroinko näin,en ymmärrä etteivät ihmiset ymmärrä lukemaansa.Kerroin ettei ole ylivoimaista ilmoittaa,jos myöhästyy,minulla oli ryhmän numero kännykässä valmiina.

Vierailija
584/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää omia kokemuksianne. Oletteko oppineet parhaiten nuhtelun avulla vai hyvällä keskustelulla.

Mitä tuossa on keskusteltavaa? Itse olisin sanonut, että anteeksi tästä, ilmoitan seuraavalla myöhästymisestä. 

Täsmälleen näin! Muuta ei juurikaan tarvita.

Vierailija
585/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niin ymmärrän tuota Millaa. Päiväkodeissa ollaan liian joustamattomia muutenkin. 

Minä en ymmärrä näitä helvetin avuttomia uhriutujia Mies 3 lasta,kaikki päivähoidossa olleita,ei ole ylimaallista ilmoittaa jos myöhästyy.

Kerkeeko se eskarin täti siinä 2 minuutissa katsomaan viestin ja ilmoittaa ruokapalveluun ? Mitä hyötyä ilmoittaa kun eskarin portti jo näkyy ja kinkkasemiseen menee se 2 minsaa. 

Todella saivartelua.  Ihmiset ovat jo hulluuden partaalla kun tää on se ylitsepääsemätön synti, että joku myöhästyi pari minsaa.

Häpeäpaalut takaisin toreille kuten aikoinaan.

Kipeää kipeää víttuilua se on ja pikkusieluista touhua.

Vierailija
586/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika homma niillä eskarin työntekijöillä lähetellä joka aamu klo 8:31 tekstareita kaikille, jotka on sen minuutin myöhässä. Ryhmässä voi helposti olla 20 lasta. Ja työntekijöillä muutenkin kiire ja kädet täynnä töitä. Näppäile siinä sitten vielä kaikille minuutin myöhästyneille tekstareita ja tuplavarmista että menee juuri oikeiden huoltajien numeroihin eikä vahingossa kiireessä sille joka olikin ajoissa. Ja joka aamu sama rumba. Eipä käy kateeksi. 

Et sitten ole kuullut VIESTISTÄ joka on jo VALMIINA koneessa, senkun klikkaat menemään niille jotka ovat poissa

Ei ne millään koneella niitä lähetä. Vaan ryhmän kännykällä. 

Olen varsin vakuuttunut, että aamuhässäkässä kukaan ei noin pitkiä viestejä ala

Olen vakuuttunut, ettei ole mitään syytä aamuhässäkässä näitä nuhteluviestwjä lähettää. Ei johda mihinkään hyvään.

Vierailija
587/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ollut erittäin vahvasti sitä mieltä, että nuorilta on kadonnut älyn lisäksi itsesuojeluvaisto. Toki poikkeuksia on, mutta nuoret tekevät ja sanovat aivan järjettömiä asioita välittämättä seurauksista paljon useammin kuin ennen. Tämä Millakin teki itsestään naurunalaisen. Järkeä ja itsesuojeluvaisto käyttämällä hän olisi valittanut asiasta päiväkodin johtajalle eikä valtamedialle.

Ps. Olipa "yllätys", että Millalla on "erityisherkkä" lapsi. Kätännössähän se tarkoittaa, että kuria ei pidetä ja se näkyy käytöksessä.

Ei se kuri paranna erityisherkkään vaan rauhallinen aikuinen ja selkeys ja säännöt ja rajat(ellet tarkoita kurilla rajoja). Erityisherkän lapsen kanssa on varattava aikaa siirtymille. Siltikin voi olla vaikeeta. Pelkään pahoin että tällä lapsella ja äidillään tulee vaikeaa kun alkaa se varsinainen koulu.... 

Vierailija
588/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ettei sinulle ole koskaan tapahtunut 4 minuutin myöhästymistä! Mitalli on postissa.

Kerroinko näin,en ymmärrä etteivät ihmiset ymmärrä lukemaansa.Kerroin ettei ole ylivoimaista ilmoittaa,jos myöhästyy,minulla oli ryhmän numero kännykässä valmiina.

Onnittelut että olet aina lähettänyt sen pahoitteluviestin. Kaikki eivät ole yhtä hyviä ihmisiä.

Vierailija
589/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tuo ole edes ilkeä viesti. 

Vierailija
590/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistaa sen tutkitun,suomalaiset tyhmistyy päivä päivältä, lukemaan ei opita 9vuodessa,se tässäkin ketjussa tulee todistetusti esille,kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Vierailija
591/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti on siis pelkkää v--tuilua ja valehtelua. Ihan aiheesta tuo äiti valittaa lehteen. Eivät olisi tuotakaan asiaa korjaamassa, ellei olisi nyt lehdessä. 

Päiväkodissa itsekin töissä olleena sanon. Meille ei muutaman minuutin myöhästymisestä tarvinnut ilmoittaa, normipäivänä siis.  

Vierailija
592/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mitali. Yhdellä ällällä.

Tosa autistille mitalli🥇

Vierailija
593/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa päiväkodissa haluaisitte itse olla? Lapsena olisi varmasti mukava, jos työntekijät on iloisia ja mukavia. Vanhempana toivoisi kohtaamista ja vaikka ymmärrystä ja tukea. Muutaman minuutin myöhästymisestä ei saisi nuhteluviestiä vaan onnittelut, kun meni nyt paremmin.

Se päiväkoti on ladta ja perhettä varten.

Vierailija
594/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut että olet aina lähettänyt sen pahoitteluviestin. Kaikki eivät ole yhtä hyviä ihmisiä.

Juu Kontulassa ostarilla asioneena ymmärrän alueen erityispiirteet.

Vierailija
595/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ilkeä viesti.

Ja täysin turha.

Vierailija
596/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin sisältöä voisi kyllä tarkistaa, onhan se vähän epäselvä. Mutta myöhästymisiin pitäisi puuttua tiukemmin. Ei ymmärretä, että se yhden myöhästyminen voi vaikuttaa kymmenien muiden arkeen kun joutuvat odottamaan.

Vierailija
597/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa miten on turhauttavaa työajan alettua höyryisessä keittiössä kädet taikinassa miettiä jotain piippaavaa viestiä jossa sun pitää jättää padat porisemaan ja mennä analysoimaan viime tipan ilmoituksia poissaolijoista ja ruokailijoiden osallistumisesta jne. Mua se häiritsee todella paljon. Seinällä on määrät ja suunnitelmat ja erityisruokavaliot ja keittiössä ollaan täydessä työn touhussa että ensimmäiset pienokaiset pääsevät aloittamaan ruokailun 10.30...   

Ei siinä vaiheessa halua räveltää puhelimia!

Vierailija
598/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa päiväkodissa haluaisitte itse olla? Lapsena olisi varmasti mukava, jos työntekijät on iloisia ja mukavia. Vanhempana toivoisi kohtaamista ja vaikka ymmärrystä ja tukea. Muutaman minuutin myöhästymisestä ei saisi nuhteluviestiä vaan onnittelut, kun meni nyt paremmin.

Se päiväkoti on ladta ja perhettä varten.

Mutta kun noiden myöhästyvien takia pahimmillaan se koko muu ryhmä joutuu odottelemaan...

Vierailija
599/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ilkeä viesti.

Ja täysin turha.

No ei todellakaan ole ilkeä viesti. 

Vierailija
600/793 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tytön ryhmässä ehdoton ohje, että ne jotka tulevat vasta eskariin, eivät saa olla etuajassa. Ei tietysti myöhässäkin. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun istuttiin autossa päiväkodin edessä, kun oltiin pihalla vaikka 10 min. ennen eskarin alkua. Heillä oli jostain syystä noin, että ei saa mennä etuajassa, olisiko ollut henkilöstömitoitus sitten se syy. Kyllä siinä saa aikamoinen taikuri olla, jos aikoo saada aikataulun minuutilleen. Meitäkin kotoa periaatteessa ajoaika eskarille oli 10-12 minuuttia, mutta kun välissä monet liikennevalot ja aamuisin voi olla ruuhkaa, niin yleensä lähdettiin jo 20 vaille. Joinakin aamuina meni ihan todella tiukille, että sinne ehtii minuutilleen.

Kouluunkin mennään täsmälleen, esim 70-80 luvulla ulko- ovet lukittiin kun piti olla luokassa, esikoulussa oli sama homma, mutta lapset osasi odotellessa leikkiä pihalla. 

Ei tasan ole 80-luvulla mitään ulko-ovia lukittu kouluissa. Aika yleistä, että ala-asteikäiset tuli kouluun myöhässä, kun kävelivät itse sen puoli tuntia /suunta. Aina pääsi tunnille ja tämä siis Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän