Köyhien lasten sosiaaliset ongelmat rajussa kasvussa
"Lasten arki eriytyy yhä voimakkaammin perheiden tulotason perusteella".
Köyhien lasten mielenterveysongelmat kasvavat ja yksinäisyys lisääntyy. Myös köyhien perheiden lasten ruokaan, lääkkeisiin, hygieniatarvikkeisiin ja harrastuksiin on rahaa entistä vähemmän. Köyhissä perheissä lapset joutuvat olemaan myös aiempaa useammin huolissaan vanhempiensa jaksamisesta ja selviytymisestä.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/5d0da098-129a-40a0-bd6a-e1db…
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Tulee lisääntymään, kun irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja kohta alkaa itku, kun perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Pitäisi olla päivänselvää, ettei kolme miljoonaa ihmistä pysty elättämään sekä miljoonaa lasta että 1,4 miljoonaa eläkeläistä. Pitää valita jompikumpi, itse valitsisin lapset koska heissä on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee lisääntymään, kun irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja kohta alkaa itku, kun perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Pitäisi olla päivänselvää, ettei kolme miljoonaa ihmistä pysty elättämään sekä miljoonaa lasta että 1,4 miljoonaa eläkeläistä. Pitää valita jompikumpi, itse valitsisin lapset koska heissä on tulevaisuus.
Ihan mielenkiinnosta: mitä eläkeläisille sitten tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia jos ei niistä pysty huolehtimaan.Ei ole muiden tehtävä maksella omista valinnoista
Elämässä tapahtuu kaikenlaista. Tulee päivä jolloin sinäkin olet hauras ja vaipoissa ja tarvitset muiden apua ja yhteiskunnan tukea. Märmättäminen on helppoa siihen asti kun asia kolahtaa omaan nilkkaan lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa lääkkeet ja julkisen terveydenhuollon 100% toimeentulotukiasiakkaille ja heidän lapsilleen. Jokaiselle lapselle pitää jäädä käyttörahaa 300-400€/kk toimeentulotuen normien mukaan. Tuosta max 150€/kk menee ruokaan, koska lapsi syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Käyttävätkö aikuiset sen 150€/kk omiin menoihinsa? Saisivat katsoa peiliin! Tuolla ostaa edullisia vaatteita ja kenkiä ja mitä lapsi nyt tarvitsee. Jää vielä kuukausirahaakin lapselle.
omiin menoihinsa aikuiselle pitää 595€/kk ja yh enemmän (vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, terv huollon, lääkkeiden, silmälasien, passin ym jälkeen)
On kyllä aika irrallaan todellisuudesta tää kommentti. Ensinnäkään suuri osa köyhistä lapsista ei ole toimeentulotuen asiakkaita, vaan työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapsia. Ja toim
Tuohon lapsen osuuteen lasketaan vuokra sähkö vesi matkat puhelin jne ei pelkkä kulutus ruokaan ja vaatteisiin.
Köyhien lasten vanhemmat varmaan vihdoin istuvat alas ja kertovat lapsille elämän faktat, eivätkä opeta ylisukupolvisesri syyttelemään muita. Kaikki ei mene tasan ja kaikki ei ole aina kivaa/reilua/mukavaa, omista valinnoista on vastuussa ja usein niin makaa kuin petaa. Te olette valinneet tehdä lapsia, ehkä ottaa lemmikin, valinneet asua tietyllä alueella, kenties valinneet jättää opiskelematta, valinneet jättää uudelleenkouluttautumatta, valinneet ettette muuta työn perässä, se ja tämä ja tuo työ tai ala ei ole milloin mistäkin syystä teidän juttu jne. Se on aivan ok, kunhan ette syyllistä siitä muita. Ei valtio ole vastuussa kaikesta aikuisten ihmisten elämässä. Teille on tarjottu ilmainen koulupolku aina korkeakouluun asti ja yhä edelleen tarjotaan. Joka vuosi on yhteishaku 2 kertaa. Myös ulkomaille voi muuttaa. Voi ryhtyä yrittäjäksi. Voi tehdä myös muita kuin oman alan töitä. Vaihtoehtoja on tuhansia. Pitää itse tarttua niistä johonkin, eikä jäädä odottamaan, että joku muu tulee kotoa hakemaan.
Sori, mutta ei tipu nyt sääliä. Olen itse ollut työtön, sairas ja köyhä myös, mutta myös ihan itse tehnyt tilanteelleni korjauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia jos ei niistä pysty huolehtimaan.Ei ole muiden tehtävä maksella omista valinnoista
Elämässä tapahtuu kaikenlaista. Tulee päivä jolloin sinäkin olet hauras ja vaipoissa ja tarvitset muiden apua ja yhteiskunnan tukea. Märmättäminen on helppoa siihen asti kun asia kolahtaa omaan nilkkaan lopullisesti.
Ei kukaan laita vastakkain vaipoissa makaavaa tai lasta. Laitetaan vastakkain vaikka nettona 1500 e kk eläkettä saava ja lapset. Niinhän ne lapsetkin tulevat toimeen 400 e kk Kelan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mitä eläkeläisille sitten tehdään?
Mun ehdotus on, että koska eläkkeitä ei voi suoraan leikata, niin kiristetään eläkeläisten progressiivista verotusta. Tai laitetaan eläkeläisille jotain uusia veroja. Vaikka vanhusturvavero tai mitä nyt ikinä keksitäänkään esimerkiksi yli 1800 €/kk eläkettä saaville . Pääsen eläkkeelle ensi elokuussa ja kuuluisin itsekin niihin, joilta verojen muodossa leikkattaisin. Mutta olen valmis siihenkin, jotta lapsista ja nuorista voidaan huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Mites lapsen elatusmaksut ja lapsilisä? Eikö niistä ole apua?
Olen eri, mutta eihän niistä ole, koska ne lasketaan tietenkin mukaan toimeentulotukeen. Eli ne eivät lisää käytettävissä olevaa rahamäärää. Vaikka lapsilisä ja tai elatusmaksu nousisi, ei sen köyhän ihmisen käyttöraha nouse yhtään.
Nykyeläkeläisillä oli pääosin aineellisesti köyhempi lapsuus kuin nykylsillä "köyhillä" lapsilla. Ei harrastettu mitään maksullista, ei käyty ulkomailla tai kylpylöissä, ruoka oli varsin yksitoikkoista nykytarjontaan nähden ja karkkipäivät olivat harvassa.
Olisi aika kohtuutonta, että pitkän työuran tehneille eläkeläisille ei edelleenkään suotaisi mitään ylellisyyttä elämään vaan heidän tuloistaan leikattaisiin, jotta muut saisivat sellaista, mitä nykyeläkeläiset eivät ole koskaan saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien lasten vanhemmat varmaan vihdoin istuvat alas ja kertovat lapsille elämän faktat, eivätkä opeta ylisukupolvisesri syyttelemään muita. Kaikki ei mene tasan ja kaikki ei ole aina kivaa/reilua/mukavaa, omista valinnoista on vastuussa ja usein niin makaa kuin petaa. Te olette valinneet tehdä lapsia, ehkä ottaa lemmikin, valinneet asua tietyllä alueella, kenties valinneet jättää opiskelematta, valinneet jättää uudelleenkouluttautumatta, valinneet ettette muuta työn perässä, se ja tämä ja tuo työ tai ala ei ole milloin mistäkin syystä teidän juttu jne. Se on aivan ok, kunhan ette syyllistä siitä muita. Ei valtio ole vastuussa kaikesta aikuisten ihmisten elämässä. Teille on tarjottu ilmainen koulupolku aina korkeakouluun asti ja yhä edelleen tarjotaan. Joka vuosi on yhteishaku 2 kertaa. Myös ulkomaille voi muuttaa. Voi ryhtyä yrittäjäksi. Voi tehdä myös muita kuin oman alan töitä. Vaihtoehtoja on tuhansia. Pitää itse tarttua niistä johonkin
Lapsen kanssa ei ole helppoa muuttaa esim ulkomaille. Olen itse ollut töissä toisessa Eu maassa 12 vuotta.
Meitä on sellaisia joiden elämää ja lähtökohtia vaikea kuvitella sellaisen joka on saanut suht tavallisen lapsuuden. Hyväksikäyttöä, väkivaltaa, huumeita, köyhyyttä, päihteitä. Niissä oloissa kasvaa rikkinäiseksi ja on turha sanoa että on samat mahdollisuudet kuin tavallisessa perheessä kasvaneella.
Minullekin tuli vanhat traumat mieleen yhtäkkiä kun alakertaan muutti päihteidenkäyttäjiä joita lapsi pelkää. Tuli sellainen ahdistus etten ole ollut toimintakykyinen normaalisti moneen viikkoon. Tämä on nyt vain pieni esimerkki siitä miten menneisyyteen voi vaikuttaa silloin kuin ei odottaisi.
Miksi menin naimisiin ja sain lapsemme? Tilanne oli silloin erilainen ja luulin pääseeni vanhoista traumoista eroon. Luulin että saan elää perheessä.
Miehen väkivalta ja pettäminen järkytti sen verran että masennus palasi ja sen jälkeen tuli fyysinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien lasten vanhemmat varmaan vihdoin istuvat alas ja kertovat lapsille elämän faktat, eivätkä opeta ylisukupolvisesri syyttelemään muita. Kaikki ei mene tasan ja kaikki ei ole aina kivaa/reilua/mukavaa, omista valinnoista on vastuussa ja usein niin makaa kuin petaa. Te olette valinneet tehdä lapsia, ehkä ottaa lemmikin, valinneet asua tietyllä alueella, kenties valinneet jättää opiskelematta, valinneet jättää uudelleenkouluttautumatta, valinneet ettette muuta työn perässä, se ja tämä ja tuo työ tai ala ei ole milloin mistäkin syystä teidän juttu jne. Se on aivan ok, kunhan ette syyllistä siitä muita. Ei valtio ole vastuussa kaikesta aikuisten ihmisten elämässä. Teille on tarjottu ilmainen koulupolku aina korkeakouluun asti ja yhä edelleen tarjotaan. Joka vuosi on yhteishaku 2 kertaa. Myös ulkomaille voi muuttaa. Voi ryhtyä yrittäjäksi. Voi tehdä myös muita kuin oman alan töitä. Vaihtoehtoja on tuhansia. Pitää itse tarttua niistä johonkin
Sellainen oikeistolainen purkaus sitten tähän kohtaan.
Resilienssin puute. Se on usein takana näissä. Pitkään elettiinkin aikoja, jolloin se mahdollistettiin ja se omaksuttiin ihan normaaliksi toimintamalliksi, että kaikki voivat elellä melkeinpä miten huvittaa ja vastuun voi viime kädessä sysätä muille. Ihminen on mukavuudenhaluinen. Miksi opiskella, tehdä töitä ja kasvattaa cv:tä kun saman voi saada tekemättä mitään. Nyt on ikävä tilanne kun seuraukset konkretisoituvat. Samaan aikaan on valtion rahat loppu ja käsissä hirveä määrä ihmisiä, jotka on opetettu laskemaan kaiken muiden varaan. Olisi pitänyt purkaa aikuisten yliymmärtämistä ja kannattelua jo aiemmin, silloin kun vielä oli parempi työtilanne ja ylisukupolvisesti ei oltu opittu tätä toimintamallia.
Vierailija kirjoitti:
Resilienssin puute. Se on usein takana näissä. Pitkään elettiinkin aikoja, jolloin se mahdollistettiin ja se omaksuttiin ihan normaaliksi toimintamalliksi, että kaikki voivat elellä melkeinpä miten huvittaa ja vastuun voi viime kädessä sysätä muille. Ihminen on mukavuudenhaluinen. Miksi opiskella, tehdä töitä ja kasvattaa cv:tä kun saman voi saada tekemättä mitään. Nyt on ikävä tilanne kun seuraukset konkretisoituvat. Samaan aikaan on valtion rahat loppu ja käsissä hirveä määrä ihmisiä, jotka on opetettu laskemaan kaiken muiden varaan. Olisi pitänyt purkaa aikuisten yliymmärtämistä ja kannattelua jo aiemmin, silloin kun vielä oli parempi työtilanne ja ylisukupolvisesti ei oltu opittu tätä toimintamallia.
Niin tässä artikkelissa puhuttiin mm. siitä, että perheellä ei ole tarpeeksi ruokaa. Minkähänlaista resilienssiä pitäisi lapsella siinä kohtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: valtion rahat eivät ole loppu. Tuo on vain oikeiston mantra, jolla he voivat tuhota tämän yhteiskunnan. Jos valtion rahat olisi loppu, sitä ei riittäisi varakkaimmalle tuloluokalle, yksityisille terveysjäteille, uuteen ratahankkeeseen, jne. Rahat eivät ole loppu, sitä vain ei haluta käyttää hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että minun resielenssi on paljon parempi kuin sinun. Hoidin jo lapsena alkoholistiäitiäni ja olin osana isän huumebisnestä. Pystyin käymään lukion vaikka isäpuoli valvotti kirjoitusten aikana tahallaan tuli paskat housussa ryyppäämästä kotiin ja minä yritin kuunnella kun halusi saarnata Jumalasta vaikka aamulla oli kirjoitukset. En halunnut että häiritsee pikkuveljen unta.
Resilienssiä on kasvatettu tässä kun olen ollut 10 vuotta erityislapsen yh ja viimeiset vuodet työttömänä ja sairaana tt tuella.
Jotenkin vaan roikun elämän syrjässä kiinni ja yritän huolehtia lapsestani.
Tätä en halunnut mutta tämän sain ja nyt yritän jotenkin selviytyä. Toivoisin että lapseni elämä menisi toisin,siksi yritän jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisivat harkita vaikka töihin menoa.
Monet käyvätkin töissä, mutta silti on köyhyyttä. Kaikki on kallistunut niin valtavasti. Tietysti työttömyys on lisääntynyt, mutta tunnen ihmisiä, jotka ovat pienipalkkaisessa työssä ja on rahavaikeuksia. Asuminen esimerkiksi on kallistunut hurjasti, etenkin vuokralla asuminen. Vaatteet, ruoka, kaikki normaalit menot kallistuneet. Kävin viime viikolla apteekissa. Siinä oli reseptillä iso perusvoidepurkki atooppisen ihon hoitoon, allergialääke, D-vitamiini, särkylääkettä, silmätipat. Loppulasku oli yli 70€. Kauhistuin ihan kassalla. Missä muussa maassa apteekkiin menee pikkuostoksiin tuollaiset rahat? Meillä töissä sai ennen lämpimän ruuan 6.20€. Nyt maksaa jo 7,10€. Työnantajan tukema lounas. Otan monesti omat eväät, kun en pysty joka työpäivältä noin paljon maksamaan. Ruoka on sellaista yksinkertaista, vaikkapa lihapullat, ruskea kastike, perunat ja salaatti tai jauhelihakeitto, pehmeä leipä ja jälkkärinä omena tai broilerinugetit, riisi, currykastike ja salaatti. Keittoa on kerran tai kahdesti viikossa. Sanoisin, että ei ole syömäkelvotonta ollenkaan, mutta hyvin yksinkertaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Osittain näin. Mä en ole käynyt päivääkään peruskoulua vaan ensin kansakoulun, sitten 5 vuotta oppikoulua ja sen jälkeen tuli pääkaupunkiseudullekin peruskoulu, joten siirryin lukioon. Oppikoulu oli silloin alkuun vielä maksullinen eli oli lukukausimaksut, kirjat yms piti ostaa itse ja kouluruuastakin piti maksaa, joten ei mun luokallani juurikaan köyhiä ollut. Muutama lahjakas oppilas oli saanut nk vapaaoppilaspaikan eli kunta maksoi nuo em maksut, mutta muuten kaikkien kersojen vanhemmilla oli varaa maksaa. Ei silloin ollut nähtävissä sellaista tuloeroa kuin mitä näkevät lapset nyt, kun samassa koulussa on niin köyhien kuin hyvätuloisten lapsetkin. Peruskoulun alkuperäinen idea oli ihan hyvä. Siis se, että kaikilla lapsilla on vanhempiensa varallisuudesta riippumatta mahdollisuus saada sama peruskoulutus. Tästä kuitenkin sitten seurasi, että ajateltiin lasten olevan tasa-arvoisia myös peruskoulun ulkopuolella. Toimi hetken aikaa, kun ihmisillä pääsääntöisesti oli töitä eikä lasten kilpavarustelua ollut vielä aloitettu. Ja kun kilpavarustelu alkoi, tuli kaikenlaisia pikavippejä ja osamaksuja, joilla koitettiin saada vähävaraisetkin ostamaan lapsilleen kaikkea sitä, mitä niillä varakkaiden lapsillakin oli.
Suuret ikäluokat on tämän maan ykkösprioriteetti. Muiden funktio on elöttää heitä ja kustantaa heidän seniorilomansa.
Ihmiset eivät ilmeisesti tajua, mihin kaikkeen köyhyys vaikuttaa. Ajattelin just yksi päivä, kun hain flunssaiselle teinille kaupasta hunajaa ja inkiväärishotteja - molemmat lievittävät kurkkukipua ja helpottavat oloa - että jos eläisin minimituilla, en varmasti voisi niitä ostaa. Pieni asia, mutta vaikuttaa paljon - pystyykö auttamaan kipeää lasta vai ei ja pystyykö helpottamaan tämän oloa. Kyllähän se varmasti vaikuttaa sekä äidin että lapsen mielialaan, jos kurkkukipuiselle lapselle on vain sanottava, että rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen joten kipu ja paha olo on vain kestettävä.
Todellakin toivoisin mieluummin köyhillekin riittävän perusturvan.